Torzo pendolina dostane ETCS, České dráhy jej zařadí do výměnného systému údržby
Depo ČD v Michli (ONJ), nepoškozená část pendolina po nehodě. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Zařazení pěti vozů do systému má zkrátit dobu těžké údržby na třetinu.
takže nakonec nepůjde do šrotou, potažmo na vlakohřbitov v třebové?
Proč je tahle komentářová sekce tak toxická a totálně vymletá?
To tu komentují děti nebo naopak zapšklí důchodci? Grow up lidi.
Začíná to vypadat tak, že tenhle web už nečte skoro nikdo normální ale jen samí autisté a podivíni.
Vlaky stejné generace pendolina jezdí různě po Evropě, na některých trzích jsou již rušeny. Nebylo by reálné doplnit jednotku z takového vlaku?
Typová řada možná, ale stejný typ ne.
Takže jiný řídicí systém, odlišné komponenty, jiné seřízení. Plus tedy ty zahraniční obvykle nejsou vícesystém, takže drahá konverze.
Ono by nejspíš stačilo, kdyby byla stejná skříň. Většina zmíněných komponent se dá z bourané jednotky vytěžit.
Největší problém je skříň.
I kdyby Pendolina italského dopravce Trenitalia (třeba ta co jsou v Řecku) byly na prodej, tak kde by na vzala firma ČD?
ČD nemají peníze?
Nejnovější údaje Skupiny ČD jsem našel k 30.6.2022 na webu ceskedrahy (tecka) cz.
Cituji:
Závazky 74,21 miliardy Kč
Peněžní prostředky+p. ekvivalenty 2,11 miliardy Kč
Ovšem za klíčovou informaci považuji pasáž z kapitoly Smluvní závazky k výdajům: „(…) má Skupina uzavřeny smlouvy na nákup pozemků, budov a zařízení ve výši 51,72 miliardy Kč“
Jsem zvědav, kdy Ukrajinci, krom 4 New Pendolino (Sm6) z Finska, požádají taky o nějaké polosesterské Pendolina s českýma = tj. o oba nejstarší kousky Sm3, které jsou odstavené.
A co tam s nimi na tom širším rozchodu budou dělat?
Myslím finské naklápěcí Pendolina Sm3 7001 a 7002 vyrobené cca v 1995.
Sm3 prý jsou příbuzné s Pendoliny 680 u ČD, tož předpokládám, že odborníci ČD budou pomáhat Ukrajincům s jejich servisem. Teda pokud fakt dopadnou obě vyřazené finské naklápěcí Pendolina a jejich přestěhování na Ukrajinou
Nejsou to náhodou ta Pendolina, co jezdila z Helsinek do Petrohradu?
Jo, ty 4 kousky Sm6.
Já mluvím 2 kouscích naklápěcích Pendolin Sm3, které byly vyrobeny jako první v 90. letech a dnes jsou odstavené. Finskému dopravci na náhradní díly slouží jiné kousky Sm3, které jsou po haváriích.
Ještě je pořád čas si zajít k doktorovi.
Chudak doktor
ČD by už mohli hľadať nový flagship. Najlepšie taký, ktorý bude day one ready na VRT.
Prosím po slovensky alebo češtinou ..
Anglicky neumíte, Ketchupe?
Vždyť to vypadá hrozně. Angličan by nechápal o co jde, američan by mu ukázal na tričko: https://www.ebay.com/itm/322195648416
Jde to úplně v pohodě přečíst. Nemusíme se tady povyšovat a hrát si na učitelky češtiny. Ničemu to neprospívá. Można jen vám, že si můžete honit triko.
Přijde mi zbytečné cpát anglická slovíčka namísto běžných českých. A stejně tak ve slovenštině.
A ta část s američanem není povyšování, to je spíš varování. Takovou hatmatilku, které amík ze 2/3 nerozumí, s tou by se nezdržoval.
A pokud si to někdo chce prohnat překladačem, tak mu to přidělává zbytečné problémy.
Američan by mu ukázal na tričko Anglické kapely, kterou drtivá většina Američanů nezná?
Je na českém webu. Rádoby angličtinou svému příspěvku nedá větší diskuzní potenciál. Troubo.
Nein, dankě!
Jde to úplně v pohodě přečíst. Nemusíte se tady povyšovat a dělat ze sebe idiota.
Třeba to Talgo co kupuji DB či DSB 🙂
pobavilo -:)
A Pendolino snad na VRT nemůže?
