Tóth z ČD Cargo: Green Deal je obrovská hrozba i obrovská příležitost. „Zelenají“ i zákazníci
Tahounem přetahování nákladů ze silnic na železnici má být především posílení segmentu jednotlivých vozových zásilek a kombinované dopravy.
Nákladní železnice v Evropě se bude muset v příštích letech vyrovnat s několika zásadními změnami, které otřesou jejími dvousetletými základy. Jde především o plány Evropské unie na snížení emisí (z dopravy o 90 procent do roku 2050 – součást tzv. Green Deal) a související změny v přepravovaných komoditách.
„Green Deal je obrovská hrozba, ale zároveň je to obrovská příležitost. Příležitost k tomu, abychom přetáhli zboží z přetížených silnic na železnici,“ uvedl šéf ČD Cargo Tomáš Tóth na čtvrteční Technické konferenci CZ LOKO v Pardubicích. Šlo už o druhý ročník konference, tentokrát z velké části zaměřený právě na Green Deal.
Podle Tótha z přeprav mizí tuhá paliva, která byla hybnou silou rozvoje železnice. Zatímco v roce 2003 přepravilo ČD Cargo 30 milionů tun uhlí, letos to má být už jen 12 milionů tun. „Mění se energetický mix, mění se například teplárenství. Dnes vyrábíme teplo z 90 procent z uhlí, do roku 2030 má být uhlí zastoupeno méně než 15 procenty,“ řekl Tóth. Podle něj je náhradou za uhlí částečně přeprava energetické štěpky do tepláren.
V příštích deseti až dvaceti letech železnice zřejmě také přijde o přepravu benzinu a dalších ropných paliv. U nich se náhrada hledá jen těžko. Podle Tótha by železnice mohla hrát větší roli například u přeprav odpadu. „Určitě budeme usilovat o to, aby likvidace komunálního odpadu, logistika s tím spojená, byla pod taktovkou železnic,“ řekl manažer. ČD Cargo už dnes vozí odpad například ze Svitav a Zábřehu do Brna.
„Mění se nám i zákazníci, kteří jsou taktéž hybnou silou Green Dealu. Setkáváme se s celou řadou zákazníků, kterým už není jedno, zda přepravujeme v závislé nebo nezávislé trakci. Máme zákazníky, kteří chtějí, abychom jim spočítali, kolik tun CO2 uspoří, když pojedou s námi, a někteří jdou ještě dál a chtějí potvrzení, že elektřina, kterou spotřebovávají naše lokomotivy, je vyrobena z obnovitelných zdrojů,“ doplnil Tóth. ČD Cargo má 92 procent výkonů v závislé trakci, vozový park ale provozuje zhruba v poměru 50:50.
Česká železniční síť čítá zhruba 9000 kilometrů tratí, z toho je 3000 kilometrů elektrifikovaných. Podle šéfa Správy železnic Jiřího Svobody, který se konference taktéž zúčastnil, bude do deseti let elektrifikována více než polovina sítě. Elektrickou energii nakupuje pro celou českou železnici SŽ, když každoročně soutěží dodavatele formou aukce. ČD Cargo přitom od loňského podzimu vydává zákazníkům, kteří projeví zájem, certifikát o využití zelené energie (s nulovými emisemi) při jejich přepravách.
„Máme se Správou železnic uzavřenou smlouvu a platíme za to, co spotřebujeme (ta energie je vyrobená v rámci celého energetického mixu). A my si prostřednictvím certifikátu zarezervujeme právě to množství z obnovitelných zdrojů, a můžeme potom zákazníkovi garantovat, že právě při jeho přepravě jsme spotřebovali tu, která byla vyrobena z OZE. Lze to rozklíčovat až na poslední zdroj, samozřejmě to stojí nějaké úsilí,“ vysvětlil Tóth. Doplnil, že zákazníci tak šetří za emisní povolenky, neboť do procesu výroby se započítává i celý logistický řetězec.
Tahounem přetahování nákladů ze silnic na železnici má být podle šéfa ČD Cargo především posílení segmentu jednotlivých vozových zásilek a kombinované dopravy. „Máme v tomto velké ambice,“ uzavřel manažer státního dopravce.