Tramvají z Prahy až do Měšic. Středočeský kraj zvažuje další prodloužení kolejí

Záměr je zatím v rané fázi, šlo by o prodloužení trati z budoucího terminálu Sedlec.

Zpět na článek
118 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Osamělý Vlk

Tak prvně by stálo za to udělat trať do Odoleny Vody. Trať směrem do Neratovic a na Mělník, by byla dobrá, ale nemyslím si, že by měla být ukončena v Měšicích.
I když pak je třeba zvážit kapacitu tratě do Zdib, jestli by nemělo smysl udělat i vedlejší trať skrz Ďáblice a nejlíp přes Prosek do Vysočan.

Martin

Do Vysocan to pres Prosek nepujde, resp., musel byste trat na Proseku ohnout k Letnanum a pak u Kbelske udelat neco podobneho co je na Chotkovych sadech… Skrz Dablice to ze Strizkova pujde take tezko, byla by trat spolecna se silnici, ktera je uzka, ale trat ma byt ze Strizkova (Sidl.Dablice) prodlouzena kolem Veselskou ul., ul. Beranovych arealem letnanske Avie k nadr. Cakovice. Asi by trat mohla vest dale ul. Bearanovych do Libeznic a Mesic… do Vysocan by mel vest trolejbus 57 ve stope linek 136+150. Tim ale trat kopiruje zeleznicni, ktera je rychlejsi… Do Odoleny Vody by to trat… Číst vice »

Jana

Ze Sídliště Ďáblice se plánuje prodloužení tramvajové tratě do Letňan a Čakovic https://pid.cz/o-systemu/rozvoj-linek-2022-2032/

RafaK

Smysl to určitě dává, sever od Prahy ( Zdiby, Líbeznice) je dávno její součástí…

Lxxxx

V Ostravě bylo několik příměstských tramvajových tratí ale v průběhu sedmdesátých let byly zrušeny, zůstala jen pětka do Kyjovic.

Marian Kechlibar

Sedmdesátky byly velmi nepříznivá doba pro tramvaje, na mnoha místech bylo rozhodnuto o jejich likvidaci, protože socialistická (pod)údržba na tratích se začínala notně projevovat…

Nutno ale říci, že hlavně úzkorozchodky na Ostravsku byly patrně neudržitelné. Vedly silně poddolovanými oblastmi.

Škoda je trati na Hlučín, ta by se hodila dodnes.

Roman

Já bych to doplnil tím, že hlavním důvodem rušení bylo, že nám Sověti dodávali ropu za hubičku a tak nebyl důvod držet elektriku…

PetrH

A také měl východní blok málo mědi na dráty…

Karel

No a když už bude terminál v Sedleci, co protáhnout pražskou tramvaj do Ústí nad Labem a výhledově i do Drážďan?
Co to je za kraviny? Teď středočeský obce zgajlovali projekt trolejbusů do Starý Boleslavi, protože nechtějí všude dráty a někoho napadne tramvaj, jejíž výstavba bude, hádám, tak desetkrát dražší než trolejbus. Kdo a kam na tyhle kraviny chodí

Martin

Jedna se o prodlouzeni trate ze Sedlece do Mesic, …

medical_examiner

Patrně do nějakého doupěte, protože takhle se ožrat určitě nejde…

Tomáš Záruba

Podobné úvahy je třeba směřovat spíš od Prahy na jih. Tady na ten sever se dá slušně pracovat s modernizací železnic (včetně třeba nějakých kratších odboček z nich, viz ten Kostelec) nebo v rámci VRT se na to podívat komplexněji.

Kubrt

Ano. Obávám se však, že pro řadu lidí je nepředstavitelné, že „něco jako tramvaj“ nebude navazovat na stávající tramvajovou síť, ale třeba na metro v Písnici, na Opatově apod.

