Tramvají do Jesenice nebo Odoleny Vody. Němci přepočítají, zda se skutečně nová trať nevyplatí
Vizualizace prodloužení tramvajové trati z Kobylis do Zdib ve Středočeském kraji. Zdroj: IDSK

Poprvé budou efektivitu budoucích investic do dopravy posuzovat cizinci. To může zásadně změnit zažité zvyky.
A co když německá studie vyjde jinak než česka? Kterou z nich pak prohlasime za platnou?
Takže se to nestaví pro lidi a dobrou dopravní dostupnost a potenciál rozvoje oblasti?
Odolena Voda je obec pana Odolena. 4.pád – koho, čeho, čí. Pan Odolen není žádná odoléna, ani odolená.
Takže tramvaj do Odolena Vody (Odolenovy Vody)
Není lepší napsat do obce Odolena Voda
dycky do Vodolky
Dyšuš tak Odolena Vody.
https://cs.wiktionary.org/w/index.php?title=Odolena_Voda&oldid=1322431
někdo by zas chtěl diplom 😆
Nemělo by spíš smysl do Jedenice prodloužit metro D?
Třena i jendokolejně (s výhybnami)? A pak salámovou metodou prodlužobat podle poptávky.
A intenzity jak? Metro neni rozumne ani u letiste a u daleko mensiho zdroje cestujicich ano?
No on to neni uplne maly zdroj, pac je tam okruh a dalsi obce v okoli, kterym by pomohlo „nedojizdeni“ dal do Prahy iad a preplnenymi busy. Dokonce se planovala separatni tram. trat od konecne metra na jih a drive i navrh na zel. trat z wilsonaku pres Kacerov a pak pod zem jako metro k Pisnici a nad zemi dal k Jesenici atd…,
Min. k Jesenici k okruhu by to bylo vhodne, zridilo by se tam P+R…
Se podívejte do mapy, Depo Písnice bude 500 metrů od kruháku na Vídeňské, do kterého ústí Vestecká spojka… Takže to kvůli 500 metrům budovat stanici do polí mezi pár vesnic? Ty intenzity nejsou zdaleka takové, jaké si myslíte. Jesenice a okolní vesnice někam po Sázavu mají tak 30 tisíc obyvatel, kdyby úplně každý jel metrem do Prahy (jakože v Praze pracuje tak PŮLKA PRODUKTIVNÍCH obyvatel, což bude tak 10 000 lidí), tak ty lidi odvozíte v klidu do jedné hodiny provozu metra, co těch zbývajících 19 hodin? A jo dobře, něco by vygenerovalo P+R, tak kolik? Dva tisíce lidí? Hurá,… Číst vice »
Jako beru že lidí je na metro málo, ale nemůžeme počítat s tím, že by jezdily plné soupravy už od konečné, to by se dál po cestě už nikdo nevešel. A když se uživí takové Depo Hostivař (i v pásmovém provozu)…
A muselo by tam na konečnou jezdit vše?
aktuálně jezdí céčko ve všední dny po 8 minutách ve špičce
Jeden týden o prázdninách, a je to taky plné.
Proto taky píšu jednokolejně a z toho vyplývá, že by tam nejelo vše. S automatickým provozem by to problém být nemusel.
Odpadl by přestup tramvaj – metro, tramvaj by nebyla ostrovní.
Já jako rodily Pražák bych preferoval spíš prodloužení tramvaje do Bohnic, ale možná na to bude mít švýcarský úředník jiný názor. Nechme se překvapit. PS: bydlím úplně na druhé straně Prahy 🙂
Jenze NIMBY v Bohnicich maji jiny nazor
Tak v Bohnicich si to nepreji mistni… mozna by pomohla iniciativa prave v te ctvrti od mistnich,… a pocitejte s omezenim v Cimicke…
Možná by pomohlo, kdyby si projektanti uvědomili, že tramvaj nemusí vést v uliční síti a můžeš to sídliště obsloužit pořádně místo nahrazení jedné větve autobusů ze dvou tramvají, poškrtání té druhé a vydávání to za zlepšení.
Vžyť plán byl vždycky nahradit linky 144, 200 a 102.
Právě kvůli odporu se to omezilo jen na 144 (aby se na to alespoň mohlo napojit trať na Podbabu), a najednou je to špatně, protože měli nahradit i 200.
