Tramvaj K2, kterou koupil pražský dopravní podnik v Bratislavě, opraví v Brně
Tramvaj v Praze jezdila jen v rámci testování, DPP ji použije pro retrolinku.
Tři měsíce po nákupu vyřazené kloubové tramvaje typu Tatra K2 z Bratislavy už Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ví, kde dojde k její kompletní opravě pro návrat do provozu.
Vítězem zakázky na opravu se stal Dopravní podnik města Brna (DPMB). Vyplývá to z registru smluv. Pražský dopravní podnik za opravu zaplatí 9,67 milionu korun bez DPH. Tramvaj má být podle smlouvy hotová do konce příštího roku.
Tramvaj zakoupil DPP od Dopravního podniku Bratislava (DPB) za 1 000 eur. Kloubová tramvaj evidenčního čísla 8133 je od roku 2009 mimo provoz a odstavena v bratislavské vozovně Krasňany. Z Bratislavy zamíří rovnou do Brna.
Tramvaj po opravě bude jezdit v rámci retroprovozu na linku 23. „Bude to první tramvaj typu K2, která bude v Praze jezdit na pravidelné lince. Chceme takto v rámci retroprovozu prezentovat nejvýznamnější zástupce tramvají Tatra z nejúspěšnějšího historického období 50. až 60. let. Pro veřejnost ho charakterizuje zejména výjimečný design výtvarníka Františka Kardause. K Praze mají tyto tramvaje velmi úzký vztah, všechny zde byly navrženy, zkonstruovány i vyrobeny,“ řekl v červnu člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch Jan Šurovský.
Tramvaj v dobrém stavu díky využití pro výcvik
Dvoučlánkové tramvaje K1 a K2 v Praze jezdily jen v rámci zkoušek výrobce v letech 1965 a 1966 v režimu bez cestujících. Do pražského členitého terénu se tyto článkové tramvaje nehodily a DPP zůstal u nákupu tramvají T3 s lepšími adhezními i dynamickými vlastnostmi.
Zatímco technicky složitější typ K1 s elektropneumatickou výzbrojí se sériově nevyráběl, vozy K2 s celoelektrickou výzbrojí se vyráběly v letech 1967 až 1983. Prosadily se v řadě měst – v Československu v Brně, Bratislavě a Ostravě, exportovaly se zejména do Jugoslávie a v počátcích i do Sovětského svazu. Nejvýznamnějším exportním uplatněním byly vedle Sarajeva i dodávky pro Káhiru, pro kterou byla vyráběna speciální obousměrná modifikace K5 v kompenzaci za dodávky egyptské bavlny.
Vůz zakoupený DPP byl vyroben v roce 1977 a dodán jako poslední K2 do Bratislavy pod číslem 394. Zajímavostí je, že tramvaj od počátku sloužila jako cvičné vozidlo. Nikdy nebyla nasazena do běžného provozu s cestujícími. Díky 32leté službě ve výcviku řidičů tramvaj neprošla zásadními konstrukčními úpravami a je podle DPP zachována ve výjimečně původním stavu.