Tramvajový boom v Praze. Hostem podcastu bude Jan Šurovský z DPP

Otevření prodloužení tramvajové trati na zastávku Pankrác a technický ředitel DPP Jan Šurovský. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýOtevření prodloužení tramvajové trati na zastávku Pankrác a technický ředitel DPP Jan Šurovský. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Otázky můžete pokládat do pondělního večera.

Odebírat
Upozornit na
guest
104 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mordseshadry

Jaké se plánují další kroky, až ÚOHS rozhodne ve věci výběrového řízení na dodavatele stavby metra D?

Tomáš Záruba

Je nějaká vize zrychlit jízdu tramvají přes výhybky?

Kentaur

Nepřemýšlí podnik o nákupu tramvají délkou mezi sólo vozy a soupravou? Například taková linka 2 by si o nasazení těchto vozů přímo říkala.

pavel.kalny.pk

Takova tramvaj by se hodila i na nocni linky. Kdyby byla kapacita v dilnach Praha by mohla poridit nejake stavebnice ala Brnensky drak.

Peter

Dobrý den, Je ještě možná změna trasovaní tramvaje v Bohnicích? Trasa kolem sídliště, která byla navržena ve zrušené EIA, mi přijde nesmyslná, ničemu nepomůže a stejně budou sídliště obsluhovat autobusy jako dnes. Mnohem lepší by byla trasa Lehnickou nebo Hnězdenskou ulicí. Chápu, že jsou v Bohnicích hluční odpůrci tramvají a toto řešení jim jakoby vychází vstříc, ale v tomto případě je už lepší salámová metoda, a predložený návrh ji znemožní, protože se trať vybuduje v nevhodné poloze. To už bych raději tu dočasnou úvrať udělal někde u Lidlu v Čimické. Místa je tam dost a umožní mi to v budoucnu… Číst vice »

Jarda58

Trasa kolem Bohnic není nesmyslná, jde o první etapu aby bylo možné spojení s Prahou 6 přes most. Tramvaj dovnitř sídliště je další etapa která se momentálně neprojektuje kvůli odporu MČ. V budoucnu(až bude jiné vedení MČ) tak věřím že se téma tramvaj do sídliště zase otevře.

Peter

S tím souhlasím, ale i na Prahu 6 by to mohlo pokračovat lépe přes střed sídliště a zakončení např. u toho Lidlu by umožnilo buď v mezičase projednat trať středem sídliště, a pouze pokud by to nebylo schůdné, pokračovat na Prahu 6 v trase kolem sídliště. Prostě takové řešení ponechá větší flexibilitu. Pokud se trať kolem sídliště postaví už teď, tak se obávám, že pak se v Bohnicích už nic dalšího nevybuduje, nebo někdy za dalších 20-30 let. Já bydlím na dolním konci Čimické ulice, a tady panuje spíš zděšení z toho, že tady nově pojedou tramvaje, ale zároveň se… Číst vice »

Zuzka

Dobrý den, ráda bych se zeptala na to, kdy se plánuje, ze budou všechny tramvaje v Praze nízkopodlažní?

Šunka

Dobrý den, plánují se rozjezdové výhybky do trolejbusových odstavů na Palmovce? Případně kdy by k tomu mohlo dojít? Sundávání sběračů na pár metrů mi přijde zbytečné.

Lorelai

Z pánů na expanzi tramvají vypadlo spojení na Budějovickou s odkazem na iodpor proti odstraňování parkování. Budějovická ulice je přitom však dostatečně široká, proč se nezkoumá nepříklad vedení tramvaje u kraje ulice, ať už ve vyhrazeném pruhu nebo ve smíšeném provozu? Hustota dopravy tu přece není nijak závratná, dva jízdní pruhy jsou tu příliš.

Frantík

Nebo pro spojení s Jeremenkovou i trať kolem hřbitova a podobně.

Hudeon

Plánují se nějaké další kroky pro zrychlení tramvajové dopravy obecně (současná průměrná rychlost cca 19,5 km/h je málo). Plánuje se např. využití rychlostních výhybek ve větším množství, prodloužení vzdálenosti mezi zastávkami, další kroky pro spolehlivý průjezd centrem apod.?

soundman73

Proš se víc netlačí na návrat tramvají do ulic Na příkopě a 28. října + spodní část Václavského náměstí?

