Dopravci Železnice Železniční průmysl

Ťok chce, aby České dráhy vrátily lokomotivy Škodě Transportation

České dráhy nasazují na linku Ex2 většinou lokomotivy řady 380. Foto: Jan Sůra
České dráhy nasazují na linku Ex2 většinou lokomotivy řady 380. Foto: Jan Sůra

Dvacet lokomotiv řady 380 ve flotile Českých drah by se mělo podle představ ministra dopravy Dana Ťoka vrátit zpět výrobci, společnosti Škoda Transportation. Po započtení penále v prohrané arbitráži jde o nejdražší lokomotivy na světě, které jsou ale značně poruchové.  O Ťokově přání informovala v pondělním vydání Mladá Fronta Dnes.

„Já si říkám, zda by nebylo nejlepší začít jednání o tom, že si Škoda Transportation tyto lokomotivy vezme od Českých drah zpátky a vrátí kupní cenu i penále. Může je buď opravit a prodat někomu jinému, nebo projednat s Českými drahami, jestli je po opravě budou nadále potřebovat. My nechceme výrobek, který se prototypově nepovedl a který bude stát někde v depu a nebude fungovat,“ uvedl Ťok v rozhovoru pro MF DNES.

Od vedení Českých drah proto chce, aby se na problém podíval. „Nemám nic proti tradičnímu českému výrobci. Je ale potřeba, než budeme mít nějakou další spolupráci, abychom tyto věci vyřešili. Přece není možné, aby si ČD koupily lokomotivy, které nebudou schopné provozovat, a cudně mlčely. Pokud to tedy půjde, já bych je rád vrátil,“ řekl Ťok.

Výrobce zatím o žádné oficiální stížnosti Českých drah neví. „K dnešnímu dni nemáme informace, že by v posledních měsících byla evidována porucha motorů,“ řekl MF DNES mluvčí Škody Michal Tobrman. Firma je podle něj nicméně připravená s Českými drahami spolupracovat na odstraňování provozních závad i přesto, že všem odebraným lokomotivám vypršelo garanční období.

Podle mluvčího ČD Radka Joklíka mají České dráhy kvůli poruchám často problém pokrýt turnusovou potřebu 16 vozidel. Celkem jich mají dvacet. „Motory se spolu hádají, na což si strojvedoucí stěžují. Tady existuje nějaký nepovedený výrobek, možná zmetek, který byl Českým drahám prodán za dvojnásobnou cenu, ale on nefunguje,“ popsal Ťok závadu.

Není to poprvé, co Ťok sliboval v minulosti rázné kroky vůči některým firmám. Ještě loni na jaře sliboval například vůči nelegální reklamě u dálnic akci „kulový blesk“, výsledkem bylo jen pár desítek pokácených billboardů.

Částečně může jít také o snahu odpoutat pozornost od jiného problému: Ťok minulý týden oznámil, že mýto na 900 kilometrech silnic I.třídy se nebude platit. Stát přitom soutěžil mýtné tak, že bylo možné nabídnout jen satelitní řešení, teď si objedná u vítězné firmy nakonec výrazně menší rozsah výběru mýta. Mýto bude pro stát zajišťovat firma ze skupiny PPF, pod kterou patří i Škoda Transportation. 

Ťok v rozhovoru rovněž vyloučil, že by ČD uzavřely se Škodou Transporation společný podnik na železniční opravárenství, o kterém jako první informoval Zdopravy.czO takovýchto koncepčních věcech se nyní nemá smysl se Škodovkou bavit, když nemáme vyřešenou minulost. A to zatím nemáme. Nejen se Škodou, ale se všemi dodavateli chceme mít dobré vztahy. Musí to být ale vztahy na bázi vzájemné výhodnosti. Ne aby to bylo výhodné jen pro jednu stranu,“ řekl Ťok.

Odmítl i kritiku zahraničních výrobců, že jsou tendry Českých drah šité na míru Škodě Transportation. Jako důkaz uvedl zakázku ČD Cargo na nové lokomotivy, kterou vyhrál Bombardier. Soutěž státního nákladního dopravce ale měla parametry, které u soutěží Českých drah na elektrické jednotky chybí, tedy například závazek minimálního odběru. 

50 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Už daaavno měly ČD koupit Taurusy a vykašlat se na Škodovky. Doba kdy Škoda Plzeň uměla lokomotivy je davno pryč a kdo řiká že ne,tak vi o tom uplně kulové. A že jsou kupni smlouvy postaveny tak jak jsou,za to by měl jit někdo sedět a vyměnit celý vedení Českych drah. Nehledě na to,že by Škoda Plzeň měla zaplati pronájem lokomotiv Vectron,které si ČD pronajaly,jako odškodné

  • Že si někdo vzpomněl v roce 2019. Přece pokud byl problém, mělo být reklamováno. A reklamováno..

