Doprava ve městě Tramvaje

Bude, nebude, bude. Olomouc nakonec prodlouží tramvajovou trať

Tramvaje v Olomouci. Pramen: DPMO
Tramvaje v Olomouci. Pramen: DPMO
Podle radních je propad příjmů rozpočtu nakonec menší, proto tramvajovou trať postaví. Začít se má na jaře.

Olomoučtí radní poněkolikáté změnili názor na budoucnost prodloužení tramvajové tratě z centra na lidnaté sídliště Nové Sady. Zatímco ještě v květnu se dostal projekt do fáze „dlouhodobé hibernace“, radnice nakonec změnila názor a trať chce postavit.

Na změnu upozornila Česká televize, deníku Zdopravy.cz ji potvrdila mluvčí olomouckého magistrátu Radka Štědrá.

Radní vysvětlují změnu názoru tím, že dopady koronaviru na rozpočet nebudou tak zásadní, jak se ještě v květnu obávali. „Bylo by v podstatě hloupostí, abychom tuto investici nerealizovali, protože tak výhodné podmínky už nikdy nebudou,“ řekl České televizi náměstek olomouckého primátora Martin Major (ODS). Druhá etapa stavby by měla stát až 490 milionů korun. Evropská dotace má představovat téměř 317 milionů.

Podle mluvčí radnice je již dotace z Operačního programu Doprava 2 schválena. „Připravuje se podpis Rámcové smlouvy o financování projektu. Výše dotace činí 85 % způsobilých výdajů,“ dodala. Už během podzimu chce město vypsat soutěž na zhotovitele, samotná stavba by měla začít na jaře příštího roku.

Rozšiřování tramvajové trati na jih Olomouce. Foto: Olomouc.cz
Rozšiřování tramvajové trati na jih Olomouce. Foto: Olomouc.cz

První etapa dvoukolejné trati, která spojuje tržnici s Roosveltovou ulicí a končí v Trnkově ulici, měří 1,4 kilometru a otevřena byla v listopadu 2013. Její stavba stála zhruba 280 milionů. Radnice na projekt tehdy dostala dotaci z Programu švýcarsko-české spolupráce, která pokryla více než polovinu celkových nákladů na stavbu trati.

Více než kilometr dlouhá druhá část tuto tramvajovou trať prodlouží z nyní konečné zastávky Trnkova do Zikovy a Schweitzerovy ulice. V plánované třetí etapě by měly tramvaje cestující zavézt až do Slavonína. Tam má vyrůst přestupní terminál s parkovacím domem pro 231 aut. Tato část ale nemá dosud stavební povolení.

Odebírat
Upozornit na
guest
28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rajce

Autore článku, magistrát trať chce pořád. Pouze se mění stav v městské kase a z toho vyplývající možnosti.

robert

Nebude? On snad někdo uvažoval o tom, že se nepostaví??? Něco takového může zazdít jen chorý mozek. Trať se prostě postaví, tady není nad čím přemýšlet.

V. K.

Ještě že rozum zvítězil. Bez dotace by se to vzhledem k mizerné finanční kondici Olomouce nikdy postavit nemohlo.

Tady na Moravě

Nejenom v Olomouci…. dotace je způsob účelového přerozdělování zdrojů a je to právě k takovýmto účelům určeno. Žádné město velikosti Olomouce v posledních letech nepostavilo žádnou dopravní stavbu jen čistě ze svých zdrojů. Vždycky se na tom nějakým způsobem podílí nějaká vyšší instituce.
Tj. bez dotací by se to nepostavilo, to je pravda. Ale je to asi jako tvrdit, že tráva je zelená. Ty dotace tady budou muset být už nafurt, dokud budeme mít současné způsoby přerozdělování peněz a součansou úroveň HDP. Je naivní si myslet, že v blízké budoucnosti to bude jinak.