Petr

Rád bych se zeptal, proč se nenakupuje IOS (Apex, Mypol) pro DP hromadně jak pro tramvaje tak i pro autobusy. Dva systémy pro jeden podnik nákupy jen prodražuje. Na Mypolu je přehledně vidět přesný čas do odjezdu (v době do odjezdu výrazně červeně), kdežto na Apexu se tato nijak nezvýrazněná informace často ztrácí (třeba generální volbou nebo i bezdůvodně půl minuty před odjezdem) a systém tak spíš funguje k finančním postihům řidičů za nadjetí. Co třeba zvuková výstraha při zavření dveří před časem odjezdu dle JŘ ? Děkuji

liborvavrik82

Dobrý den pane řediteli. Moc si Vážím Vaší práce a znalostí. Moc mě zajímá problematika reklamací nových vozidel v záruční době. Bývá v tomto procesu silnější spíše zákazník (DPP), který potřebuje, aby nová vozidla byla plně funkční nebo výrobce/ prodejce, který se snaží minimalizovat náklady na záruční opravy. Co bývá v rámci reklamací vozidel pro Vaše kolegy, kteří to mají na starosti, nejsložitější? Dále mě zajímá praxe jakým způsobem se zkušenosti s provozem jednotlivých vozidel promítají do zadávací dokumentace výběrových řízení na nové vozy? Máte nějaký příklad, kdy provozní zkušenosti ovlivnili požadavky na technické parametry nově poptávaných vozidel? V zahraničí… Číst vice »

KarelK

Dobrý den, byly při konstrukci tramvaje 52T zohledněny připomínky řidičů?
Zaznamenal jsem kritiku ze strany řidičů směrem k neergonomičnosti řídícího stanoviště (pevná opěrka ruky…). Děkuji za odpověď

Richard

Dobrý den pane Šurovský, v souvislosti se stavbou tramvajové trati na Strahov, jsem se chtěl zeptat, kdy má dojít k elektrifikaci autobusové linky 191? Děkuji

Honza

Dobrý den, výstavba metra D se stále zpožďuje a o větvi do Modřan se již skoro nemluví, přesto na její trase nyní jezdí plné kloubové autobisy ve špičce častěji než metro. Neuvažuje se např.o trase Belarie-Labe-Nové Dvory nebo podobné variantě? Výrazně by se zlepšila doprava na metro D i napojení Modřan. Děkuji.

Pavel Q

Chtěl bych se zeptat, jak to vypadá s uvažovanou vozovnou v Bráníku. Nebyla by od věci nějaká vetší přestavba celého přestupního uzlu – přiblížení modřanské trati k nádraží, možnost otáčení ve smyčce i od Modřan?

RobertS

Dobrý den, rád bych se zeptal jak Praha koordinuje se SČ pripravy plánovaných staveb tramvajových tratí do SČ? Například plánovanou trať na Suchdol, s případným dalším protažením právě do Horoměřic a Roztok. Ideální by bylo tyto stavby koordinovat tak, aby se protažení ze Suchdola nerealizovalo až z 10letym zpožděním.
Děkuji

Mouka

Pokud se někdo nemůžete dočkat, doporučuju jako ochutnávku nedávný rozhovor na Českém rozhlase: https://vltava.rozhlas.cz/praha-vyhlizi-novou-tramvaj-je-prostorna-a-vic-pruchozi-slibuje-designer-9406916

Některé otázky tam byly zodpovězeny.

Ondřej Wagner

Dobrý den pane Surovsky, mám několik otázek: 1. Jak to vypadá s tramvajovymi tratěmi do Středočeskeho kraje. Zatím snad byla schválena trať do Sedlce. Uvažuji se tratě také do jiných míst, kdo je zaplatí, jaký tam bude tarif a zejména, zda je možné Středočeský kraj dotlacit k tomu, že nové tratě povedou do Středočeskeho kraje jen když tam také vybudují vozovny. 2. Jak to vypadá s výstavbu tramvajovych tratí v dolní části Václavskeho náměstí, v ulici 28. října a Na Příkopech. 3. Zůstane tramvajová trať do Jarova v části jednokolejna, zakončena sturcem, a zvláště nebude ta jednokolejnost vadit v plynulosti… Číst vice »

Matfyzák

>že nové tratě povedou do Středočeskeho kraje jen když tam také vybudují vozovny.

Opravdu Praha (SC kraj) potrebuje nove vozovny? Spis potrebujou nove vozy, ale o nedostatku mista pro ne jsem (zatim) neslysel, kdyztak me opravte.