  • Není bez zajímavosti, že lokomotivy co vyrobila státní Škoda v 60.-80.let dosud jezdí bez problémů, ale vše co vyrobí nyní „kyperská“ Škoda je šmjed, stejně tak tramvaje „Porsche,“ které v Praze zničily koleje nebo hlučné a plazící se na listí Regiošmejdy. Přitom spolehlivý výrobce tramvají Tatra (dříve Ringhoffer) Praha a výrobce lokomotiv ČKD byl rozkraden a závod v Libni srovnán se zemí, závod ve Zličíně zrušen. Ještě vyrobí pár takových šmejdů a půjde celá Plzeň do kopru ,ale o to asi někomu jde především.

  • Souhlas.

    https://www.novinky.cz/domaci/427214-vlaky-ceskych-drah-tahaji-lokomotivy-s-vadnymi-motory.html

    https://www.lidovky.cz/byznys/doprava/mel-to-byt-vystavni-rychlik-cd-ted-je-z-nej-vlak-potizista-uz-se-i-rozpojil.A171129_100008_ln-doprava_pave

    ——————

    ČD zafinancovaly vývoj a výrobu. Během ní se měnily normy. Vícenáklady. Mezitím se rvali o licence až v Vídni šoupli mašinku do depa a „prohlédli“ , zda to nezkopírovali – kdo komu !!!!

    https://eurozpravy.cz/doprava/zeleznicni/28007-k-lokomotive-zabavene-ve-vidni-ma-pristup-konkurent/

    Tak to skoupil spekulant a musel tam napumpovat kapitál. Nyní cití kšeft a navýšení zisku.

    https://zdopravy.cz/kellnerova-skoda-transportation-navrhla-ceskym-draham-spolecnou-firmu-na-opravy-vlaku-16997/

  • Je v tom politika, nic jineho. A ze je pan Tok neschopny, to myslim uz prokazal dostatecne…

  • A ví třeba někdo, jaké vztahy panují aktuálně mezi Babišem a Kelnerem? Nemůže třeba právě v tom být, když k tomu „ministerskému výlevu“ došlo právě teď, nějaký „zakopaný pes“?

  • Celá tahle kauza je vyústěním české cesty privatizace, divokých 90. let, neschopnosti ČD pořádně nastavit smlouvu, typického českého šlendriánu atd… To už nerozklíčuje ani Bradáčová.
    Třeba se Ťok se Škodovkou dohodne, ale Kelner byznys umí, ten si výsledek ohlídá, zadarmo to nebude.
    Technicky je 380 asi fakt nepovedená, minimálně trh v tom má jasno, mašiny se neprodávají. Velmi úsměvné když výrobce říká že v posledních měsících neevidují poruchy motorů – po X letech provozu „skvělý“ výsledek. Jsem zvědavý jak dopadnou v Německu.
    Do budoucna by bylo nejlepší kdyby Kelner srovnal Škodovku do latě ať prodávají pořádné stroje, tradice je tradice, netřeba kupovat vlaky z Polska nebo z Číny.

  • On chce vrátit všechny Zátopky, ale kde chce vzít za ně náhradu. Ty lokomotivy, by měli pořádně opravit a byl by klid. Bohužel je v tom politika.

    • Jirka: Vzhledem k tomu, že nástup pendolin byla fraška a nyní jezdí spolehlivě, je otázka, jak ČD přistupují k nové technice a jak ji testují.

      • No ono to asi nebude iba o ČD. Pozri sa ako sú na tom tie črepy u nás na Slovensku. Síce máme len dva ale viac nejazdia ako jiazdia, obzvlášť tá dvojka je nonstop v Šumperku.

  • Ten Tok se asi zblaznil, ne? Vzdyt CD uz jednou soud prohraly a on ted jen tak mimochodem chce, aby Skodovka ty vozy proste odkoupila zpet??!!

  • Mne tedy neni jasne pokud mluvci Skodovky rika, ze za posledni mesice neeviduji zadnou poruchu motoru, proc ted Tok prichazi s tim, ze by se jich CD mely zbavit? 🙂

  • čd dostane peníze, nebude mět lokotky a škoda to prodá ve výprodeji soukromníkům, kteří nahradí ve výkonu čd.

