Tramvajovou trať z Mostu do Litvínova čeká rozsáhlá rekonstrukce, většinu zaplatí evropská dotace

Tramvaj EVO2 v barvách Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova. Foto: DPmMLTramvaj EVO2 v barvách Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova. Foto: DPmML

Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova (DPmML) vypsal zakázku na rekonstrukci tramvajové trati mezi oběma městy. Akce s odhadovanou cenou

43 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marty

Most se svou uzasnou prirodni scenerii je naprosto obdivuhodne mesto.Jsem z Ostravy,byl jsem se tam podivat na par dni po serialu (ubytovan jsem byl v Cascade),a prosel a projel jsem vse,co se za danou dobu dalo.Chapu,ze zivobyti v teto aglomeraci neni snadne,obzvlaste s jistymi spoluobcany,ale vase mesto a okoli ma senzacni genius loci.Mate byt na co hrdi,a ta tramvaj k tomu patri…nenechte si ji zrusit.Preji hodne zdaru a sily.V Ostrave to taky neni lehke,ale moc vam fandim.Dycky Most !

Jindra

Plně souhlasím. Pamatuji ještě starý Most s trolejbusy a úzkokolejnými tramvajemi, které jsem obdivoval. .Některé tramvajky 6mt přešly v roce 1960 do Jablonce, kde vydržely krátce…. V Jablonci převážil názor, že tramvaje do moderního města nepatří a tak se některé přesunuly do Ústí, ale to již byla jejich labutí píseň. A tak se několik málo mosteckých tramvají dostalo do Liberce, kde ukončily svůj život.

PetrB

Opravte si to: rekonstruovat se bude až k zastávce Litvínov, obchodní dům

Antonín Němeček

Všichni jezdí vlakem, na co tramvaj?

Frantisek

Všichni jezdí autem, na co koleje… 😉 Mimochodem, nevím jak dnes, ale onehdy byl naopak vlak na zrušení, protože staví na periferii (zvláště vzhledem k Mostu), zatímco tramvaj spojuje centra, byť pomaleji.

pozorovatel

Všichni jezdí tak, jak je to pro ně nejvýhodnější, a jen Tonda Němeček (kvůli kterému redakce „K-reportu“ zablokovala neregistrovaný přístup do „železniční“ diskuse) si neodpustí debilně prudit i jinde na Internetu …

PetrB

Antonín Němeček: vlakem v úseku Most – Litvínov jezdí tolik lidí, že jako náhradní doprava za vlak v relaci Most – Litvínov – Osek město stačí mikrobus Iveco. Apropo tramvaj 4 jede celodenně prac. dny každých 15 min. v ranní špičce doplněna linkou 3, v odpolední linkou 1.O víkendu po 30 min.
Vlak jede jednou za dvě hodiny a o víkendu jezdí jen čtyři spoje?
Takže většina cestujících volí tramvaj, přičemž většina z nich jede z centra Mostu. Při cestě z mosteckého nádraží linkou 2 je garantován přestup v zastávce Most Zimní stadion na linku 4 směr Litvínov a opačně.

Mumuhaz

Přesně tak, litvínovská tram je fajn a je dobře, že se opraví místo nedávných politických úvah, že místo dotace na provoz se zastaví.
Na toho Němečka (barnye) z Děčína si dávejte pozor, hlavně fotiči, každého kdo se přiblíží ke kolejím s foťákem, tak udává na Policii!

Dgffuu

Kurvo

robert

Kdo je projektantem rekonstrukce? Zůstane tam ta šikmá řetězovka?

PetrB

Valbek s. r. o., Liberec

robert

Super, dík. A proč to není v článku?

PetrB

Tak na to proč to není v článku Vám neodpovím, ale je to v archivu veřejných zakázek DP. Rok 2016:
http://dpmost.cz/verejnezakazky-archiv

robert

Jsem ti vděčný. Je fakt hloupé, když si člověk něco musí dohledat sám. Přitom projektová dokumentace není jednoduchá a taky tvoří významnou část stavby.