Proč by nemohlo?
Okoloiduci píše ať máme vlaky na VRT..
Tak na nějaké pořádné ježdění na VRT si dopravci budou muset pořídit jiné lepší a rychlejší soupravy. Pendolíno bych viděl na nějaké více zastavující rychlíky třeba Praha – Děčín (aneb návrat k počátkům).
Jenže ta VRT tady taky nebude hned celá od začátku, že jo. Na Drážďány sem bude zřejmě zajíždět nějaké ICE na 250km/h a pro vnitro InterJety na 230. Moravská Brána bude mít ze začátku hádám stejné rychlosti, jednak nevím jaké jednotky přes 250km/h by se tam mohly podívat, jednak tudyma chtějí vést vlaky, co nebudou tlakostěné. A tak nám zbývá Praha-Brno kde prvně budou úseky před Brnem a Prahou a mezi Světlou a Býteší se bude jezdit možná dekáda po staré klikaté trati, pořád rychlejší než přes Pardubice. Tam by pak konečně mohla Pendolína zazářit jako prémiový produkt, když by… Číst vice »
Pendolino by tam zarilo i teď, jen holt modla jmenném takt
Taky jsem si říkal, že by přes výluku mohli jezdit za původní čas klasik přes Pardubice. To by pak ani nepřišli o to zničené v Ostravě.
Ano v podstatě s váma souhlasím. Než bude VRT celá, tak Pendolíno bude hrát v dálkové dopravě na VRT nějakou roli. Po kompletním postavením sítě VRT bych je viděl někde jinde. Buď na nějakém „ostatním rychlíku“ nebo možná budou zralé už do šrotu.
Ich bin don’t understand.
Was do you říkáte?
Du bist ein grammarnazi. Halt die fresse.
Fresse s velkým F.
Ó mluvo mateřská, zahal svou tvář šlojířem smutečním…
Tak ono to Pendolino vytáhne 230, takže na pomlou vrstvu by se pořád nasadit dalo. Ale než bude dokončen první úsek VRT, budou pendolín nejspíš v důchodu. Nebo v nějakém kamionu.
Ohledně náklápěcích skříní – vždy se to zmiňuje jako funkce právě u jednotek 680, protože byly první. Ale nedaří se mi moc dohledat, které další jednotky v ČR tímto disponují, snad nejsou 680 jediné? Díky za případné info
Další naklápěcí jednotka které jezdí v ČR je řada 612 (Regio Swinger) společnosti DB Regio (na lince Cheb – Nürnberg).
Nevylučuji, že v rámci PR zaplatí podnikající firma SŽDC nějakou projížděcí jízdu (bez pasažérů) https://de.wikipedia.org/wiki/Advanced_TrainLab
Třebas na propagaci 5. koridoru: (Všejanská spojka)-Mladá Boleslav-Liberec-Görlitz-Berlín.
…Když aktuálně jsou úvahy o lince Berlín-Cottbus-Görtlitz-Vratislav.
Stav tohohle webu:
Někdo: *Slušně se zeptá na regulérní otázku“
Vymletí šotouši: ToMu MuSíM dÁt DiSlAjK! On To NeVí?!?!
Vyloženě jak na StackOverflow.
Ano jsou jediné. Nějaká řada RegioSwinger pár km někde v pohraničí nejspíš nebude to, na co se ptáte.
Proto tu jsou často posměšky na Správu železnic, když se všude instalují rychlostní profily pro naklápěcí skříně, které v podstatě žádný vlak, který tam jezdí nemá (a jen tak mít nebude, dnes je ta technika spíše přežitá, ale kdo ví co bude dál).
Pendolinu bude za chvíli 20 let, ví někdo jestli už se v ČD zabývají čím je hodlají nahradit? Přeci jen je to jejich flagship produkt a postupně jim mizí funkční jednotky.
Račte pročíst Plán celostátní dopravní obsluhy … pasáže o koncesním modelu. A letošní přání šéfa ŽESNADu, který se dožaduje redukce některých pasažérských vlaků na hlavních tratích.