Proboha alespoň nelžete, když už se musíte vyjadřovat.
klid, neberte to tak vážně
Ještě dřívější plán vedl jednu trať středem, docházkové vzdálenosti ze sídliště byly vesměs stejné, jen zrcadlově obrácené. Poloviční množství kolejí, o dvě kolejové křižovatky méně, jednodušší linkové vedení. Ideální k pokračování do tunelu k mostu přes Vltavu. Možná byla myšlena tato varianta, dopravně rozhodně lepší, než jen po okraji u lesa a zbytek autobusy ve dnešním rozsahu.
To je v Čechách docela dost časté – místní si nepřejí to, pak zas toto, ale když náhodou se prosadí přes místní odpor, tak to či toto využívají a když náhodou pak nějakou dobu to nefunguje, třeba oprava TT, tak zase naříkají, jak těch pár dnů bez toho vydrží, třeba bez tramvaje, protože pak zjistí, že třeba ta tramvaj má mnoho výhod oproti busu, ale aby jeden na to prosazení měl nervy z ocele.
Středočeský kraj tramvaj do Bohnic neřeší, to je věc Prahy. Problémem tam je trvalý nesouhlas Prahy 8, jinak už se mohlo dávno stavět.
Taky když v projektu pro EIA tam nenavrhli sice šturc, ale aspoň vratný trojúhelník, který by se ale měl používat jenom mimořádně, čili opět klasika jenom provoz KT… není se divit, že se jim DPP ani nesnaží vyjít vstříc.
Není dostatek prostředků (peněz ani kapacit) na přípravu a realizaci ekonomicky efektivních staveb…
Tak minulosti jsem slyšel na ministrstrvu dopravy Slovenska tuto bájnou větu: „Keď něčo nevychádza, je treba vymeniť konzultanta.“
V Brně jsou chytřejší – já jsem tam slyšel otázku – „A jak to má vyjít?“ 🙂
Alebo upraviť vstupné dáta…
No a čo že sú úplne odtrhnuté od reality
Sosna měl být pryč z MD už dávno. Nemálo prospěšným projektům by to prospělo. Jenže bohužel služební zákon. Říkám dlouhodobě, že není dobrý. Ve státní správě právě zapikoluje neschopný úředníky a lidi, co už ztratili přehled a kontakt s reálným světem. Bohužel.
vy se znáte osobně? A víte, že Sosna a MD nemá nic společného s Prahou a konzultanty?
Ano, znám. A nikdo mi nevymluví, že je už za zenitem. Jede si tak, jak před 15 lety, ale ono se dost věcí mění. Někteří, co jsou dlouhou dobu ve funkcích, jaksi ztrácí nadhled a trend a souvislosti s dobou. Holt služební zákon.
takto funguje český stát na všech úrovních
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. je takovy sir Humphrey Appleby naseho MD. Muzete ho kritizivat, nesnaset, ale to je tak jedine, co s tim muzete delat.
Těch sirů je tam víc. 🙂
Nicméně i takoví jdou odvolat. Tedy pokud je politická vůle.
Je několik projektů, které bych rád viděl realizované, například bezdružická lokálka, kdy by tato trať s přeložkami a novým úsekem do Karlových varů mohla spolu s dostavěním úseku do KV vytvořit dopravní páteř pro celý region, https://bezdruzickalokalka.cz/?p=plekvar.html&m=menu_plekvar.html, jen je škoda, že tento projekt nereflektuje správa železnic, viz text ze stránek … „Výhledově, po dosloužení mostu přes kaňon Mže, je navržena přeložka mezi stanicí Pňovany a zastávkou Blahousty, která zkracuje trasu o dalších 1,3 km a zvyšuje rychlost ze 60 na 100 km/h. Trať by pak díky novému velkolepému mostu přes Mži minula svého historického předchůdce a jeho sklonově i směrově… Číst vice »
Jsem zvědavý, zní to na Čechy až moc rozumně. Otázkou totiž je, co s výsledky udělá český politik a úředník…to jsou žáby na prameni.
Možná by se taky mohli zamyslet, zda stojí za to nemít opravdu rychlé a nekomplikované spojení s letištěm v Praze.
Není problém zkrátka v tom, že ekonomická hodnota ušetřeného času chudého Čecha je nízká oproti hodnotě času bohatého zápaďáka, a proto pak projekty ekonomicky nevychází? Protože náklady na výstavbu jsou tady i tam stejné.
