Ťok chce lehčí kamiony. Podle autodopravců to problém českých silnic nevyřeší
Omezení maximální hmotnosti podle Česmad Bohemia nejvíce omezí dopravce zaměřující se na přepravu materiálů pro stavebnictví. Foto: DS Chuchlík
Mezi ministrem dopravy Danem Ťokem a tuzemskými autodopravci se rýsuje velký střet. Změnou zákona chce ministr dopravy docílit nižší povolené
Postavte už někdo toho neschopného ubožáka k lopatě vedle silnice, ať alespoň jednou v životě udělá pro dopravu něco užitečného. Tristní stav silnic je způsobený neschopností ohlídat si kvalitu při stavbě a nedostatečnou údržbou. Ve Skandinávii nebo Británii je limit 60 tun a na stavu silnic to není vidět.
To by ale ŘSD muselo například včas opravovat díry po zimě (několik jich denně od března objíždím) místo aby peníze utráceli za nesmysly typu zelených panďuláčků, plastových obrubníků okolo trávníkového ostrůvku, nebo panelů zahrazujících dlouhá léta používaný odstavný plácek
Asi tak, údržba silnic je nedobrá, opravit vyjeté koleje trvá roky. Celkem se ale divím že v konstrukci silnic ještě nejsou nějaké roznášecí desky, které by takovým efektům zabránily.
No jo, to je klasika. Po dlouhé době se ministerstvo snaží celkem rozumně zatopit autodopravě a celej Česmad je vzhůru nohama. Nakonec z toho bude malé bububu a to bude všechno. Tak jako nebude nic z mýtného pro kamiony ze silnic druhých a třetích tříd. Že jsou ale železniční dopravci imrvére drcení různými nařízeními z EU, v jednom kuse kontrolováni různými úřady, státní dozor z drážního úřadu střídá státní dozor, to je ok. Že se rok co rok zásadně mění podmínky, čím vším se musí dopravci vybavovat, mnohdy se jedná o milionové investice na jedno vozidlo, to je ok. A… Číst vice »
Jouda: Pokud na koridorech a některých dalších páteřních tratích upřednostníme nedotovanou osobní dopravu a následně nákladní dopravu a omezíme pomalou městkou dopravu a linky S, tak se železniční nákladní doprava bude moci stát být časově zajímavá oproti kamionum, neboť nebude muset čekat, až na koridoru pojede regionova s 3 lidma. Otázka je, zda není administrativa provozu na dráze zbytečně složitá, historicky daná specifičností a následně vyhláškou MD č. 100/2005 Sb., která měla ochránit pracovníky železnice před konkurencí. Dnes se naopak stala spíše přítěží pro ČD i SŽDC a supr nástrojem pro soukromé firmy, neboť dokázali přetáhnout lidi s kulatým razítkem… Číst vice »
Pamatuji si, že před několika lety při vážení náklaďáků, byli kamiony vypravovane do zahraničí v normě, přetížené bylo hlavně při regionálních cestách. Trinapravova Tatra o hmotnosti 12 t uveze 15 t, i když limit je 12. S zkuste zvážit Karosu pro 45 – 49 lidi, když veze v ranní špičce 60 – 65 lidi.
komunisti na tym byli lépe, protože neměli umět vyrobit péra, potom jak se naučili vyrábět parabolický listáky, tak zase neměli pneumatiky a jak slováci začali monovat vzduchové odpružení, tak zase neuměli vyrobit tlumiče a zjistilo se, že vzduchový pérování poškozuje mosty. Na ty tlumiče bych se zaměřil, hmotnost bych řešil taky, ale elektronicky, obdoba eet ihned on-line kolik naložil.
Velmi často vídám tříosé návěsy s jednou nápravou ve vzduchu …
Tu zvednou jen, když jedou bez nákladu, aby šetřily gumy.
Nevím to přesně, ale prý se to zvedne automaticky
Ještě že alespoň tak.
jsou i tříosáky a zvednou i dvě nápravy, ale sklopky krátký.
No tak by jich jezdilo více. A? A nic. Kolik osobáků je potřeba na to, aby zničili silnici jako jeden plně naloženej kamion?
Moc.
V první řadě důsledně kontrolovat, jestli nejsou auta přetížená.
