Tramvajový boom v Evropě pokračuje. Bergen otevřel druhou trať
Podzemní stanice na nové tramvajové trati v Bergenu. Foto: Bergen Bybanen.
Město plánuje již třetí tramvajovou trať.
Město plánuje již třetí tramvajovou trať.
Nová trať kompletně na samostatném tělese se dvěma tunely pod největší zástavbou (předpokládám). Proč tohle nejde v ČR? Když se to daří Němcům a Švýcarům, tak se vymlouváme na peníze bohatého západu, ale když to jde v Norsku…
Ne druhou stranu, na tak drahé trati mít manuální výhybky na úvraťové konečné… to se jim moc nepovedlo
Podzemní stanice, tunely, sedmičlánkové jednotky…
Není to už metro? 😉
Hranice mezi metrem a tramvají je velmi tenká, v některých městech se tramvaje označují rovnou jako metro (Porto, Charleroi)
Na tomto projektu má českou stopu firma Elektroline.
Mšenka, Dobříš a Lužec se zase omezuje 😭
Protože tam nikdo nejezdí.
všude to jde jen u nas to nejde, co takhle konečne rozšířit to i v liberci a jablonci, nebo obnovit v ustí a čb, pomoci rozvoji v jihlavě, zavest tramvaj v hradci atd? Holt v česku nejde co jinde v eu.
Všechny tyto města (Bergen, Kiel) mají minimálně 250000 obyvatel, tzn. taková menší Ostrava, mnohem větší než Plzeň. Ve městech velikosti Hradce na západě nikdo o tramvajích neuvažuje.
Ano, však je to tam brutální průser, kterému okamžitě škrtli jakýkoli další rozvoj a zůstane u jedné 3,5 km dlouhé trati.
Navíc ta jediná trať tam vede opačným směrem než okolo centra města.
To fakt není následováníhodný příklad, ale spíš medvědí služba případným dalším, perspektivnějším, provozům.
A taky Vélez-Málaga (jádrové město má 78 tis. obyv) posílá pozdrav. 🙂
„Close: 2012“ se dočteme.
Ale jako jo, kdby byl Zlín blízko moře a Otrokovice byly přímo na pobřeží, k mezinárodnímu letišti v Brně to bylo 35 km a půlmilionové Brno bylo světově známým turistickým cílem, kde letiště v roce 2017 odbavilo 18,6 mil. cestujících…
Ze Zlína do Otrokovic jezdí trolejbus a chtějí tam postavit dvojkolejnou železnici. Naco ještě tramvaj?
Klíč:
Zlín = Vélez-Málaga
Otrokovice = Torre del Mar
Brno = Málaga
https://mapy.cz/s/jalefufoga
Modřice prý taky posílají pozdrav, asi 5,5 tisíce obyvatel.
Jako jo, že bychom v ČR měli několik měst přes 100.000 obyvatel, kde by nejezdila tramvaj, aby se tam musela zavádět?
Jenže Modřice nejsou centrem provozu. To bychom taky mohli vyjmenovat města okolo švýcarské Basileje, které navíc jezdí i za hranice.
Cílem bylo říct, že v ČR jezdí tramvaje v mnohem menších sídlech, než tam, kde se nově zřizují.
A také naznačit, že od jisté velikosti obce se tramvaj nemá šanci uživit, neboť přepravní proud je příliš malý.
To je správně, ale argument Modřicemi je špatný, prostě bez Brna by do Modřic nejezdilo nic. Vždy je třeba nějaké větší centrum.
Nesmysl. Francouzský Avignon má 90 tisíc lidí a tramvaj tam jezdí.
Ano ale jezdí tam teprve 3 roky a předtím město žádnou ekologickou dopravu nemělo. To i ten náš zatrolejovaný Hradec se všemi jeho specifiky je trochu jinde. Hádám že i přepravním podílem MHD.
U toho Avignonu, podobně jako u řady dalších francouzských měst, je počet obyvatel jádrového města poněkud zavádějící, protože na zástavbu Avignonu souvisle navazují další obce, takže celkový počet obyvatel souvisle zastavěného území je as dvounásobný.
Nicméně, ani ty tramvaje v Avignonu nejsou žádný zázrak. Z původního plánu zbylo torzo jedné linky v ne zcela kompletní délce. Pokračování snad bude, ale záleží na momentální kontelaci na radnici a dostupných financích.
Asi taky není v jejich silách postavit vše najednou. Ale dělají to po etapách. Takže věřím tomu, že se sít rozšíří.
Norsko není v EU.
Ale platí tam téměř všechno co v EU, stejně jako ve Švýcarsku vzhledem k tomu že jsou součástí celních a dalších dohod s EU.
Protože není jen EU, ale také EFTA, EHS a podobně: https://cs.wikipedia.org/wiki/Schengensk%C3%BD_prostor#/media/Soubor:Supranational_European_Bodies-cs.svg
A Norsko musí i dotovat méně bohaté státy EU, aby mohlo být na společném trhu EU. Podobně Švýcarsko. https://www.eeagrants.cz/cs/aktuality/2022
Které město s více než 250.000 obyvateli v ČR nemá tramvajový provoz, že to u nás nejde?
Zbytek ostravské aglomerace by rychlé tramvaje patrně dokázal vytížit. Karviná, Orlová, Rychvald, Petřvald… Havířov se vydal vlastní cestou.
Otázkou je jestli dokážou zaplatit investici, úroky a provozní náklady
Kapacita T3 je cca 150 lidí. To je kloubový bus. Které Město se 100t obyvateli má linku, nebo alespoň delší směr, kde by jezdily kloubové autobusy pod 2 minuty? Nikde. Výhoda tramvaje je kapacita, např 2xT3.
Pokud se podívám a stavební náklady na rekonstrukci v Lbc a případnou výstavbu tramvaje, tak u město 150 t, pokud nejsou nějaké specifické podmínky, tak je lepší trolejbus. Viz ČB, ÚnL…
Ono je to není ani tak o počtu obyvatel toho kterého města jako o potřebě dopravy (přepravních proudech) v jejich aglomeraci. Určitě jinou perspektivu mají v tomto ohledu například Liberec a Ústí nad Labem než třeba České Budějovice nebo Hradec Králové.
Obnovit Ústí a ČB? A kde přesně? Dnešní trolejbusy z velké části obsluhují cíle, co v době tramvají ještě neexistovaly (nová sídliště nebo nákupní zóny). Ta obnova by byl návrh zcela nového systému s nevelkým přínosem oproti trolejbusům, navíc v Ústí v nevhodných terénních podmínkách (nic jako Stuttgart tam asi nevybudujeme).
Paradox je,že v té sextě je i spoustu zaměstnanců DPO,,které doprava živí.
Vidláci z Poruby by tam dlouho nevydrželi
A vy jste vidlák odkud? Z Michálkovic?
To je narážka na to, že porubští vidláci nechtějí tramvaj do Pustkovce?