Doprava ve městě Tramvaje

Další krok pro tramvaj do Jesenice. Radní schválili stavební uzávěru pro budoucí trať

Tramvaje 15 T z první i druhé série na konečné ve Stromovce. Foto: Jan Sůra

Středočeští radní udělali další krok k výstavbě tramvajové tratě do Jesenice u Prahy. Rozhodli o vydání územního opatření o stavební uzávěře pro koridor tramvajové tratě depo Písnice – Jesenice u Prahy. Kraj o tom informoval v tiskové zprávě.

„Plánované tramvajové tratě kopírují nejvytíženější dopravní tahy, které využívají obyvatelé Středočeského kraje pro příjezd do Prahy a naopak,“ vysvětlila hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová. Kraj společně s pražským dopravním podnikem řeší i tramvaj do Zdib.

Přesnější zákres stavební uzávěry je na stránkách kraje.

Podle radního pro regionální rozvoj Martina Draxlera omezení nebo zákaz stavební činnosti postihuje l vlastníky pozemků jen v nezbytně nutné míře a rozsahu.

Tramvaj do Jesenice je jednou z připravovaných možností, jak dostat více lidí do veřejné dopravy při dojíždění do Prahy. Podobně kraj společně s DPP připravuje prodloužení tramvaje do Zdib.

Trať z Písnice za hranice hlavního města podle představ vedení Středočeského kraje dosáhne délky přibližně pět kilometrů a stavět se bude ve dvou etapách. Kratší z Písnice do Vestce a delší až do Jesenice, náklady dříve kraj odhadl na 2,5 miliardy korun.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

někde odkaz na přesnější souvislou trasu?:)

Gejza

Já to nechápu. Spoustu let se mluví o tramvaji na sídliště Bohnice, Malešice, nebo ze Spořilova na Chodov. Tam všude by ekonomika provozu dávala smysl. Teď se ale plánují tramvaje do polí a do vesnic za Prahou.
Nechci rozporovat potřebu nějakého kolejového spojení do jižního zázemí Prahy, ale opravdu si nejsem jistý, zdali je nejlepší volbou tramvaj, z níž se stejně bude muset dvakrát přestupovat, aby se cestující dostal do nejpravděpodobnějších cílů v celoměstském centru Prahy.

Karel

Nechápu proč to tak chcete učinit,

ene bene

Je to hodně populární téma, ale nikdo moc nevyslovuje nahlas řešení toho, jak se tramvaj dostane do té Písnice, jakožto výchozího místa trati. Ne že bych nikdy neviděl vůbec žádnou malůvku návrhu vedení tramvaje z Libuše do Písnice, ale jednak je to už hodně moc roků, co to bylo zveřejněno, druhak to území není docela jednoduché pro průchod trati, ulice nejsou moc široké a jistě jsou obydleny spoustou aktivních protestovačů. A navíc i tehdy plánovači přiznávali, že žádné řešení není moc povedené. Tak kdybyste k tomuto bodu měl někdo nějaká fakta, či odkazy… Pochybuji, že by jesenická tramvaj měla tvořit… Číst vice »

dopravák

Já to po mnohaletých zkušenostech z oblasti ingerování (= připomínkování) různých investičních akcí (byť nešlo přímo o TT) chápu jako styl „salámové metody“ – nejdřív se zablokuje území pro (v podstatě jakoukoli kolejovou dráhu), a pak (za X roků) se teprve bude rozhodovat, co s tím: může to být ve výsledku pozitivum, ale také z toho může vzniknout i docela neužitečná drahá „broskvovina“ – což ale v tomto případě nepředpokládám: i když se tramvaj dostane do Písnice „oklikou“ přes Modřany, nikdo normální ji asi nebude pro cesty do centra Prahy chtít použít, když metro i za cenu přestupu bude výrazně… Číst vice »

ene bene

Zjevně jste nepochopil. Nejde o okliku přes Modřany. Aktuálně plánovaná tramvaj z Modřan se chystá do Libuše. A to není Písnice, Libuš je o vesnici vedle. Chybí dalších zhruba 1.5 km trati, o které se nemluví a na malůvkách „30 plánovaných tramvajových tratí“ v Praze se nevyskytuje:
https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=14.4506416&y=50.0039444&z=15&rm=9hFeIxXZiGhV0O3gi0359g-0At

dopravák

Ale pochopil: Vám nejde o okliku přes Modřany, ale o úsek Libuš – Písnice – tomu rozumím a nerozporuji ani to, že jeho výstavba je nutnou podmínkou pro další pokračování TT do Jesenice (protože nikdo tam izolovaný tramvajový systém budovat nebude). Já jsem ale jen chtěl vyjádřit, že tramvají v celé trase z Jesenice až vnitřní do Prahy „oklikou“ přes Modřany i opačně bude přímo jezdit stejně jen minimum lidí, takže v úseku z Jesenice do Písnice to bude především (či skoro výhradně) jen „napáječ metra“, byť nutně musí být napojen na jednotnou síť pražských tramvajových tratí.

