Tramvaje T3, verze 2021. Do Liberce dorazily poslední skříně na nové „wany“
Přeprava skříní pro tramvaje do Liberce. Foto: DPMLJ
Kontrakt z roku 2018 v Liberci nakonec celý nevyčerpají, po městě jich jezdí už přes dvě desítky.
Naprosto dostačují.
Mě osobně se zamlouvá ruské řešení s nízkopodlažní částí na konci vozu.
Ne, nechci přemýšlet nad tím, kam se na nástupišti postavit, aby mě tam nečekalo překvapení. Zda je výzbroj, chlazení, cokoliv pod podlahou nebo na střeše, je opravdu jedno. Blíží se rok 2022, tohle by se už řešit opravdu nemělo.
Ona ta obnova vozového parku cestou papírových modernizací dožilých T2R a T3 byla v nultých letech velmi racionální. Tehdy šlo o 12 ks vysokopodlažních a 12 ks částečně nízkopodlažních vozů (výbroj TV Progress). Samozřejmě třeba ta výměna cestujících nic moc, ale i v další dekádě odpracovaly své – na obou rozchodech, na různě rozpadlých svršcích a v ostrých obloucích, to je myslím to hlavní a v tom budu T3 vždycky hájit. Dnes i tyto dva typy bývají dost ojeté a orezlé, že potřebují zásadní opravy. Pak bylo kolem let 2008 až 2011 čile hovořeno o rochlické trati, která však dodnes… Číst vice »
Souhlasím s vámi, že na výstavbu rochlické tratě město peníze nemá, i přes možnost získání dotací. Ikdyž by pár tramvají nahradilo desítky autobusů. Soudě podle přepravních a zátěžových proudů by tato trať v budoucnosti měla být prodložena do Vesce a Doubí. Potom by její význam byl neodiskutovatelný. Ale držme se při zemi……
Že Liberci chybějí tangenciální spojení, je určitě pravda. Kladu si však otázku, kolik lidí z rochlického sídliště touží po tom dojíždět tramvají do Doubí k Makru, ani ne do průmyslové zóny na západní straně. Aby to akorát neindukovalo další dopravní nálož z jihovýchodního kvadrantu na Fügnerku a rozvoj v místech, kde by se obtížně zajišťovala adekvátní infrastruktura. Aby se ušetřilo několik autobusů a řidičů… Nový územní plán v tomto navazuje na omyly toho dosluhujícího, kdy předpokládá, že se část paneláků během pár let asi rozpadne, nebo co, zároveň však třeba pod rochlickým Albertem předjímá další rozvoj a onu tramvajovou trať,… Číst vice »
Jen tak podotázka, nemyslím, že by trať byla využívána intenzivně v úseku Rochlice-Vesec. Vím, že se v minulosti uvažovalo i o tramvaji do Ruprechtic a protože v této lokalitě žiji, mohu konstatovat, že autobusy jsou docela plné. V době dopravních špiček lze konkrétně v okolí terminálu Fugnerova pozorovat, že by v budoucnu nějaká nová trať byla vítanou úlevou od chaoticky přehuštěného autobusového provozu. Ale Liberec je zkrátka dopravně dosti složitý „oříšek“.
ono jde spíš o to, jakým způsobem jsou vedeny autobusové tratě, které všechny lidi sváží na Fígnerku. Pak je tedy obtížné najít místo v autobusech
Chápu. Dokonce snad Boveraclub sdílel nějaký návrh generelu z 80. let, kde byla tramvaj do Ruprechtic a okolo rochlických sídlišť plánované trolejbusy. A to se tehdy daly „překážející“ nemovitosti zdemolovat mnohem jednodušeji než dnes. Pak je otázkou, zda bychom se jako město neměli na dvanáctce soustředit spíše na úpravy křižovatek a nákup kloubových elektrobusů/parciálních trolejbusů. Tady se alespoň povedlo v nedávné době dvanáctku a pětadvacítku saturovat pro špičkové časy dílem plynovými kloubovými Solarisy s hezkou dotací a dílem dalšími nízkopodlažními kloubáky z jiných provozů. Rozhodně posun oproti těm kolonám houpavých a smradlavých hrbatých SORek BN 12. Potom návrh územního plánu… Číst vice »
Plný souhlas. Pokud se týká trolejbusů, byly jako doplněk k tramvajím uvažovány počátkem padesátých let. To vyšumělo, naopak o dacet let později začal boj proti trlejbusům nejen v ČSSR. V osmdesátých letech se propagovala tramvaj do Ruprechtic a opět dopněk k tramvajové síti trolejbusy. Vše se vytratilo a dnes budeme rádi, když se podaří zmodernizovat zbývající úsek tramvajové trati do Jablonce. Protáhnout tramvaj do centra Jablonce se také přesunulo do oblasti sci – fi.
