Tragická smrt slovenského cyklisty. Podlehl zraněním po nárazu do zábrany na cyklostezce

Na Slovensku zahynul cyklista po nárazu do zábrany na cyklostezce. Zdroj: Polícia Slovenskej republikyNa Slovensku zahynul cyklista po nárazu do zábrany na cyklostezce. Zdroj: Polícia Slovenskej republiky

Zábrany jsou často umísťovány nevhodně, říká expert.

Odebírat
Upozornit na
guest
138 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Aquinas

AI nám říká:
„Zábradlí na cyklostezce by mělo být součástí bezpečnostních opatření, zejména v místech, kde vede v blízkosti řeky nebo ve složitém terénu. Stavba cyklostezky byla složitá, zahrnovala budování opěrných zdí a mostů. Nový úsek cyklostezky je součástí projektu Greenway Jizera, který má za cíl vytvořit bezpečnou a atraktivní trasu pro pěší i cyklisty podél řeky Jizery.
Zábradlí je tedy důležitou součástí budované cyklostezky, která má za cíl zajistit bezpečnost a plynulý provoz na trase. “

A skutečně tam bylo v době otevření:
https://www.nasejablonecko.cz/jablonecko-aktualne/video-v-zeleznem-brode-slavnostne-otevreli-novy-usek-cyklostezky/?aktualitaId=84208

Takže někde jsou zábrany které ohrožují a někde kde by byly potřeba nejsou. Fakt blázinec.

Aquinas

Tak se mi dnes doneslo jak skvělá je ta nedávno otevřená cyklostezka Zel.Brod Líšný. Když jsem viděl první fotky říkal jsem si, že by tam mělo být nějaké zábradlí aby cyklista nemohl sjet do řeky a zranit se pádem na kameny vydlážděný prudký břeh. Prý se tam nyní to zábradlí doplňuje, protože tak už nějaké dítě takto do řeky sjelo.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10172241849580604&set=pcb.24377156145220671
Co je na tom pravdy nevím, ale popravdě bych se tomu nedivil a pokud k pádu skutečně došlo tak zase jen došlo na má slova a nejčernější obavy. Ověřit se mi tu informaci zatím nepodařilo.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10172241849580604&set=pcb.24377156145220671

https://www.iliberecko.cz/cyklostezka-ze-zelezneho-brodu-do-lisneho-je-otevrena-trvalo-to-20-let

Jiří Babka

Pokud to byla zábrana proti cyklistům tak zafungovala…. Asi by bylo lepší aby zábrana zničila jen kolo ale jsme v zemi kde předpisy a zákony se dodržují jen když se to lidem hodí. Značky jako cyklisto sesedni a zákaz vjezdu nerespektuje nikdo. Ty tři cyklisté co minulý týden vedli kolo v zámeckém parku Lednice bych vyznamenal řádem zlaté pumpičky… Desítky ostatních by zasloužili vzít lopatou. To opravdu nechápou že za chvilku se situace otočí a ti kteří byli ohrožováni v parku sednou do aut? Může se potom nějaký pumpičkář divit že je na silnici cílem agrese?

Jmeno

Já se jim na chodníku zásadně neuhybám, s radostí počkám až zastaví a otevřou držku. Zazvonit ani nemají čím, protože na co zvonek.

SYN

Dovolím si poznámku k zámeckému parku Lednice – tam je hodně velký rozdíl v tom o kterou část se jedná… ve francouzské zahradě (ta přísně geometrická část) a v anglické v těsné blízkosti zámku je to napočuni, v některých odlehlejších částech anglické zahrady bylo za mých let (osumdesátky, devadesátky) ježdění na kole velmi běžné, hustota pěších tam byla minimální…

Vladimír

Viděl jsem dost cyklistů všude na silnicích, i jinde, že mají při jízdě sklopenou hlavu. Pak nemají přehled o situaci před sebou. U Čeňkovy Pily na Šumavě takhle dokázal mladý cyklista zezadu nabourat do autobusu na zastávce,pak se divil co se stalo. Přežil to, jen jeho přední kolo bylo nepoužitelné.

Točvolant1234

Bohužel infrastrukturu pro chodce a cyklisty u nás dělat neumíme, jak v Česku, tak na Slovensku. Dopravní projektanti jsou zaseklí ještě v době, kdy po zemi běhal ještě Le Corbusier se svou děsivou představou o městě a korunu tomu vždy nasadí vyjádření dopravní policie, která absolutně neřeší nějakou bezpečnost účastníků provozu, ale pouze plynulost provozu automobilů. Viz např. aktuální dění kolem nové TT za hranice Prahy. A většinou na to doplatí ti slabší účastníci (v tomto případě cyklisti). A ono by přitom stačilo vytáhnout paty z naší republiky a podívat se na řešení v zemích, kde se kvalitou veřejného prostoru… Číst vice »

Aquinas

“ korunu tomu vždy nasadí vyjádření dopravní policie, která absolutně neřeší nějakou bezpečnost účastníků provozu, ale pouze plynulost provozu automobilů.“ Aha, tak proto je problém před přechody pro chodce umisťovat svislé dopravní značky aby řidič o přechodu věděl za všech podmínek předem (podmínky: Na silnici je sníh a VZ není vidět, přes vozidlo jedoucí vpředu není VZ vidět, za snížené viditelnosti není VZ vidět, díky nerovnosti povrchu vozovky (např.vlna nebo horizont) není VZ vidět pokud má řidič nízké auto, přes vysokou přední kapotu lze VZ vidět jen pokud je VZ dale před vozidlem,….) Jak jsem zjistil základním označením přechodu pro… Číst vice »

not just bikes

takové zábrany všude zrušit

Zbynek

A co s těmi, kteří zábrany požadují? A to nejsou ani investoři, ani projektanti.