Dusmor

Spíše jde o provozní důvody. Večer je tok cestujících hlavně z centra na „venkov“ a brzy ráno zase spíše z konečné do centra. Vozovna u konečné umožní noční odstavení souprav bez potřeby jezdit po prázdnu pozdě večer do centra a brzy ráno zpět.
Prostě konečná s možností dostavit tam několik souprav, podobně jako teď postavili v Bratislavě na konci tratě do Petržalky.

Ondřej Wagner

Nevím na kolik procent jsou vozovny vytížený, ale výstavba vozovny v Hloubetine ukázala, že moc nových míst pro tramvaje nejsou. A nové tramvajové tratě budou potřebovat větší množství tramvají. Asi nemá smysl stavět vozovnu kvůli trati do Sedlce vzhledem k blízkosti vozovny Kobylisy. Ale pokud by tramvajové tratě vedly že Spořilova do Čestlic nebo z Libuše do Jesenice, tak nebude stačit vozovna v Braníku. A do Čestlic je to jak z vozovny Pankrác, tak i z vozovny Strašnice dost velký kus cesty. V Praze moc míst na stavbu vozoven nejsou, ve Středočeském kraji by to místo mohlo být.

Adam Ř

Vzhledem k tomu, že tratí za poslední dekády jenom přibývá, a spoje se zahusťují, tak by se nějaká vozovna výhledově myslím hodila – teď když byl zavřený Hloubětín, byl už citelný nedostatek (některé vozy bydlely venku).

Další věc je, že by se možná hodila alespoň minivozovna / oplocené nocoviště v Modřanech, protože ty každodenní přejezdy z Modřan na Pankrác nejsou úplně málo vozokilometrů

Milan

Vozy se do hal vozoven nevejdou už celé roky. V zimě je to fakt super startovat ve 4 ráno omrzlé tramvaje. A ještě lepší to je, když nikdo předem nezapne topení. Někdy ani nepomůže celonoční temperování. Naštěstí těch opravdu mrazivých dnů moc není. Přes léto zas třeba nikdo nezavře okna a přijde bouřka… S tím, jak se trasy prodlužují na okraje, tak už by to chtělo další vozovnu nejen kvůli kapacitě, ale i kvůli nájezdovým kilometrům. Třeba už je daleko Bílá Hora pro nájezd z Vokovic, z Motola má být nová spojka na Vypich. Za hranice Prahy do Zdib problém… Číst vice »

Adam Ř

Jak to vypadá s TT Jeremenkova? Pořád slyším, to místní sabotují, ale rád bych věděl, v jaké fázi to je, respektive na jaké rozhodnutí se čeká? Visí to na uzemním plánu, na EIA, na ÚR, na SP, nebo na pokynu majitele DPP?

Lorelai

Dlouhodobě se zástupci různých organizací vyjadřují že se s ní nepočítá bez trati pankrác-budějovická, a ta nebude dokud P4 volí ODS.

David

Dobrý den pane Šurovský mě by zajímalo proč Praha nenakupuje take nové a nebo třeba i starší tramvaje ale v obousměrné verzi kort když je teď ten tramvajový boom a hodně rekonstrukcí a takových tramvají je při úvratích více potřeba dpp má těchto tramvají nedostatek

Frantík

I kdyby se vždycky našel problém jak je nevyužit vše, stále by bylo lepší provozovat modernější obousměrné tramvaje narozdíl od KT8 v běžném provozu.

Tak jak (snad) budou T3 jenom v největší špičce.

Radek

Postoj DPP i ROPIDu je k obousměrným vozidflům dlouhodobě negativní, bohužel. I současné standardy kvality počítají jen s jednosměrnými.

Šunka

Dobrý den, proč ve vjř na tbusy je podmínka která znemožňuje dodavatele z zemí mimo EU?

Jira

Aby vyhrála Škoda

Matěj

Dobrý den. Je v plánu stavět tramvajovou trať z Dvorců do Michle? Pokud ano, přibližně ve kterém roce by mohla být dokončena? Děkuji

Prax

Jak to vypadá s protažením tramvajové tratě na Chodovec?

Bram

Zdravím pana Šurovského a rád bych se ho zeptal na věc, která se týká autobusové dopravy a tím je nedobrý stav povrchu zastávkových zálivu pro autobusy. Je-li povrch tvořen dlažebními kostkami, kostky se brzy vyvrací a vyjíždějí se koleje. V asfaltu se koleje vyjedou též brzy. Proč se nepoužívá zejména betonový povrch těchto zálivů?!? Vždyť betonový povrch vydrží dlouhá léta bez větších poškození. Vidím to zrovna na zastávce Černý kůň, kudy teď jedu linkou 190 a je zde beton s imitací dlažby.