Tady na Moravě

Opet se v clanku objevuje nesmysl zkopirovany z oficialnich tiskovek mesta, ktere ale LZOU.
Tramvaj nedojede do Slavonina. Tramvaj dojede maximalne tak ke krizovatce se Slavoninskou ulici, ktera je stale na Novych Sadech. Je to asi jako tvrdit, ze prazska 26 jezdi k letisti. Taky je to tim smerem a ono to skoro tam je….

jakub (easydrink)

ta točna bude cca 30 metrů od hranice Slavonína a bude sloužit zejména pro obyvatele této městské části

Tady na Moravě

30 metrů od administrativní hranice Slavonína a zhruba 1 km (2 zastávky busem) od jeho středu. Vyjádření, že dojede KE Slavonínu, by bylo správně, že ale dojede až DO Slavonína, je prostě lež. Je to eufemismus snažící se z dané stavby mediálně udělat „něco víc“. V soukromé sféře je to ok, v politice je to na pováženou.

jakub (easydrink)

Jenomže to jestli řeknete, že to dojde do Slavonína nebo ke Slavonínu je v podstatě úplně jedno. Podstatná je informace, že to obslouží další část města. To jestli ta zastávka bude v takové nebo takové části je úplně jedno a v podstatě kdo nezná Olomouc, tak nezná ani tento problém. Takže jestli je to těsně za hranicí nebo těsně před hranicí čtvrtě, jejíž obyvatelé zejména budou novou zastávku využívat, je úplně jedno.

Tady na Moravě

Jak píše Pavel dole. Ta tramvaj přijede „do“ Slavonína úplně stejně, jako tam jezdí už 35 let po Brněnské.

Pavel

Slavonínští tramvaj využívají už 40 let. TT na Novou vede také při hranici Slavonína. Jen z druhé strany. A do centra je to zhruba 1 km ze zastávky Pionýrská.

jva

Jestli bude či nebude, to si povíme po volbách. Před nimi platí, že bude (stále slyším tu od otevírání v roce 2013 neustále opakovanou větu „…do roka začneme stavět dál…“). Hlavně, že už se vyhodilo 90 milionů na vozy (3+1 EVO1/o) pro prodloužení (přičemž kdyby se za tyto peníze spojily II. a III. etapa – ta je nějakých 300m polem vedle silnice, kde se plánuje smyčka, tyto nové vozy se vůbec kupovat nemusely, a ještě by klesly provozní náklady možností vypravovat tam i sóla místo souprav s jednotkami cestujících), další náklady naskakují vedením tratě prostředkem Zikovy (tedy vč. uzavírky této… Číst vice »

-TR-

Komunální volby jsou až v roce 2022. Kraje o tramvajových tratích ve městech nerozhodují.

Tady na Moravě

Cpt. Obvious opět zasahuje….
Není to třeba tím, že jak v kraji tak na městě vládne ta stejná strana (sorry jako, hnutí) a že smyslem je se opět dostat ke korytům nehledě na to, o jaké úrovni vlády se bavíme? A že voliči (hlavně voliči tohoto hnutí) vůbe cnerozlišují mezi parlamentem, krajem, obcí,…že oni prostě volí toho jediného, nejvyššího, ať padaj třeba trakaře?

Rajce

Tady je zas někdo chytrej jak rádio Jerevan. Neznáš souvislosti a data, ale z fleku máš lepší variantu než profíci z oboru.

Crazytrain

No sláva. S návaznými částmi to teprve dostane smysl. Větší užitek by neslo trasování první etapy přes Rooseveltovu. Přijde mi, že v dnešní době se staví tramvaje (nebo i metro) tam, kde nikdo nebydlí (resp. jednou možná bude někdo bydlet). Jestli je to kvůli tlakům majitelů pozemků nebo snazšímu projednání, nechám na úsudku laskavého čtenáře. Argument stabilizace břehu Mlýnského potoka je lichý, mohla se udělat tak jako tak.

Kubrt

Stavět tramvaje/metro/silnici do oblastí, kde se teprve bude stavět, není v principu špatně- je to snazší a rychlejší, a tedy levnější, než se s infrastrukturou prolamovat do uz nějak fungujícího území, byť třeba s volným koridorem pro TT (Bohnice).
Letnany – popravdě se neorientuju v tamní situaci, ale jednou se to tam snad zastaví a nebude to jen terminál.

Crazytrain

To je sice pravda, ale zrovna metro (krome výstavby) nikoho neobtěžuje. Stanice Letňany měla být blíže okraji sídliště, aby alespoň část Letňan měla metro v dochozí vzdálenosti.
Podobně mnohem potřebnější déčko se mělo stavět před před prodloužením áčka, kde metro na závleku do Motola jezdí mimo špičku nevyužité. Ale to už nesouvisí s tématem.