Točvolant1234

ty zrušit taky

Aquinas

Uvádí se, že cyklista zavadil řídítkem o zábranu a ta ho sundala.Opravdu? Ten rám toho jízdního kola a posunutí celého zadního kola dopředu vypovídá o něčem jiném. Musela to být rána jako prase.

„Na miesto udalosti boli vyslaní dopravní policajti z Lučenca. Podľa doposiaľ zistených informácií, k nehode došlo pravdepodobne v dôsledku nedodržania osobitných ustanovení o cyklistoch. “
https://www.facebook.com/policiaslovakia/posts/trag%C3%A9dia-na-cyklotrase-n%C3%A1raz-do-z%C3%A1brany-stal-cyklistu-%C5%BEivot-inform%C3%A1ciu-o-tragick/1141701574662076

To by mě zajímalo co nebylo dodrženo.

Borec

Proste jel jak dobytek.

Edy

Ano, po cyklostezce se kolo pomalou chůzí vede. Rychlost zabíjí. Vše rychlejší, než chůze je smrtelně nebezpečné.

Jan

Bohužel, veškeré úpravy, které se dělají ke zvýšení bezpečnosti chodců a cyklistů aood jsou spíše šikanou těchto skupin za účelem zvýšení plynulosti provozu automobilů.
Namísto toho, aby s na frekventovaném místě udělal přechod s krátkým intervalem pro chodce, tak se udělá zábradlí.

Leinad

Narazit do stojícího objektu je v naprosté většině případů vina řidiče. Nicméně jaký je smysl takové překážky?
Balisety maj většinou zvýšit bezpečnost a lepší jsou gumové než betonové. Má to ridiče varovat, ne schválit a jo maximalozovat nehodu.

Jmeno

Jenže to je ono, ta překážkaje tam proti autům, a vůbec neřeší, co se stane když do toho narazí někdo jiný, než auto. Řidiči se nic nestane, ale cyklista nebo motocyklista se může po pádu vážně zranit nebo i zabít.

Asi je jednoduché říct, že je to jeho vina, ale zaslouží si za to smrt?

To pak nemusíme mít ani zábradlí na schodištích a dveře ve výtazích, však kdo spadne, je to jeho vina…

Jan

Nebo nemusíme mít svodidla a dělící pásy.
Vtipné je, že třeba tramvajové ostrůvky jsou projektované tak, aby se řidiči v autě nedejbože něco nestalo, ale ty co tam stojí to vůbec neochrání.

Márty

Ano, napřímo to jeho vina pravděpodobně byla. Pokud je ale podobná past už projekčně navržená, ještě k tomu neosvětlená a tím pádem zvlášť v noci de facto neviditelná, tak má na rukách krev i ten, co to schválil/požadoval. Dopravní policie je skvělý příklad instituce, která se k dopravní úpravě vyjádřit musí (a chce), ale vůbec neví, co dělá. Nejsou odborníci přes organizaci dopravy, koukají na situaci jen z perspektivy auta a pak například pro cyklo mají v lepším případě nelogické, v horším nebezpečné požadavky. Tento přístup ‘každý, co má díru do zadku, se vyjádří’ u povolování dopravních staveb by fakt… Číst vice »

M@trixX

Ked ma institucia v nazve „doprava“ nemysli sa tym doprava, ale autizmus.

Petr Švehla

V naší obci na cyklostezce žádné zábrany nejsou,a v případě, že jsou spuštěné závory,tak nedočkaví řidiči použijí na objetí řádně označenou cyklostezku…V sousední civilizovanější Evropě se s tím nepotkávate…. Přeji hezký den.

Jan Boleslav

V ČR proběhly i nějaké soudní řízení ze kterých vyplynulo, že vyjádření policie k vybavení komunikace je pouze doporučující, nikoli závazné. Ale to bylo v ČR ne na SLovensku. Přehled od AI Ano, dopravní značení a zařízení na pozemních komunikacích, která instaluje policie, má doporučující charakter. Znamená to, že ačkoliv nejsou striktně vyžadována zákonem, jsou doporučována jako standard pro zajištění bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Doporučení policie ohledně vybavení komunikací se zakládají na: Odborných standardech: Tyto standardy vycházejí z uznávaných odborných znalostí a zkušeností a zajišťují, že komunikace jsou navrženy a vybaveny tak, aby minimalizovaly rizika nehod a usnadňovaly pohyb… Číst vice »

Kicruj

Nicméně, když se neřídíš doporučením PČR a někdo to bude vyštěřovat z podobného důvodu, jako v tomto případěm, tak zvyšuješ riziko pro sebe. To je důvod, proč většina úředníků, co jsou za výsledek odpovědní , do toho nejde.

Zbynek

Jaké riziko? Dostal někdy úředník na odboru dopravy jakýkoli postih, nebo je to jen „vždycky to tak bylo“?

Kicruj

V podstatě je to jedno, vnímání rizika je subjektivní. A reálně asi nechceš dělat kampaň mezi úředníky ve smyslu: Můžeš kašlat na vyjádření od policie, udělej to podle sebe, nic se ti nestane.

ghjghj

Aut je moc – a zel si to tak vetsina spolecnosti primo preje, nebo to nevidi. Uplne zbytecne se ve mestech dusime. Velka chyba je ve vystavbe (misto bytovek a radovek se stavi samostatne rd), ktera IAD zasadne zesiluje. Zel jsme to jako spolecnost zase podelali – mohli jsme se podivat na zapad a jejich chybu neopakovat, ale zel si tim projdeme a budeme davat v budoucnu velke penize na zmenu stavajiciho stavu a mezitim jeste umre zbytecne mnoho lidi na rakovinu a pod koli suv.