Jarek

A nemohlo by po tom jezdit rovnou to déčko (každý x-tý spoj)? To jako pojedete tramvají 5 km do Písnice, tam přestoupíte na déčko, na Pankráci na céčko…?

Martin

No uplne bezva bude tramvaji k metru, pak metrem a pak zase tramvaji…
Taky souhlasim s protazenim linky metra D…

súdružka Kolesárová

No ono to mozna tak asi vicemene bude. Jestli to dobre chapu (… a dobre vidim na mapach v odkazu), tak vydana stavebni uzavera je pouze na castech zamysleneho koridoru trate a na dosud nezastavenych pozemcich. To nejdulezitejsi – kudy povede trat v zastavbe (skrz zastavbu po povrchu, nebo castecne pod zemi jako „lehke metro“) – v nakresu chybi. Razba (nebo hloubeni) trati pod povrch v cele delce az do Jesenice by bylo zbytecne drahe.

ene bene

Metro je samozřejmě hloupost, ale jen z dnešního pohledu na věc. Budou-li se v čele Prahy stále střídat party (sice politicky různobarevné) ale zcela impotentní postavit jakoukoliv tramvaj (delší než 100 metrů kolejí, které nikam nevedou u muzea), za 50 let se ta územní rezerva na metro využije. Mladší z diskutujících se k stáru projedou.

dopravák

V hloubce by to jistě nesmysl byl, ale v pražských klimatických podmínkách (i z provozně ekonomických důvodů) by metro i „na povrchu“ (= v zářezu) mělo být zakryté („lehce“, ne žádná hluboká trasa!) – ušetří to mnoho potenciálních problémů v provozu. Běžná tramvaj takové podmínky nepotřebuje, i když třeba pro „rychlodráhu“ mohou být užitečné také.

ene bene

Kdy už se slovo rychlodráha buďto začne používat ve skutečném významu (=VRT) nebo se možná radši škrtne ze slovníku, aby nepletlo? Ne, různé polotramvaje na vlastním tělese opravdu nejsem ochoten považovat za rychlodráhu.

dopravák

Proč nesmyslně „matláte“ VRT a tramvajovou rychlodráhu? Zkuste si nejdřív ozřejmit pravidla silničního provozu a možné rychlosti jízdy tramvají v zástavbě na běžných komunikacích (byť na vlastním tělese) v porovnání se separovanou tratí typu „skutečné železnice“, třeba vás pak takové hloupé výlevy pžejdou.

ene bene

Ano „tramvajová rychlodráha“ je zavedený termín. Hloupě zavedený termín. A já volám po jeho opuštění, zapomenutí a zrušení. Jako že by uvažující lidi mělo „pžejít“ používání takových protimluvů.

súdružka Kolesárová

Ehm, „tramvajová rychlodráha“ je běžný termín, v kontextu tram.provozu se skutečně jedná o rychlodráhu, a proto v pojmu „tramvajová rychlodráha“ je i adjektivum „tramvajová“ aby nedocházelo k podobným omylům s VRT (vysokorychlostní tratě)

Karel

A to si představte, že do roku 1994 bylo oficiálně jedinou skutečnou rychlodráhou (a to konkrétně městskou rychlodráhou) pražské metro. Než vynalezli kategorii „železničních drah speciálních“. V kontextu tramvajových tratí se rychlodrahami odjakživa nazývaly tramvajové tratě na samostatném tělese s minimem úrovňových křížení s ostatním provozem. Naopak vysokorychlostním tratím se, pokud vím, nikdy „rychlodráha“ neříkalo.

súdružka Kolesárová

jako rychlodráhu asi myslel „Dopravák“ něco podobného, co vede tram.trat z Braníka do Modřan (vlastní těleso, separované, otevřený svršek). Metro takové konstrukce, jako máme u nás dnes, to určitě ne. Tramvaj asi OK, ale možná by stálo za to pouvažovat, zda by nebyla rovnou vhodnější variantou příměstská železnice (díra na jihu Prahy mezi tratěmi 210 a 221) s krátkým návozem autobusy k příměst.zastávkám.

dopravák

Souhlas – o takové příměstské železnici ostatně před časem někdo dokonce vyprodukoval ne úplně hloupou stať (zveřejněnou prostřednictvím „K-reportu“ v dobách, kdy to ještě nebyla tak příšerná „žumpa“).
A pokud jde o termín „tramvajová rychlodráha“, tak „ene bene“ by si měl svůj nick změnit spíše na „ene male“, protože „benigní“ ten jeho názor na zmíněný název rozhodně není: stačí se podívat třeba do Brna na trať do Bystrce, a konec konců třeba i na meziměstské tratě u Mostu i Liberce, které rozhodně klasickými „pomalými městskými“ tramvajovými tratěmi nejsou a jezdí se po nich i docela rychle.

