Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje Zprávy

Tramvajový trojúhelník u Muzea navrhne Metroprojekt, dočasně vznikne slepá kolej

Úpravy okolí Národního muzea. Autor: IPR Praha
Úpravy okolí Národního muzea. Autor: IPR Praha

Dopravní podnik hlavního města Prahy už má projektanta prodloužení tramvajové tratě na Vinohradské u Národního muzea. Prodloužení tratě zhruba o 70 metrů až do prostoru mezi starou a novou budovou Muzea a její napojení do Škrétovy ulice vyprojektuje Metroprojekt za dva miliony korun.

Stavba vznikne v rámci vrcholících úprav okolí Muzea, které prochází rekonstrukcí. Hotovo má být do stoletého výročí republiky 28. října. Z hlediska dopravy je zajímavostí, že v centru Prahy vzniknou kusé tramvajové koleje, které zatím magistrálu ve Wilsonově ulici protínat nebudou. Jde pouze o přípravu na budoucí prodloužení tratě k Hlavnímu nádraží nebo na Václavské náměstí.

„Jednou ze součástí úprav povrchů je zřízení části budoucí tramvajové trati v prostoru, kde by její dodatečné zřizování v řádu několika let po celkové rekonstrukci prostoru jistě znamenalo zmaření aktuální městské investice,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková. Do doby prodloužení tratě přes magistrálu bude moci DPP koleje využívat pro manipulaci vozidel, například jako odpočívku pro historické tramvaje.

Právě prostor mezi oběma budovami Muzea projde největší změnou. Svým charakterem se má přiblížit náměstí s lavičkami a zelení. Proměnu schválila rada města koncem ledna. Z Vinohrad směrem k Václavskému náměstí přibude obousměrný pruh pro cyklisty. Pro automobilový provoz se z úseku stane jednosměrka, auta tudy budou jezdit jen nahoru k Vinohradům.

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Do doby prodloužení tratě přes magistrálu bude moci DPP koleje využívat pro manipulaci vozidel, například jako odpočívku pro historické tramvaje.

    Tahle veta je zajimava, ale jak tam ty vozy budou manipulovat, kdyz koleje neprotnou magistralu?

    • Neprotnou ji celou, pouze její horní polovinu směrem k Vinohradům, z obrázku je to patrné.

  • Tramvaje na Václaváku citelně chybí, ale hlavně chybí propojení Na Příkopě. Představa, že tratě vedoucí nad plánovanými trasami metra se stanou zbytečnými byla chybná. Podívejte se kolik lidí jezdí na povrchu ve směru od Anděla až do Hloubětína převážně kopírující metro B. Nyní už stávající tratě kapacitně nestačí a díry v redukované síti jsou citelně znát při sebemenší výluce či nehodě v centru. Jak Ječná, tak Vodičkova-Jindřišská potřebují paralelní trať, což by to napojení Václaváku nahoře, dole a napříč právě zajistilo. I v Brně mají tramvaj vedenou přes centrum a přes pěší zónu, ničemu to nevadí, ba naopak to přidává na atraktivitě lokace a kdejaké pochybné postávače to naopak odpuzuje.

    • Přesně tak. Co se týče Václaváku, koleje by zabraly 15% jeho šířky, vozovka v současnosti zabírá 45% šířky. Tedy v případě zabrání 1/3 vozovky ve prospěch kolejí by se ani o centimetr nezúžila současná plocha pro pěší. Spodní polovinu náměstí bych ovšem ponechal pro společenské akce.

      • Pokud se nevrati do spodni casti, coz je velmi pravdepodobne, zatim je skutecne jen uvaha vratit tramvaje na horni cast, pak by bylo vhodne upravit krizovatku na Tylove namesti tak, aby k Muzeu mohli odbocit tramvaje od Karlova Nam. kdyby byla vyluka ve Vodickove ulici… Nebo pokud se magistrala „zahrabe“ ev. zuzi na 2+2 pruhy, tak obnovit trat v Mezibranske na IPP prip. i dal na Karlov…

        Ciste technicky muze byt obnovena trat v dolni casti nam. a v ose Narodni-Na Prikopech jen jako manipulacni pro vylukovy stav. Ale to nikdo nepripusti kvuli obavam z trvaleho provozu a kvuli investicim, ktere by se nevyuzivali pravidelne. Nejde pak na ten usek ani ziskat dotaci, nebot to lze jen na trate s provozem – viz Myslikova.

  • Tak hlavně nedat ty tramvaje na Václavák – dyť tam vedou dvě linky metra a tramvaje uprostřed napříč – to by to náměstí úplně zlikvidovalo. Tramvaje vést doprava na hlavák a pod šervůdem – ne přez něj prostředkem – jinak by se tam ani do budoucna nedal udělat normální park pro oddych a né pro bezďoury.
    PS: jsem odpůrce autoteroristů – jezděte MHD vy prasata, která neberete ohled na chodce a cyklisty a navíc zamořujete město smradem dobytci – už aby se dostavěl městskej okruh a mýto na vás vy šmejdi.

    • Především by konečně někdo měl veřejnosti ukázat původní dopravní koncepci hl.n. s podzemní tramvají, jak bylo původně plánováno a pak další s metrem, jak bylo rozhodnuto později, aby bylo vidět, co všechno se nedodělalo.

