Tramvají do Jesenice nebo Odoleny Vody. Němci přepočítají, zda se skutečně nová trať nevyplatí

Poprvé budou efektivitu budoucích investic do dopravy posuzovat cizinci. To může zásadně změnit zažité zvyky.
Středočeský kraj se rozhodl vyzkoušet v Česku poprvé zkušenosti zahraničních firem při posuzování efektivit investic do dopravní infrastruktury.
Rada Středočeského kraje dnes schválila přímé zadání zpracování odborné studie švýcarské společnosti SMA und Partner AG na posouzení ekonomické efektivity dvou zamýšlených tramvajových tratí – z Prahy do Odoleny Vody a z Depa Písnice do Jesenice. Podle české metodiky nevycházejí tyto záměry ekonomicky efektivně.
Tramvaje až do Odoleny Vody? Radní schválili studii na novou trať
Švýcarská firma má za sebou práce na řadě strategických dokumentů, například koncepci rozvoje železniční infrastruktury v Rakousku či plány rozvoje veřejné dopravy pro řadu německých, švýcarských a rakouských regionů. Firma se podílela i na zpracování studie Železničního uzlu Praha.
Práce pro Středočeský kraj bude řešit německá pobočka. Studie bude vycházet z německé metodiky Standardisierte Bewertung, která se v praxi osvědčila při hodnocení dopravních investic například ve spolkových zemích Bavorsko či Sasko. Celkové náklady na studii činí 3,5 milionu korun včetně DPH.
V posuzování investičních záměrů může jít v Česku o zásadní průlom. Vedle praktického hodnocení konkrétních projektů se studie zaměří také na srovnání české, německé a rakouské metodiky hodnocení dopravních záměrů – tedy na to, jak různé země posuzují návratnost a společenskou přínosnost investic do veřejné kolejové dopravy.
To může ukázat značné nedostatky posuzování těchto staveb v Česku. Výsledky práce odboru strategie na ministerstvu dopravy jsou dlouhodobě patrné. Stát preferuje modernizaci stávajících tratí v často nevhodné stopě před stavbou nových. Odbor strategie dlouhodobě vede Luděk Sosna, jehož odpor k odvážnějším a modernějším řešením dopravy začíná vadit čím dál více dopravcům a krajům.
Jiná metodika nebo jiná země?
„V Česku se stává, že i smysluplné projekty kolejové dopravy nedosáhnou podle současné české metodiky na potřebné ekonomické hodnocení a tím i na dotace a možnou realizovatelnost. Potřebujeme proto vědět, zda je problém v metodice, jak počítáme návratnost investic do těchto projektů a jak ji umíme vyhodnotit, nebo je skutečně sídelní a dopravní struktura naší země natolik odlišná od Německa či Rakouska. Právě k tomu má tato studie přispět,“ vysvětlil radní pro veřejnou dopravu a mobilitu Petr Borecký.
Kraj s tím má zkušenosti ze svých snah prosadit přímé kolejové spojení Prahy a Brandýsa nad Labem.
Kolejové spojení Prahy a Brandýsa nad Labem zadrhlo hned na začátku. Kraj si zpracuje svoji studii
Při současné metodice posuzování návratnosti je reálnější, že vyjde ekonomika podchodu v Pačejově než spojení hlavního města s jedním z nejrychleji rostoucích měst ve Středočeském kraji.
Posouzení podle německé metodiky bude zpracováno pro dva scénáře: první počítá pouze s prodloužením tramvajové trati z Prahy do připravovaného Terminálu Sedlec, druhý pak s pokračováním trati až do Odoleny Vody a s výstavbou nové tramvajové tratě z Depa Písnice do Jesenice. V současnosti totiž podle české metodiky tyto záměry nevycházejí ekonomicky efektivně.
Na teoretické části studie bude spolupracovat Technická univerzita ve Vídni, která doplní analýzu o nezávislý akademický pohled na rozdíly mezi jednotlivými přístupy. Záměrem je především objasnit, proč v českém prostředí často nevychází dobře ani ekologicky šetrné a strategicky důležité železniční projekty, které jsou v zahraničí běžně realizovány.
„Naším cílem není pouze přepočítat čísla, ale hlavně najít cestu, jak důležité projekty kolejové dopravy posuzovat objektivně a s ohledem na budoucí přínosy. Proto jsme se rozhodli jít cestou srovnání metodik a využít zkušeností ze zahraničí,“ doplňuje ředitel IDSK Zdeněk Šponar.