Honza

„S možností zvýšení kapacity“…no ty doby, kdy se do tehdy ještě i hlubinných dolů a do Stalinových závodů (Závodů československo-sovetského přátelství, Chemických závodů Záluží, jak kdo chce😂) nárazově navážely davy tramvají v době střídání směn, ty už se vrátí těžko a asi i množství vozidel na snad minutový interval (řazení 1xT1) by nebyla… Ale jo, rekonstrukce je třeba jako sůl.

Honza

Davy lidí tramvajemi, samozřejmě 🤦😂

Chytrý za 2

Tramvaj z Mostu do Litvínova s tebou hází ze strany na stranu a nakonec tě doveze do ještě větší …… 😃

pozorovatel

Ale podle obsahu videozáběrů tramvaje zjevně úplně prázdné nejezdí ani tou meziměstskou pustinou – je to asi doprava výhodnější než vlak a lákavější než autobus. Spíše ale pořád nějak nechápu, proč tenhle tramvajový systém už dávno nebyl dostavěn aspoň v Mostu do nějaké „síťovitější“ podoby – minimálně třeba nějaká trať pokračující z toho „na nic fousu“ od nádraží okruhem sídlišti „zadem“ do Velebudic by podle mě mohla být užitečná, byť její natrasování by asi nebylo úplně jednoduché, když s ní při výstavbě sídlišť nikdo nepočítal. I když města této velikosti a konfigurace z dnešního pohledu na tramvaj už rozhodně „nemají… Číst vice »

Sinep Anigav

Souhlas, úplně moje slova… mockrát mě taky napadla ta trať „zadem“ do Velebudic, a ještě příčka na dnešní trať, asi tak trasou J.Palacha – J.Průchy

pozorovatel

Já Most téměř vůbec neznám, do toho „starého“ („Bryksu“) ještě i s trolejbusy jsem se nikdy dostat nestihl a ten „nový“ („sídlištní“) s jedinou tramvajovou tratí mě dopravně nijak nelákal a jiný důvod tam zajet jsem nikdy neměl, ale podle mapy mi kromě těch vašich logických námětů připadá ještě docela zajímavá potenciální další trať ulicí „SNP“ do oblasti „Autodromu“ – ale velmi záleží na intervalech, protože dlouhé intervaly do MHD nikoho nepřilákají a „metoda náhodných výstřelů“ může uspokojivě fungovat jedině ve specifických případech spíše v podobě „posilových“ linek. Když přijedu do Mostu jako návštěvník, tak ten „fous“ TT k nádraží,… Číst vice »

PetrB

„bez včasné informace o tom, zda vůbec a kdy snad nějaká tramvaj do města pojede, je úplně k ničemu a tramvajová doprava je pro mě zbytečná, protože budu hledat možnosti přesunu autobusem přímo z přednádraží.“ V Přednádražním prostoru je megavelká elektronická tabule přímo proti východu z nádraží , kde se zobrazují odjezdy všech linek včetně tramvají. Další elektronické tabule jsou pak instalovány na jednotlivých zastavkových označnících. Tramvaj ulicí SNP jezdit měla, byl na to v minulosti vypracován projekt, sešlo z něho ze dvou důvodů. První byl ten, že by trať neobsloužila nemocnici a druhý, že je tam nízká poptávka cestujících… Číst vice »

Josef Trögl

Jel jsem na začátku ledna kolem 10 ráno (tedy zcela mimo špičku) z Litvínova do Mostu a byl jsem rád, že jsem si sedl.

PetrB

Čeká se na vypracování projektu na novou trať v trase 1. náměstí – Aquadrom – Kahan – 14. ZŠ – Speciální škola – 1. náměstí. Do této trasy by měla být přesměrována od 1. náměstí linka 4. Projekt by měl být hotov tento rok během jara.

Jindra

Stejně jako sůl je potřeba provést rekonstrukci, modernizaci, včetně přerozchodování, zbylého úseku tram. tratě z Liberce do Jablonce. Jenže „díky“ obstrukcím z jablonecké strany bylo pohřbeno prodloužení tratě do centra Jablonce a otazník se hrozivě vznáší nad samotnou modernizací zbývajícího úseku z Vratislavic do současné konečné na kraji Jablonce . Slabou útěcou je jistota, že úsek z centra Liberce do Vratislabic zůstane zachován a přerozchodován na standard.