Koupa nove tramvaje je hezka vec. Ale pro mesta jako Liberec je ekonomicka sebevrazda vubec premyslet o nove tramvaji. Ja vim – nova tram je hezka, ale pokud bude jizdne na urovni Vatikanu – neni to bez eu dotaci realni… srovnani se zapadem od CR je nekorektni… jelikoz tam je prumerna cena mesicni jizdenky i ve mestech jako Liberec cca 75 € coz je asi 2000 Kc a dotace na vozokilometr jsou take vyssi… takze i nove vozy jsou realni….. neni mozne totiz chctit za cenu trabanta audinu…. z pohledu ekonomiky provozu jednoznacne ok reseni
Zkuste se podívat do Brna.Tam ještě jezdí v pravidelném provozu tramvaj z roku 1968. Konkrétně evč 1595+1564 a dvě K3RN z let 1972..
A v dílnách dávají dohromady Draky, kompletně nové a nízkopodlažní šaliny.
Ano za k2, ale ne za T3. Zatím.
T3 by se měly nahradit KT8D5, které na osmičce nahradí 45T…
KT8 půjdou leda do šrotu.. Už se začalo.
Zatím je o ně zájem i v Praze, vozí se z Miškolce. Praha musí zaplatit úvěr za železářství 14T.
A za nejdražší tramvaje na světě (15T)…
Nebo do Prahy… 😀
No, oni ty K3RN zrovna moc nejezdí, bohužel provedení kloubu se u tohoto typu moc nepovedlo… obvyklé vypravení tak 1 ze 4, semtam i dvě… no a z roku 1972 už na nich moc není, teda kromě papírů 🙂
Chtělo by to zjistit si nejdříve informace, než sem začnu něco psát. Obvyklé vypravení K3R-N již dlouho není 1 ze 4, naopak jsou vypravovány většinou všechny čtyři.
A to se chlubíte, nebo si stěžujete?
A co teprve taková Vídeň…
Jo tam si koupili tram i s klimatizací za cenu pražských 15T bez….
Částečně nízkopodlažní tramvaje mohou být řešení, pokud vyjdou o poznání levněji. Ale musí ta nízkopodlažní část být dostatečná a ideálně aby byla nízkopodlažní i většina dveří. Od cca 70% podílu nízkopodlažní části mi to dává smysl. Nové Wany v dnešní době ne. Zejména když má i tu malou nízkopodlažní část jen jedna ze spřažené dvojice T3. To je hrozně málo na to, aby to dokázalo zrychlit výměnu cestujících.
I lidem bez omezení trvá nástup a následující pohyb po vozidle kratší čas při nízké podlaze, než při vysoké.