Martin Pištora

Aut je málo, ještě je nemají k dispozici všichni, kterým by se hodila. Lidí bude ubývat, takže časem i aut. Hlavní problémy auut, že jsou hlučná, smrdí a jsou nebezpečná už pominuly nebo pominou brzy.

Frantisek X

Tak je těm potřebným mohli nechat to, již se bez nich obejdou. Aut je na mnoha místech příliš. Nebo Vám přijde, že třeba v pražských ulicích scházejí další vozovky v patrech? Hluk z motorů možná oslabí, hluk z jízdy nikoli. Smrad a jiné škody na prostředí se možná tak akorát přesunou jinam (jo, elektřinu lze částečně vracet při zpomalování, ale zase musí být kam). Nicméně ani na západě toto nemají vyřešeno, naopak s připojením východu setrvávají ve značné závislosti na autech i dovozu všeho ze zbytečných dálek.

Márty

Hlavním problémem aut je jejich velikost. Když si s sebou každý veze obývák, tak se do toho města asi těžko můžeme vejít, co? Je to neefektivní, zpohodlnělé a hlavně nerealistické.
Vedlejší, neméně problematické věci jako hlučnost, smrad či nebezpečnost nepominuly a ještě dlouho nepominou, byť třeba jen kvůli neohleduplnosti jejich provozovatelů a viz. třeba dieselgate, někdy i výrobců.

krtek

nějak nechápu souvislost s článkem…

krtek

ale jinak, aut ve městech je sice moc, to je pravda, ale můžete mi vysvětlit, jak by stavba bytovek místo rodinných domů zesiluje IAD?

Jakub P

Pise to naopak- RD mistobytovek zvysuji zavislost na autech, coz je pravda. Cim nizsi hustota (ke ktere RD vedou), tim je vse dal a tim hur se takova oblast obsluhuje verejnou dopravou. Coz k naduzivani aut prispiva.

Zbynek

Nejen veřejnou dopravou, i pěšky u na kole. Vzdálenosti jsou na vlastní pohon těžší.

Petr

Ono by obecně bylo dobré se zabývat rozhodováním Policie. Až příliš často jejich rozhodování neodpovídá základnímu vnímání bezpečnosti. U nás bude jeden z hlavních východu z parku zakončen zábradlím a nesmí tam být přechod přes silnici, aby se nezpomalila auta vjíždějící do města… Chtějí v alejí zakázat jízdu cyklistů po společné stezce s chodci. Důvod je spise usnadnění vyšetřování nehody než starost o cyklisty. Po té stezce jezdí běžné rodiny s malými dětmi. Běžně nerespektují vzorová řešení situaci tzv. Technické předpisy. Jako komunální politik nemáte ani náhodou čas na to s nimi řešit několik let jejich libovůli, potřebujete se dobrat… Číst vice »

Jan Sova

Realita je zabarikádovaná právě v těch vazbách komunální politiky na „komunální “ policisty. Ti jedou podle zastaralých technických norem a nic víc je nezajímá…. Co nedostanou rozkazem, to se nezmění…

Točvolant1234

Dopravní policii už měli dávno sebrat možnost vyjadřovat se k povolování záměrů. Jejich odbornost je v tomto ohledu nulová, většinou jen tupě postupují podle norem, které často vznikly ještě za Husáka a hledí tak akorát na plynulost provozu osobních automobilů a bezpečnost zranitelnějších účastníků provozu je nezajímá (chodci, cyklisti, …). Jejich posudek tak často bezpečnost zhorší, než že by jakkoliv pomohl…

abc

Ty zábrany museli vymýšlet naprosto sjetí úchyláci. Je to naprostý nesmysl. Dal bych jim spoluúčast za všechna zranění, která se tam stanou. Když se potkám s cyklistou v protisměru, musíme zastavit oba. Nejlepší jsou zábrany v nepřehledných zatáčkách. X krát mi tam šlo o život, zvláště pokud je někdo v protisměru.

Aquinas

TAk si dáme znova část toho co jsem napsal 11.6.2025

„„Pro cyklisty by bylo jistě dobře dělat víc, ale s tím, že by to přinášelo zároveň i větší bezpečnost a pohodlí nejen motoristům, ale také chodcům, které leckdy docela ohrožují zase cyklisti.“

„…..
Jeden příklad za všechy. Proč je nutné za účelem pouhého zamezení nežádoucího vjezdu motorovým vozidlům na komunikaci využívanou cyklisty umisťovat pevné překážky typu ocelový nebo betonový sloupek který se může snadno stát pro tyto zranitelné ohrožením ? „“

https://zdopravy.cz/7000-zranenych-a-154-mrtvych-na-ulicich-praha-neni-mesto-pro-21-stoleti-varuje-vyzva-247661/?comments=1#comments

Pan Jirsák mi tam může třeba odpovědět ohledně toho, že jak říká řidiči neplynou z přechodu žádné povinnosti.

Filip Jirsák

Pletete si přechod pro chodce a místo pro přecházení.

Mosquit

Podobná zkušenost z naší obce, křížení cyklostezky se silnicí 3. třídy v obci (max. 50 km/h), přehledný rovný úsek.
Na konci cyklostezky na žádost PČR umístěny takovéto zábrany a značka Cyklisto sesedni z kola. Respektovanost je nula.

Páteřní cyklotrasa z Prahy ven.

xmnovotny

Také jinak – na konci cyklostezky je zákaz vjezdu cyklistů…. Fakt absurdistán.