Railfantyk

Kdy začne výstavba tramvajové tratě do Bohnic a jak je to s mostem do Podbaby?

Robert K.

Dobrý den, na jednu stranu se dopravní koncepce rozvíjí, nové tramvajové i trolejbusové tratě, elektrobusy a spousta nových tratí se připravuje. Kde ale DPP zaspal jsou podle mne odborní provozní zaměstnanci, kterých je nedostatek už teď, dost jich pracuje už při důchodu a velká ćást má do důchodu jen pár let. Bude mít kdo novou infrastrukturu obsluhovat, udržovat a servisovat? Dříve byl pravidelný přísun nových absolventů ze školy dopravní v Motole a Moravské, byla tak doplňována přirozená migrace a fungoval systém náboru nových pracovníků, které ti starší plynule zaškolovali. To teď citelně chybí. Částečné je to celospolečenský problém, ale stejně… Číst vice »

Majkl

Personalistika je bohužel tradičně slabé místo DPP. Jen namátkou, měl jsem známého, velice spolehlivého a pracovitého člověka, který dlouhá léta u DPP pracoval na různých technických pozicích, zejména elektro. Pak z rodinných důvodů potřeboval nastavit nepravidelné směny (D/N), aby se mohli s partnerkou vystřídat při péči o dítě. Bohužel DPP neměl ani snahu něco takového řešit. Takže závěr byl takový, že pracovník, do kterého DPP za ty roky „nalil“ statisíce korun za různá odborná školení a zvyšování kvalifikace, utekl tam, kde mu vyhověli. Pro DPP smůla, protože ten odborný specialista se jim už nikdy nevrátí 🙁

Petr Drozda

V autobusech a tramvajích se postupně odstraňují bariéry v podobě dvou tří schodů, ale pak dorazíte k metru a tam je většina pevných schodišť. Kdy budou všechna doplněna o obousměrné eskalátory a zakryta před deštěm a náledím? Miliardové, vzdálené, nekapacitní, pomalé a přestupní výtahy nemohou být preferovaným a jediným řešením bezbariérovosti metra. Děkuje pacient s roztroušenou sklerózou.

Bram

Souhlas, eskalátory by měly být všude, tedy i na Smíchovském nádraží, kde je velká ostuda, že stále nejsou.

Grossák

Eskalátory slouží zejména ke zvyšování pohodlí a snížení fyzické námahy. Bezbariérovost nezajistí. Na rozdíl od výtahů, které jsou použitelné pro všechny skupiny osob s nějakým handicapem. Že cesta obvykle trvá o trochu déle? Ano…

Jakub P

Že to výtahem trvá déle, s tím se moc dělat nedá. Horší je stav těch výtahů, přístupové cesty k nim, atd. nemalou část se jich člověk bojí nebo minimálně štítí použít.

frank

To je ovšem v zásadě řešitelné, moderní výtahy ve ve Vídně či v Londýně jsou vysokokapacitní, rychlé a dle mé zkušenosti pořád čisté, je to jen a jen otázka dozoru a příslušně drakonických pokut …

Jakub P

JJ, vím, že to jde. Ale DPP to očividně zatím neumí nebo nechce umět.

Průvodce původní Aleš

Jak vymůžete drakonickou pokutu třeba z bezdomovce?

Jakub P

Nevymůžete. Ale lepší dohled, osvětlení, rychlá reakce na problém, to všechno pomůže k tomu, aby ty výtahy a přístupy k nim nebyly vnímány jako ideální místo k zašití se mimo oči veřejnosti… Plus zdaleka ne všichni asociální, podobná místa znečišťující jedinci jsou bezdomovci. Nemalá část jich naopak má peněz dost, ale např. v opilosti nebo z hecu jim to přijde jako dobrej nápad, atd. Pro ty můžou i ty pokuty být odrazující a když ne samotná pokuta, ostuda spojená s řešením situace jo…

Daniel Jablonecký

Protože DPP umí/chce investovat, ale neumí/nechce udržovat. Doporučuju návštěvu stanice metra A Muzeum, nedávno zdařile zrekonstruovanou, dneska zdařile zašlou a počmáranou.

