Tip na výlet: V Žitavě zpřístupní zázemí úzkokolejek, poprvé s prohlídkou v češtině
Souběžný odjezd parních lokomotiv z nádraží Bertzdorf do Oybinu (vpravo) a Jonsdorfu. Foto: SOEG
Provozovatelé úzkokolejných tratí v Žitavě a okolí si připravily poprvé prohlídku zázemí celé firmy a především depa pro české návštěvníky.
Cesta ze Žitavy na hrad Ojvín je krásná. Obojí patřilo českému království.
Naštěstí (pro úzkokolejku) už nepatří.
Na českém území (Frýdlant-Heřmanice) nemělo torzo původní trati žádný přepravní potenciál (podél trati, žádné památky ani zajímavosti). S nutností přepřahat v Dětřichově lokomotivu se vytrácela i možnost konkurovat autobusu. A od doby co zanikl lom na štěrk, už u nás nebylo co vozit. V NDR se úzkokolejka držela jen díky dolu na lignit. Pro přespolní připomínám, že trať vedla původně z Žitavy (Zittau) přes Bogatynu (Reichennau) do Frýdlantu. A k tomu dosud existující směr Zittau – Oybin (Jonsdorf). Přeshraniční provoz byl poměrně rušný. Trať Zittau – Frýdlant projel vlak naposledy 10.5.1945. Pak Polsko provoz na svém úseku zastavilo a následně… Číst vice »
Mnoooo… technicky vzato je to asi stále jenom v zástavě proti nějakým 12 tisícům zlatých, nebo podobné sumě.
…a České království v té době patřilo do Svaté říše římské. Škoda jen, že pokračování úzkokolejky přes Reichenau, dnes Bogatynu, do Frýdlantu zaniklo s posledním posunem sousedních hranic od kladské Nisy k lužické.
Stojí to za návštěvu. Byl jsem tam před 5 lety na Velikonoce s extra programem. Jízdenka Euro-Nisa Ticket spolku ZVON koupená v ČR by měla fungovat i dnes.
Funguje, ale už s příplatkem za parní provoz. Nicméně i tak rozhodně stojí za návštěvu.
Priplatek za paru me prekvapil. Drive nebyl. Preskakovali jsme z vlaku do vlaku a projezdili cely den…
Nevite, zda se plati jednorazove a plati k Euronise tiketu cely den. Nebo se plati pro kazdou jizdu znovu.
Je letos nový, platí na celý den.