TimeOut: Praha má druhou nejlepší MHD na světě
Tramvaj T3R.P u Štefánikova mostu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Praha překonala například Tokio, kladně zdejší MHD hodnotí 96 procent dotazovaných.
Praha překonala například Tokio, kladně zdejší MHD hodnotí 96 procent dotazovaných.
Podobných žebříčků vzniká mraky a v každém je pořadí jiné.
Možná by vícevypovídajícím bylo počet výskytů v nějakém žebříčku =)
Zde je třeba praha dvanáctá https://www.farandwide.com/s/public-transit-systems-ranked-c5d839d8a48d4da3
tady byla pátá https://www.forbes.com/sites/niallmccarthy/2017/10/30/the-worlds-top-cities-for-sustainable-public-transport-infographic/?sh=3cf5d1993c1e
Do těchto žebříčků se neprobojovala vůbec https://www.weforum.org/agenda/2022/12/top-10-cities-with-best-public-transport/
https://www.tomorrowsworldtoday.com/2022/05/16/best-public-transportation-systems-in-the-world/
https://www.internationalteflacademy.com/blog/the-top-10-public-transportation-systems-around-the-world
https://www.businesstoday.in/visualstories/economy/top-10-cities-with-best-public-transport-system-in-the-world-17073-05-01-2023
https://www.businessinsider.com/best-public-transportation-systems-around-the-world-2015-8?IR=T
U RankinRoyal se nevlezla dokonce ani mezi 60 měst https://rankingroyals.com/infographics/cities-with-the-best-public-transport-top-60-cities/
Úplně zcestný žebříček. Jakožto člověk, který docela dost cestuje, můžu s klidem říct, že co se týče kvality, čistoty, modernosti, provázanosti mezi jednotlivými druhy dopravy (především mezi vlaky a ostatní MHD), tak jsou jenom v Evropě na tom podstatně lépe Videň, Amsterdam, Rotterdam, Brusel, Mnichov, Köln a mohl bych docela dlouze pokračovat.
Tohle je prostě jen subjektivní žebříček obyvatel daných měst, ne žádné objektivní srovnání.
Tak to teda nevím. Co je v PID příjemné, je relativně srozumitelný tarif, nástup všemi dveřmi v Praze, jinde u busů jen pokud jde o metrobusy. Ale jinak bych si nebyl jistý, že je to tak příjemné. Myslím, že systém okolo Düsseldorfu mi přišel víc user friendly.
Kolony aut v ulicích svědčí o tom, že má Praha ještě co dohánět. Na druhé místo bych to neviděl.
Ne, o tom kolony aut nesvědčí. Kolony aut jsou možná příčinou, proč je pražská MHD tak dobrá. Auta jsou v Praze obrovským způsobem protežována, proto je v ní také aut spousta. Akorát kdyby všechna ta auta jezdila každý den, byly by v Praze jen nekonečné zácpy. Proto zároveň Praha potřebuje dobrou MHD, aby ty lidi, které láká do aut, odlákala z aut do MHD a cestování autem bylo použitelné. Důsledkem čehož je, že Praha neřeší pomalu nic jiného než dopravu.
Asi si neuvědomujete, jak malou menšinou jsou lidé v autech v pražské dopravě a kolik tahle z velké části ne nutná menšina zabere místa.
Reálně ten bus pruh přepraví víc, než sousední pro auta. Navíc jste jaksi zapomněl na to, že bus pruhy jsou v Praze jen výjimečné, rozhodně nejsou všude.
To, že většina lidí má pocit, jak je individuální automobilová doprava v Praze důležitá, je součást toho protežování. IAD představuje v Praze cca třetinu objemu dopravy, ale zabírá 80 % ulic.
Nezbývá mi, než souhlasit. V Praze se v MHD jezdí fakt skvěle. Nejlepší je, že si člověk může vybrat. Já moc nemám rád metro (není nic vidět). Takže pokud jsem zrovna nejel do práce nebo někam jinam na čas, vždycky jsem použil povrchovou dopravu a vždycky jsem se krásně dostal z A do B.
Jediné co bych vytknul je to, že ještě nezavedli podle mě nejlepší systém odbavení „pípni a jeď“. I když musím uznat, že aplikace PidLítačka se dost povedla, není to bohužel tak pohodlné a bezstarostné jako prosté „pípání“.