Tomáš Záruba

Tak ono by propojení z Pankráce někudy Vídeňskou taky neškodilo…

Milan

Stačilo by propojení středočeských TT jižně od Prahy s právě stavěnou/prodlužovanou TT z Modřan ‚(+ vybudování zvažované jí křižující tangenty Lihovar – Dvorce – Pankrác), a to pro směr cca Jílové u Prahy/Kamenice, ale plánované prodloužení TT ze Spořilova na Opatov by šlo dále také prodlužovat, a to nejen přes Šeberov a Kunratice k právě stavěné TT do Libuše, ale i východně do SČK – přes Průhonice, Čestlice a zase do pražské konečné (dnes BUS, ale výhledově nejlépe tam prodlouženého =M=C z Háje přes Jižní město, Sídliště Petrovice, Uhříněves – s jedním vestibulem na nádraží a druhým do centra) Sídliště… Číst vice »

Martin

Ono by stacilo prodlouzeni metra o dve stanice …Pisnice-Belnice–Vestec-Jesenice s P+R u D0…
Propojeni tram. trati Modrany-Pankrac dava smysl i s ohledem na smer cestujicich…
Trat do Kostelce n. C.L., je kupodivu uvedena na openrailwaymap jako tram-train a to i pres Ricany…
Tram.trat na jizni mesto je v dlouhodobem planu, resp. se o ni uvazuje, osobne bych radeji prodlouzeni metra C o …Haje–Milicov-Petrovice-Nadr.Uhrineves,…

Marian Kechlibar

No, na jihu se Praha táhne hodně daleko. Dostat se odněkud z Dolních Břežan do Prahy tramvají přes Modřany, to by už byl pořádný výlet.
Na severu končí Praha podstatně blíž k centru. Takové Zdiby jsou k centru Prahy zhruba stejně daleko jako Modřany.

Tomáš Záruba

Na jihu by ta tramvaj holt daleko více fungovala jako napaječ metra, jinak nevidím problém.

Hádej

Spíš než o tramvaji bych raději hovořil o lehké železnici. I když podle mne tedy dává smysl.protáhnout tamtudy jako centrální dopravní osu železnici „těžkou“ – dálkovoi na rychlost až 200 km/h směrem na Benešov – bypass pomalé a náklady i příměstem zatížené trati přes Uhříněves a Čerčany. To by nejvíce zatraktivnilo VHD z celého úseku potenciální D3 (nepotřeba přestupu až do centra, vysoká cestovní rychlost) v tomto směru. Další auta z tohoto směru si Praha už nemůže dovolity aniž by nedošlo k úplnému kolapsu dopravy z tohoto směru (ve špičkách už kolabuje pravidelně). A jako bonus výrazné zkrácení jízdních dob… Číst vice »

původní Jakub P

Kudy ty další vlaky pak dostanete do centra? Z tramvaje můžete lidi vysadit v Písnici na metru a ty, kdo pojedou na tento okraj, rozvézt do Modřan a podobně tramvají z Libuše. Ostatně kudy tu trať chcete protáhnout na ten Benešov přes Sázavu? Jo, kvalitní železnice v těch částech směrem na Jílové, atd. chybí, to je nesporné. S D3 bude chybět ještě víc. Ale je tam rychlá dálková trať v tom terénu kolem dolního toku Sázavy reálná? Nebylo by, když už, lepší, přemýšlet tam o slušné příměstské trati, která by tu trať přes Uhříněves a Čerčany odlehčila a trochu uvolnila… Číst vice »

PepaM

To je moc dobře, a doufám, že postupně vzniknou plány i na další takovéto tratě, a že se bude počítat s takovou infrastrukturou a vozidly, aby na mimoměstských úsecích bylo do budoucna možno jezdit třeba až 100 km/h.

Daniel Jablonecký

Obávám se, že 100 km/h nebude tento případ.

PepaM

Je to zatím ve fázi ideji, nic bližšího se k tomu neví, z čeho usuzujete, že tam 100 km/h nebude? V tuto chvíli tam může být virtuálně cokoliv.

Kuba

že by kvůli „nikdy se to tak nedělalo“?