watslaw

Je taková poloviční bezbarierovost, dost lidem pomůže a s lepší kapacitou. Jinak u výtahů je v pražském podání další problém – je ve většině stanic jen jeden a bývá poměrně často mimo provoz. Kdyby se aspoň povedlo, aby u nich byla dostupnost služby jako u eskalátorů (tj. alespoň dva spolehlivé výtahy), u kterých je situace, kdy kvůli poruše nelze vystupovat nebo nastupovat, poměrně výjimečný.

pavel.kalny.pk

Dobry den, trati i tramvajových vozu bude pribivat. Jak to vypada s projektem nove vozovny v Braniku? Je take v planu rozsireni stavajicich vozoven. Pri pohledu na mapu se zda ze treba v Motole by se dala hala rozsirit. O vozovne ve Slivenci se neuvazovalo, mista by tam bylo dost?

pavel.kalny.pk

Jeste bych se chtel zeptat kdy zacne stavba trate do Malesic? Lhuta pro prihlasku do tendru skoncila uz skoro pred 2 mesici. Diky

Jakub Zajíček

Zdravím pana ředitele Šurovského a gratuluji DPP k právě otevřené nové vozovně Hloubětín, která je obrovským krokem dopředu. Ke které další – tentokráte úplně nové – vozovně teď napneme úsilí prioritně? Do jakých roků Vám optimálně vychází její příprava a stavba?
Jakub Zajíček

Majkl

Při současné expanzi nových tramvajových tratí je nová vozovna zapotřebí jako sůl. A snad novou vozovnu bude řešit i nějaký architekt, aby to nedopadlo jako právě otevřený Hloubětín – vypadá to jako skladovací hala za periferií Prahy.

Juraj

Dobrý den,
čím to, že je DPP v tramvajích tak konzervativní, pokud jde o informační systémy a orientace? U nových 52T opět vidíme malé LED displeje v oknech místo větších v bočnici; hlášení je i oproti autobusům primitivní, vícejazyčné informování skoro neexistuje…

Když se zpětně díváte na zvolenou cestu obousměrných tramvají, byla výhradní orientace na KT8 správným rozhodnutím? Rekonstrukce jsou pomalé a DPP se tím komplikuje linkové vedení.

Frantík

Vícejazyčné bych do toho moc netahal, ať neskoncime jak v Bratislavě. Už by ale mohla být hlášena linka metra, na které je přestup, nebo se ukazovat více stanic po trase než ta následující…

Jenda

Vícejazyčná hlášení jsou dobrá, pokud se pojmou jako upozornění na místa důležitá pro cizince. Tzn. Hlavák (international train connections), Florenc (international bus connections), Veleslavín (airport transfer) a pár zastávek na Starém městě. Tohle jsem ale bohužel zatím zažil jen v pár městech ve světě. Úplně naopak nesnáším, když někde jenom hloupě překládají „příští zastávka“. To snad každému dojde po pár stanicích, že ta dvě slova, co se neustále opakují, nejspíš budou znamenat právě „příští zastávka“.

Amity Blight

V jekém stádiu přípravy je aktuálně trať kolem Hlavního nádraží?

Jan Kavan

Proč se neobjednavají obousměrné tramvaje?

Bram

Není to třeba tím, že všechny úvraťové konečné jsou dočasné?!? I Pankrác je dočasná konečná, ale tak odhadem na deset let.

Matěj

V Česku bývají dočasná řešení bohužel dost často trvalá

Antonín1

Jednotka dočasnosti je od roku 1968 a okupace přeci 1 furt.

Bram

Když vezmu datum uvedení konečné Pankrác a budoucí datum napojení tratě v Budějovické ulici na budoucí trať v Jeremenkově ulici, tak se k jednotce jeden furt (čili 23 let) určitě dostaneme 😁😁😁.

Frantík

A nemůžou tam aspoň být modernější tramvaje ?

Adam Ř

No zatím určitě ne – kačeny zdaleka nejsou to nejhorší, co v Praze máme, byla by blbost se jich zbavovat

pavelmracek

Co je horší? Možná o něco 14T, ale stísněností interiéru to vyjde nastejno.

Adam Ř

T3 a její varianty

Frantisek X

Zbavovat ne, ale doplnit je. Leckde bychom pak mohli ušetřit prostorově náročné a hlučné smyčky, byť chápu, že změna směru je méně pohodlná.

Frantík

Ne, to právě ne. Nerozšiřovat tento mor, ale aby to bylo pohodlné pro lidi, co na ty kolejové přejezdy jezdit musejí (zejména při výlukách, že).

Kvůli těmto kompromisům na sídlišti Jarov zase nebude ani vrátný trojúhelník.