Mám nápad, jak tohle zavést bez „pípacích“ terminálů. Možná by šlo aplikaci Lítačka vybavit GPS sledovačem a podle toho účtovat. Sice by to bylo jen pro povrch a navíc jen pro lidi s aplikací, ale to by zas lidi motivovalo si aplikaci pořídit.
Možná za 100 let, až budou mít všichni v mozku čip. 😁
Skvělá MHD, tak konečně můžem omezit auta v centru, kam nepatří 👍Aby obyvatelé města měli také vysokou kvalitu života, ne jenom ti, co bydlí v satelitech okolo!
A konečně doženem tu Vídeň, Mnichov atd…
jj… adekvátně tomu Pražáci mimo svoji milovanou matičku Prahu také vyrazí výhradně VHD…. nebo jsou to lepšolidi? To by pro hodně z nich byl ale šok.
Bohužel je tu řvoucí menšina, co tím autem chce jet, i když jím jet vůbec nemusí, a tak vznikají zácpy.
Jak můžete vědět, že autem jet nemusí? To jim vidíte do kufru? Nebo si myslíte, že se v MHD dají vyřizovat pracovní hovory (ano, i to se v autě dělá)? Nebo prostě nechtějí trávit dvojnásobný čas oproti jízdě autem ve vozidle s poškrábanými skly a počmáraným interiérem ve společnosti bezdomovců? Já například za hodinu odjíždím do Berlína a zítra z Berlína do Osla. Jedu samozřejmě sám autem, protože s sebou vezu přístroje, nářadí a díly, které váží asi 30 kg. To je mám tahat MHD a vlakem?
…hned za Brnem, které soutěžilo pod krycím jménem Berlín.
Tak to Daniel nerozchodí…
Kim mohl donutit obyvatele, aby odhlasovali 100 % a mohl vyhrát Pchjongjang. Tolik k průzkumu… Klasicky si lžeme, jak jsme nejlepší.
Myslim, ze v tomhle si zrovna nelzeme.
Myslím, že v tomhle zrovna ano. Mimochodem docela fascinující, že v tom žebříčku není Vídeň, přitom co se týče kvality MHD, tak jí Praha nesahá ani po kotníky.
Vážně máte pocit, že ve svobodném Česku někdo lidem přikázal, jak do té ankety odpovídat?
To jste nepochopil. Mýtus „Češi jsou nejlepší“ je v tomhle národě hodně zakořeněn.
Dokud nepotřebujete jet v nějakém tangenciálním směru, „ideálně“ ještě v noci nebo i jenom sedle/víkendu. A nebo třeba i radiálně, ale na dlouhou vzdálenost. Pak už je ta pomalost (a těžkopádnost, včetně třeba neřešení časové koordinace přestupů) dost znát.
Nebo když na metro v intervalu 10 min. navazuje bus v intervalu 20 min., odjíždějící vždy v minutě příjezdu toho metra.
Celkem mi tam chybí Vídeň, Mnichov, Zürich… Tam se nikdo neptal, nebo jsou hyperkritičtí?
Asi jsou kritičtější. Dotazováno prý bylo 50 měst, ovšem zveřejněno jen 19.
Možná se ve statistice promítla nízká četnost tangenciálních cest, z níž plyne i nízká relevance Tvé poznámky…
Však lidí co používá tangenciální směry je asi méně, než okrajové časti – centrum. Ale to nemění na tom, že ty spojení chybí. V podstatě to cestujícího téměř vždy žene přes centrum. Co se dá autem za 30 minut, trvá MHD ve špičce 70 minut, mimo ní nebo o víkendu přes 90 minut.
Nízká četnost tangenciálních cest – no v té MHD asi ano. Ale v IAD bych si na to nevsadil, teda samozřejmě pokud to nebudeme brát ve stylu nízká = pod 50%.