Martin

Proc by se metro melo razit pod povrchem v miste kde nic neni, tam staci prece normalni povrchova trat… Jako u zeleznice…

dopravák

Třeba (mimo jiné) kvůli klimatickým podmínkám: trasa může být samozřejmě i jen hloubená, ale v našich podmínkách je určitě vhodné ji aspoň zakrýt.

Martin

A jako proc? Metro jezdi na povrchu i v Praze a navic se budou kupovat nove soupravy…

Y.K.

Zní to sice hezky, ale metro je podle mě moc těžká palba na „vesnici“ typu Jesenice. Necelých desttisíc obyvatel to je kapacita pouhých deseti plných vlaků metra. Metro má obrovské náklady a potřebuje vozit hodně lidí, aby se to vyplatilo. Tramvaj může být rozumný kompromis.

Martin

Nemluvime jen o Jesenici, ale celem regionu, kde jsou kolony a husty provoz IAD a ty zustanou i kdyz metro skonci v Pisnici, protazenim az do Jesenice se dostanete k D0 a mnohem blize dalsim vesnicim a arealum, mj. dnes uz temer souvisle zastavene uzemi…
Existova i projekt zeleznice z Popovic na Kacerov…
Metro je jen vlak, navic zde zcela automaticky, jen polozit koleje, u tramvaji budete jeste stavet depo se servisem oddeleny provoz od prazske site…

Y.K.

Problém těchto území je, že jsou extrémně řídká, stanice metra mají mnohem menší spádovost než zastavěná území v Praze. To je tak všude na světě, že tato „sídliště v ploše“, neboli satelity jsou velmi řídké a velmi špatně obsluhovatelné MHD. Celé to už od základu někdo vymyslel tak, že každý má auto a každý autem jezdí kam potřebuje. Metro potřebuje velmi husté osídlení, aby dokázalo naplnit jeho přepravní kapacitu (která je u těžkého metra desetitisíce za hodinu). To byste musel lidi dotlačit, aby se nesjížděli na té výpadovce, ale na stanici metra a to bude dost těžké. Lidi co do… Číst vice »

Martin

Vubec nemuzu souhlasit, metro je stejne jako vlak a muze v regionu vytvorit prestupni vazby,… jaky smysl ma mit posledni stanici metra na uprostred sidliste a mit k nemu ucpane silnice auty? Vlak vam vytvori prestupni vazbu na urcitych mistech, muzete k nemu zkratit autobusove linky, postavit P+R, primo v regionu… Tam muze klidne jezdit treba az kazdy 5 vlak… To by nedavala smysl ani stanice Pisnice v poli, ktera ma vzniknout, … takhle stale bude znacna cast lidi cestovat k metru po ucpaneych komunikacich v danem regionu, typicky prujezd Jesenici, Pisnici, Vestcem… Vemte si kudy jezdi autobusy z Jiloveho… Číst vice »

Martin

Shinkanzen i u nas treba pendolino ma take vsechny nebo vetsinu podvozku hnanych, je to vyhodne pro vlakove jednotky, kdy se rozprostre hnaci sila na cely vlak, totez u tramvaji, naopak nevyhodne jsou tezke lokomotivy, tahnouci netrakcni vagony. Metro je stejne jako vlak, ale zcela bezne se stavi na povrchu, viz Pariz, Berlin, Londyn…
A je skoda, ze projekt zel. trate z Kacerova v trase metra D az do Popovic se nikdy ani nezvazil…
Praha ma mozna jeden z nejkratsich intervalu metra, ve svete jsou i linky treba s 10min. intervalem ve spice…

Martin

Sakrys, jeste k intervalu, schinkanseny maji ve spicce nejkratsi interval mezi vlaky i 3min… prakticky u nas se zavadi ETCS na zeleznici, ktere umi take velmi kratke intervaly diky mozne komunikaci mezi vlaky, zabezpecovaci system bude stejny asi jako na automaticke lince v Budapesti, soucasny zabzar v prazskem metru je pomerne zastaraly,…

Jackub

No paráda! Jde to jako po másle! Tak napřesrok vyjíždíme, co? 😀 Pokud se to vůbec bude realizovat, bude to v našem přebujelém systému razítek na tak dlouhé lokty, že vůbec nemá smysl se o tuto stavbu teď jakkoliv zajímat… 🙁

Radek

Koukám na zákres; ta stavební uzávěra je nesouvislá, chybí tam celé úseky.

pozorovatel

Má-li to sloužit jako „napáječ metra“ pak to možná užitečné bude – především pro silniční dopravu, které by to mělo odlehčit o nějaké autobusy.