Daniel Jablonecký

Protože se k tomu něco bližšího přece jenom ví.

PepaM

Tak se podělte.

Daniel Jablonecký

Není to plánováno na rychlost vyšší než 60 km/h.

PepaM

A nějaký zdroj by byl? Nebavíte se o úseku do terminálu Sedlec? Já myslím tento nově uvažovaný do Měšic a případné další.

PepaM

BTW teď jsem si stáhl dokumentaci k řízení EIA pro TT Kobylisy – Zdiby a je tam uvedená rychlost 80 km/h, o to víc mě zajímá, odkud čerpáte.

Marian Kechlibar

Splňují současné tramvaje vůbec bezpečnostní podmínky na to, aby mohly jezdit 100 km/h a nezměnily se při nehodě touto rychlostí v chuchvalec plechu?

medical_examiner

Když můžou v Ostravě jezdit 80…tak by v Praze stačilo příště oslovit jen solidní firmy jako ten Stadler…

David

Tak ještě dvě zastávky, Martín a Kostelec nad Labem 😉

PepaM

Tam bych spíš směřoval další větev z Hloubětína za vozovnou po Kolbenově na Lehovec, přes Satalice, Kbely, Vinoř, Podolanku a Dřevčice do Brandýsa n. Labem (odsud i větev do Staré Boleslavi), pak po 072 do Kostelce a tam na Náměstí Komenského ke sv. Vítu, udělat z toho vyloženě tram-train, linky odsud ukončovat na Palmovce (navést koleje do autobusového terminálu).
No nic, to jsem se nechal trochu unést, ale třeba jednou…

původní Jakub P

A proč to nepropojit?

PepaM

Taky by samozřejmě šlo, nebyl bych proti. Spíš jsem v tom svém jinak dost optimistickém komentáři chtěl nechat aspoň malinký nádech reálnosti, tedy jsem nepředpokládal možnost takovéhoto dvojího napojení (protože víme, jak to u nás s těmi dopravními stavbami je).

medical_examiner

To by byla hodně divoká představa.
Ale pokud by normální tramvaje končily na Palmovce, tak by to mělo velice příjemné organizační dopady v centru…

RafaK

Trojelbus jste tam nechtěli a najednou tramvaj dobrá, co? 😄😄😄

jerry

Dává to smysl. Když se člověk podívá do mapy, tak je prostor ohraničený Kladnem, Kralupy, Neratovicemi a Brandýsem natolik zahuštěný, že ho lze prakticky už považovat za předměstí Prahy. Do sta let celý ten prostor bude součástí Prahy.

Kubrt

„Velká Praha“ se v letech 1968 a 1974 administrativně rozrostla zejména na výcho a jih a trochu západ, ale na sever téměř vůbec. Takže diskutovaná oblast sice v Praze neleží, ale funkčně se Zdiby, Klecany a Líbeznice (například) zas tolik neliší od „pražských“ Vinoře, Kolovrat apod.

Roman Soudný

Pokud je to ovšem tak zahuštěné, nedávalo by taky smysl tam přes Ďáblice, Březiněves a Líbeznice protáhnout větev Céčka (nemusí být v tunelu, viadukt jde postavit rychleji a levněji)?

Daniel Jablonecký

Ne, nedávalo.

Roman Soudný

A nějaký argument byste neměl?

Pat

Líbeznice mají 3 tisíce obyvatel. Což je např. polovina počtu zaměstnanců Nemocnice Motol, která je neustále dávána za příklad málo využívané stanice

Daniel Jablonecký

To je jako byste se mě zeptal, jestli dává smysl metro do Psár, Davle nebo Buštěhradu.

původní Jakub P

Tak zahuštěný, aby to uživilo metro, to zas není a nejspíš nebude. Tramvaj na radiální metro a vlak bude tak akorát.