Ono už jen pohledem do mapy člověk zjistí, že tangenciální cesty v Praze mohou být zajišťovány pouze autobusy a ty musí respektovat nějaké existující komunikace. Takže třeba tangenta Kobylisy – Liboc ztroskotá na tom, že poslední most je Trojský a to už jste v Holešovicích, tedy skoro v centru (Blanku nepočítám, tam hrozí uzavírka tunelů a linka se zhroutí). Tangenta Stodůlky – Modřany zase ztroskotá na tom, že je v cestě Prokopské údolí a poslední most je Barrandovský a musíte přes Smíchov. Na pravém břehu Vltavy je to trochu lepší a taky tam ze severu na jih jede mimo centrum… Číst vice »
Tak zas když to člověk pojede autem, měla by ta trasa být pohodlnější než někde do centra (kde to může být výhodnější MHD)
Bohužel jsem ještě nikde nezaznamenal to, jaká je daň za jednu z nejlepších MHD na světě. A konkrétně to, že za takto fungující MHD platí její řidiči svým zdravím! Protože díky tomu stresu, kdy se snaží řidiči dodržovat jízdní řád s přesností doslova na vteřiny (ano jezdí se na vteřiny, nejen metro ale i tramvaje a autobusy) a díky mizerné životosprávě, kdy mají řidiči někdy třeba jen 12 minut na oběd, pokud nechce obědvat v 9 ráno, kdy mu tvůrci jízdních řádů udělají delší přestávku, tak je úspěch pokud se řidiči dožijí důchodu. Často visí na výpravnách parte padesátníků.
Já mám zase stres z dobíhání autobusů, které jezdí dřív. Jízdní řád si nechává nějakou vatu na zácpy, takže když nejsou, v klidu jede o 2 minuty dřív, aby byl dřív na konečné.
Nekdy zas je volny jizdni pruh pro busy a stejne bus stoji v kolone a dal nacita zpozdeni…
Tak to v Ostravě nikdy spoj neodjede ze zastávky dříve, než je v JŘ, existuje i hláška, kterou řidiči pouští cestujícím, „Čekáme na odjezd podle jízdního řádu“.
Autobusy v PID mají GPS přijímač a průběžně hlásí svou polohu na dispečink. Kdyby řidič odjel ze zastávky dřív, bude nejspíš platit pokutu. A hlásič zastávek mu hlásí čas do odjezdu ze zastávky. Že by odjel ze zastávky o 2 minuty dříve by se mohlo stát velmi výjimečně, pokud by se řidič spletl – ale to by musel za cestu z předchozí zastávky nahnat 2 minuty, což je také dost nepravděpodobné.
Mám spoustu fotek, jak se blížíme do další zastávky v čase 1 minuta před odjezdem z předchozí. Akorát to vždycky zapomenu na DPP poslat. Čas v busu, moje hodinky i telefon jsou stejné.
Nemusíte posílat, systém to posílá sám. Tedy z palubních počítačů – ne z Vaší fantazie. Za nadjíždění jízdních řádů chodí automaticky rovnou postihy. Někteří ex-ČSAD řidiči v regionální PID to bohužel řeší tak, že jezdí schválně pozdě, což bohužel ROPID a IDSK nijak neřeší.
Ok, až se vrátím z nemocnice, někam vám to z mobilu stáhnu a nasdílím. Evidentně realita je jinde nebo se to toleruje. Pokud v idosu vidím, že autobus jede včas, tak vím, že musím zabrat, protože odjede dřív.
Mimochodem, myslíte, že fotka lže nebo je čas v palubním počítači jiný než na hodinách v busu?
Napadá mne třetí varianta – ta spousta fotek neexistuje. Čemuž by odpovídalo i to, že to vždy zapomenete poslat – ono by se něco stalo, kdybyste to poslal druhý den, za týden? A v mobilu nemáte data?
Jasně, no. Říct oponentovi v diskusi, že lže, to jste docela klesl. Ono cvaknout fotku je výrazně snazší, než s ní něco dělat. Já píšu až na počítači. Ten používám 30 let.
Tvrdíte, že máte spoustu fotek, ale neukázal jste ani jednu.
Na DPP se ani nenamáhejte psát. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že pokud vůbec odpoví, tak jim to bude trvat skoro měsíc a dostane se Vám vyhýbavé odpovědi, která vás akorát naštve. Možná byste mohl zkusit kontaktovat PID.
Když se podíváte do standardů kvality PID je jejich vyhodnocení, zjistíte, že předčasné odjetí ze zastávky o 59 sekund a méně není považováno za nepřijatelnou situaci. A někteří dopravci mají zrovna těchto “předčasných odjetí” i více než 3%.
Pořád si myslíte, že odjetí ze zastávky o více než 2 minuty je naprosto výjimečná situace?
A opravdu to nebude proto, že by se spletly 🙂
Díky, do těch 59 sekund by to být mohlo.