MaT

Co do toho ti policajti vůbec mají co kecat? Budou tam snad oni jezdit na kole? Bych se dost divil…

Tak proč si myslí, že tomu rozumí? Mají nějaké vlastní zkušenosti s ježděním na kole po městech? Mají vystudované třeba nějaké inženýrství dopravních staveb? Ne? Takže ti jsou v těchto funkcích, kde o tomto rozhodují, tak tam jsou jen proto, že nikdo jiný to dělat nechtěl?

jkk

Přál bych si, aby jednou dali hlavní na cyklostezku a na silnici ceduli vysedni z auta, obejdi ho dokola a až pak pokračuj v jízdě. Bohužel aktuálně i páteřní cyklostezka je občas s nižší prioritou než odbočka na pole ze vedlejší cesty.

MaT

Ne ne, nejen obejít kolem dokola, ale pěkně ho i alespoň 30 metrů tlačit… To se na rovině i v jednom často dá…

expresní vrstva

Jestli bylo místo osvětlené je irelevantní, osvětlený musí být dopravní prostředek, v tomto případě kolo. Jinak se tomu správně říká nepřizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky a schopnostem řidiče dopravního prostředku zastavit před překážkou. Takže přirozená selekce. A že byl střízlivý v červnu večer? Stačí se podívat jak jsou obsypané odstavenými kolami hospody v okolí cyklostezek a ještě nikdo nikdy neviděl, že by z ní cyklista kolo vedl. Kdyby se na cyklostezkách dávalo dýchnout, tak bude hodně mrzeníčka.

Jakub

A nebylo by přeci jen lepší záměrně nevytvářet nebezpečné situace?

Aquinas

Bylo, ale my to příliš dobře neumíme. Místo toho abychom tam dali zákaz vjezdu a kameru která by odhalovala porušení tak instalujeme zábrany které mají tomu vjezdu zamezit a pak to takhle dopadá. Vím, že to třeba není tento případ, ale mám v hlavě jiný o kterém se nikde nepsalo.

Zdeněk

A myslíte, že by kamera na cyklisty zabrala? Vždyť je není jak identifikovat, žádná RZ.

Aquinas

Kamera by tam byla ze stejného z jakého se instalují pevné překážky které mají omezit vjezd motorových vozidel. Tak jsem to myslel. Předpokládám, že přesně to byl účel který tato zábrana měla plnit
https://www.facebook.com/photo/?fbid=1141700001328900&set=pcb.1141701574662076

Pavel Skládaný

Taková bezpečnostní kultura je běžná pouze u kapitalistů na Západě, kde se opravdu úzkostlivě dbá na absenci pevných překážek u pozemních komunikací (tato projekční zásada se označuje jako „forgiving roads“). U nás tak až na výjimky nikdo neuvažuje. Dotyčný byl holt nepozorný, zavinil nehodu, „infrastruktura za to nemůže“, tak mu ještě dáme flastra in memoriam a veřejnost perverzně jásá, že je o jednoho blba méně. Přitom chybu udělá občas každý.

MaT

Tady bych si dovolil trochu slovíčkařit. To že bude cyklista osvětlený (tzn. že na něj bude dopadat nějaké světlo a bude díky tomu vidět) muž až tak pomoci nemusí. Ani to, že bude mít třeba blikačky, díky kterým bude ještě lépe vidět. Pro takovéhle překážky už to chce nějaké slušné světlo, které také osvětluje alespoň kus cesty před cyklistou… A to už není „osvětlený“, ale spíš „svítící“. A to mi přijde, že zdaleka ne všichni cyklisté, co aspoň nějak „svítí“ opravdu mají. A to se různé podobné překážky často dělají alespoň nějak kontrastní, v lepším případě i přímo reflexní… Ale… Číst vice »

Jakub P

Tady zas trochu narazime na to vnimani kola jako sportovniho nacini a ne dopravniho prostredku u nas. Opravdova mestska kola dnes mivaji slusna svetla na dynamo v naboji (treba i s kondenzatory aby vydrzela chvili svitit i po zastaveni, mestska e-kola silna svetla napojena na hlavni baterku). Jenze koupit je v nasich obchodech je casto narocne. Budou vam vnucovat sportovni nacini, na ktere si tyhle veci musite dokoupit. A nejsou levne a casto nejsou tak sikovne integrovane…

Frantisek X

Ostavenými kolami? To bych nedělal, slétnou se k nim akorát vosy. 🙂 Mimochodem, i v hospodě většinou čepují nějakou tu limonádu.

Štěpán

R. I. P.

lvy

A nejde jen o cyklostezky, taky se nám rozmohlo zavírání tunelů a preference nájezdů, takže na nájezdu je kolona stovky metrů, na dálnici pak deset kilometrů a dneska dvě oběti navrch. Nechápu kdo takovou prasárnu může dělat, ale je to na vězení.

Jakub P

Zavirani tunelu je nutne. Fakt se nechcete dusit pravidelnym poskakovanim v kolonach v tunelu, takze kdyz to jde, je lepsi nechat kolonu venku pred tunelem. Preferenci najezdu nevim, tu jsem nezaregistroval, ale nejezdim tam casto.

Clovek

Taky klasicke retardery proti cyklistum se staly velmi oblibenymi, ty nastesti nikoho nemuzou zabit, maximalne zranit. Castou jsou na velmi problematickych mistech, treba ve vyraznych stoupanich, ktera pak kvuli nim nejde vyjet. Pri 100km ceste na kole po cyklostezkach je jich vyrazne vic, nez pri 100km ceste autem po prumerne dvojce skrz mesta a vesnice.
V Cesku i na Slovensku jsou cyklisti bohuzel obcane druhe kategorie, ktere je mozne v politice obetovat za podporu lidi, kteri je nesnasi.

Jakub P

Pritom existuji i zpomalovaci prvky pro cyklostezky. Jenze ucit se z praxe zemi, ktere cykloinfrastrukturu umi, je pro nase projektanty, uredniky i politiky pod jejich uroven. Oni si na pro prece prijdou sami a lip nez nejaci Nizozemci, Danove, atd.