  • Nesmysl. Zase odvádění pozornosti někam jinam. Pokud se dohodnu s nějakým výrobcem na dodávku nějakých strojů za nějaké peníze a on mi je dodá , nemohu přeci po něm chtít , aby si je vzal zpět a peníze mi vrátil. Měl bych se řídit zákonem. Tam je popsané vše co mohu a co nemohu.
    ČD měly na výběr si koupit za jiné peníze mašiny od jiných výrobců. Daly přednost českému výrobci za nižší cenu. Čemu se nyní Ťok diví. Zcela určitě jde o nejméně schopného ministra dopravy od listopadu 1989.

  • Taky by to chtelo vratit regionovy: chtel snad zakaznik CD hlucnejsi vozidlo nez pred reko? A taky vyhodit fosilie z tehdejsiho vedeni CD kteri se stale drzi funkci napr. p. Kolare. Nevim jestli tehdy u toho neasistoval taky soucasny generál szdc Svoboda?

    • A z praxe víme, že ATM rozhodně bezúdržbový není. Občas v tom prostě jebne a tento bezúdržbový motor je tedy bezúdržbový do první opravy, kde se zpravidla ony bezúdržbové celky mění kus za kus, např. ložiska. A je tedy na provozovateli, jak si nastaví dodávky náhradních dílů. Jedním z hlavních problémů jsou převodovky, které, jako každá věc obsahující olej, tečou.

    • Nevím, ale mně by zajímalo, jak ten fíra pozná, že se hádají, třeba na tatře dvanáctiválci se to hádalo, ale elektromotor. Nikde na netu jsem to nenašel a jak je v článku. nevím o žádným pokaženým motoru.

  • Jestli si to dobře pamatuji, tak nabídka Škody Transportation porazila na cenu nabídku od firmy Siemens. Nejdražší lokomotivu si z ní udělalo vedení ČD, potažmo vedení ministerstva samo. Otázkou je, proč pořád neznáme jméno toho, kdo se prohlásil samozvaným žalobcem, soudcem i katem a kdo rozhodl o tom, že ČD poruší smlouvu, kterou má dle nich druhá strana dodržet.

    • Siemens se dle mych info neprihlasil. Nemohl. Nesplňoval tak dulezity paramete jako velikost chladničky ve firove kabině.

    • Tokot: Zajímalo by mne, jak fungují tyto lokomotivy na Slovensku a jsem zvědav na jejich funkčnost v Německu. Stěžovat si na konci záruční doby na nefungující lokomotivy ukazuje, že v ČD je něco shnilého, zejména, když si na to stěžuje ministr a ne vedení dopravce.

      • noerf: Na to jich je na Slovensku málo. Navíc když se podíváme na provozuschopnost konkrétních řad napříč republikou, tak jsou v některých depech nejspíše koncentrována pouze pondělní a páteční vozidla. Zajímavé budou až postřehy od DB i přes provedené modifikace.

      • Na Slovensku nejsou schopni udržet v provozu pořádně ani laminátky, natož takové složité stroje.

    • mně by spíš zajímalo kdo a kde ty peníze dostal. Oni si to museli rozdělit a nechápu proč novináři to nezjištovali už dříve, teď po pohřbech si na to nikdo netroufne.

  • Téměř dokonalá mašina. Tvrdili „odborníci“.
    Ťoku, máš bod.

  • Existuje prosté řešení : vyřadit Škodu Transportation ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů Českých drah.

  • No pokud by se jim podařilo zneplatnit smlouvu na nákup prokázáním zjevného faktu, že se ČD staly obětí sofistikovaného kriminálního činu, pak bych si to uměl představit.

  • Komunální volby jsou za námi, tedy bude možno vrátit silnice 1. třídy pod mýto.

  • To je blábol. Ach jo. Ale
    s lokomotivami 380 to dopadne asi takto:
    Rok 2020 turnusových 12 lokomotiv
    2025 turnusových 5 lokomotiv
    2030 jedna předánana do depozitáře NTM v Chomutově a jedna do DHV Lužná. Zbývající 4 provozuschopné prodány drobným soukromým dopravcům v nákladní dopravě.

    • proč? peršing taky ze začátku nic moc a tedka je to oblíbená lokotka. čd měly ty dětské nemoci urgovat ihned a jak tady byla zminováná 14tr, tak Bém raději využil cestování na hory než nějaký schůze se škodou.

  • Já si myslím že rozhovory by se neměli dělat v sobotu pozdě večer 🙂

      • ťok chce vrátit poruchové lokotky z vadnýma elektromotorama a čd neví o žádné poruše na 380.

    • Ťok je klasická koblihová tlučhuba. Rychle říkám, pomalu myslím….

Newsletter

Partneři


Výběr editora