Jistě, dvě minuty se vejdou do 59 sekund.
Polohy vozů i odjezdy ze zastávek už můžeme sledovat online na mapě, takže jistě nebude problém několik takových případů zachytit. Třeba dnes, když je hustota dopravy v Praze nízká a šance na předjetí vyšší.
No vidíte a přesto se mi to už několikrát stalo, že bus jel klidně i o 2 minuty dřív. Několikrát jsem si na to stěžoval přímo u DP, vždy mi napsali, že shledali mou stížnost jako oprávněnou
Tak ona životospráva není jen o tom, co je v práci, ale i o tom, co je mimo ni. A obecně platí, že méně kvalifikované profese na ni méně dbají a jsou i méně ukázněnými pacienty.
Skromnost stranou, tohle je úspěch. Jestli ještě někdy dostaví okruh a obchvat, budou šťastní i tranziťáci…
Jo, všichni tři… Tranzit přes Prahu je minoritní záležitost, tranzit, který by se z Prahy přesunul na okruh, prakticky na pražské dopravě nepoznáte.
Zkoušel jste někdy jet z D11 přímo na letiště, Plzeň nebo K. Vary? Podle dne v týdnu a stavu omezení se vám nabízí několik různě špatných možností, ale fakt nejsme 3…
Ty tři byla samozřejmě nadsázka. Ale tranzitní doprava v Praze tvoří jen zanedbatelnou část automobilové dopravy. Dokončení okruhů sice pomůže té malé části lidí, kteří jezdí nebo chtějí jezdit místy, kde okruhy nejsou dokončené. Jenže bez dalších opatření přivedou okruhy do Prahy ještě více aut. Takže Praha potřebuje v dopravě řešit daleko důležitější věci, než jsou silniční okruhy.
Místo nesmyslných silničních okruhů se nemusí budovat jiné nesmysly. Může se investovat do dopravních staveb, které dávají smysl – metro D, železnice, tramvajové tratě, trolejbusové tratě, cyklostezky, úpravy zvyšující bezpečnost (přechody pro chodce, ostrůvky, rozšíření chodníků, pěší zóny). A taky by Praha mohla investovat méně do dopravy (když bude investovat do efektivnějších druhů dopravy, takže za stejné peníze udělá více) a více do jiných věcí, třeba do životního prostředí.
Pražská MHD má svoje mouchy, ale třeba moji známí, jeden Američan, žijící v Itálii a druhý Turek, říkali, jak je doprava v Praze perfektní. To že je napsán příjezd tramvaje v 17:38 a ona přijede v 17:38 jim přišlo skoro neuvěřitelné. Žil jsem v Praze 8 let a většinou jsem dal přednost MHD, než se posouvat v koloně aut, kde ve většině sedí jen jeden naštvaný člověk.
Nebo k vám může jezdit jen autobus, který pak taky stojí v té koloně aut. A tramvaj nabere zpoždění v centru, kde jezdí spolu s auty.
Je pravda, že na okrajích je to horší. Ale třeba, když jsem jezdil busem 133 z Malešické na Florenc, trvala cesta ukrutně dlouho právě proto, že jsme se ploužili v koloně aut osamocených řidičů, kdy určitě nejmíň půlka z nich mohla jet HMD. Vím o člověku, který jezdí ze spojovací do Libně autem (busem to trvá 4 minuty), protože přece nepojede „sockou“.
Spojovací s velkým S, pardon… 🙂
Tak pořád ta vaše cesta nebyla o moc pomalejší než autem…
Takové vyznamenání je potřeba marketingově využít, ať je metodika jakákoliv. Také UITP nebo dokonce FIA staví veřejnou dopravu v Praze vysoko. A jistě je, kam se posovat, tuším, že UITP ve výtkách často zmiňovala orientační systémy a označníky nebo papírové jízdenky, příp. potíže při jejich pořizování. A někde bylo i pokárání za dopravu na letiště. Tady Praha bude sbírat záporné body ještě dlouho, v tom ostatním se viditelně pokročilo, nebo se na tom „pomalu, ale jistě“ pracuje 🙂
A to jen díky oddaným zaměstnancům DPP, to je radost pracovat pro DPP.