No to by ale potom ta veřejná doprava musela vycházet až na výjimky ještě hůře. Třeba já mám (v rámci velkého města !) trasu domov – bydliště (door – to – door) cca 4 km časově 5-10 min autem vs. 40-50 minut MHD (nutný přestup).
4 km za 40 minut, to už je lepší jít pěšky.
oops překlep .. samozřejmě domov – pracoviště
Do Jesenice už je to spíš na vlak než na tramvaj.s pokračováním do Jiloveho.
Tím, že to bude izolovaný systém, se nabízí výstavba něčeho na způsob německých Stadtbahn – vysoká podlaha, vyšší rychlost, úplné oddělení od silničního provozu, ale – oproti klasické železnici – nižší stavební náklady.
Takže taková Bechyňka v současném provedení, bez přejezdů.
Oproti tramvaji – obdobná kapacita, atypické, bariérový efekt, dražší vozidla i provoz, paráda. Existuje důvod, proč se systémy typu Stadtbahn dnes už nestavějí, když jejich fičury zvládne běžná tramvaj.
Investice se zefektivní, pokud tramvaje budou jezdit po zemi, místo po estakádě uprostřed polí. To vám řeknu hned.
Jakože světelná křižovatka s D8? Nebo bude stačit značka dej přednost tramvaji?
Postavíte přece dálniční estakádu nad tramvají! Tím pádem to nebude problém DPP/IDSK, ale ŘSD 😉
No si jen myslíte – ze zákona vynucená změna existující stavby pro realizaci stavby nové jde na náklady invstora stavby nové! 🙂 🙂
Vyjímkou může být situace potřeby rekonstrukce stávající stavby – infrsdtrukuty a tedy zkoordinování její realizace se stabnou novou, na řemž se investor nové stavby musí domluvit s majitelem/provozovatelem stávající stavby. K tomuto snad došlo před aktuální realizací cca 660 či ještě více let plánované tra,vajové tratě do Malešic počernickou ulicí, kde dosloužil pod středovám travnatám pásem kapacitní vodovodní Kaýrenský přivaděč, nad nímž nešlo položit tramvajové koleje!
stačil by podjezd
Z hlediska snahy o změnu obecného přístupu je to skvělá zpráva. Ale konrétně u této tramvajové trati, podle mě, pokud bude vedena stylem té do Sedlece, tj. zastávka u každé křižovatky a max. rychlost 70 nebo snad jen 60 km/h, tak zůstane daleko za svým potenciálem. Je to přeci jen 15 km cesty na metro v Kobylisích. Stavíme drahou kolejovou infrastrukturu, ale jezdíme rychlostí zastávkového autobusu a to je přitom hned vedle dálnice. Navíc tramvaj nemá stavět v centru města, ale někde na okraji, čímž přichází o svoji hlavní výhodu oproti vlaku a může se ukázat být dokonce horším řešením,… Číst vice »
Něco jiného by bylo, kdyby u těch zastávek vznikalo kompaktní město s bytovými domy v blokové zástavbě.
V opačném případě souhlasím s Vámi, že zastávky pro pár rodinných domků, které budou zpožďovat cestu ze sběrných P+R parkovišť zapříčiní, že si raději řidiči popojedou ještě dál do centra.
taky mi vadí, že metro B staví v Hloubětíně, na Kolbenově, Invalidovně – pro pár troubů
Kobenova byla nedávno ještě pro pár troubů, dnes už se v okolí hojně staví a část už je hotová, noví obyvatelé metro používají.
Jak to je s efektivitou dopravy v Sasku nebo Insbrucku z pohledu cizinců z čech, moravy nebo sudet ???
Upřímně, nevím, ale je to celkem jedno. Tramvaj na tohle není ideální dopravní prostředek, minimálně ne ta pomalá pražská. Ale i tak si nemyslím, že bude jezdit prázdná, minimálně to bude plynulejší autobus neblokovaný auty, pořád se jedná o příměststkou dopravu a po té je obrovská poptávka. Ale potenciál to má podle mě mnohem větší, což si myslím i u spousty jiných podobných projektů. Takhle to naláká akorát neřidiče.
P.S.: Sudety jsou součástí Čech a Moravy.
Moje řeč, tramvaje patří do velkých aglomerací, ne do polí. Už protažení linky 17 na Libuš nebylo z mého pohledu efektivní využití značně omezených veřejných prostředků, natož tohle.