Roman Soudný

Teď možná ne, ale za 30-40 let už dost možná ano, takže je nejvyšší čas začít plánovat.

původní Jakub P

No aby tady byla hustota na metro, musela by Praha IMO narůst tak desetinásobně, minimálně pětinásobně. A to i přesto, že město výrazně růst nejspíš bude, za pravděpodobný nepovažuju.

medical_examiner

Jó…Praha nebude jako New York nebo Dubaj…

Hádej

Nabídka v tomto případě určuje poptávku. Pokud tam to spojení bude a územní plán bude obsahovat dostatečně hustou zástavbu s dostatečnou vybaveností, tak to tam vyroste.

medical_examiner

Ale do 25 let bude dnešní Praha rozdělena do 4 okresů – Praha, Smíchov, Vinohrady, Holešovice. Velká Praha bude pochopitelně zrušena, a tak budou tramvaje i metro plnit úlohu příměstské dopravy. 😂

Kubrt

Na první přečtení jsem reagoval jako většina předřečníků. Proč? Ale když se nad tím zamyslím: Modernizace trati Praha-Všetaty je základ celého řešení oblasti mezi Prahou a Mělníkem, nepochybně. O přivedení tramvají k Sedlci už je rozhodnuto (mě by se víc líbilo ohnutí TT ke Klecanům, ale to třeba taky jednou přijde). Mezitím zůstává Líbeznice, kterou bude potřeba nějak kulturně napojit na Měšice (s moderní železnicí). A hlavně – bavíme se v rovině území rezervy – aby zůstal volný koridor kolem rostoucí Líbeznice a „vjezd“ do žst Měšice – nejspíš v trase někdejší vlečky do líbeznického cukrovaru. Dneska se taková trasa… Číst vice »

Zdeněk

protáhnout až do Mělníka .-)

Frantisek

Do Mělníka spíše klasickou trať z Lužce a po ní prodloužené ‚panťáky‘ od Prahy končící nyní v Kralupech.

Kubrt

Do Mělníka po stávající – samozřejmě modernizované – trati přes Všetaty.

Honza

Jo, Neratovice pod dráty a s dvěmi kolejemi, tak už se těším, ale myslím, že to budou mít moji vnuci šedivé fousy.

None

Třeba to někdy bude, protože počet výluk na této trati je mimořádný. Teď to zase na dva měsíce zavírají.

David

Do Mělníka by měla spíš smysl 3km spojka u Dolních Beřkovic.

Kubrt

No jo, ale to by nezchránilo lužeckou lokálku. Což je hnací síla Františkových úvah.

medical examiner

Jojo…
Ta kratičká trať bude po prodloužení mít hlavu a patu…a tímto navrhovaným způsobem i obsluhu…

Rudolf Tuček

A ty dva mosty přes Vltavu a Labe postaví kdo. Když se podíváte do mapy tak je to nesmysl.

robert

Spíš vlakotramvaj.

Krušnohorec

Řešením je vlakotramvaj. Nedávno byla uvedena do provozu trasa Aue – Chemnitz. Z Aue jede na spalovací motor, po příjezdu na první tramvajovou smyčku vypne motor, vysune pantograf a jede se dál.

Jiří Kocurek

Saská Kamenice není milionová aglomerace. Jestli to má jezdit jako tramvaj, ve špičce po 10 minutách, tak jednoznačně trolej.

medical examiner

To bude reálnější.
V Praze samotné to hlavně vypadá na tramvajové rychlodráhy – např. Vítězné náměstí – XY.
Možné by bylo i prodloužení na samý okraj civilizace – ale s tím, že se zároveň gumokoly omezí na IZS a zásobování.

Martin Verner

Je rozumné na tyhle vzdálenosti ještě tahat tramvaj?

Jelen

Podle mě není. Už tak z Kobylis jede tramvaj do centra věčnost, natož odněkud ze Zdib, o Měšicích ani nemluvě. Tramvaj má nejnižší cestovní rychlost ze všech prostředků VHD a není tak vhodná na dlouhé vzdálenosti. Jsem pro rozvoj tramvajových tratí v centru, ale tahat je až na úplný okraj rozlehlého města (jako je Praha) nebo dokonce za město příliš velký smysl nedává.

jize

Ve městě je pomalá hlavně kvůli četnosti zastavek, stání na křižovatkách a často kvůli sdílení pruhu s auty. Jinak, třeba T15 je konstrukčně stavěná na 100 km/h.