Tohle bizarní hodnocení pražské MHD se v médiích objevuje celkem pravidelně. Po přečtení článku, zejména konstatování, že „…Vzniká hlasy místních obyvatel…“ to konečně začíná dávat nějaký smysl. V době, kdy ostatní města mají odbavení na úrovní 21 století (čti cestující platí elektronicky kartou při nástupu do vozidla a nic neřeší) se náhodnému návštěvníkovi v Praze nabízí papírové jízdenky (jinde už byly dávno zrušeny) a aplikace lítačka s podivným konceptem nákupu jízdenky online s povinnou čekací lhůtou 2 minuty na začátek platnosti. Toto není vtip, i když to tak vypadá, tato nejlepší MHD v ČR to skutečně myslí vážně. Pokud spoj… Číst vice »
V Praze spoje jezdí poměrně často, všude a zážitek z jízdy rozhodně není obecně špatný. Doprava je rychlá a pohodlná. Absence turniketů v metru je výhra sama o sobě. Takže za mě v porovnání s mnoha dalšími městy mimo ČR si tu pozici v žebříčku zaslouží.
Absence čteček platebních karet (váš turniket) je výhoda v čem? Propustnost těch 3 eskálátorů z nich zpravidla 1 stojí je asi tak desetinová oproti několika platebním terminálům na vstupu do metra.
Za rychlou dopravu lze označit maximálně tak metro, možná tramvaj někde na periferii. Zbytek je zoufale pomalý šnek v klikatících se uličkách. A třeba návštěva místní ZOO je z pohledu MHD naprostá šílenost, zejména last mile jízda přecpaným autobusem z Trojské po tom tankodromu, který někdo recesisticky nazval silnicí.
Dobře, do ZOO je bus s 1 přestupem a jede se tam kolem čtvrthodiny. To je snesitelné, kdyby tam byla stanice metra, tak by zase nepokryla jiné cíle a ZOO je cíl denně jen od cca 8 do 19 hodin, kdežto takové Kobylisy jsou u sídliště, úřadu, návazných spojů = využívané 24/7.
U „pípni a jeď“ je problém v tom, že to není ošetřeno v rámci PIDu (koneckonců ani v JMK nelze jet po Brně vlakem systémem pípni a jeď), takže by se to muselo celé změnit.
To ale není důvod, proč to nefunguje v metru, tramvaji a autobuse, kde to krátkodobým návštěvníkům prostě chybí. Ti co jezdí v rámci PID vlakem stejně využívají měsíční/roční jízdenky.
Vlakem rozhodně nejezdí jen cestující s dlouhodobým předplatným. Co se týče turistů, tak těm se stejně reálně spíš vyplatí (při současných cenách jízdenek) koupit denní nebo třídenní jízdenku (případně měsíční pro ty, co tu stráví více času) a nemusí řešit ani takové ptákoviny jako nějaké pípání.
Akorát že ten turista přijede na jízdenku ČD, takže PID je mu z hranice města až na Hl. nádraží úplně ukradený.
Tomu turistovi to nemá sloužit pro příjezd do Prahy 🙂 Třeba letadla jsou taky mimo tarif PID. Ale během pobytu si prostě pro pohyb po městě koupí třeba tu třídenní a nic víc neřeší.
Asi tak. V lete som bol na par dni v Prahe. Kupil som si 3 dnovy listok a raz oznacil a viacej som neriesil. A cuduj sa svete, prisiel som dokonca na aute. Auto pocas tych 3 dni stalo pred hotelom a nejaky PID tarif som absolutne neriesil.
Vlakem na PID tarif se rozhodně nejezdí jen na dlouhodobé jízdenky, zvlášť od doby co je normální dělat 2-3 dny týdně na home office. A o víkendu už teprve ne. Pípání se do systému jako PID, který je tolik propojen se vším okolo, moc nehodí.
Klikatící se uličky jsou zjevně důvodem pro špatné hodnocení MHD. 🙂
Někdy to dokonce i navazuje a nemusí se mávat ujíždějícímu spoji s vidinou 15 minut čekání, jasné. Informace o zpoždění a mimořádnostech zatím většinou stále jen po vyčůraném telefonu. Místy to už léta zabíjí popojíždění v kolonách v kombinaci s ostrými obraty. Slabiny to má pořád a vůle je řešit naráží na překážky. Sice mi to obecně špatné nepřijde, leč někdy to žel padá vniveč s vyloženými detaily. Stokrát maličkost, a je po chuti to využívat, jakkoli se tolik stran snaží.
mapa.pid.cz
Doprava rychlá právě moc není. Na to, jak je město velké, jsou krátké zastávkové úseky, takže jízda přes celou Prahu zabere hodinu, i více.