Přesně tak!!! Mělo se 10 let počkat, až se postaví metro D. Pak psát petice, že chceme napojit Modřany na metro způsobem hodným 21. století a ne jezdit do kopce přecpanými busy. Pak by se pár let projektovalo a nakonec by se to po pár letech postavilo. Bez dotací a za ceny roku cca 2035–40. Ale mohli bychom se plácat po ramenou, že jsme omezené veřejné prostředky využili opravdu efektivně!!!
Docela to chce takový přítup. Pak dopadne jak s novou tratí z Plzně na Domažlice do Německa, kde se všichni furt dušujou, jak je třeba mít moderní a kapacitní spojení, aby nakonec někdo na 10 km trati nacpal jen jednu kolej s odůvodněním, že je to ekonomicky neobhajitelný. No a ž si za několk budou všichni stěžovat, že to je úzký hrdlo, který omezuje kapacitu, tak na to řeknem co? Takže přehodnocení přístupu je dost třeba.
Jsem zvědav jaké výsledky Středočeský kraj podle zahraniční metodiky získá. Není ten český přístup příliš konzervativní?
Já myslím, že výsledky nebudou „lepší“ nebo „horší“, metodika přeci nemá sloužit pro prosazení něčích osobních favoritů. Budou prostě „jiné“ – třeba bych očekával nevycházení terminálů VRT uprostřed periferních venkovských oblastí, umožnění modernizace stanic a uzlů (přínosy i jinde než jen úspora cestovní doby) a menší důraz na čistou výši investičních nákladů versus užitečnosti stavby (aneb když je něco o fous levnější, ale užitek má poloviční než protivarianta, nemělo by to rozhodovat). Zároveň bych byl docela rád, kdyby se zamezilo projektům typu „dobře se to bude stavět a vlastně to ani tak moc stát nebude“, které ale nemají užitek.
tím „s jedním z nejrychleji rostoucích měst“ se myslí ten Brandýs nad Labem nebo které město v StČ kraji?
Spíš ta Jesenice – 2 475 obyvatel v roce 2001, 10 645 v roce 2021.
Jesenice je snad obec, ne? A i kdyby ne, tak v kontextu článku toto ani autor nemá na mysli
Jedná se sice o Brandýs ale Jesenice už jsou město x let, od dob kdy tam bylo 7000 obyvatel
To, že je sídlo obcí nebo městem nerozhoduje jen počet obyvatel. Obec např. musí o změnu statusu požádat. Ale OK, – dle googlu je tomu 10 let (od r. 2015) co byla obec Jesenice povýšena na město.
Ano, Brandýs n/L – St. Boleslav. Za poslední dvě dekády se počet domů zvýšil více než o 1000 a počet obyvatel o 5 tisíc. Dle územního plánu je teoretický nejvyšší stav 40tis obyvatel. Ing. Luděk Sosna je skutečná žába na prameni a nechápu, že už nebyl odejit a drží se s každou vládou. Je až děsivé, jak jeden státní úředník může ze svého postu škodit rozvoji a HDP celé země.
Ano, Brandýs nad Labem.
Pointu by to mělo kdyby vedly ty tramvaje nebo trolejbus.podle me teolejbus musi stat.min . Jen slopy a dráty. Silnice tam uz je . Kobylisy Zdiby Sedlec a přes ten most co bude okruh. Jenze most neni nadčasovy jen zase 2 a 2 pruhy. Nebo linka Kobylisy Bohnice Čimice a na Suchdol. Nebo Zdiby Suchdol
Trolejbus je jen efektivnější elektrický autobus. Své místo má, ale ne úplně tam, kde je nutné dimenzovat dopravu na budoucí růst.
Trolejbus nevyřeší ten zásadní problém a to, že je ta silnice ucpaná. Proto ani není motivace přesednout z auta do MHD, když autobus/trolejbus stojí ve stejné zácpě jako auta. Pro většinu lidí je zásadní motivace rychlost.
Tak pruh pro busy za zlomek provozních nákladů tram jezdící tam po 10 min prázdná i v sedle?
Silnice už tam je…, to je právě kámen úrazu. Jestliže bude stát trolejbus na ucpané silnici, pak je jeho přínos pro lepší dopravní obslužnost minimální.