Jindra

Velice pozitivní zpráva. Škoda, že stále visí otazník nad meziměstskou tratí Liberec – Jablonec, respektive nad úsekem z Vratislavic na současnou konečnou na okraji Jablonce. Plánované prodloužení tratě blíže do středu Jablonce je pohřbeno….

Frantisek

Přitom alespoň to by dávalo smysl, když už se zahodil Regiotram jako příliš velkorysý a utratila tím pádem zbytečně spousta peněz na změnu rozchodu, kterou už nikdo nepotřebuje. I druhá kolej je na mnoha místech z hlediska kapacity sporná, byť je s ní provoz o něco bezpečnější.

Jindra

Druhá kolej v úseku Fugnerova – Vratislavice není vůbec sporná,spíše je škoda,že se nepodařilo trat směrem od Liberce zdvojkolejnit až k Výhybně.Stačí se poptat zaměstnanců DPMLJ,samozřejmě řidičů tramvají a dispečerů.Změna rozchodu je nutná a ani to nebude moc nákladné. Proč se před časem přistoupilo k přechodu z metrovky na standard je jasné,stačí zapátrat do minulosti.

Bram

V době, kdy jediný dodavatel tramvají byl ČKD Tatra, tak to jistý (byť sporný) smysl mělo. Jakmile se přehoupl rok 1990, měla být okamžitě přestavba na rozchod 1435 mm v Liberci zastavena, protože i ČKD se vzpamatovalo a přestalo vyhrožovat dopravním podnikům, že tramvaje na rozchod 1000 mm nebude vyrábět. Prostě se třicet let dělá něco, co Liberec akorát těžce zatěžuje a nemá žádný smysl. Viz třeba Německo, kde rozchod až na výjimky (Stuttgart) nemění. A i tam je to jen kvůli tomu, že z tramvají udělali spíš něco mezi metrem, trmavají a železnicí…

Honza

„Rekonstrukce se dočká zhruba desetikilometrový úsek mezi zastávkami Most, Chomutovská a Litvínov, nádraží. “

Zastávka Most, Chomutovská – kde to je? Ta zde není, nebo o ní nevím.

Bram

Naštěstí, tahle trať je fakt v hrozném stavu. Projekt rekonstrukce jsem neviděl, ale doufám, že bude odstraněn nesmysl, kdy drážní vozidla v Litvínově po spojce z železniční stanice mohou vjet pouze na kolej, po které se jezdí od Mostu do Litvínova. To proto, aby drážní podbíječky mohly vjet na trať bez toho, aby je na kolej v opačném směru musel přendavat autojeřáb a bylo možné trať udržovat stále ve slušném stavu bez větších organizačních obtíží…

K.S.

Tak mne napadá, jak je to s případnou sjízdností pro železniční vozidla? Dal by se tím navážet třeba materiál na rekonstrukci. Na cokoliv víc je to tu zbytečné, nicméně nějaké opětovné sblížení těch systémů, tramvaj/vlak by mohlo být zajímavé v době kdy řešíme jak omezit silniční dopravu.

Bram

Tady je odpověď:

https://www.youtube.com/watch?v=uif9vecd-Qw

https://www.youtube.com/watch?v=tMFd0EKh0NM

Pohyblivé obrázky jsou snad dostatečně jasné a nepotřebují další komentář:-).

pozorovatel

Žlábkové kolejnice v obloucích o dost malém poloměru asi pro klasická železniční vozidla příliš vstřícné nebudou …

Bram

Železniční vozidla by jezdila mezi Mostem a Litvínovem jen při výlukách tramvajové dopravy a jen pro údržbu trati. Nic jiného dnes nemá smysl uvažovat, nehledě na to, že aby byla tramvajová trať sjízdná pro železniční vozidla bez omezenení, jsou krom profilu kol UIC odpovídajících žlábkových kolejnic také nutné poloměry oblouků 150 metrů a větších. Připustíme li omezení (jen některé typy vozů), lze jít až na 100 metrů. Méně to nejde a přitom v tramvajových sítích je kvantum oblouků s poloměry 20 až 100 metrů. Jenže dnes nikdo nemá potřebu si zřizovat ve městech vlečku, daleko lépe tento problém vyřeší kontejnerová… Číst vice »

pozorovatel

Já jsem samozřejmě neměl na mysli klasickou nákladní dopravu, ale ani pro pracovní vozidla ty současné žlábkové kolejnice v obloucích asi vyhovující nejsou.