V některých relacích máte možnost využít vlak, jinde metro a tu a tam se najdou i úseky, kde se dá rychle přehoupnout přes kus prahy tramvají nebo autobusem. Nemyslím si, že by v tomhle směru Praha nějak zaostávala nad ostatními městy. Pochopitelně prostor pro vylepšení tady je a co vím, tak nějaké plány na vylepšení jsou.
Takže si tedy vezmeme metro: Chodov – Letňany. Rychlé, jo?
Tak zkus v té relaci přepravit tisíc lidí co tři minuty něčím jiným – uvidíme, oč to bude rychlejší…
Narážím na to že metro je sice kapacitní, ale nikoli rychlé. Což samozřejmě houby vadí při cestě z Vysočan do centra apod. Ale relace „přes celou Prahu“ už se dovedou protáhnout. Proto spíš než neustálé prodlužování tras metra mělo být cílem stavět infrastrukturu další, k němu třeba i částečně paralelní, která na cestě mezi „echt centrem“ a předměstími pojede s minimem zastavení. Ideálně ruku v ruce s vyšší rychlostí.
Úplně pohodová trasa. Pracoval jsem často z Chodova na Florenc, protože tam si ještě sednu.
Pro místní je výborná, a pro turisty by byla taky, kdyby se neutápěli ve výběru a koupili si jízdenku na celý den.
Souhlas. Jediná použitelná varianta jizdenky se prijatelným uzivatelskym komfortem pro navstevnika je 24hod jizdenka. A to je skutecne ostuda. Vysledkem je presne to, co jste zminil, pro mistni to tak nejak funguje, prespolni se tomu smeji, dokud s tim nemusi jezdit.
Kdo z turistů využije celých 24 hodin? Co takhle zavést 12 hodinovou?
Nevyužije, ale je to lepší než ta šikana PID Lítačkou s povinností nákupu 2 minuty předem.
nebo si muzete jako normalni clovek koupit jizdenku na dane spojeni a tuto sikanu si odpustit. pokud neumite planovat dele jak 5 min dopredu, pak je to trochu problem , to ano.
Chybí mi zde Ostrava. Podle ředitele p. Moryse je nejlepší u nás.
Ostrava není hlavní město. Průzkum byl dělaný v hlavních městech a pár amerických.
No výroky p. Moryse nejsou nejlepší, PR by zas mělo sladit termíny s realitou.
Zas na druhou stranou když porovnám Ostravu, Brno, Prahu. Ostrava je technologičtěji napřed. Bohužel pár pilotních projektu nespazí celkový stav siťě.
Však v Ostravě už se chystá „vylepšení“ tramvajové dopravy.
https://zdopravy.cz/ostravske-metro-nove-reseni-tramvajoveho-vedeni-zdurazni-roli-tri-paternich-linek-148064/
Tak to v Brně Vaňková musí praskat vzteky, když si myslí, že Salingrad má nej mhd ve střední Evropě a ono ne 😁
V Brně jsem často a MHD hodnotím kladně. Praha mi přijde taky v pohodě a netřeba u toho žádných zakomplexovanych výkřiku.
Asi tak. Obecně nechápu poslední dobou frustraci z DPMB a že prý je o hodně horší, než bývalo. Intervaly se prodlužují všude, nejsou totiž řidiči a přesto je úroveň docela solidní.
Kupříkladu Praha taky prodlužuje intervaly na poloprázdninové během zimy, takže zakomplexované porovnávání s Prahou je také bezpředmětné.
Problém je, že když snížíte v zimě kvůli nemocnosti řidičů počet spojů. Tak se díky dlouhému čekání v zimě, a pak větší koncentraci lidí ve vozech MHD, znovu a znovu navyšuje přenos virů po úplně celém městě.
Tohle mě štve v Praze asi nejvíc, že se jízdní řády mění chaoticky několikrát do roka (a každý rok jinak).
