Doprava ve městě Tramvaje

Bez překvapení. Skříně na „wany“ dodá DPP Pragoimex, proměna začne letos

Tramvaj T3R.PLF. Foto: DPP
Tramvaj T3R.PLF. Foto: DPP

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začne letos s další modernizací tramvají T3R.P na nízkopodlažní T3R.PLF. Vzniknou tak částečně nízkopodlažní tramvaje, které už v minulosti získaly přezdívku „wany“.

Do soutěže na dodávku skříní na 65 tramvají se přihlásil jediný zájemce, a to společnost Pragoimex. DPP zaplatí za skříně o 30 milionů více, než původně plánoval, celkem 226 milionů korun. Vyplývá to z informací v registru smluv a na profilu zadavatele.

Plán na modernizaci nesmrtelných tramvají T3 schválilo ještě předloni na jaře dřívější představenstvo, vypsání soutěže ale nakonec znovu potvrdilo stávající vedení firmy. DPP záměr vysvětluje tím, že nechce na noční linky nasazovat větší a modernější tramvaje 14T nebo 15T. Při očekávané životnosti kolem dvaceti let tak lze očekávat, že tramvaje vycházející z T3 budou jezdit po Praze ještě v polovině tohoto století.

„Počítáme s tím, že s úpravami tramvají začneme letos,“ řekl vedoucí oddělení komunikace Daniel Šabík.

DPP se pro modernizaci tramvají T3 rozhodl, aby splnil podmínku nízkopodlažnosti i na nočních linkách. Proměna starých tramvají vyšla DPP jako nákladově nejefektivnější.

DPP provozuje 9 nočních tramvajových linek, na které vypravuje každou noc až 81 vozů. Tramvaje jsou po modernizaci nízkopodlažní jen v prostřední části. Podle DPP nemá smysl nakupovat na noční linky nové krátké vozy, jejich cena začíná na 20 milionech korun.

Modernizaci si DPP provede vlastními silami, Pragoimex dodá hrubou stavbu tramvajové skříně.

DPP má těchto vozů nyní k dispozici 35, potřebuje jich ale 100. Modernizace skončila v roce 2011, předloni ji DPP obnovil a nechal si od Pragoimexu v Krnovských opravnách a strojírnách vyrobit další prototyp.

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jindra

A co tramvaje Peter Witt v Miláně? Cestující se s nimi nedokážou rozloučit. Řada prošla modernizací a tak je zřejmé, že v ulicích Milána oslaví sté výročí svého vzniku.

Bram

DPP chce za peníze daňových poplatníků částečně nízkopodlažní retrotramvaj, má jí tedy mít. Jenže tato retrotramvaj by ale měla mít krom klimatizace interiéru pro cestující také výklopné a nikoliv skládací dveře. Dále vyklápěcí a nikoliv posuvná okna. To vše je neskutečný anachronismus, včetně pantografu na splachovátku a ne zcela pohodlnému stanovišti řidiče, kde chybí ruční řadič a další věci tam už jsou také hodně za zenitem… Také zastaralé podvozky bez sekundárního vypružení jsou pro dnešní provoz naprosto nežádoucí. Pokud DPP chce udržet téttrojky a wany v provozu do dalších desetiletí, tak bych předpokládal i nový podvozek z LF a asynchronní… Číst vice »

Y.K.

Jenže DPP nechce novou tramvaj, chce levně znízkopodlažnit T3R.P tak, že použije vše co má a dá to do nové wanózní skříně. V podstatě v rámci generálky. Tady máte ceny 3,5 mega za kus, což je u kolejového vozidla docela láce, VarioLF stojí rámcově 22 mega což je 6x více. Navíc zůstanou „kompatibilní“ s ostatními T3R.P, což je docela důležitý faktor. Jinak ty podvozky mají jednoduché vypružení, ale nechybí jim to co se označuje sekundární (mezi skříní a podvozkem), chybí jim primární (mezi dvojkolím a rámem podvozku). Ne že by to byl koncept co by mě naplňoval štěstím, ale zase… Číst vice »

jva

Srovnáváte holou skříň „wany socky“ a kompletní Vario. Nicméně i tak (kdesi vyčteno) PLF při dodělávce v Hostivaři vyjde na nějakých 8,5 mil. Kč, což při stejných užitných vlastnostech jako Vario je furt láce. Kupovat dnes Vario, když podstatně modernější EVO není o moc dražší je hloupost.

Y.K.