      • Naprostý souhlas – a ještě i ten „mezistav“ uvažující (logickou) vhodnost vedení trasy „A“ k hlavnímu nádraží namísto Muzeu …

        • „Zpovykany“ Důchodce:
          Co to zas melrte – již tradicne – za kraviny??? Koncept vedení metra v centru je plně vyhovující. V budoucnu prsknou mezi hlavní a muzeum stanici opera na pripravovane podzemní S-lince a tak bude tento prostor celopruchozim hlavni-opera-muzeum a snad už bude mít vaše zpovykana dusicka konečně klid…
          Obecně mne vytrácí utkvěla představa tohohle člověka a mnoha jiných ze ze vsechno musi jet všude a že přestup je nepřekonatelná tragedie představující snad je konec sveta… I ROPID uvedl ze současné testování tramvaji odevšad všude je velmi drahé.. a ze pokud by se trasovani linek současné sítě více naprimilo – více přestupu- Tak by za stejne naklady mohlo jezdit více spojů = častěji.
          Opravdu výborně to mají udělané v (Buda)Pešti – tam jezdi dlouhé 6-ticlankove tramvaje na polookruzich ve směru sever-jih a to ve špicce az každé 2 minuty a příčné ulice a bulváry od hl. náměstí v radiusu severozápad az jihozapad obsluhují linky metra a autobusy (i souběžně) … jednoduché blbuvzdorny systém.kdy většina zastávek je na přístupových křižovatkách.. .

          • Snad se tu nemusíme vzájemně urážet. Agresivitu je možné si vybíjet i jinde… Především žádná stanice vložená mezi nádraží a muzeum nezkrátí přestupní vzdálenost. Takže se musíme smířit s tím, že metro obsluhuje muzeum (na C by možná nějak šlo udělat výstup i k nádraží, ale tam je to zase zbytečné, když tatáž linka u nádraží staví) a na nádraží se buď dojede s přestupem, jiným způsobem anebo dojde pěšky. Přestup není tragédie, nýbrž rozhodující faktor při volbě způsobu dopravy. Ano, neřeší to linky odevšad všude, ale ani rozsáhlé přestupní chodby. Řeší to vhodně uspořádané přestupní stanice a zastávky, například i tramvaje před nádražím, a také vhodné umístění výstupů ze stanic.

    • No vidite, ja mam presne opacny nazor, Vaclavak je dnes z velke casti jen silnice o 3+3 pruzich, uprostred nam. je vydlazneny plac a na nekterych mistech jen zarostly travou a krovim, na chodnicich je dost tesno co se tyce cizincu, ale z prazanu tam nikdo moc nezajde, pouze jen pokud prestupuje… To namesti je mrtve a opravdu si nemyslim, ze by mel nekdo potrebu se v dane oblasti pohybovat metrem, coz ve skutecnosti znamena jen vystopit na nektere ze dvou stanic,… Tramvaj nam. nyni pouze protina, pro pohyb v centru a mezi jednotlivymi obchody a domy je defakto mozny pouze pesky a tim stravite nasobne vic casu…
      Kdyz dnes nekdo jede do centra na Vaclavak, tak max. na konkretni misto a zpatky…
      Za me tramvaj s vhodne rozmistenymi zastavkami, dobre propoji okoli, treba z Vinohradske k mustku, nebo z hlavniho nadrazi doprostred vaclavaku, atd…

  • Tak vracení kolejí jednoznačně ano. Ale to “zklidňování” dopravy mě fakt dostává. Místo toho, aby auta rovnou přejela křižovatku nad muzeem a sjela na magistrálu na Václavské náměstí a odbočila jako dříve doleva, tak budou muset dále objíždět kolem garáží Slovan a složitě se vměstnávat do neustálé kolony ve Wilsonově před muzeem. Hlavně že na té spojce z Vinohradské vznikne obousměrný pruh pro cykloteroristy. Kolečkáři z toho pak mají pocit, že můžou jezdit jakoukoliv jednosměrkou v protisměru, už jsem jich na Vinohradech takhle málem pár nabral. Nějak nevím, odkud kam ten cyklopruh povede. Tipoval bych, že odnikud nikam s tvrzením, že “jednou” se to napojí na nějaké další plánované cykloteroristické úpravy.

    • To jste to „cykloteroristům“ natřel, paráda, jste fakt boss. Argumenty žádné, ale huba plná keců.

      • Obousměrná cyklostezka na Vinohradské je opravdu magořinec, „zpovykaní“ vám nebudou jezdit MHD natož na kole.

        • A ještě odstranit cyklošílence z Čelakovského sadů. Hlavně ti jedoucí z kopce po chodníku od Škrétovy ulice jsou šílený. Zásadně neuhýbám. Chovají se, jako by jim patřil chodník a přitom tam nemají v sedle co dělat.

    • Současný provozovaný stav magistrály před Muzeem je ale již desítky let jen provizoriem, o čemž se příliš neví.

    • Domnívám se, že pokud by se auta vrátila mezi muzea i směrem dolů, bylo by třeba na semaforu dole u Muzea přidat novou, třetí fázi.

Newsletter

Partneři


Výběr editora