Těžko kontrolovat něco, za co odpovídá řidič – když stačí na tuto profesi absolutorium specielní školy. Inteligentnější člověk nebývá lehkomyslný.
říká vám něco dispečer, ne vše je na vině šoféra. Podívejte se třeba na dopravní podniky co pošlou do vesnic třeba třínapravový ares přes most který má značku deset tun.
A mají dispečeři mapu, kde by byly vyznačené mosty, kolik má který nosnost? Já jsem nikdy nic takového neviděl.
Mají i jsou tam podjezdy a nadjezdy.
Tak nízký mosty jsou téměř v každé automapě
Za náklad zodpovídá řidič, ale k přetěžování ho nutí dopravce. A pokud řidič chytí policie, tak auto hned odstaví, a dopravce musí zajistit další auto, na které čast nákladu přeloží, tak ho to zdrží pěknych pár hodin. Když se mu to stane vícekrát, tak už si to třeba rozmyslí, jestli se mu vyplatí přetěžovat. Stačí jen dost často kontrolovat. A nejen kamiony, ale i dodávky do 3,5t, protože ty se také často přetěžují. Sice neničí tolik silnici, ale zase to má jiné negativa. Nevím jak je to s pokutama, když řidič dostane pokutu za přetížené auto, jestli má právo požadovat… Číst vice »
Je to jen o tom, že systémově je to tu špatně postavené. Proč u nás jezdí tolik přetížených kamionů na vnitrostátní přepravě v porovnání třeba s Německem? Protože u nás má za přetížení odpovědnost řidič, který mnohdy nemá jak ovlivnit a mnohdy ani jak zjistit, zda je přetížen. Odesílatel je z obliga a logicky, čím víc odešle, tím lépe. A dopravci se vyplatí riskovat, když mu odchytí jedno auto za sta a vinu nese řidič. V Německu dostane flastr za přetížený kamion odesílatel, takže si to setsakramentsky hlídaj. Po naložení na váhu a pokud je přes, tak nevystaví papíry dokud… Číst vice »
Hledím, že Félix opisuje od rušitelů železnic, jen to hvízdá. Alespoň v užívání selektivních údajů si v ničem nezadává s Čočkem. 10 tun, přitom když nejvyšší škody dělají pevné(neotočné) nápravy návěsů, je stejně účelové a odborné, jako když karierní rušitel lokálek začne plkat o vožení vzduchu.
Ty pevné neřiditelné nápravy návěsů rozbíjí jen ve ostřejších zatáčkách, rozhodně bych netvrdil, že dělají většinu škod.
Však oni nejezdí jen po rovině. Zvláštní, když v sedmdesátých letech pamatuji téměř výhradně návěsy s natáčivými nápravami, proč potom prosadila jejich mezinárodní organizace používání jednodušších, levnějších náprav pevných? Přibylo tolik „rovných“ dálnic, že se na poškození zatáčkovitých silnic mohli vykašlat – zůstalo více v kapsách (vyválcované rolety někdo zaplatí)? Princip, jako když gw používá vozidel s horšími účinky na (státní) koleje na Šumavě, kde je to za půlrok velice patrné – viz. existence „orezlin“(které tam dříve vidět nebyly) na koncích pražců, okolo podkladnic v obloucích s horší gpk ….
Pravda je, že tři pevné nápravy za sebou považuji také za moc, dřív bývalo max. dvě. Ale to už musí být opravdu ostrá zatáčka, aby se gumy nestačily odvalovat a poškozovaly asfalt. Ty rolety na silnici se dělají i na rovných silnicích a je to od přetížených aut, resp. od překračování nápravovych tlaků. Vydřený asfat je nejčastěji vidět v průmyslových areálech, nebo prostě tam, kde se kamiony vytáčejí.
No je to podle mě třeba jako prase drbání. By mě zajímalo, jestli české kanály jsou tak šmejdské, že sedají, nebo auta tak přetížení.
Podle mě přetěžování je běžnou praxí. Než posílat auto 2 krát, mít 2 auta. Radši přetížit.
Baťa ve zlíně aby si neničil trolejbuse tak kanály dal pod chodník a viděl jsem to i tuším ve francii.