Srovnávám situaci kterou řeší DP a příspěvek proč to nebude mít asynchrony atp. Z holé skříně bude mít DPP tramvaj bez zásadních extra nákladů, protože všechno má. Budou se přestavovat již modernizované T3R.P. Když dělal PLF, tak ještě potřeboval výzbroje PROGRESS, to teď nepotřebuje. Na Vario je potřeba vše, podvozky, trakční výzbroj atd.

Bram

Mínil jsem primární a napsal sekundární. Sypu si popel na hlavu…

Ale jistě, za 3,5 milionu Kč nelze chtít zázraky. Ovšem lidé se těmito tramvajemi budou vozit dalších dvacet let minimálně (spíš ale třicet let, cca do roku 2050 a pak ani to nebude nejspíš konec), takže tu budeme mít v roce 2040 v provozu podvozky tramvají staré i osmdesát let výrobně, ale přes sto let konstrukčně. Představa dosti hrozná…

J.H.

Byť s Vámi v některých věcech souhlasím, tak by mne opravdu zajímalo, co Vám vadí konkrétně na těch posuvných oknech? Ve svém okolí spíše vnímám názor, že posuvná okna jsou mnohem lepší, protože se tramvaj bez klimatizace (nebo s vadnou klimatizací) dá obstojně vyvětrat. Hezky to ilustruje například tramvaj typu 14T, která má vyklápěcí okna a je v létě prakticky nevyvětratelná oproti tramvajím T3. Stejně tak jsem si (na rozdíl od některých jiných zmíněných skutečností) nevšiml, že by se posuvná okna přestala používat i jinde – má je například nová vídeňská Flexity nebo budapešťské tramvaje CAF Urbos. Ty doufám za… Číst vice »

Tomas

Klimatizace na 50. rovnoběžce, více než na půl cesty k severnímu ledovému pólu, je nesmysl. Skutečné léto trvá v Praze tak 2 týdny, zbytek času se jen po kopcích vozí těžký chladič, který navíc DPP aktivuje i v době chladu, takže se už nedá pohodlně cestovat ani v létě. Já jsem přesedlal kvůli klimatizacím do auta, ale v rámci širší rodiny máme pár nešťastníků, kterým ještě nezavedli modré zóny, takže vybírají mezi bojem o parkovací místo poblíž domu nebo celoroční mírné nachlazení. Skládací dveře mi nevadily nikdy, posuvná okna také ne. V čem by s nimi měl být problém? Podvozky… Číst vice »

LiborV

Kéž by u nás trvalo léto pouhé
2 týdny. Jsou roky, jako ten předloňský kdy „skutečné“ léto začalo s teplotami kolem 35 stupňů již v květnu. Klimatizace v MHD je způsob jak udržet z MHD důstojnou alternativu ke klimatizovanému vozu. A ta klimatizace je díky výkyvům počasí potřeba ke škodě nás všech stále častěji 🙁

Y.K.

Dva týdny? Asi moc nejezdíte po Praze. Minulý rok zhruba 3 měsíce.

David

Co je severní ledový pól? 😂

Haha

Moc nechápu, proč si Praha nekoupí EVO2, sóla jsou dobrá mimo noc k čemu?

Y.K.

Zapojí se do soupravy? Nebo budou jezdi sólo linku?

Luděk

Jak sólo tak i souprava

Y.K.

Řečnické otázky. 🙂

XXXD

Když už by se mělo něco kupovat, tak určitě ne EVO2.

David S.

Vím, že teď dostanu hodně mínusů, ale v roce 2020 vyrábět skříň tramvaje ze 60. let minulého století? Jako T3 je pěkná tramvaj a svůj úkol splnila velmi dobře, ale po šedesáti letech by asi bylo dobré posunout se někam dál. Wana vychází ze skříně T3, která je technicky i morálně zastaralá (např. nepohodlí řidiče, málo prostoru, atd.) na to, aby se vyráběla v dnešní době…

Jiří Kocurek

Jenže to vážně není skříň ze 60. let. Skříň ze šedesátých let by byla vysokopodlažní a o metr kratší.

David S.

Čekal jsem, že někdo něco takového napíše… Ano snížení střední části je opravdu adekvátní pokrok za šedesát let… Ta tramvaj má pořád 2 ze 3 dveří vysoko a to asi není úplně to, co si představím pod pojmem moderní nízkopodlažní tramvaj. Stanoviště řidiče je v podstatě v nezměněné podobě – málo místa atd., ale to už bych se opakoval. Takže skutečně je to tak výrazná proměna? Toto opravdu není něco, čím bychom se v roce 2020 měli chlubit, nebo snad dokonce vyrábět… (ty skříně)

Jiří Kocurek

Tak mohla si Praha objednat Vario LF+, kde jsou 4 schody v celém voze. Otázka je, zda na to po nákupu 15T jsou peníze v rozpočtu. Za to Pragoimex nemůže.