Jakub P

Ono to prodloužení Áčka je celkově totálně podělaný. V oblasti, kde jsou 4 paralelní tramvajový trati, který se na sebe nějak napojí až po X kilometrech, to spojilo dvě z nich, jednu (v úseku mezi konečnou a prvním možným přestupem na metro na Malostranský totálně přetíženou) podjelo bez napojení (přitom by na něj stačilo udělat druhej vestibul motolský stanice, s jejím případným mírným posunem a pravda dlouhým, ale ne zas nějak výjimečným eskalátorovým tunelem). A k další (která je na ty zbylý 3 napojená dokonce až přes úplný centrum) to nedojelo vůbec… O tom, že D bylo už v tý… Číst vice »

DOMČA

Jezdi vyuzite! Nezapomen ze spadovka je 395 tis. sidsliste Repy jsouci 2-5 zastavek busem. C. 180.
– nachazejici se uprostred niceho…

Jižan

Řepy 395 tisíc obyvatel? Odkdy? Podle sčítání lidu 2011 jich bylo 23 235, ti se museli nějak namnožit.
A navíc mají tramvaj – takový luxus má na jihu málokdo.

Tady na Moravě

Jizdnimi casy by to rozdil nebyl. Bavime se zde o rozdilu jednoho bloku na vychod nebo na zapad. Vystavba nove ulice se segregovanou trati mela urcite vetsi smysl, nez zavadet tramvaj do Rooseveltky ve stare zastavbe. Navic zastavka Santovka generuje hodne velkou poptavku, jak se ukazalo. Je zajimave, ze lide jsou lini dojit do obchodaku par metru ze zast. Trznice…. Takze krok to byl za me dobry.

Pavel

Rooseveltova je výpadovka na Tovačov. Si nedovedu představit, jak by tam mezi auty poskakovaly ještě tramvaje. Jediná možnost ve stávající zástavbě mimo významné silniční tepny by byla zde:
https://mapy.cz/s/becucosalu
Bonusem by bylo, že by bylo možné při troše šikovnosti překonat Velkomoravskou mimoúrovňově

Jan Sova

Tak na tohle v OL nikdo neslyšel, protože mimoúroveň je pro radní (nejen tam) sprosté slovo. Vedou je k tomu různí architekti a podobné anti-dopravní struktury.
No však taky ty rozjezdy kolon navíc budou místní doživotně kvalitně odčichávat.

Crazytrain

Trať přes Rooseveltovu by byla zhruba o 300 m kratší + by se eliminovaly dva oblouky a jeden semafor. Hrubým odhadem ušetřená minimálně půlminuta.

jakub (easydrink)

Na Rooseveltové byli lidi proti, protože by to jezdilo příliš blízko jejich domů a byli by rušeni hlukem (to byl jejich argument). Nehledě na to, že teď je ta zastávka o ulici dvě ulice vedle a pokud jde o obyvatele nové zástavby u Šantovky, tak ti to mají blíž.

Jojo

A tou by jste to chtěl vést kde? Já tam žádné místo nevidím.

Spálená tlumivka

Nejspíš by obětovali ty travnaté pruhy mezi vozovkou a chodníky, koleje dali na střed komunikace a automobilové jízdní pruhy na kraj. Byla by z toho hnusná asfaltová silnice bez kousku trávy a stromů, proti tomu bych jako místní taky protestoval. V původních plánech skutečně tato trasa byla, při otevírání trati přes Kosmonautů se prezentovaly plány dalšího rozvoje a trať na Povel v mapě vedla přes Polskou a Rooseveltovu.

Crazytrain

Tranzit by se převedl na novou silnici na nábřeží, která by vedla místo současných kolejí. V Rooseveltově by pak jezdily tramvaje a místní řidiči. Zastávka by mohla být někde poblíž rohu s Husitskou/ V kotlině. Je tam málo místa, ale proveditelné to je – jako třeba na trati do pražských Kobylis v Klapkově ulici. Koleje by mohly být i v úrovni chodníku. Další varianta je travnatý pás v části kolejišti, ale to by vyřadilo tranzit – zřejmě neprůchodné.