Tož to patrně dopadne tak, že Vectron s maximálkou 230 km/h bude použit na rychlosti 140 km/h či 160 km/h a bude po koridorech tahat třebas 15ti vagonové vlaky. Např. dálkové vagony IC1, které DB velmi pravděpodobně bude vyřazovat po dodávce Talgo resp. IC2
Myslím prosté vagony IC1, nemyslím speciální jako např. bistro atd. https://download-data.deutschebahn.com/static/datasets/fahrzeuglexikon/Fahrzeuglexikon_2021_PW.pdf
Vzhledem k tomu jak to v česku chodí, tak Pendolino ještě není a v půlce svého života.
Že by nakonec nahradilo motoráky do Liberce? Nestěžoval bych si na takovou možnost.
Na to jsou příliš nové-:)
Spíš narážím na to, že do 20 let by tam mohly být ty dráty, konečně už.
Doufejme.
5. koridor RULEZZZ
A potrebuje ich nahradiť niečím seberovným? Možno by bolo na čase, aby si ČD vybudovali identitu na „svojich railjetoch v2“ (tých 20 vozových súprav, ktoré majú riadiaci vozeň podobný vectronu), tak ako je OeBB ikonické vďaka svojim railjetom
Byly plány, že většina těch 20x 9vagonových „Railjet v2“ tedy ComfortJetů bude jezdit z Prahy směr Břeclav a pak do zahraničí. Otázkou je, jaké jestli tyto plány platí…. po letošních plánech slovenského Ministerstva dopravy prodloužit na spoustu let práce na trati Bratislava-Kúty a po záměru navýšit počet vlaků Bratislava-D.NováVes-Marchegg-Wien, aniž by byla kapacita Bratislava-DNV (viz kritika slovenského Min. Financí ÚHP).
Takže možná klapne ta linka Praha-Berlín-Kodaň.
A předpokládám, že cca 2030 bude ČD chtít ComfortJety posílat skrz nové rakouské tunely na lince do Itálie.
Ještě pravděpodobnější je, že ČD prodá své Rail-/Inter-/ComfortJety vzhledem ke svému brutálnímu zadlužení
Pokud chtějí provozovat kvalitní, moderní a pohodlnou železniční dopravu tak ano. Railjety jsou sice fajn, ale budoucnost osobní dopravy patří EMU, dálkové ideálně s naklápěním.
Když si poslechnu např. nedávný podcast s šéfem ČD tak jeho cílem je, aby firma přežila. Jestli to znamená prodat nějakou dceřinku, tak patrně ji prodají.
A že by zvažovali nákup nějakým nových EMU s naklápěním, to si nemyslím. Na jakých linkách by jim takové vlaky vydělaly dost, aby výsledkem byl zisk na splátku současných dluhů firmy ČD?
Naklápění je drahé na výrobu i na provoz, souprava s sebou tahá hrozných tun navíc a na VRT je to zbytečné.
Jaou pasivni i aktivni naklapeci systemy… i nove materialy jako kompozity, hlinik…
Shinkanseny nove generace maji naklapeci system…
ALe pokud to jde bez nej, tim lepe…
To jo, ale kolik dálkové dopravy zůstane na vedlejších tratích v ČR, až nastane pořádek ve financích?
Praha-ČB-Linz plus Praha-Cheb by bylo optimální pro současnou flotilu Pendolin ČD. Otázkou je, zda-li se na těchto linkách uživí.
A ještě podstatnější otázkou je, zda by plnili roli „hello“ pro těch 90% národa který vlakem pravidelně nejezdí, tedy roli jako Pendolina ČD plní dnes. A je vůbec tato rola potřeba pro firmu která je v situaci jako je ČD? Není to spíše role pro LEO a pro RGJ?
Nemyslím. V tomto má skôr budúcnosť koncept typu railjet, ktorý je podľa môjho názoru viac flexibilný ako EMU.
Může se to tak zdát ale v praxi to žádné peníze neušetří a komfort uvnitř trpí.
Je otázkou zda-li na tuto část bývalého vlaku bude ČD žádat/čerpat dotaci na montáž ETCS. Částka dotace je zastropována na několik milionů/jeden vlak nebo /jedna loko
https://zdopravy.cz/stat-rozdelil-pres-miliardu-korun-dopravcum-na-etcs-dotace-pujde-i-na-zabezpeceni-70-let-starych-motoraku-137597/
Může mi někdo vysvětlit ty disliky? Co je na tom komentáři špatně?
Autor zde má špatnou pověst.
Jestli se dislike rozdávají podle pověsti a ne podle obsahu komentáře, je něco špatně…
Tak ono většina lidí se rozhoduje v nedůležitých věcech iracionálně. A pak si hledají argumenty, kterými odůvodňují své názory a ignorují to, co jejich názoru odporuje.
