Trasa z Londýna do Skotska přilákala dalšího dopravce. Grand Union Trains vyjedou příští rok

Jednotka Class 222 v Londýně. Foto: PeterSkuce / Wikimedia CommonsJednotka Class 222 v Londýně. Foto: PeterSkuce / Wikimedia Commons

Některá města díky spojení získají poprvé přímé spojení s Londýnem.

Železniční spojení mezi Anglií a Skotskem přilákalo dalšího dopravce. Od června příštího roku má mezi Londýnem a skotským městem Stirling (zhruba mezi Edinburghem a Glasgow) jezdit společnost Grand Union Trains. Po společnosti Lumo půjde o druhého dopravce, který na této dálkové trase bude jezdit zcela komerčně v režimu open access.

Přidělení kapacity dopravci oznámil na svých stránkách britský úřad Office of Rail and Road (ORR). „Rozhodnutí přinese větší výběr pro cestující, větší konkurenci a další investice do železnice,“ uvedl úřad.

Na trati z Londýna do Skotska Britové vidí efekt konkurence. Po vstupu dopravce Lumo došlo k výraznému poklesu cen. Souběžně se zkrácením jízdních dob začal být v této relaci vlak často atraktivnější než letadlo. Studie společnosti OAG ukazuje, že mezi Londýnem a Skotskem je nyní v nabídce od leteckých společností o zhruba 50 % méně spojů než v roce 2000.

Trasa nového spojení Londýn - Stirling. Foto: Grand Union Trains

Nový dopravce bude na trase jezdit čtyřikrát denně, v Londýně bude jeho konečnou a počáteční stanicí Euston. Pojede přes Milton Keynes, Crewe, Preston, Lockerbie a Larbert, využije tak západní trasu nazvanou jako West Coast Mainline. Pro některá města (Larbert, Greenfaulds a Whifflet) půjde o první přímé spojení s Londýnem.

Vlaky mezi Londýnem a Skotskem porazily letadla, většina lidí jezdí už po zemi

Dopravce dosud nejezdí na žádné trase, stojí za ním manažeři s desítkami let zkušeností v britské železniční dopravě. Firma chce začít s použitými jednotkami Class 22x. Diesel-elektrické jednotky dosahují maximální rychlosti 200 km/h.

Ve Velké Británii není na většině tratí režim open access běžný, dopravci získávají koncesi spojenou s exkluzivitou provozu na určitých tratích. To ale nevede k větší konkurenci a zvyšování kvality služeb či snižování cen. I proto bývá označován projekt Lumo za průkopníka větší konkurence na britské železnici. Lumo aktuálně řeší prodloužení spojů do Glasgow.

Tagy Grand Union Trains Londýn - Skotsko open access Velká Británie
13 komentářů