Jiří Kocurek

Aby nedošlo k nedorozumění: Myšleno 4x 1 schod, nikoliv 4x jedny shody.

Y.K.

Jenže tohle nemá nahradit moderní nízkopodlažní tramvaj, tuhle kategorii zastávají 15T. To je prostě úprava T3 aby byla trochu nízkopodlažní. A zrcadlí se do dost v ceně.

Mimochodem ani Vario nebo EVO nejsou moderní nízkopodlažní tramvaj, protože moderní tramvaj nemá podlahu plnou podivných stupínků, přitom právě levné nejsou.

David S.

To je úprava T3, aby se nerozpadla a mohla zde jezdit ještě dalších třicet let… Neříkám, že Vario je ,,moderní nízkopodlažní tramvaj“, ale třeba EVO celonízkopodlažní jsou, čímž neříkám, že je to nějaký zázrak, ale už to je tramvaj hodná 21. století.

Y.K.

Jenže EVO jsou plně nízkopodlažní jen za cenu podest a podivných cestiček, což není tak úplně koncept 21. století. A při ceně něco kolem 26,5 mega za sóĺo (Olomouc) to je opravdu hodně drahá tramvaj, na to že je kompromisní (třeba ostravská Tanga vyšla na 27 mega! a to jsou podstatně větší tram)

Luděk

Trochu nesrovnatelné srovnávat cenu za kus když cenu ovlivňuje hlavně kolik kusů si DP objedná (Olomouc 8ks vs Ostrava 40ks) a to nemluvím o tom že Stadler si na této zakázce nevydělal.

Luděk

Souhlasím s Variem, ale u EVA je to trochu složitější samozřejmě není to současná konstrukce ale cca 15-20let stará ale pokud výrobce chce použít otočné podvozky s velkými koly a nechce je umístit do kloubu v podstatě nemá jinou možnost než ty stupínky při 100% nízkopodlažnosti

Yellowhammer

A existují i letečtí výrobci, co ten stejný základ chrlí 60 let 😂 tak co se vztekat nad tramvají

Anonym03

Bez ručního řadiče, bez kamer, s téměř nulovou diagnostikou poruch, s klasickým pantografem a na wanu už opravdu slabými původními motory. Kdyby ty modernizace aspoň nebyly na úrovni Ukrajiny, bylo by to fajn.

Erik Ziak

Všetko dobré postrehy. Až na tie slabé motory. Pražáci nepoznali K2… Tam sa tie „slabé motory“ naozaj ukážu (v pomere k hmotnosti vozidla).

Luděk

K2 je motorově shodna s T3 ale druhý (střední) podvozek nemá motor pouze brzdy

Tomáš Ramert

Docela se ani nedivím, že se nechce DPP nasazovat 15T na noční linky. ForCity rozhodně nejsou stavěny na noční provoz, stačí si poslechnout průjezd 15T křižovatkou.

PetrB

A jak by se 15T vesly na Lazarskou pri nocnich rozjezdech? To je ten duvod proc nejsou na nocni linky nasazovany

Martin

A ono by slo udelat i kloubovou T3 vlozenim jednoho nizkopodlazniho dilu, ale bylo by to dost o penezich, ostatne nevim, jestli cena za rekonstrukci je o tolik nizsi nez cena za novou kratkou, kdyz zapocitane krome teto modernizace i udrzbu a naklady na provoz vc. zivotnosti.
Docela me fascinuje, jak jsou nektere vozy naklonene na jednu stranu…

Honza D.

Udělat se dá cokoliv, je to jen problém peněz a jestli by se to vyplatilo. Ale udělat kloubovou by navíc ještě asi znamenalo mít na to schválení od Drážniho úřadu jako nový typ a to je možná nepřekročitelný problém, ne? Wana je jen rekonstrukce, ale kloubová tramvaj by byla jiný typ. Pokud se mýlím tak mě opravte.

Honza D.

Jenže papíry jsou z původní T3… Do Š105 můžete dát motor z Š120, ale nemůžete z toho udělat Favorit.

robert

A proč to říkáš mně? Já jen ukazuju, že takové tramvaje existují a jsou v provozu. Papíry mě moc nezajímají.