MP22

Závazné stanoviska policie…. Každý kdo měl co dočinění s veřejným prostorem tak tohle zná, jejich argumenty jsou často těžce iracionální, postrádají nejen logiku ale často právě i prvek bezpečnosti, naopak prostor mnohdy komplikují a vytvářejí kolizní místa… Tohle mělo být dávno zrušeno, další instituce z řady co má moc a náležitě ji zneužívá v pruzení

Dejf

ano, když si vzpomenu na tohle místo
https://mapy.com/s/gagebesuka
tak se ve mě vaří krev a o závazným stanovisku policie bych řekl tolik, že mozek se toho opravdu neúčastnil.
pro neznalé, to lomení chodníku na travnatém pásu je vymyšleno proto, aby při chůzi chodec byl nucen se natočit proti směru jízdy vozidel a tak ho to donutilo se aspoň trochu rozhlídnout.
a tady to nějakej génius namaluje obráceně, což ještě pochopím, ale když to projde přes policajty, tak je to jasnej důkaz toho, že celý jejich závazný stanovisko je zralý na zrušení.

mlokXCM

Jo, on si tam určitě jen tak někdo řekne, že bude někomu schválně otravovat život. Lidé u internetu mají jasno vždy.

Pražec
MP22

Narozdíl od vás mám reálnou zkušenost ze samosprávy přesně s dopravní tématikou a řeknu vám, že o tom vím sakra hodně. A stanoviska policie jsou jedna z věcí, proč sem s tím dávno skončil. Vždy když byl dobrý nápad, jak vyřešit nějaký problém nebo zlepšit vzhled městské části, vždy do toho hodila policie vidle s nesmyslným množstvím požadavků, různých retardérů, zábran atd .. stavbu to strašně prodražilo ale hlavně to neřešilo bezpečnostní problémy a bylo to částo řešení v jiné MČ nevídané a to i ve stejných situacích… Co policajt, to názor. To je asi nejhorší, neexistuje kontinuita, dávno to… Číst vice »

Jakub P

To nechtej. Jen vezej myslenim a znalostma hluboko v minulym stoleti a nemaj potrebu se dal vzdelavat a sve postupy aktualizovat.
Takze doprava je pro ne jen ta motorova, a pohodli lidi v autech a iluzi plynulosti toku IAD nadrazujou vsemu, vcetne bezpecnosti lidi mimo auta.

Petr Benda

jestli se někdo chce nechat přejet tramvají ať si s ní klidně sdílí prostor

Zbyněk

Tramvaj narozdíl od aut jezdí po dané dráze, danou rychlostí a ještě s dalšími omezeními. Já jsem třeba ještě neviděl, že by to tramvaj hodila na chodníku, přechodu nebo cyklopruhu na blikačky. 🙂

Adam Tywoniak

Byl jste někdy v Praze na Náměstí Republiky?

MaT

Anděl to samé. Nebo poněkud méně legálně třeba Na Moráni. Pro nepražáky třeba v Brně v centru je také dost míst, kde nějak musí koexistovat chodci s tramvajemi a cyklisté se tam motají také a zdá se, že to funguje v pohodě…

Zahn

Sdílené prostory s omezenou rychlostí jízdy fungují velmi dobře. Zdrojem problémů jsou ale úseky, kde se pohybuje značné množství chodců a tramvaje tam dosahují vysokých okamžitých rychlostí. Je naprosto nepochopitelné, že v Jindřišské s nedostatečnou kapacitou chodníků tramvaje nemají omezenou rychlost. Odlišná situace je v Ječné. Tam extrémní davy chodců necourají ale projevuje se tam desetiletí známá vysoká nebezpečnost tramvajových tratí přimknutých k chodníku. Toto riziko bylo známo už v provozu drah s animálním pohonem. Křižovatka na Ohradě a její okolí je naprosto zoufalý prostor, kde všichni agresivně bojují se všemi. Jisté zlepšení tam přineslo rozšíření ostrůvků zastávky Biskupcova, které… Číst vice »

Frantisek X

Ve většině Jindřišské zabírají prostor hlavně auta, tramvaje jsou uprostřed a ničemu moc nevadí (kvůli těm autům jezdí také často pomalu), pokud je přes ta auta vidíte. Jen těsně před zastávkou je to omezené domy, ale tam už tramvaj skoro brzdí nebo se rozjíždí.

Vasan

Souhlasím, viz např. nový úsek cyklostezky mezi Novým Borem a Cvikovem. Kdo tento typ zábran vymyslel, v životě na kole neseděl.

Frantisek X

Přitom tam by měl jezdit hlavně ten vlak, který zrušili mj. kvůli křížení s auty. S optimalizací trasy a převzetím hlavní zátěže z cest. No nic, no.

Jmeno

V tomhle ohledu jsme stále daleko na východě, protože si s zákony, pravidly, a ohleduplností hlavu nelámeme, musí být vše vynucováno fyzicky – zátarasy, bariéry, vše přišroubované a zabetonované.

Veřejný prostor podle toho tak vypadá – na silnicích nejsou přes značky vidět značky, centra měst jsou zaplavena všemožnými zábradlími, sloupky, a podobně.

Když vám někudy začnou chodit lidi, je potřeba to zakázat, když zákaz ignorují, je potřeba plot. Nač se zabývat tím, proč tudy tak moc ti lidé chtějí projít.

expresní vrstva

Myslíte třeba, že na kole nejezdíme nametený, kolo máme osvětlený, takže vidíme překážku, používáme helmu, protože je to bezpečné, atd?