Bram

Pokud je to přímá kolej bez oblouků, tak v železniční vozidlo projede v pohodě i po kolejnicích NT1, NP3 a dalších typech kolejnic s úzkým žlábkem, jen kolo nejede po jízdní ploše a žlábek vymačkává. Horší jsou oblouky, ale i v Praze na Barrandově a v Modřanech projela během výstavby tramvajovvých tratí velká čtyřnápravová podbíječka zapůjčená od ČD i oblouky menšího poloměru na kolejnicích NT1 s úzkým žlábkem. V obou případech jsem byl u toho, když tam jela. Bylo to zajímavé, v obloucích to kvílelo, ale pomalu se bez vykolejení projelo…

K.S.

To s vlečkou je otázka, přece jenom je to trochu v situaci hlava XXII daná minimálně částečně legislativou a tím že se nad tím jak to udělat nikdo nezamýšlel. Přitom je to způsob jak, pokud se kole měst budou rozmáhat jak nové průmyslové areály, tak S-bahn, zajistit napojení těchto, relativně levně a jednoduše na železnici.

Frantisek

Jenže ta překládka není zadarmo ani v této podobě (navíc mrtvá hmotnost krabice). Pokud jde o dodávky, pak do měst určitě patří stejně jako nákladní tramvaje (alespoň pro velké obchody), ovšem obří tahače by opravdu měly lépe se ve větší míře obrazně přesunout zpět na koleje. Zajímavější než přechod železničních vozů na tramvajové koleje je to ovšem opačně, v určitých případech.

Jiří Kocurek

Rakušané již dávno vědí jak na to. Tramvajové sítě bývají uzavřené a přeprava osamocené podbíječky po železnici … než vypapírujete jízdu, seženete strojvedoucího/pilota… Tak je kamion na místě a ona se sama vyloží.
https://www.youtube.com/watch?v=yzdBM40HHqI
Ta samá řádila v Brně i v Praze. Odvážím se tvrdit, že kamion pojede s podobnou a možná i nižší spotřebou, než kdyby ta podbíječka jela vlastní silou.

Bram

A řidič s kamionem je k dispozici ihned a o fyziku pan Jiří Kocourek patrně nikdy nezavadil. Vypapírování jízdy pro provoz na síti SŽ(DC) schválené podbíječky je dílem okamžiku. Co byste tam chtěl papírovat? Podá se žádost o zavedení vlaku a SŽ(DC) vlak ve zbytkové kapacitě zavede. Někdy, je li aparát dostatečně rychlý, tak i do hodiny se jede. V čem je tedy problém? Mimochodem, ta v odkaze zmíněná podbíječka je určena pouze pro tramvajové tratě a na návěsu jezdí proto, aby se dostala na každý přímý (a s oblouky od určitého poloměru) úsek tramvajové trati. Což mnohde v Praze… Číst vice »

Bram

Drobná oprava: Měl jsem si rozkliknout odkaz a nespoléhat se na to, že jde o podbíječku firmy Hans Wendel, která se přepravuje na návěsu a je určena pouze pro tramvajové tratě. V odkaze zmíněná podbíječka je pro drážní provoz, byť typově téměr shodná (P&T 08-275) s tou, co se běžně vyskytuje v Praze při rekonstrukcích tramvajových tratí – viz zde: https://www.youtube.com/watch?v=OR6kzLsLlIk . Ale jde jen o malý typ podbíječky. S větší podbíječkou (vícenápravová, čidokonce vícedílná, která schopná podbíjet dva i tři pražce najednou) na návěsu budou jen problémy, protože půjde o nadrozměrnou zásilku a ta jen tak po silnici bez… Číst vice »

Ondřej

To asi odstraněno nebude vzhledem k tomu, že se část této spojky rekonstruovala při rekonstrukci vlakového nádraží před nedávnem.