Právě, že mají. I zcela zdravej a fit člověk nastoupí do nízkopodlažní tramvaje o poznání rychleji, než vyšplhá do schodů do T3. Zejména s nějakým zavazadlem. Vystupování to samý. Pokud nějakými dveřmi nastupuje/vystupuje jen jeden člověk, je to samozřejmě zanedbatelné, ale když jsou těch lidí desítky (což na některých zastávkách jsou), je to v provozu citelný rozdíl. Stejně jako to, že ti hůře pohybliví a ti s nákladem (třeba kočárky) se nemůžou rozprostřít po celé délce vozidla, ale musí se všichni soustředit u jedněch dveří a nejdřív k nim vůbec dojít, pokud nečekají přímo u nich, což je obtížné, když… Číst vice »
Taky to může snadno být příliš drahé šetření na nesprávném místě. Tramvaje se kupují na desítky let provozu. A jestli dnes je Wana s přimhouřením obou očí v provozu obhajitelná jako kompromis, za 10 nebo 20 let můžou být nepřijatelný úplně. Takže se budou šrotovat nebo velmi levně prodávat někam na východ, zatímco o něco dražším kompletně nízkopodlažním tramvajím nebo aspoň tramvajím s výrazně větším podílem nízkopodlažní části by stačila modernizace a po ní by měly půlku životnosti před sebou. Nemluvě o tom, kolik ta koncepce krátkých tramvají spojovaných do dvojic stojí oproti článkovým průchozím tramvajím stejné délky na kapacitě.… Číst vice »
Tak o délce se tu zatím v této souvislosti nemluvilo… ale jelikož 1 krátká (15m) je minimum co lze vypravit, i tam kde by jezdila lidí jen hrstka, tak nějaké rozumné procento by jich mělo zůstat k dispozici dlouhodobě…
Za rozumné bych pro liberecký provoz považoval, kdyby vybrané wany zůstaly v provozu klidně ještě třeba dvacet let, náhradní díly na to budou, primárně provozované jako sóla a výjimečně jako soupravy, ovšem špičkové výkony že by zajišťovaly tříčlánkové nízkopodlažní vozy, ideálně jedné či maximálně dvou platforem, zároveň však v subvariantách typu pár kusů obousměrných a pár širších (až 2,65 metru).
No…to by nebylo od věci…
To je otázka. Samozřejmě je fakt, že na spoje, kde se dá čekat pár lidí, je úspornější poslat sólo krátkou než článkovou tramvaj, pokud ta krátká je. Ale jestli se kvůli tomu vyplatí ty krátký dál kupovat a provozovat je něco jiného. Zejména když aktuálně ve vozovým parku dominujou, takže i kdyby se nákup krátkých zastavil, dost dlouho by trvalo, než by došly. V součtu může být klidně lepší používat článkové 30m tramvaje a holt se smířit s tím, že na těch sedlových spojích povezou ještě o něco víc vzduchu, než ty sólo T3. Vyšší kapacita ve špičce to může… Číst vice »
No jo – ale vyplatí se kvůli tomu drahé nízkopodlažní tramvaje?
Navíc ještě ty 2 schody v uličce na každé straně nízkopodlažního prostoru jsou taky na 2 věci. Kolik se na nich už stalo při brzdění úrazů, někdy i smrtelných…
Smrtelných? Tak to bych prosil uvést příklad, kdy při normálním provozním brždění došlo ke smrťáku.
Poskok tam při poskoku zašlápl berušku. Jsou na to svědci. Jeho(vovi).
Tak ale to není moc argument že „ta druhá“ ve dvojčeti nemá nízkopodlaž vůbec… samozřejmně že by bylo fajn kdyby to jezdilo 2x Vana, ale evidentně není ani ta takovéto lidové řešení dost peněz, tak si nemyslím že je vhodné dávat námitku „kupujme to ještě dráž, ale lepší“ ba naopak…
Všechno je to samozřejmě o ceně až na prvním místě…
Konečně nové vozy, kvůli kterým se vyplatilo přerozchodovat na 1435mm.
Lebo Wany nemôžu jazdiť na metrovom rozchode, že?
tak on to myslel právě ironicky, že Liberec přerozchodovával právě kvůli pořízení nových vozů a přitom žádné vozy nepořídil..ten jeden výstavní kus nemá moc smysl počítat.
No jo, jenže vyčítejte jim, že tehdy nevěděli, co přijde. Spíš je lepší se zamyslet nad tím, za jakých podmínek se rozdohovali. Potřebovali nahradit T2 něčím novým a výrobci… plus byly tratě v dezolátním stavu, že hrozilo zastavení provozu, stejně by se musely opravit za podobné peníze.
Ten jeden výstavní kus jsem neviděl, ani nepamatuji.
Liberec nepřerozchodoval kvůli pořízení nových vozů, ale bylo potřeba vše postavit z gruntu nově a to byl hlavní důvod. A bylo to správné řešení.Nemá význam se k této otázce vracet.
Z dnešního pohledu se to ovšem jeví zcela opačně. Ale to nelze nikomu vyčítat. Podstatné je, že se rozhodlo. Jen se to nedotáhlo do toho konce…. Ale co se divit – tramvaje pro tak malé město jsou vskutku luxus.