Kubrt

To se realizovalo začátkem století – 4 takové tramvaje jezdí v Plzni, 4 byly v Brně (dvě jezdí), 12 bylo v Sarajevu (nevím, jak si stojí) nějaké někde na Ukrajině – jistě by to šlo, ale v roce 2020 v milionové metropoli bohatého státu by snad měly být trochu vyšší ambice. Nevím no. Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet, třeba ještě budem rádi aspoň za wany 🙂

Tomáš Gottschalk

Jenže K3 se dělala z K2 a tento typ u cajzlů nikdy nejezdil.

Kubrt

V Plzni je mají z T3..

Luděk

To není pravda plzeňská K3 Se dělala ze dvou T3

Jiří Kocurek

Šlo. Jak už napsali jiní, dokonce se to vyzkoušelo. A zjistilo se následující: Uložení středního článku nevydrží ani 10 let provozu. Vozy odstaveny.
Jinak řečeno: Tato cesta už byla prošlapána a vede k bráně šrotiště. Sice oklikou, ale vede.

Hned vedle máte ale jinou a lepší cestu: Vario LF3. Totiž novostavba vozové skříně se vším všudy.

Jakub

Má vůbec v plánu DPP v budoucnu nakoupit nějaké nové tramvaje?

Tomáš

A co právě skončené dodávky 250 vozů 15T?

Jakub

Pořád po Praze jezdí přes 300 tramvají T3… A díky směru kterým se bohužel DPP dává tak tu budou jezdit ještě desítky dalších let. Což je pro Prahu docela ostuda.

Expat

No T3 budou jezdit v nejake verzi nejspis jeste hodne dlouho a me osobne to urcite nevadi, naopak je to tramvaj, ktera k mestu patri. Stejne jako to dela Viden nebo Budapest. Tyto tramvaje utvari vzhled mesta a jeste dlouho budou. Naopak T6 se jiz vyrazuji (nejen kvuli dverim)

Luděk

Hlavně že ve Vídni mají objednané Bombardiery akorát že Bombardier nestíhá dodávat

Chronosphere

Já bych řek,že slovní spojení “ nová tramvaj“ vyvolává na ekonomickém oddělení DPP stejný stupeň paniky jako “ corona virus“.

Marek Kubík

Je v plánu po zaplacení tramvají Škoda 15T zakoupit dalších 150 článkových tramvají, ty by měly nahradit zbylé T3R.P které nebudou využity jako zdroje ND pro nové wany.

Erik Ziak

Mali ísť cestou EVO1, alebo keď už Wanu, tak plusovú s moderným dizajnom. Retrovozov majú už fakt dosť. Ale ak chcú silou mocou recyklovať podvozky a výzbroj, prípadne ďalšie veci z T3R.P, tak prosím, ale nie som presvedčený že to je správna cesta. Navyše by mohli kľudne obstarať aj dvojčlánkové vozy na nočníky, určite by sa zaplnili.

Expat

Me se naopak libi to, ze tramvaji zustane puvodni vzhled. Jak uz jsem psal vyse, libi se mi to jak to dela Viden nebo Budapest, kde tomu tak je. Praha je historicke mesto a tytot tramvaje patri k jeho vzhledu. Retro vozy jezdi jen snad 4 – v puvodnim nateru a puvodnejsi verzi.

Pražák

Na retro jízdy je tu muzeum ve Střešovicích, případně ne ten šoto nesmysl zvaný linka 23. Evo1 je z louže pod okap. Pro DPP by byla na noční a některé méně vytížené linky ideální EVO2, respektive něco této velikosti.

Erik Ziak

Viedeň? Prosím kde vo Wien jazdia wanizované starú Düwagy/Rotaxy/SGP? Staré črepy nijako nemodernizovali, sú na odstrel. Novšie vysokopodlažky dostali TV Progress, elektronické panely a to je všetko. Našťastie už ručné radiče majú (čo v T3R.P v Prahe nemá). Nevidel som nikde ani náznak snahy o wanizáciu. Tie vozy sú často relatívne nové, z konca 80. rokov 20. storočia, nie ako T3R.P v Prahe, často ešte zo 60. rokov 20. storočia, navyše neporovnateľne viac namáhané (počty cestujúcich). T3 nech jazdia na linke 23, spolu s inými retrovozmi. Ale bežný cestujúci by sa chcel voziť v niečom modernom. Neviem či Praha naozaj… Číst vice »

Márty

Dvoučlánkové vozy mi na nočky přijdou lepší i z hlediska bezpečnosti, to ale nikdo moc neřeší.