Aquinas

Cyklistická přilba je řekl bych dobrá hlavně pro sportovce co jezdí hlavou na před aby když přeletí. Cyklistická přilba má jen omezenou možnost ochránit cyklistu který na kole jede normálně se zvednutou hlavou. Ten pokud přeletí přes řídítka s největší pravděpodobností to odnese brada a zuby. Ochrana při pádu na stranu hlavy jakž takž, ale tady je potřeba aby byla pevně uchycená a neměla možnost se na hlavě pohnout. Ale jak se říká lepší něco nežli nic.

Petr

Za dne jsem jel a šedivý zpomalovací prah jsem přehlédl. S jinou barvou by se mi to nestalo. Nepil jsem žádný alkohol, nikde nikdo, nic jsem neviděl a koukal okolo. Jasně mohl jsem si za to sám, ale nějaký barevný odlišení tam být mohlo

Frantisek X

Časem i vestu a reflektory na všechny strany… No ještě, že jsem si jízdy na kole užil v dobách, kdy auta nevládla úplně všemu a dalo se jezdit poměrně bezpečně i v civilu (jasně, s odrazkami a světly).

petrK

ty raději ani nejezdi do beneluxu, tam by ti praskla cévka

Vak

Zde je příklad doslova životu nebezpečné zábrany na cyklostezce u Staré Hlíny u Třeboně: https://mapy.com/s/cedozovaka
Velmi frekventovaná, v sezóně davy cyklistů s dětmi. Je to v lese, pod stromy ve stínu a natřená natmavo. Doslova past. Přitom je to nezákonné – nikdo nemá na komunikace umísťovat pevné překážky a většinou se jedná o nepovolené a cyklistům nebezpečné překážky (https://portal.gov.cz/sluzby-vs/povoleni-umisteni-pevne-prekazky-na-pozemni-komunikaci-S67986)

Jan Sova

No jo, rybáři nechtějí autíčka mezi rybníky a na závory nezbylo….

KFNB

Tak to je hnus, velebnosti.

Miri

Na některých místech ani nepotřebujeme zábrany, stačí nám kanály. Viz https://maps.app.goo.gl/74n3RAvzYAUqrpZv5 . Když se tady jako bruslař potkám s cyklistou, je to pro mě o hubu. A pro cyklistu, který tudy jede poprvé, nejspíš taky.

Řešitel

Řešení je jednoduché, dát na vústění cyklostezek dopravní váhy, při podezření na projetí zákazu (s váhou) autem půjde informace přímo příslušnému orgánu. Elegance.

Voufa

A něco dražšího neexistuje?
Za mě zvýšit pokuty za neoprávněný vjezd a hlavně to důsledně vymáhat

Radon

u nás ty zábrany postupně ruší …

Jmeno

Chčijou na to psi a ono to u země rezaví? 🙂

PetrH

Souhlas, na tu zábranu na pražském okruhu si pamatuju a i pro běžce je to hloupé. Možná to policie chtěla, aby cyklisti museli brzdit… jsme zase papežštější než papež.
Třeba u nás je na společném chodníku (není to cyklostezka) sloupek a myslím, že i ten je tam zbytečně. Kdyby tam fakt někdo jel autem, tak bude dost za vola, bude mít i problém vytočit ostrou zatáčku ze silnice na ten chodník. Ale taky ten sloupek trochu nutí dávat pozor a přibrzdit, je to z kopce a dole je křížení se silnicí.

Jindřich

Tam je to příšerný, moc blízko sebe, skoro to nejde projet bez zastavení.

Jiří Bílý

A o to asi jde, ne? Jinak než fyzickým násilím Čechy dodržovat zákony a předpisy nikdo nedonutí.

Zbyněk

Jenže ono „fyzické násilí“ se v českých podmínkách týká zejména cyklistů. Třeba řidiče v autech omezujeme v parkování na chodníku jen výjimečně.

Proč je znemožněna bezpečná jízda na kole třeba na této rampě? https://mapy.com/s/dojurematu

Najdete podobný příklad i pro řidiče v autech?

ToMa

Toto místo znám velmi dobře a běžně tam cyklista vletí do stezky a vznikají tam nebezpečné situace. A to je tam toto opatření. Na druhé straně je zábrana jenom jedna a bývá to tam ještě horší. Naštěstí je tam více místa, takže se tam většinou vyhnou. Ale už jsem tam několik srážek mezi cyklisty viděl. Spousta cyklistů zapomíná, že i pro neplatí že musí zastavit před překážkou. Co se týká opatření pro řidiče. Kolik je v Praze zpomalovacích prahů? Kolik je různých šikan abu museli zpomalit? Velmi mnoho. Toto je obdoba pro cyklisty, protože stejně jako mezi řídiči tak mezi… Číst vice »

Zbynek

O zpomalovaci prah se žádný řidič v autě nezabije. A hlavně, kdyby ridici v autech neohrozovali všechny kolem, nikdo by žádný zpomalovaci prah nevymyslel.

Najdete podobný příklad o který se může cyklista zabít, přitom bez jakékoli výstrahy a logiky i pro řidiče v autech?

ToMa

V Praze rozhodně existují zpomalovací prahy u kterých je velká šance že v padesátce ztratíte kontrolu nad autem a můžete skončit mimo silnici nebo v protisměru. To je přesná analogie k tomu co udělali pro cyklisty. Cyklista musí jet tak aby zastavil pokud to bude nutné, pokud to nedodrží, hrozí riziko. Stejně tak u auta.
Vámi uvedený příklad je poměrně extrémní a za mě až přehnaný, ale vzhledem k tomu, co se na daném místě v sezoně děje poměrně nutný. Už teď tam jít jako chodec je o život. Jít tam např. s malým dítětem si neumím představit.