Zajímal by mě názor p. Sůry (jako odborníka z regionu), jestli je podle něj pro Liberec lepší více Wan a nebo asi méně nových tramvají. Děkuji a přeji hezký nový rok!
V Liberci vyhodili peniaze na úplne zbytočnú zmenu rozchodu, tak musia nakupovať socky tramvaje.
Vám ale to přerozchodování leží v žaludku jak dlažebná kocka…
…dlažobná
Závidí, že LIberec přerozchodoval a oni mají v metropoli Prešpurku stále úzkokolejku.
Zato na ní mají nové tramvaje….
Vy trpíte komplexem přerozchodování. Jsem také vyznavačem úzkokolejek, ale Liberec rozhodl správně. A podařilo se udržet splítku, umožňující provoz historických metrovek
Takže palec nahoru a až budete v Liberci, svezte se a porovnejte kvalitu jízdy na standardu a na metrovce. A zeptejte se všech tramvajáků.
Trochu paradox, ale s T3 na metrovce je obvykle klidnější jízda než na 1435mm, tedy při stejné kvalitě či spíš nekvalitě trati. Ovšem za to může spíš konstrukce podvozku. Při vyšší kvalitě trati se však rozdíl stírá.
Tím však nechci jakoliv polemizovat ohledně přerozchodování.
P.S. Nemapamatuji stav, kdy by vozovna netrpěla na nedostatkem pracovníků 🙂
Zaujímavé, väčšinou čítam ako je jazda v T3 na 1435 mm oveľa lepšia. Podľa mňa je komfort ovplyvnený údržbou/stavom trati ako aj podvozkov. Samotný rozchod je niekde úplne na konci celej rovnice a jeho význam nie je zďaleka taký veľký, ako si ľudia myslia. Úzkorozchodný podvozok ČKD je oproti podvozkom pre rozchody 1435mm a 1520mm poddajnejší, lepšie kopíruje „žehlí“ nerovnosti trate. Daň za to je horšie vedenie dvojkolia, ak porovnám dva podvozky ČKD zo 60 rokov 20. storočia. Ale toto porovnanie je čisto subjektívne a priznávam že neberie ohľad na profil kola. Mám informácie, že podvozok s primárnym vypružením od… Číst vice »
Nebo nějakou dosud neprobádanou formou germanitidy…(viz Necyklopedie)
Opravdu máte pocit, že údržba dvou rozchodů je za stejné peníze jako údržba jednoho??
Liberec přerozchodoval, takže určitě počítá s tím, že bude už brzo nakupovat nové 100% nízkopodlažní vozy, aby to přerozchodování zužitkoval.
Vy opravdu nevíte o důvodu změny rozchodu vůbec nic. Píšete na toto téma opakovaně jalové komentáře.
Nové tramvaje.
Jen aby pak taky nebyly nové asi tolik jako ČD 151…
Takže se dá říct, že tramvaje koncepce PCC v různých variantách vydržely ve výrobě téměř 90 roků.
Je otázka jestli výroba vozů koncepce PCC neskončila poslední T3 se zrychlovačem.
Rozhodně, a model T3 se po faceliftu a modernizaci trakční výzbroje vyrábí 61 let.
Odborníci říkají, že to již není PCC, protože koncepce definovala I trakční výzbroj, ale je to stejné jako říct, že Peugeot 405, který se vloni přestal vyrábět v Íránu, již není 405 protože má novější motor a jinou masku.
Zkrátka T3 forever.
Ano ano…
akorát že příští generace už nebude mít označení T3…ale tvar zůstane…
No…a tu stovku zdolají nejpozději tehdy, až některá osvědčená zahraniční firma dostane ve 40.letech zakázku na 400 sólo tramvají pro Prahu.
Požadavky:
– průjezdní profil T
– max. rychlost nejméně 70 km/h
– nejméně 30 míst k sezení (2+1)
– klimatizace
„modernizace rozšířené hlavně v 90. letech minulého století“ první wana vznikla v roce 2004.
Možná je to odkaz na modernizace tramvají T3M pomocí nové vozové skříně, T3M.2-DVC
https://cs.wikipedia.org/wiki/Tatra_T3M
Myšleny samozřejmě všechny možné modernizace T3.
I tak je to tvrzení zavádějící. Nejvíce reko se provádělo až v 00. letech. 90. léta byly takové nesmělé pokusy.