Tramvajový boom v Paříži vrcholí, na jihu metropole otevřeli téměř sedm kilometrů nové trati

Nové tramvaje pro linku T10 v Paříži. Foto: Île-de-France MobilitésNové tramvaje pro linku T10 v Paříži. Foto: Île-de-France Mobilités

Zatím poslední naplánovaná trať se má otevřít do konce tohoto roku.

5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

Pěkná trať, pěkné zastávky i dobře udělané okolí. Srovnejte třeba s nově otevřenou tratí v Plotní v Brně. Holt jaké vedení, takové řešení.

zyx

Skoro by se chtělo napsat že to není tramvaj, ale lehká (pří-)městská železnice. Tramvaj co jsem se díval v Paříži netvoří ucelenou síť, ale prakticky jen většinou jednotlivé linie navazující na jiný dopravní prostředek v okrajových částech města. A to video ukazuje, že kromě křižovatek má v koleje separované od silniční dopravy. Trochu se divím, že se jim to vyplatí takto budovat a provozovat.

původní Jakub P

Asi vyplatí, zrovna Paříž je v tomto docela oportunistická (v dobrém slova smyslu). Nelpí na jednom univerzálním řešení, ale používají to, co jim dává největší smysl pro danou oblast. I ty tramvaje jsou často linku od linky jiné a ne všecky navzájem kompatibilní.

Kubrt

Jsou to „trochu jiné tramvaje“, než jsme zvyklí od nás, některé linky vedou ve stopě bývalých železničních tratí, na druhou stranu jezdí po nezabezpečené dopravní cestě a potkávají se se silničnímu vozidly. Označení tramvaj bylo zvoleno při zakládání těch novodobých tratí. Ostatně ve světě je variabilita kolejových dopravních systémů, a jejich pojmenování, výrazně větší než v ČR/SR. Ty „okrajové části města“ jsou silně relativní. Vlastní Paříž, kam tramvaje zajíždí jen okrajově, má přes 2 miliony obyvatel, zatímco navazující 3 departmany, jimiž tramvaje vedou, dalších 5 milionů. Tramvaje zajišťují hlavně tangenciální vazby na linky RER a metra, ale to neznamená, že… Číst vice »

jkjk

O ucelenou síť opravdu nejde, jednotlivé tratě mají různý charakter i samostatné zázemí a někdy i provozovatele. Na některých tratích jezdí pneumatikové „tramvaje“ Translohr, někde celkem normální tramvaje, někde duální vlakotramvaje.
V roce 2019 ty tramvaje přepravili pěkných 340 mil. cestujících, tj. jen o něco málo méně než třeba tramvaje v Praze. Tedy to zjevně funguje.