Ares

KT tu nebudou do nekonečna. Obousměrné vozy jsou třeba i na výluky.

Jan Bartoš

Jaký je aktuální termín zahájené výstavby tramvaje do Komořan? děkuji

Michy

Také by mě zajímalo, v jaké je to fázi. Městská část už pomalu začala s výkupem pozemků, ale pokud správně chápu, tak zatím z vlastní iniciativy.

Jakub P

Proč DPP tak nenávidí všechny, kdo se po městě pohybují vlastní silou (pěšky nebo na kole) a rodiče s dětmi? Nové tratě na Libuš a Dědinu přinesly „cykloinfrrastrukturu“ zprasenou tak neskutečně, že se dá těžko uvěřit tomu, že by to nebyl záměr. Plánované na Strahov nebo Počernickou to samé, naprostá ostuda, která jako by vypadla z uvažování plánovačů hluboko v minulém století, z pohledu moderního urbanismu totální nesmysl. Přístup na zastávky je často nesmyslně komplikovaný a jen z jedné strany (často jako naschvál té, odkud chodí méně lidí) ostrůvky, a to i frekventované v centru (Staroměstská, Újezd, Bílá Labuť, Dlouhá… Číst vice »

Frantík

Spíš je to nezajímá. Nehledejte záměr, který se dá vysvětlit blbostí.

Frantisek X

Něco jako „bohulibý záměr“ společného nástupiště od stanice metra Želivského k Biskupcově (ačkoli už v podchodu umíme využívat panely s nejbližšími odjezdy), kvůli němuž jsme zrušili zastávku Mezi hřbitovy. O dušičkách jsou pak kolikrát starší lidé hnáni od tramvaje nejprve dozadu na přechod, aby pak už po chodníku došli zase zpět a následně mnohem dále ku bráně hřbitovů, než tomu bylo od původní zastávky. Trochu mi to připomíná letité rozvázání přípojů od Dolních Měcholup do Černokostelecké, když byla „bohulibě“ vymístěna příměstská doprava od stanice metra Skalka, ale na jiné přestupy se kašlalo, až do výstavby megalomanské smyčky u depa…

Ondra

Mám stejný dotaz

Miri

Prosím vás, to je v Praze normální, že řidiči nepoužívají kneeling? V Olomouci a v Ostravě se mi snad nestalo, že by se kneeling nepoužil, ať už na zastávce čeká kočárek/vozíček, nebo ne. Řekla bych, že to celkově přispívá k trochu rychlejší výměně cestujících.

Clovek

Toto i za me. Doplnil bych Vodickovu – neverim ze neslo o naschval vuci cyklistum, pravdepodobne ze strany DPP.

Bram

Přeci jen by to chtělo nahrazovat sekanou dlažbu dlažbou řezanou v místě přechodů pro chodce. Stejně tak je šílenost v podobě sekané dlažby na tramvajové trati Náměstí republiky republiky, kde po ní jezdí i autobusy a totéž je i na zastávce Biskupcova, kde je společným jmenovatelem hluk, zejména v noci a pak také hrozné jízdní vlastnosti autobusů na takovém povrchu.

Ondra

Kneeling nesmí správně řidič dle návodu výrobce vozidla používat při otevřených/otevírajících se dveřích. Přál bych Vám to si vyzkoušet situaci, kdy přijedete do zastávky a 10s se z pohledu běžného cestujícího jakoby nic neděje. A neotevírají se dveře. To je vždycky nadávek. Nemám to kolikrát zapotřebí. Pak při vracení kneelingu může trvat ze zkušenosti až 20-30s, než autobus zvednu z důvodu nedostatku tlakového vzduchu. Předjede mě ve špičce další pořadí a lidi se zbytečně mačkají v jednom voze. Nedává to pak smysl zdržovat takto lidi. O víkendu často kneeling používám. Mezeru mezi nástupištěm a vozem je nutné často udělat záměrně… Číst vice »

Jakub P

Chápu, že to není vždycky triviální, ale použít kneeling je problém, protože to trvá pár desítek sekund, ale není problém dojít za řidičem, ten vystoupí, sklopí plošinu, počká až kočárek najede (a pokud se to stane při výstupu, má tam člověk ten kočárek nechat opuštěnej a jít za vámi vnitřkem vozu?)zase ji zaklopí, dojde zpět ke kabině a usadí se, což bude dohromady trvat pár minut a to problém není? Navíc věřím, že konkrétně vy jste třeba ochotnej a opravdu byste to v pohodě udělal, ale sorry, vaši kolegové z PID opravdu nejsou proslulí ochotou vůči rodičům s kočárky, spíš… Číst vice »

Dusmor

Tak nevím, pokud kneeling trvá desítky sekund, tak je něco špatně buď s požadovanými parametry v objednávce vozidel nebo v jejich údržbě a technickém stavu.
Co si pamatuju z doby, kdy jsem v Ostravě cestoval autobusem, přechod z jízdního režimu do pokleknutí byla záležitost dvou až tří sekund, stejně tak přechod zpět.