MHD

Přesto v Praze na rychlodrážním tělese nejede více než 60.

medical examiner

Všechny T3 a KT8 mají max. 65 km/h, Scheißewerke 60 km/h

Martin

Ne, to neni tak uplne pravda, 15T ma rychlost SW omezenou, umi vice… i kdyz tim asi budou trpet kola…

Jiří Kocurek

A taky kvůli jízdě přes výhybky a obloukem, kde jsou často „potkávačky“. A tak se řidiči navzájem pouštějí, aby do sebe tramvaje nenajely bokem.
To na segregované trati zcela odpadá. Ostrava už zavedla 80 km/h.

medical examiner

Některé křižovatky se dají zvětšit jen trochu (např. Národní divadlo).
Ale některé o mnoho – Hradčanská na 40-60 m…
A mimo křižovatky pomůže, když bude možné přes TT přejíždět jen na koncích refýží (a tím přiměřeně segregovat TT od silnice)
Aby se v tom řidiči vyznali, tak rychloúseky budou mít otevřený svršek.

Frantík

Četnost zastávek se asi nevyřeší, pokud třeba nebudou liché spoje na lichycvh a side spoje na sudých zastávkách. Coz by treba šlo na modranske trati nebo jinych příměstských.

Martin

Neslo,…

PetrH

No když na tom okraji Prahy budou jen autobusy (stát v zácpě spolu s auty), tak s nimi reálně nikdo jezdit nebude. To vidím kolem sebe. Právě kolejová doprava činí MHD výrazně rychlejší a pohodlnější.

Jelen

Tramvaje mohou stát na světlech i v kolonách stejně často jako autobusy, stejně tak autobusy mohou mít vyhrazený pruh. Tramvaj není vlak a oproti autobusu žádné pohodlí navíc nenabízí. Ideální by mohla být „rychlotramvaj“, ale taková, která by do centra města jela po železnici a nestavěla tak cestou na několika desítkách zastávek.

PetrH

Tramvaj je daleko pohodlnější než autobus. Je stabilnější. Můžu si tam vytáhnout nejen čtení, ale i notebook. Při dnešní módě kruhových objezdů každou chvíli se v buse moc číst nedá.

Martin

Natoz pri te kvalite vozovky…

Martin

No to neni tak uplne pravda, nebot casto vidim bus pruh blokovany ridici aut, a ne vsude ho lze zridit… pohodlnejsi to rozhodne neni, tak kvalitni silnice nejsou natoz prostor v busech je sileny…
Tramvaj ma samostatne teleso, a tam se moc jezdit neda, jizda po kolejich je mnohem klidnejsi a v tramvaji je mnohem vice prostoru…

Martin

Predpokladam max. 1 nebo dve zastavky v sidlech, mezi nimi volna trat, ta rychlost tam bude vyrazne vetsi nez autobusem nebo autem… a spise bude fungovat jako napajec k metru nebo do blizke casti mesta… Take malokdo pojede tramvaji z Petrin na Spojovaci, kdyz muze vetsi cast metrem… Jinak s tou rychlosti nemate zcela pravdu, tramvaj je rychlejsi nez auto nebo autobus, zalezi na trati, protoze pokud je trat v centru, tramvaj se mota v uzkych ulickach mezi auty a ma zastavku na kazdem rohu, autobusy v centru az na vyjimky nejezdi, ale v okrajovych castech je trat oddelena od… Číst vice »

Kubrt

A co by tedy bylo rozumnější? Klasická železnice nebo metro je investičně dražší, autobus méně kapacitní (obecně, nechytejte mě za slovo s tímto konkrétním projektem, bavme se čistě o zmíněné vzdálenosti). V Německu takovýmto tramvajím říkají Stadtbahn, v některých případech jsou to Tram-train systémy, to je fuk jak tomu budeme říkat, ale funguje to.