Frantisek X

A proto bych tam vrazil druhou kolej pro vlak a cyklostezku vedl dostatečně širokou cestou po břehu, jako je o kus dále. Pokud se zvedne hladina, stejně nepůjde ani z tohoto výše položeného kousku jet dále.

Jakub P

Pokud to tak je, je cela ta rampa spatne navrzena. (Prilis rovna, prilis velky sklon, spatny vyusteni) na cyklostezku dole. Naprosto nevhodny typ sikany/retarderu to pak korunuje misto napravy.

Zbyněk

ToMa je troll.

ToMa

To říká ten pravý. Já na tom místě, které jste zmínil, před pár lety chodil několikrát týdně. Moc dobře vím, jak to tam (ne)funguje.
Přijde mi zajímavé, že zde v diskuzích řidiči aut za všechno můžou, ale cyklista, chodec nebo často strojvedoucí je vždy nevinný a může za to někdo jiný.
Dívejme se na to objektivně, v každé skupině jsou jedinci, kteří nejsou schopni dodržovat základní požadavky na bezpečnost a kvůli nim, se dělají takovéto opatření.
Velkou většinu tyto opatření akorát omezují a otravují, ale bohužel jsou často nutná.

Zbyněk

Kdyby jste tam chodil, věděl by jste kolik je těch zábran na druhé straně u Lahoviček. Vy jste napsal jedna.

Aquinas

Tady je záměr asi ten, aby byla jízda naopak bezpečná a to hned z několika důvodů. https://mapy.com/cs/zakladni?pid=104121614&newest=1&yaw=5.433&fov=0.430&pitch=-0.024&x=14.3993143&y=49.9824229&z=18&ovl=8 A pak taky proto, aby si cyklista který pojede dolů nerozbil …ústa o to zábradlí dole pokud by to za mokra dole neubrzdil. Stačí to takhle? Ovšem není to zrovna nic extra. Vypadá to, že na tom jsou reflexní prvky, ale…. Ta zabrana je pevná, nízká a pokud do ní cyklista najede tak letípřes řídítka. Podle mého mínění by ty zábrany měly být osvětlené protože jak všichni dobře víme osvětlení na kole je nastaveno pokaždé jinak. Jeden cyklista oslňuje protijedoucí řidiče (ten by… Číst vice »

Zbyněk

Děkuji za Stádlecký most. Průjezd je volný.

Nějaký příklad, kde jsou přes celou vozovku naskládány zábrany o které se může řidič v autě zabít? Bez jakékoli výstrahy (a logiky). Připomínám, že cyklista není chráněn svým vozidlem.

Aquinas

Nemusíte připomínat, jsem si toho jako motocyklista plně vědom 😉

Zkusím popřemýšlet a pak odpovím. Třeba na něco přijdu.

Zbynek

Slepá ulice pro auta s vjezdem pro pár domu.

Nevidím tam nic, co by mělo ohrožovat řidiče v autě.

Špatně je tam řetízek dole. Ten je pro lidi na kole, koloběžce apod. Problém.

Radek

Tam se vyskytuji docela často a ty zábrany mě pěkně se…. Chtělo by to rázový utahovák, odšroubovat je a naházet do Vltavy.

VS

Dobrý den, byl jsem na dovolené Bordeaux ve Francii a tam to na začátku obce na „trojkách“ bylo docela často. Jen mnohem bezpečněji, muselo se zpomalit, ale šlo to projet bez zastavení třicítkou s případným daním přednosti (toto na kole příliš nelze, člověk spadne z kola, pokud chce jet). V Česku jsem to nikdy neviděl a ani si nedovedu představit, že by to někdo povolil (a jak by vypadalo prvních několik let, povolil-li by to někdo). Takže je-li třeba zpomalit cyklisty, dobře, ať to tam je (ve průjezdné variantě, ne že je třeba zastavit a ručně kolo otáčet). Ale totéž… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Podle sebe soudím tebe. Moudré české přísloví.

Jindřich

Ale proč je nutné tam zastavit, nestačilo by zpomalit?

Neodbornik

Pod pražským okruhem je těch pastí na cyklisty víc. Nejhorší mi přijde tenhle betonový blok. Je to na konci sjezdu v zatáčce a v místě kde jezdí spousta lidí. Nechápu k čemu má sloužit vyjma toho, aby to vytvářelo nebezpečné situace. To fakt napadlo volá tam dát.
https://mapy.com/s/calesevora

Myšák

Některé prvky na cyklostezkách jsou velmi nepochopitelné. Zmiňované zpomalovací šikany (mnohdy jsou navrženy tak, že by zastavily i tank), aleje dopravních značek začátek/konec stezky, retardéry z kočičích hlav nebo třeba i podélná zábradlí, která oddělují stezku od louky.

Jan

> Zkušenosti ze světa přitom podle Šnobra ukazují, že pěší, cyklisté, automobily a třeba i tramvaje mohou sdílet jeden prostor, bez nutnosti výrazného oddělení.

Mám opačnou zkušenost. Cyklisti jezdí jako blázni, a čekají že jim chodci budou uhýbat, a odskakovat do příkopu. Bezpečná rychlost a dostatečný odstup při předjíždění je ignorován! Občas se bojím nosit sluchátka! Cyklista si vlastni vinou rozbije kolo a pak je ještě agresivní!

Jako chodec bych uvítal více zábran, a horší povrch na stezkách!

expresní vrstva

A nebo jedou středem tramvajového pásu a blokují svojí jízdou cca 100 lidí v tramvaji, několikrát zažito.

Jakub P

Kdyz DPP dela a rekonstruuje ulice tak, ze jinudy jet na kole nejde, tak holt lidi jezdi tudy…

Frantisek X

Zase – uliční profily snad navrhuje a dělá DPP???