JiricekEvzen

S dovolením přeskočím z Prahy do Brna. V Brně máme tramvajovou trať ze Stránské skály do Staré Líšně, která úředně nikdy nebyla zrušena, ale od 60. let na ní neprobíhá pravidelný provoz. Po revoluci si někteří majitelé přilehlých domů v Líšni zabrali části trati pro své účely, například pro zahrádky či parkovací místa, a úspěšně brojí proti obnovení. Jak se na podobné situace díváte z pohledu Prahy, kdy drážní těleso formálně existuje, ale obnova je kvůli těmto problémům téměř nemožná? Setkali jste se v Praze s podobným problémem a pokud ano, jak jste ho řešili?

Skippy

Ano, viz trat na Pankrac.

timom25

Hl.m. Praha sa zubami nechtami drží konceptu tramvají ako uličných vozidiel a metra ako kapacitných. Určite však existuje priestor na určitú stadtbahnizáciu niektorých tramvajových tratí (vedené viac mimioúrovňovo, úseky liniek napr. v centre dať pod zem do tunelov zdieľaných medzi linkami, vozidlá ktoré majú 50-80m délky, rýchlosť 80kmh+). S rozširovaním tramvají do periférií mesta bude tlak na rýchlosť vozidiel stúpať, no ak tieto vozidlá z okrajových častí mesta potom spadnú do súčasnej siete a budú sa musieť vojsť do ulíc historického centra mesta (typicky ulica spálená/nábrežie), tak im to na atraktivite určite nepridá. Zároveň už teraz majú niektoré linky špičkový… Číst vice »

Robert Pražák

V centru je v podzemí dost narváno. A kouzlo tramvají spočívá právě v tom, že mi zastaví na ulici a nemusím za ní fárat kamsi do tunelu.

timom25

na krátke destinácie áno. No tramvaj sa v Prahe začína rozbiehať po všetkých radiálach na už dosť veľké vzdialenosti, a tak ten čas cesty bude mať väčší vplyv na dĺžku cesty než diskomfort vstupu do podzemia..

Frantisek X

Pořád je tam ale výhoda dostupnosti [s výjimkou modřanské tratě stavěné právě podle výše uvedených vzorů, nakonec s přemístěním páru zastávek z nadjezdu do dolíku, čímž zvrácena výhoda úspory energie v opak (a ještě jedna se chystá před Belárií, byť by se nabízela rampa z nadjezdu do zastávek autobusů ve stoupající kolmé ulici) – takže ideálně vrátit do středu ulice…]. Kromě toho ty tramvaje v Praze nejezdí – podobně jako metro ani vlaky – ve vzduchoprázdnu, nýbrž se vzájemně doplňují. Možno po pár zastávkách dosíci nadřazeného kolejového systému (v Praze 6 dokonce paradoxně dvou, když jeden nevzal v potaz druhý),… Číst vice »

Adam Ř

To co navrhujete je stavba kompletně nového dopravního systému, z hlediska parametrů kdesi mezi metrem a tramvají, nikoliv úprava současných tramvají.
V Praze dává smysl tvořit S-Bahn z vlakových tratí (tím, že se mimo centrum dálková doprava převede na VRT a v centru se pro S-Bahn postaví tunely), spíš než ho stavět úplně z gruntu

timom25

Sbahn aj v ambicióznej podobe samozrejme zmysel dáva, o tom tento post nie je. No sídliská a najbližšie dediny to dostatočne neobslúži ani keď príde VRT, a ani keď príde NS2. Jednoducho ten vlak neurobí obsluhu sídliská – centrum rýchlejšími. Zrýchli hlavne cesty z okolitých obcí a Stredočeského kraja. Územie tak niekde medzi by práve mohla obslúžiť tramvaj, len jej to nesmie trvať príliš dlho do centra. Zároveň, predĺžiť vozidlá, mať trate na 70-80 ako už teraz idú napr. do Modřic afaik, a urobiť pár krátkych tramvajových tunelov, by som novým systémom asi nenazval. Má Brno zrazu nový dopravný systém… Číst vice »

Dusmor

Otázkou je, kolik těch pražských sídlišť je postaveno tak, aby se tam dala tramvaj rozumně vést s ohledem na rychlou jízdu mezi zastávkami. To znamená buď úplně po vlastním tělese mimo ulice a bez úrovňových přejezdů nebo alespoň v dělícím pasu v ose hlavního bulváru (jako jsou v Ostravě tratě do Poruby, do Výškovic, na Dubinu).

