Tramvajový boom v Praze. Hostem podcastu bude Jan Šurovský z DPP

Otevření prodloužení tramvajové trati na zastávku Pankrác a technický ředitel DPP Jan Šurovský. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýOtevření prodloužení tramvajové trati na zastávku Pankrác a technický ředitel DPP Jan Šurovský. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Otázky můžete pokládat do pondělního večera.

V Praze začal po letech přešlapování na místě skutečný boom v přípravě nových tramvajových tratí a také renesance trolejbusů v ulicích. V případě tramvají nejde jen o stavbu nového Dvoreckého mostu anebo viditelný návrat tramvají na pražské Václavské náměstí. Jde i o přípravu nových úseků na Habrovou, do Malešic či na Strahov, kde je ve hře velmi vysoký příspěvek Evropské unie. Ovšem jen pokud se stihnou postavit do konce roku 2027. Praha i samotný dopravní podnik tak mají motivaci neztrácet čas.

Hostem nového dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz proto bude Jan Šurovský, který je kromě nadšeného řidiče tramvaje také místopředsedou představenstva pražského dopravního podniku a technickým ředitelem – povrch. To v praxi znamená, že pod něj spadá správa tramvají, autobusů i trolejbusů, ale také vozoven, dep a dalších budov, nebo opravy a investice do tramvajových a trolejbusových tratí v Praze. Minimálně jednou týdně jezdí sám jako řidič tramvaje v hlavním městě, ale objevil se také v Liberci.

Když studoval stavební fakultu ČVUT, začal jezdit s tramvají jako brigádník a věrný zůstal této práci dodnes i jako jeden z nejvýše postavených manažerů podniku. Jako na vystudovaného stavaře se na něj podle vlastních slov dívali v podniku ze začátku skrz prsty, a tak si dodělal doktorát na Fakultě dopravní ČVUT v Praze. Po povodních šéfoval vokovické vozovně a v roce 2011 se stal technickým ředitelem DPP. Krátký čas ale také vedl jednotku dopravní cesta tramvaje, která se stará o tramvajové tratě v hlavním městě, a krátce působil i jako šéf muzea dopravního podniku (oficiálně byl vedoucím jednotky historická vozidla).

Jak tedy běží příprava nových tramvajových tratí v hlavním městě? Kdy se svezou cestující poprvé novou tramvají 52T z plzeňské Škody? Podle čeho se bude rozhodovat, zda Praha využije opci na všechny nové tramvaje od Škody, nebo zda skončí jen u čtyřiceti odebraných a zasmluvněných vozů? Jak se osvědčil provoz tříčlánkových trolejbusů na letiště a jak běží příprava nových trolejbusových linek v Praze? Kolik má ročně dopravní podnik peněz na opravy tramvajových tratí? Jak se dnes stanovují kritéria pro nákup nových vozidel? A jaká je vlastně v praxi profese řidiče tramvají?

Své otázky pište Janu Šurovskému i vy. Zde v diskusi až do pondělního večera. Rozhovor vám pak jako podcast přineseme v pátek 28. března.

Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp Jan Šurovský.
98 komentářů