Pro pobavení:
V jedné diskuze předřečník napsal názor, rozumně podložený, bez nějakých invektiv. Zdejší ctěné čtenářstvo jemu udělilo několik desítek plusů.
K tomuto komentáři předřečníka jsem napsal jediné slovo „souhlas“, neboť nebylo co dodat. Dostal jsem několik desítek mínusů…
Ono to asi souvisí s tím, že se nebojím připomenout čísla, která se leckterým nelíbí.
Např. loňská statistika lobbystů pasažerských železničních dopravců SVOD: „Nejvíce přepravních výkonů (cca 86 %) se odehrává na modernizovaných hlavních elektrických tratích.“
Nebo statistika SFDI a Min Dopravy, že do železnice putuje cca půlka dotací SFDI, přestože železniční pasažerská doprava v 2019 měla podíl 6% na celkovém pasažerském přepravním výkonu v ČR.
U nás se vozy v jednotkách handlovaly od jakživa. Pantografy, i hliníky když byly nové se míchaly řidičáky, vložáky. Obdivoval jsem slovenské dvojičky, že měly čísla stále po sobě. Nevím, jestli i dnes.
I dnes.
A vadí to nečemu, že vložák jede s jiným motorovým, než aby stály obě soupravy?
Pendolino miluju. Tento rok jsem s ním už jel pětkrát a příští pondělí jedu zas… Těším se, jak malý kluk, i když tím jezdím úplně nejčastěji ze vsech vlaků v Česku.
Vymletí šotouši zase rádi s disliky. Bohužel podle nich evidentně nesmíte mít oblíbený vlak jiný, než mají oni. Nechápu, jak jim taková logika přijde normální. Jako malé děti.
Tohle půlení souprav už jednou ČD dělalo a Alstom to zakázal, pochybuji, že jim to teď vadit nebude
Jak by to zakazoval, není už dávno po záruce?
Alstomu po tom může být úplný kulový
To je možné.
Ale pomohlo by Alstomu do budoucna, když by jeho referenční zákazník (ČD) vyřadilo 20 let od dodávky?
Připomenu např. prezentaci pana Ing. Kurucze nedávno v Pardubicích… usilovně nabízí jednotlivým krajů vodíkové (a v záloze také elektrické, baterkové a dieslové) regionální vlaky.
Protože kraje budou velmi velmi zvažovat, jestli si převzít těch víc než 7 tisíc kilometrů vedlejších kolejových tratí od SŽDC a jestli vůbec pokračovat v dotování provozu regionálních vlaků
https://zdopravy.cz/borecky-system-verejne-dopravy-je-pred-kolapsem-hrozi-bud-prudke-zdrazeni-nebo-redukce-123319/
„Ale pomohlo by Alstomu do budoucna, když by jeho referenční zákazník (ČD) vyřadilo 20 let od dodávky?“
ČD si spočítaly, že se jim oprava 20 let staré soupravy, která se už sériově nevyrábí – což je relativně značný důvod výsledné ceny – zkrátka nevyplatí…
Jde o to, že by to byla vysloveně „kusová výroba“, kterou nenacpete do žádné vyráběné série 😉 🙂
Reagoval jsem na předřečníka pana „Jiří Regál“.
Ono jestli Pendolina jsou servisovány mj. dle pevných servisních intervalů, tak pokud se do vlaku zařazují odstavené části a poté se dočasně zařazené části opět vyřadí , tak to zahýbe se servisními intervaly… čili jak tuhle otázku vyřešila ČD? Předpokládám, že nějak ve spolupráci s výrobcem, tj. Alstomem.
Předpokládám, že tohle „prohazování“ je na stejné bázi jako po nehodě pendolina ve Studénce (kdy k takovému prohazování taky docházelo).
Bylo to vidět v 40. díle magazínu „Pozor vlak“
Pro Alstom je 7 českých Pendolin jenom malý vedlejšák, jejich vlajková loď je TGV a AGV.
Ještě navíc zděděný po Fiatu.
To nehraje roli. Viz jiný výsledek akvizic:
Vyrobené, uskladněné Talenty3, které vyrobil Bombardier pro OBB se Alstom usilovně snaží prodat. Prý ze 46 objednaných po Bombardier zbylo několik desítek vyrobených kousků… myslím 6ti vagonové víc než 300 sedačkové.