Frantisek X

A jak obslouží sídliště rychlotramvaj toto sídliště ‚míjející‘ tunelem, nebo v něm zastavující třeba po kilometru? Co dosavadní obsluha zástavby po cestě? Přijde mi to jako kombinace nevýhod tramvaje s nevýhodami metra – podobně jako tramvaj na pneumatikách kombinuje nevýhody tramvaje s nevýhodami autobusu. Praha má možnost naopak doplnit tramvajovou síť obsluhující a propojující sousední čtvrtě metrem či vlaky ku spojení čtvrtí vzájemně vzdálenějších. Je tu i vize města s více místními centry, ne každý musí jezdit zrovna „ke koni“.

Nádražák

Co se týče obnovy vozového parku tramvají, tak zde je cesta asi jasná. Ale zajímalo by mě, jaké jsou plány co se týče autobusů? Budou se ještě objednávat kloubové Streatwaye nebo již jen Urbanwaye? Jak to vypadá s využitím obce na elektrobusy SOR? A bude se vypisovat nějaká zakázka na dieselové autobusy? Čas neúprosně letí a mnoho vozů SOR se již blíží povolené hranici 15 let.

noerf

Podle jakého klíče řešíte, zda budete objednávat elektrobusy a trolejbusy? Osobně mi přijde, že elektrobus je nákladově levnější než trolejbus (obyčejný, parciální).

Frantisek X

Vozba kapacitnějších baterií, nutnost statického nabíjení, životnost baterií versus troleje, jejich ekologická likvidace…

Ondra

Dobrý den, nešlo by při rekonstrukcích tramvajových tratí následně používat hladší dlažbu přívětivější pro jízdu na kole?

Ondra

A celkově při rekonstrukcích nesabotovat řešení pro cyklisty. Když se člověk podívá ná západní města, kde infrastruktura pro veřejnou dopravu a cyklo se bez problému vyzváří společeně, tak tady DPP úspěšně řešení pro kola sabotuje.

Jaroslav Novotný

Jak dlouho je počítáno s nově rekonstruovanými vozy T3R.PLF (facelift)? Proč je zde stále ovládání pedály a tramvaj nemá nějaké moderní prvky?

Jarmil

Ano, kdysi bylo receno, ze vozy T3R.P jsou docasne reseni, bohuzel jiz cca 25 let. K tomu prisli wany, a ty po opravach a prestavbach opet jen na pedaly. A vyhlidka? Dalsi a dalsi desetileti. Kdysi se v Praze zkousela Evicka, proc se nepristoupilo k tomuto novemu vozu? Pane rediteli, chtelo by to vice empatie k ridicum, a nezustavat v dobe pedalove.

Petr

Protože by i na ně chodili řidiči rádi.

Karel

Kdy se optimisticky / realisticky / pesimisticky svezeme tramvají do Suchdola?

Jan Kavan

Jaký máte osobní názor na blokování klíčových staveb radnicemi? Jako třeba tratě na Budějovickou od Prahy 4? Co se s tím dá dělat (teď myslím fakt dle zdravého selského)

Jan Kavan

Jak by měla vypadat ideální platforma pro koordinaci vlakotramvajoveho provozu v Praze? Proč se s tramvajemi do SČ nepočítá jako s vlakotramvajemi?

Frantisek X

Tramvlak (nebo, chcete-li vla-ko-tram-vaj) je vozidlo využívající jak tramvajové tratě, tak klasické železnice. V plánu je, pokud vím, zatím pouze stavba tramvajových tratí za hranice Prahy. Byly tu i vize využití lokálek, ovšem spíše s nevýhodami (prodloužení dojezdu do centra oproti stávající železnici, bez natolik významných cílů po cestě, aby se vyplatilo eliminovat přestup; otázka nákladní dopravy, byť dnes žel často neprovozované ve prospěch kamionů).