původní Jakub P

Paříž má tramvaje naopak v podstatě jen mimo vlastní město, maximálně na jeho úplným okraji, a funguje jí to. Na to, jak krátce je to, co začali tramvaje znovu stavět (dlouho po kompletní likvidaci sítě v centru), maj dneska poměrně rozsáhlou síť, byť z našeho pohledu strašně divnou ( jen na periferii, na různých linkách úplně jiný (koncepčně) tramvaje a podobně). Neříkám brát si z nich příklad ve všem (rozhodně ne v tom rušení tramvají v centru, s naší, daleko těžší koncepcí metra, by to byla naprostá kravina a škoda to nejspíš byla i v té Paříži), ale použít tramvaje… Číst vice »

Vojtěch Suchan

V Paříži jsou ale ty předměstské tramvaje hlavně vlakotramvaje a jezdí části svých tras po železnici, což by i tady dávalo mnohem větší smysl, než obyčejná TT.

Kubrt

Po bývalé železniční trati jezdí jedna z linek v pařížské aglomeraci a ani ta se s vlaky reálně nepotkává, jen využívá železniční elektrifikaci.

Vojtěch Suchan

T11 jsou sice dvě dostavěné koleje vedle stávající trati, ale všechny TT se na ní dostávají jízdou po normální železnici, i když bez lidí. T4 má smíšený provoz ve stanici Bondy, a TT se tam dají normálně potkat i u posledního nástupiště. T12 bude smíšený provoz mezi Massy-Palaiseau a Epinay-Sur-Orge a do budoucna až do Versailles-Chantiers T13 Je imo klasická vlakotramvaj, z většiny používá stávající železniční trať, kde jezdila linka L translinien, a minimálně na dvou místech umožňuje přejíždět na „normální“ železnici Ani jedna z tadytěch linek není oddělený systém od sítě SNCF Réseau, a všechny by bez jízdy ve… Číst vice »

původní Jakub P

Ony jsou ty pařížské skoro co linka, to originál, dvě linky jsou dokonce na pneumatikách s jednou napájecí a vodicí podzemní „kolejnicí“ uprostřed (tento systém proboha do Prahy nekopírovat). Co jsem chtěl říct je, že tramvaje můžou velmi slušně fungovat jako předměstské (okrajoměstské) tangenty tam, kde na něco těžšího (s-bahn, vlak, metro) není a nebude poptávka. Jo, bude to fungování o dost jiné, než jak známe tramvajový provoz z centra Prahy, ale fungovat to může a dobře. Jestli pro to půjde nebo nepůjde částečně využít nějaká stávající vlaková trať, je jiná otázka (podle mě podružná). Na druhou stranu AFAIK chybí… Číst vice »

Martin Verner

Proč přesně je klasická železnice dražší? Pozemky potřebuje stejně, spodek-svršek-trakční vedení taky…
Jet někde zdaleka, asi bych spíš ocenil být rychle v centru (za půl hodiny na Masně, z těch samých Měšic), než se od kraje Prahy plácat dovnitř po zastávkách každých dvě sta metrů…

Kubrt

„Klasická železnice“ potřebuje větší poloměry oblouků a menší sklony, což vede k většímu množství mostů/tunelů/vysokých náspů a – v případě stavby v už osídlené krajině, jako je kolem Prahy – větší vzdálenosti od zástavby.
Jak už tu zaznělo, nikdo nebude nikoho nutit jet z Líbeznice do cetra města tramvají – bude přestup na vlak v Měšicích nebo na metro v Kobylisích, například.

Jiří Kocurek

Přidám: Vyšší nápravové tlaky a z toho vyplývajcí požadavky na únosnost mostů. Průjezdný profil je také mnohem širší, takže i ty pozemky jsou potřeba o dost větší. Velmi rozdílná je i zabezpečovačka.