Zatím jsou zprávy, že nové uživatele mají 3 kousky.
P.S. Nemluvím o BEMU Talent3
To jistě ano. Ale v ČR neprodají ani TGV a ani AGV a ani New Pendolino.
Prodávají ETCS. A loko Traxx.
A zkouší uspět s regionálními vlaky u krajů jako dotačních úřadů/zákazníků. Plus metro pro D, samozřejmě.
Když už tak bateriové vlaky. Baterku máš tak akorát v kapse na tmu.
Nezakázal nic. Jenom fantazie.
Taková lego skládačka, hned bych si s tím pohrál…
Na jednu stranu ti zeefektivní provoz pendolin, na druhou stranu za investici 50 – 60 milionů do ETCS na jednotu otázka, zda-li se to ČD vyplatí.
JEDNOTA – jen ať jezdí dál !
Tak ona je otazka, kolik by se usetrilo vynechanim toho jednoho kusu, kdyz na tom to nejdrazsi byva prototyp.
Bez ETCS by byl čelní díl naprosto k ničemu.
Tak ČD už mělo hádám podepsanou smlouvu, ve které se počítalo s tím, že s ETCS osadí 7 jednotek Pendolin za nějakou cenu – už si ji nepamatuji. A teď je otázkou to, jestli by nebyla ve výsledku celková cena za ETCS na všechny jednotky stejná, a nezvedla se ti vynecháním jedné jednotky cena na jedno Pendolino… Protože pokud ano, tak tady není co řešit. Nic navíc by ČD pak neplatili, protože jen dodržují smlouvu.
zakázka na ETCS pro 7x Pendolino ČD zněla na 413,9 milionu celkem bez DPH
Cena 413,9 mil. Kč za 7 jednotek je cca. 59,1 mil. Kč na jednotku a vzhledem k tomu, že každá hlava má mít svoje single OBU (= celkem tedy budou 2 ks na jedné jednotce), tak to vychází na 29,5 mil. Kč na jednu OBU. A podle platné smlouvy by ČD, a.s. museli buď: a) celou zakázku zrušit a vypsat ji znovu, ale už ve formátu nikoliv 1+6, tj. jeden prototyp a šest sériovek, ale 1+5, což by zvedlo cenu, protože prototyp by se rozpočítával místo do 6 sériových realizací jen do pěti , nebo b) místo 7 jednotek vybavovat… Číst vice »
Nejlepší by byla možnost e) prodat firmě Trenitalia za pěknou cenu výhodnou pro ČD. Např. aby jezdily v Řecku. Což bohužel po té strašné tragédii před 2mi měsíci nyní není na stole https://zdopravy.cz/tragicka-nehoda-v-recku-pro-srazce-vlaku-zahynulo-nejmene-32-lidi-147190/ Ad) vztah ČD a dceřinky ČD Telematika, která by měla instalovat ETCS do Pendolin Osobně nemám pocit, že by v koncernu ČD se trápili s nějakým obvyklým chováním, když jde o obchody v rámci koncernu. Viz reklama, kterou si dle své výročky firma VÚŽ platí v Lužné … ROFL. Viz obchody s mašinkami, kdy VÚŹ vrazil prý 30 mega do Stříbrného Šípu, a pak tento vlak plus… Číst vice »
K té vaší starosti o Stříbrný Šíp. Podle starých obchodníků je za určitých okolností i prodělek zisk.
A v případě Stříbrného Šípa ten zisk koncernu ČD spočívá v čem konkrétně?
Vždyť, když např. bohatá Praha+Středočeský kraj pořádají ukázku dopravní techniky (tzv. Den PID), tak si pozvali starý Pantograf 451 firmy ČD, ale o Stříbrný Šíp nestojí, přestože jezdil převážně po vedlejších tratí ve Středočeském kraji…
https://zdopravy.cz/navrat-zabotlamu-v-sobotu-povozi-zajemce-mezi-prahou-a-kutnou-horou-155468/
Nechci to dávat na právoplatné tvrzení ale možná (u téhle jednotky) bude nějaká sleva – když nejde o „plnohodnotný“ vlak… 🙂
ETCS tam ale bude plnohodnotné…. Navíc ta zakázka je naceněná za 7 vlaků, ne 6,5.
jj, díky za upřesnění – jen jsem si nebyl jistý, zda část „nevypadne“ skrz zrušený jeden konec vlaku :))