“zakomplexovaných výkřiků”
šaliny: o 30% dole
rozjezdy 0:30 a 1:30: “dočasně” zrušeny s covidem
Hlavně že se DPMB kasá, že má nejvyšší tržby v historii. Město nemá prachy (pokles příjmů – ODSANO zrušilo SHM + covid, nárůst výdajů – Hala 1, Hala 2, lanovka na kampus, protipovodňová opatření, při kterých se ničí železniční mosty…) a tak škrtá a škrtá
Dobře, tak jinak:
Šaliny – páteřní špičky 1 a 12 vždy ve velkokapacitních vozidlech LF2+LF či větších. To platí cca tak poslední 2 roky.
Ale argument s rozjezdy beru, nicméně bych chtěl vědět o městě, kde se v poslední době neškrtalo (Praha taky omezuje).
V Brně průzkum nebyl.
Škoda, by mě zajímalo, kde by se umístilo.
A za tu cenu. A někteří pořád reptají.
30 korun za popojetí třeba z jednoho konce Uhříněvsi na druhý? Pokud to v koloně aut dáte do 15 minut. No… 🙂
Šotouš Vašeho kalibru ještě nemá roční lítačku za 10 Kč/den?
30 korun za to, že můžete popojíždět třeba jednu zastávku od rána do večera a na mnoha místech i přes noc v intervalu ne více než 30 minut. Platíte zejména za tu udržovanou síť spojů přes celé město i když tím někde (na okraji města) jede jen pár cestujících.
Tak já bych řekl, že ta cena je v žebříčku zohledněna. Ono to „nejlepší“ neznamená „nejkvalitnější“, ale „nejlépoe hodnocené obyvateli daného města“.
Kdyby pražská MHD stála plácnu o 50% víc, byla by kvůli tomu o kus kvalitnější, ale v žebříčku by si nejspíš pohoršila.
(toto není rant na cenu pražské MHD)
S tím Tokiem bych moc nesouhlasil. Cestovat mezi čtvrtěma vlaky JR (defakto obdoba našeho metra, s 10 vozy a většinou na estakádách) je snadné, ale na nižší úrovni toho moc nejezdí. Japonsko obecně není vůbec socialistická země a veřejná dotovaná doprava tam prakticky není, takže pokud někde není silný přepravní proud, který dopravu zaplatí, tak tam nic není. Prostě když potřebujete v Tokiu někom daleko od nádraží tak máte problém 😀
Ale jednoduche pohybovat a orientovat se to v Tokiu je. Kazda zastavka ma sve cislo a pismeno dle linky a tak je to velmi jednoduche a ackoliv narvane linky ve spicce jezdi ale dost často. Navic to metro/jr jezdi opravdu všude a tak mistni busy neni treba ani vyuzivat :))) osobne s tim souhlasim a 3. Misto maji právem
Jako mínus jejich dopravy bych dal to, že není integrovaná. Dále některé přestupy jsou fakt děs, někde i přes 700m. Pak taky v Tokiu (a víceméně ve všech východoasijských megapolích) chybí nějaký rychlejší segment – něco, jako v Paříži RER. Ale je to takové jejich specifikum – mají rádi, když je ten vlak nebo metro (v Japonsku to je celkem totéž) doveze blízko cíli, i když to cestou furt staví. Třeba na okružní lince Jamanote postavili novou stanici Takanawa Gateway, aby zkrátili dvoukilometrový úsek mezi sousedními stanicemi. Ale pak jakákoliv delší cesta trvá děsně dlouho. Výjimkou je projíždění pár zastávek… Číst vice »
Tak zas nepřehánějte, nějaká slabá veřejná doprava se najde i ve vesničkách na Hokkaidu, ale fakt velmi velmi slabá.
V Tokiu jsem si jednou v ponekud casove kritickou chvili (pred odletem) spletl nastupiste. Cislo bylo stejne, ale jednalo se o jinou spolecnost, tj. jina stanice s velmi podobnym nazvem hned vedle. Pritomnost nekolika spolecnosti tam situaci pro neznale navsteniky trochu komplikuje, ale jinak je ten system super.
Kde je Vieden? Praha je sto rokov za opicami! Vo vsetkom!
Kolik roků za opicemi je Bratislava?
