Ťok chce, aby České dráhy vrátily lokomotivy Škodě Transportation
Dvacet lokomotiv řady 380 ve flotile Českých drah by se mělo podle představ ministra dopravy Dana Ťoka vrátit zpět výrobci,
Dvacet lokomotiv řady 380 ve flotile Českých drah by se mělo podle představ ministra dopravy Dana Ťoka vrátit zpět výrobci, společnosti Škoda Transportation. Po započtení penále v prohrané arbitráži jde o nejdražší lokomotivy na světě, které jsou ale značně poruchové. O Ťokově přání informovala v pondělním vydání Mladá Fronta Dnes.
„Já si říkám, zda by nebylo nejlepší začít jednání o tom, že si Škoda Transportation tyto lokomotivy vezme od Českých drah zpátky a vrátí kupní cenu i penále. Může je buď opravit a prodat někomu jinému, nebo projednat s Českými drahami, jestli je po opravě budou nadále potřebovat. My nechceme výrobek, který se prototypově nepovedl a který bude stát někde v depu a nebude fungovat,“ uvedl Ťok v rozhovoru pro MF DNES.
Od vedení Českých drah proto chce, aby se na problém podíval. „Nemám nic proti tradičnímu českému výrobci. Je ale potřeba, než budeme mít nějakou další spolupráci, abychom tyto věci vyřešili. Přece není možné, aby si ČD koupily lokomotivy, které nebudou schopné provozovat, a cudně mlčely. Pokud to tedy půjde, já bych je rád vrátil,“ řekl Ťok.
Výrobce zatím o žádné oficiální stížnosti Českých drah neví. „K dnešnímu dni nemáme informace, že by v posledních měsících byla evidována porucha motorů,“ řekl MF DNES mluvčí Škody Michal Tobrman. Firma je podle něj nicméně připravená s Českými drahami spolupracovat na odstraňování provozních závad i přesto, že všem odebraným lokomotivám vypršelo garanční období.
Podle mluvčího ČD Radka Joklíka mají České dráhy kvůli poruchám často problém pokrýt turnusovou potřebu 16 vozidel. Celkem jich mají dvacet. „Motory se spolu hádají, na což si strojvedoucí stěžují. Tady existuje nějaký nepovedený výrobek, možná zmetek, který byl Českým drahám prodán za dvojnásobnou cenu, ale on nefunguje,“ popsal Ťok závadu.
Není to poprvé, co Ťok sliboval v minulosti rázné kroky vůči některým firmám. Ještě loni na jaře sliboval například vůči nelegální reklamě u dálnic akci „kulový blesk“, výsledkem bylo jen pár desítek pokácených billboardů.
Částečně může jít také o snahu odpoutat pozornost od jiného problému: Ťok minulý týden oznámil, že mýto na 900 kilometrech silnic I.třídy se nebude platit. Stát přitom soutěžil mýtné tak, že bylo možné nabídnout jen satelitní řešení, teď si objedná u vítězné firmy nakonec výrazně menší rozsah výběru mýta. Mýto bude pro stát zajišťovat firma ze skupiny PPF, pod kterou patří i Škoda Transportation.
Ťok v rozhovoru rovněž vyloučil, že by ČD uzavřely se Škodou Transporation společný podnik na železniční opravárenství, o kterém jako první informoval Zdopravy.cz „ O takovýchto koncepčních věcech se nyní nemá smysl se Škodovkou bavit, když nemáme vyřešenou minulost. A to zatím nemáme. Nejen se Škodou, ale se všemi dodavateli chceme mít dobré vztahy. Musí to být ale vztahy na bázi vzájemné výhodnosti. Ne aby to bylo výhodné jen pro jednu stranu,“ řekl Ťok.
Odmítl i kritiku zahraničních výrobců, že jsou tendry Českých drah šité na míru Škodě Transportation. Jako důkaz uvedl zakázku ČD Cargo na nové lokomotivy, kterou vyhrál Bombardier. Soutěž státního nákladního dopravce ale měla parametry, které u soutěží Českých drah na elektrické jednotky chybí, tedy například závazek minimálního odběru.