Tlak na Kupku sílí: Výtoňský most vadí už i dopravnímu podniku, údajně ničí troleje
Most je z hlediska podjezdné výšky nejzásadnějším kolizním místem na celé tramvajové síti.
Ministr dopravy Martin Kupka opakovaně prohlásil, že do konce roku rozhodne spor ohledně Výtoňského mostu pod pražským Vyšehradem. Zatímco zachování a opravu původní památkově chráněné konstrukce požaduje část veřejnosti a spolek Nebourat, Správa železnic (SŽ) trvá na stavbě nové tříkolejné konstrukce na původních pilířích.
Nyní obdrželo vedení SŽ dopis od generálního ředitele pražského dopravního podniku (DPP) Petra Witowského a technického ředitele Jana Šurovského. V něm DPP upozorňuje na dlouhodobé problémy, kterým musí kvůli chráněné konstrukci mostu čelit.
Dopis následoval poté, co SŽ na mostě náhle výrazně omezila provoz vlaků s odkazem na výsledky dlouhodobě probíhajícího monitoringu jeho technického stavu.
SŽ prudce škrtá provoz na Výtoňském mostě, změny se dotknou tisíců lidí. Monitoring ukázal problémy
DPP úvodem konstatuje, že přerušení provozu na mostu bez zahájení stavby nového by znamenalo „nezákonný stav ve smyslu Zákona o drahách, neboť provozovatel dráhy musí vždy zajistit její provozuschopnost“.
Oba ředitelé pak uvádějí, že most ve stávajícím stavu je pro DPP z hlediska podjezdné výšky nejzásadnějším kolizním místem na celé tramvajové síti. „Výška trolejového vedení v podjezdu pod mostem na Výtoni je v současném stavu 3,71 metru, a to je hodnota zcela nevyhovující provozně i legislativně,“ uvádí se v dopise.
Pozvolný náběh snižování trolejového vedení ze standardní výšky 5,5 metru podle DPP ovlivňuje výšku umístění trolejového vedení v okolí. A to nejen na křižovatce ulic Rašínovo nábřeží – Svobodova, ale také na křižovatce ulic Rašínovo nábřeží – Libušina.
V podjezdu mostu dochází podle DPP velmi často ke střetům rozměrnějších aut s trakčním vedením. To vede k opakujícím se mimořádnostem a přerušení provozu. Jen v uplynulých několika týdnech se to stalo hned dvakrát.
Rychlé opotřebení drátů
Nestandardní vedení trolejí také podle DPP vede k tomu, že se dráty rychleji opotřebovávají, stejně tak trpí i nosná konstrukce.
Snížení minimální výšky trolejí je na Výtoni možné jen díky výjimce pro stavby, které nejdou odstranit či přemístit. O tu by však tramvaje mohly podle dopravního podniku v případě pouhé rekonstrukce mostu přijít.
Vedení DPP tak v dopise jasně dává najevo, na jaké straně sporu stojí. Návrh stavby nové konstrukce mostu totiž počítá s umístěním tramvajových trolejí do normální výšky.
„Upozorňujeme, že pokud by byla realizována jakákoliv nedostatečná oprava stávajícího mostu v nevyhovující výšce, pak bychom se mohli velmi snadno dostat do situace, že již výjimka pro tramvajové trakční vedení nebude dále přípustná. Trolejové vedení, tedy i tramvajovou trať bychom nemohli pod mostem provozovat, což je pro nás nepřípustné.“
Na trati pod mostem jezdí čtyři linky, z nichž jedna pokračuje až do úseku Sídliště Modřany – Libuš, který byl dostavěn letos s využitím dotací EU. Přerušení provozu by tak způsobilo i nebezpečné finanční komplikace.
Na závěr DPP upozorňuje, že podobná situace je také na smíchovské straně mostu, kde žádají SŽ také o řešení.
Z bílého bronzový. Správa železnic představila upravenou podobu nového mostu pod Vyšehradem
Ministr dopravy Martin Kupka minulý týden uvedl, že má za prokázané, že na mostu je nutné doplnit třetí kolej. Zároveň potvrdil, že do konce roku rozhodne o dalším postupu.
SŽ dříve na řešení špatného stavu mostu vypsala mezinárodní architektonickou soutěž, jejíž výsledky představila loni. Vítězný projekt počítá s tím, že zůstane zachována jen spodní část mostu s pilíři a nynější nýtovanou konstrukci nahradí nová. Proti záměru se vzedmula vlna odporu mezi obyvateli, komunálními politiky či památkáři.