Krepsy3

Koho problematika zajímá, doporučuji najít si na YT video kanálu „Tramvaják“, „Proč nemám rád T3“. Mluví dost o tom, jak běžně provozované T3 (tedy R.P, R.V ale i wany R.PLF) z hlediska řidičského špatně fungují, chybí klimatizace, pedálové řízení je nepohodlné (byl by zřejmě vhodnější moderní pákový ruční řadič). Dále tramvaje špatně jedou, a „wanám“ to vyčetl úplně nejvíc, jelikož je R.PLF ještě o tunu těžší, než klasické R.Pčko, a motory tak při váze tramvaje s cestujícími prostě do pražských kopců nestačí. Do kabiny zatéká a nemá inteligentně vyřešené čelní stěrače, které jsou stále dva, a ve prostřed se nepotkají,… Číst vice »

Jiří 24

To by potom mohla být klima i v salónu 😏

Ondra

Daleko největší problém T3R.PLF o kterém se taktně mlčí je mizerná úroveň pasivní bezpečnosti odpovídající původním T3. Ostatně, z tohoto důvodu můžou wany v původním vzhledu existovat pouze jako rekonstrukce původních vozů.

Luděk

VARCB3LF má pod čelem rám takže řidič je v bezpečí
Viz Liberecká T3 po srážce z prosince
https://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=1353520.jpg&httpref=48/320852

Y.K.

Tyhle skříně mají úroveň bezpečnosti vyšší než T3, na rozdíl od klasické T3, která nemá nic, se pod laminátem schovává ochranný rám.

DonVinkrozzo

Jezdím brigádně , ale jinak jsem depák takže trochu problematice rozumím 😀 Z hlediska komfortu je to subjektivní, jsou lidi co si umí udělat pohodlí v T3 a někteří ne. Ano klimatizace chybí (ale ty co jsou už v Plf tak moc slavné tedy nejsou) , ruční řadič je neporovnatelně lepší + když likvidujeme T6 tak krok zpět. Pokud jde o jízdu tak R.p (digitál) jede dobře, zato Plf tak slavné není. Do kabin zatéká u všech vozů dokonce i u 15T. Stěrače stěrače jako u řadiče, mohl tam být stejný jako na T6 ( má i jednoduchou konstrukci a… Číst vice »

Pražák

Skvělé, místo menších, ale skutečně nízkopodlažních tramvají budeme mít tohle. Zrovna noční linky, pokud tedy neřádí koronavirus, jezdí min. v širším centru dost našlapané. Přičemž wana má díky té prolézačce uvnitř ještě menší kapacitu než klasická T3. Nehledě na to, že Praha se snaží dohnat Liberec v soutěži o nejvíce retro vozový park.
Děkujeme vedení DPP a radě Hl. města Prahy za zvelebování MHD.

Tomáš

A co právě skončené dodávky 250 vozů 15T?

Luděk

Neřekl bych právě dokončena když už je to víc jak rok

Pražák

Což je evidentně na dlouhou dobu poslední nákup nových tramvají. Jinak samé rekonstrukce starých tramvají na wany, viz KT z Maďarska a teď ještě tohle.

Jiří Kocurek

Wana je o metr delší. Čímž se nahrazuej prosto, ktaré zabírají schody. Nehledě na to, že klasická T3 měla shody tam, kde u wany schody nezavazí. Možná, až budete tahat kočárek (nedejbože nohu), tak to pochopíte, jaká je výhoda mít aspoň jedny dveře nízkopodlažní.

Pražák

A i přesto je v ní méně místa než v klasické T3. Ta prolézačka uvnitř tu výhodu délky spolehlivě eliminuje. A pokud byste si dal práci s pochopením toho co jsem napsal, tak by jste zjitil, že nevolám po klasických T3 (ty už mají být max. v muzeu), ale po nákupu nových, menších (ve srovnání s 15T) a skutečně nízkopodlažních tramvají. Tedy cosi jako EVO2.

Jarek

Pokud dostanou nové skříně a postaví fungl novou wanu, tak co vlastně budou rekonstruovat?

Kubrt

Bude tam výzbroj a podvozky ze stávajících progresů.

Jarek

A to se ještě vyplatí, přemontovávat dvacet let (?) starou výzbroj?

Bubák2003

Výzbroj,která je funkční,úsporná,bojem odzkoušená a hlavně schválená?Za mě 👍

Partneři

Škoda transportation