Jakub P

Pokud je v ty ulici nova/rekonstruovana tramvajova trat tak jo, bohuzel to DPP dela nebo v tom ma minimalne velky slovo. A konci to nepouzitelnymi paskvily.

Aquinas

No vidíte. Zrovna v něděli v podvečer mi tady https://mapy.com/cs/turisticka?pid=86289264&newest=1&yaw=1.829&fov=0.430&pitch=0.062&x=15.6804885&y=50.6149773&z=16&ovl=8 před auto vyjeli dva cyklisté. Krouhli to tam zprava zpoza křoví ani nepřibrzdili natož aby se podívali vlevo odkud jsem přijížděl. Tam by se taková zábrana využila a měla by opodstatnění protože tam oficiálně žádná cyklotrasa nevede a pokud ne zábranu, tak alespoň značku „Dej přednost v jízdě“ do žlutého pole. Ti dva cyklisté měli ze zadní části kliku, že jezdím jak jezdím a taky že to tam znám. Díky té jejich neomalenosti jsem se za nimi pak musel táhnout až do na místo kde byl dostatečný rozhled a bylo… Číst vice »

Zlámalík

Celá tato země je prostě festival mezi ploty.

Garfield

Top! 😀

Jiří Bílý

Lepší by bylo mít většinu země na festivalu za katrem a ideálně na doživotí. Jinak tady právní stát nebude nikdy.

Daniel Jablonecký

Dezoláte.

zemko

Ty zabradlove sikany jsou uplne dementni (pardon my french) a casto je lepsi je objet po trave, pokud je moznost, chapal bych jejich umisteni na vyusteni na frekventovanou silnici (A226 pres Vystavni je treba vhodny priklad, a tam jdou i se zpomalenim projet), ale ze je daji treba i na vyjezd z cyklostezky od Sportu Seberov do Mezi Rybniky, kde je obytna zona (a tedy provoz nulovy) a navic ani nejdou projet, je potreba slezt z kola…

Michal Dvořák

tak tohle https://mapy.com/s/kerugazame je fakt drsné 🙂
Tenhle případ ze Slovenska je ale spíš zábrana aby neprojelo auto. To tady řeší třeba betonovými květináči (ale to tak někde na sídlišti, ne vprostřed cesty někde v polích, tam jsou zábrany jen pro koňáky https://mapy.com/s/cezahehaza 🙂 )

Jmeno

Tý jo, nechtěl bych o to urazit palici. Inu, cyklostezku je třeba bránit, i kdyby to mělo někoho stát život.

SYN

A díval jste se na to z druhé strany?? Je tam Konec stezky… evidentně to někdo konstruoval tak aby odtama nebylo možno rychle vyjet, a teda já to chápu… protože cedule sama to nezajistí!
https://mapy.com/s/lulufumuzo

Jmeno

Proto je tam v pravo tak pošlapaná tráva, jak jim všichni poctivě kličkují mezi tím zábradlím. Vlevo to samé, lidé to obcházejí okolo (asi) studny, kde je jeden obrubník k chodník a o metr dál betonový sokl. Když někdo najede na ten obrubník (z obou stran), nebo o něj jen chodec zakopne, pěkně si o tu betonovou studnu namlátí.

Projektant zřejmě plánoval, že lidé budou chodit a jezdit pouze po tom asfaltovém povrchu a následně se propletou mezí tím zábradlím. Asi už jim zapoměl říct, jak mají tu ulici správně používat…

Vak

Nezapomněl jste napsat v jakém městě? Toto je celostátní server. Ale jinak máte pravdu, zábrany na cyklostezky / cyklotrasy nepatří.

zemko

sorry, jsem nevedel, ze A226 vede jinde nez v Praze, Seberov je nazev obce v Praze tez

Marek

Většina lidí nežije v Praze. Uvádějte proto prosím vždycky, o kterou obec se jedná. Děkuji.

Jiří Bílý
zemko

A226 je prazska cyklotrasa, Seberov je mistni nazev, ktery najdete i v mape. Neznam nikoho, kdo by rikal Praha – Seberov

Frantisek X

Jinde v Čechozemí podle map snad ani jiný Šeberov není. 🙂 Obec je tedy celkem uvedena jednoznačně. Mnohem lépe, než časté „tady u nás“.

Ivan

„náměstí Svobody“
Nejen, taky celou Masarykovu. A pro řidiče tramvaje je tento úsek velmi „oblíbený“, protože někteří chodci jsou totálně mimo.

Zlámalík

To ale není problém toho úseku, oni jsou mimo tak nějak celkově. A řidiči aut jim pilně sekundují. Nová doba…

Nose Peak

Nová doba? Já si jako dítě pamatuju scénu, kdy se mezi kolejema na třídě Vítězství motal nalitej borec, těsně před zvonící šalinou dvojitou piruetou odtancoval mimo průjezdnej profil a kromě jednoho dítěte (mě) na tom nepřišlo nikomu nic divnýho…

Zlámalík

Nejde o tyhle tančící týpky, jde o lidi, kteří čumí kdovíkde a nedávají pozor, co se děje okolo. A je to jedno, jestli jsou to chodci, nebo řidiči.

Ivan

Dejme tomu, ale v tomto úseku z toho mají šalináři obzvlášť velkou „radost“.

Ivan

A tradiční mínusování reality bez jediné připomínky, co je údajně v textu špatně.. To je mezi zdejším šotouši taková traďyce.

MiNo

I někteří řidiči. Tuhle sobotu jsem byl svědkem toho, jak nějaký mladík v SUV vjel do štrůdlu lidí. Tou dobou zrovna byl nějaký duhový pochod. Vyčinil mu někdo z DPMB, který toho času organizoval dopravu.