Martin

pridam se, narocnejsi jsou na zabezpecovaci system, zel. prejezd vs obyc. krizovatka tram se silnici, mensi flexibilita, drazni predpisy… nastupiste, moznost prujezdu tramvaje obci po komunikaci…

Bohumil Pokorný

Určitě lepší řešení je vlakotramvaj,která z centra Prahy vyrazí po železnici a rychlou regionální tramvají se stane až v regionu.Takže vůbec nepojede po pražských tramvajových kolejích a i vozidlo bude vypadat jinak než běžná tramvaj (není potřeba tolik dveří atd.).

Jiří Kocurek

Je potřeba více dveří. Jedny pro železniční nástupiště, druhé pro tramvajové ostrůvky. https://www.railjournal.com/wp-content/uploads/2019/09/Chemnitz-Fender.jpg

A zpomaluje to nástup a výstup do vozidla.

Vojtěch Suchan

Můžete mít všechny dveře 380 a udělat snížený kus hrany v železničních stanicích ala Francie. TSI to nevadí.

PepaM

Jen pro zajímavost, stejně je to třeba i na společném úseku metra 51 a tramvaje 5 v Amsterdamu mezi Station Zuid a Oranjebaan – vysoká polovina nástupiště pro metro, nízká pro tramvaj.

Martin

Nebo v nemecku, ano oba systemy mohou mist sva nastupiste i sve koleje na nadrazi ve stanici, ale spolecnou trat…

PepaM

Kdyby na pražských železničních tratích byla volná kapacita, budiž. Ale když se tam už nevejdou vlaky, co tam jezdí teď, jak by se tam ještě měly vejít vlakotramvaje jezdící třeba v intervalu 10 – 15 minut?

původní Jakub P

Praha především zoufale potřebuje kapacitní a rozumně rychlý tangenty na okrajích. Radiál do centra je až až. Jo, některý jsou přetížený, ale to je do značné míry tím, že lidi, kteří reálně chtěj kus po okraji, ženem přes Václavák jedním paprskem do centra a sousedním z centra. Směr z okraje do centra a z centra na okraj už dávno není tak dominantní jak si to kdysi plánovači představovali (a jak je navržená MHD a příměstská doprava). A do budoucna to nejspíš bude ještě o dost míň.

medical examiner

No samozřejmě že ne…
Ono je na pováženou, že jezdí do Ďáblic – jen na Maniny je to 19 minut…

V. K.

Nejdřív se to postaví a pak nějaký další Borecký zjistí, že tramvaj má malou traťovou rychlost a kapacitu a nechá provoz zredukovat na 3 páry denně.

Jarda

no pravě, takovýhle trpící nemocí chronickou nenavistí vůči kolejovým vozidlům, jsou zlo a měli by se jít léčit.

Jiří Kocurek

Chronická nenávist se projevuje spíš tím, že někdo někoho obviňujě i z toho, co se vůbec nestalo, jen aby dokázal, že obviněný je svině.

PepaM

A chronická nenávist vůči jedné konkrétní osobě kvůli tomu, že učinila rozhodnutí, které se vám nelíbí, že jí musíte zmiňovat v každé diskuzi, je v pořádku?
Navíc v době, kdy se tohle eventuálně postaví, už tam tak na 99 % bude někdo jiný.

Georg

dosly vam leky?

Martin

Do Libeznic budiš ,ale až do Měšic blbost,když je tam rychlejší vlak.

původní Jakub P

A nebude to naopak? Tedy ze pokud se podari s tou vlakovou trati neco udelat, aby tam byly castejsi vlaky, bude z Libeznice lepsi jet tou tramvaji stanici dio Mesic a pak vlakem do centra, nez tramvaji do centra? A naopak z tech Mesic muze vyjit tramvaj lip, kdyz clovekmiri do Kobylis a podobne.