I trolejbus/autobus může mít svoji segregovanou dráhu.
Ano, samostatný pruh pro autobusy musí být normově asi o metr širší než pro tramvaje (oba směry najednou), pokud už na to ale silnice dimenzovaná je, nevidím důvod s tím nezacit a čekat na tramvaj.
Budeme zkoušet, dokud to někomu nevyjde?
by mne zajímalo, zda se naše metodika řídí nějakou vyhláškou nebo to žádný závazný předpis nemá? Pokud se to řídí vyhláškou/zákonem – tak pak je totiž jedno co Němcům vyjde.
https://sfdi.gov.cz/wp-content/uploads/2024/06/2023-rezortni-metodika-textova-cast.pdf
Super, díky. Mne vůbec nenapadlo, že by něco takového mohlo být veřejné.
Ta vyhláška je někde vytesaná do kamene, že ji není možné změnit, pokud by se ukázalo, že není dobrá?
víceméně ano – jsem zvědav toho na toho úředníka, co by vydal rozhodnutí na základě cizí metodiky, která nemá u nás oporu v zákonech/vyhláškách. To žádný úřad neudělá.
Musela by se nejprve změnit zákonná metodika – a to je u nás na roky.
Je to dokument schvalovaný CK MD, nikoliv zákon.
Doufám, že to nebude ta samá metoda, podle které Němcům nevychází modernizace tratě ze Schwandorfu do Kubice 😀
Postava pan Sosny je taková ukázka toho, jak (ne)strategicky řešíme dopravní infrastrukturu. Horší, že on ji řídí už 15 let. Za tu dobu se vystřídalo ministrů (Bárta, Stanjura, Prachař, Ťok, Kremlík, Havlíček, Kupka) a nikdo s jeho prací asi neměl problém…
No asi to tedy dělá dobře 😀
Dobře je leda chráněn služebním zákonem, jinak je to škodná…
Možná jen plní zadané úkoly, naopak by mohl být odstraněn při snaze o nějaký zásadnější průlom. Železnice nesmí být výhodnější, to by se mnohým nehodilo.
To spousta lidí pořád nechápe. Stejně jako nadávky na SŽ, když si člověk vezme že taková trať do Liberce vyšla ekonomicky defacto MD na truc a oni už to museli schválit
Záleží jestli svou práci dělá podle sebe nebo dle zadání svých nadřízených. Případně zda jde o kombinaci obojího.
V titulku Němci, v textu Švýcaři, není v tom nějaký guláš?
Je to v textu: Švýcarská firma, německá pobočka, ergo Němci pod švýcarským zaměstnavatelem.
Nemecka pobocka svycarske firmy – je to v textu…
Ale zmatek to je, než se dočtete někde v pátém odstavci, že jde o německou pobočku. Stylizace dělá pár lidem problémy a slohově by to bylo na základce za 5
Je někde ten jesenický projekt rozpracován?
Před časem jsem se po tom pídil a bylo mi řečeno, že tramvajová trať v Jesenici je odpískaná. Hlavním důvodem mělo být, že se tam obci nelíbilo trasování a vůbec stavební zásahy s tím související.
Myslim, ze to byl kdysi jen takovy vykrik nekdejsi pani hejtmanky s nulovou podporou obci (a k jejich velkemu prekvapeni) i zastani odborne verejnosti. Autobusu na stare benesovske se stejne kvuli obsluze uzemi zbavit nelze (nebo ne dostatecne hodne), tramvaj se do toho relativne uzkeho a pretizeneho koridoru pouzitelne nevecpe, takze to mela byt „rychlodraha“ zadem po poli, ktera ve vysledku jen prida prestup navic vsem bydlicim dal, nez primo v Jesenici a Vestci a tem jeste ubere nabidku spojeni. Kdyby ta trat pokracovala dal do regionu (alespon jako jednokolejka), melo by to efekt vyrazne vyssi (smerove asi ke Kamenici,… Číst vice »
Kdysi byl zveřejněn záměr, kde byla aspoň čára na mapě. To už bude přes deset let.
Ta voda je Odolenova, tedy Odolena vody…
Překvapivě už ten úzus změnili
Jo, za chvilku budeme slyšet, že na béčku se vystupuje na Luce…
Odolena voda, bez Odoleny vody, v Odoleně vodě, s Odolenou vodou…
Pokud by byla Odolenova, tak do Odolenovy vody.