Řekl bych, že o dost – vždyť tam nemají ani tu „tramvaj v rouře“ (metro)… 🙂
Tam jsou velké rozdíly mezi jednotlivými částmi města – širší centrum u Dunaje vybourali a vznikl z tam z toho „Malý Honkong“ – blíží se to k 10 mrakodrapům a buduje se masivní dálniční infrastruktura kolem města a v koho nejbližším okolí a směrem na Žitný ostrov ve směru jednokolejky co jezdil RegioJet a bude jezdit LeoExpress. V téhle oblastech bují předměstská výstavba a v místních obcích Slováci přečíslují místní často spíš maďarský mluvící starousedlíky – ale oni tam nežijí, jen tam přespávají a jsou na víkendy. Autobusy tam jezdí klimatizované Mercedesy – ale sídliště – jejich silnice a chodníky… Číst vice »
Bratislava je Vídeň.
Tak si zkus Vidensky autobusy – Desná špína a neuvěřitelnej smrad!! A starší linky metra teda taky žádnej zázrak – a jednodenní jízdenky jsou vážně ku-evsky drahý!! A ty zoufalý starý tramvaje na Ringstrasse netřeba komentovat – a ty „nový“ už asi 10 let se taky hodně nepovedly!! – to pražský 15T od Kotase jsou proti tomu luxusní vozidla! ( A ty problémový „Porsche-tramvaje“ snad už definitivně Praha vyřadila – praskaly jim nepravý/podvozky.. – ale poučili se všichni zainteresovaní a už vědí že vývoj a design nesmí být venku u někoho kdo nemá o pražské MHD ani šajna – třeba… Číst vice »
A ty problémový „Porsche-tramvaje“ snad už definitivně Praha vyřadila
No tak určitě. A ještě trochu toho štěstíčka.
14T Praha
celkem 60 vozů, z toho:
provozní: 49 vozů
sešrotován: 4 vozy
dočasně odstaven: 3 vozy
v dílnách/v opravě: 3 vozy
odstaven (dlouhodobě/definitivně): 1 vůz
Přijde mi divné, že v té top 19 není Curych. Osobně bych jej zařadil výš než Prahu.
Nevím, jak Curych, ale v Ženevě doprava ve dne dobrá, ale okolo půlnoci konec a do rána (cca 6 h) jen taxi (nebo jsem noční linky neobjevil), zato Praha má i noční dopravu hustou a v mnoha směrech se dá dostat i v intervalech 15 minut (tramvaje a velká část busů má interval 30 minut, v mnoha směrech jedou zdvojeně prokládaně a navíc na sebe čekají, aby mohli cestující přestoupit – nejen v Lazarské (centrální přestupní bod tram.)
V Curychu noční linky jsou. Zkušenost s nimi ale nemám.
Tak ty hodnocení jsou dost subjektivní, založená z velké části na hodnocení místních, případně turistů, kteří mají jen omezené znalosti o jiných MHD. Ale tím, že se Praha dlouhodobě v podobných žebříčcích umisťuje vysoko, lze usuzovat, že MHD tam je kvalitní. A jestli se v jednom žebříčku umístí na 2. nebo 10. místě je jedno.
To já asi taky (byť hlavně kvůli S-Bahnu) ale hádám že v seznamu není protože ho autoři tohoto „světového“ srovnání vůbec nebrali v potaz. Mám pocit že v Evropě se zaměřovali především na hlavní města, což Curych není, stejně jako třeba Hamburk a Barcelona, které bych taky umístil vysoko. A kromě toho jestli byli dotazováni turističtí průvodci, existuje v Curychu něco takového?
S Hamburkem nelze než souhlasit. Dva roky jsem tam bydlel a MHD je alespoň pro mne a skoro stejné úrovni jako v Praze. Noční linky trochu zaostávají, stejně jako přestupy v trase severozápadní pravý břeh vs jihozápadní levý břeh. Obecně tangenty nejsou v Hamburku dobře vyřešeny, ale to ani v Praze.
Je tam i Edinburgh.
Ono by to chtělo vidět ten žebříček celý, ne jen 19 nejlepších.
U Curychu bych odhadoval, že je do toho žebříčku malý, i když metropolitní oblast je srovnatelná s jinými velkými městy. A navíc je to, v Bernu prominou, faktické hlavní město Švýcarska.
Určitě existuje, párkrát jsem v historickém centru potkal skupiny turistů s průvodcem.
Jednoznačně souhlas.Určitě je Curych lepší a ta kombinace s vlakem pod centrem nemá chybu.Navíc takový luxus dojet tramvají na letiště se určitě Praha nikdy nedočká….