Paprskovitost a absence tangent jsou asi nejvetsi slabina prazsky mestsky a primestsky hromadny dopravy, prijde mi zbytecny tady zas nechat takovej kousek nedotazenej a hnat lidi casto zbytecne pres centrum (v praxi spis do aut) kdyz chtej kousek po obvodu.

Frantisek

Ono jde hlavně o návaznost i opačným směrem, například Líbeznice – Mělník, Mladá Boleslav apod.

původní Jakub P

Tam předpokládám zájem o několik řádů slabší, než z Líbeznice do Prahy, ale poslouží jim to taky, takže když pár cestujících té kombinaci tramvají na vlak přidaj, tak proč ne, bude to jenom plus.

Kubrt

Vazba na Prahu samozřejmě bude nejsilnější, ale dá se předpokládat i jistý „katalytický efekt“. Vysvětlím. Bydlím v Řeži (platí to i pro mnohem větší a „bezvlakové“ Klecany a Zdiby) a jezdíme hlavně do Prahy. Ale kdybychom chtěli do „okresního“ Brandýsa (naštěstí není potřeba), nebo jen do té Líbeznice (dětské sportovní oddíly), tak je to bez auta strasně problematické – Pidbus do Kobylis, metro/tramvaj na Ládví, další Pidbus do Líbeznice. VHD tangenciální vazby nejsou, takže lidi své aktivity přizpůsobují radiálnímu směru na Prahu. Pokud by dnes někdo zavedl buslinku Klecany-Líbeznice, bude to vzduchovozič s dlouhým intervalem a mizernou použitelností. Pokud ovšem… Číst vice »

původní Jakub P

JJ, to samozřejmě chápu, taky počítám, že tu tangenciální synergii tady v budoucnu ještě vylepší tramvaj z Kobylis do Bohnic a přes řeku do Podbaby a na Suchdol.

Jen pochybuju, že to může být tak silný, aby se vyplatilo to dělat primárně kvůli tomu. Že to sekundárně zvedne využití a bude to pro část lidí fungovat naprosto nezpochybňuju.

Daniel Jablonecký

Budiš je dobrá slovenská minerálka.

Stara skola

Mne to prave v souvislosti s vylepsenim trati na Neratovice a Melnik zadnej smysl nedava. To je jak vymejslet tramvaj do Uval, kdyz tam kazdejch 15 minut jede Elefant.

pacicka

No ale politici mohou plácat játrama, že dělají něco pro lidi……

původní Jakub P

Naopak, pokud se ta vlaková trať výrazně vylepší, nemá smysl nechat tramvaj končit v sousední vsi a nedotáhnout ji až k tý trati. S možností přestupu na/z častej vlak do centra v Měšicích bude ta tramvajová trať fungovat líp než bez něj…

Frantisek

Obce mezi Kobylisy a Měšicemi ovšem ten vlak obloukem míjí. Nadto by se na tu trať měla vejít ideálně také nákladní doprava.

Jiří Kocurek

Tramvaj může na náves i na náměstí, dovézt lidi blízko cíli. Nezapomínejte, že chůze na zastávku se započítává do cestovní doby.

původní Jakub P

I v těch Úvalech by tramvaj mohla v budoucnu dávat smysl. Na jedný straně do Jiren/Šestajovic a dál do Zelenče, na druhý do Ŕíčan přes ty obce mezi nima. Právě jako pohodlná a kapacitní tangenta spojující ty radiální vlakový koridory a vozící na ně cestující. Plus jako kapacitní MHD v Úvalech a Říčanech, kde by bylo víc zastávek. Ve chvíli, kdy tam přestanou na tohle stačit busy, by to klidně mohlo fungovat.

Miroslav Zikmund

Myslíte že by Mgr. Borecký jezdil z Úval tramvají

původní Jakub P

Podle toho kam. Z jednoho kraje Úval na druhý asi klidně. Z Úval do Říčan? Proč ne, pokud by tam vedla. Do Prahy by s ní pochopitelně nejezdil, protože tím směrem o ní nemá cenu ani uvažovat, když tam vede slušná vlaková trať.