TGV je po 31 letech opět v Česku. Přeprava vyšla na více než milion korun
Správa železnic zveřejnila další smlouvy spojené s prezentací 40 let staré soupravy.
Do Česka po 31 letech dorazila vysokorychlostní souprava TGV. Naposledy zde byl model TGV Atlantique v červenci 1991. Tentokrát do Česka přijela jednotka TGV PSE, která už nejezdí v běžném provozu a je 42 let stará. Má veřejnost přesvědčit o výhodách vysokorychlostních tratí.
Souprava vyrazila do Česka včera, dnes ráno dorazila do Děčína, odkud pokračovala do Prahy. Zítra od 12 hodin bude přístupná veřejnosti, od 11 hodin bude slavnostní představení. Výstava jednotky, která po českých kolejích nemůže jet ani vlastní silou, bude putovní: čeká ji přesun do Brna na soukromou akci, poté představení v Jihlavě a Ústí nad Labem.
Správa železnic zveřejnila v registru další smlouvy týkající se celé akce. Přeprava vlaku z německého Saarbrückenu do Česka včetně přepravy po Česku a zpět vyjde na 1,22 milionu korun. Dopravu zajišťuje ČD Cargo. Další náklady přinese ostraha: společnosti Falcon Security zaplatí maximálně 391 500 Kč. V týdnu vyšlo také najevo, že Správa železnic zaplatila více než sto tisíc korun za PR texty v periodikách společnosti Mafra ze svěřenského fondu Andreje Babiše. Šlo o tiskovou zprávu.
Přes polovinu zaplatí dodavatelé Správy železnic
Část nákladů mají zaplatit dodavatelé Správy železnic. V registru se již objevily první kontrakty. Nejvyšší částku – milion korun – poskytlo AŽD Praha. Správa železnic je pro firmu hlavním zdroje zisku. Celkem 950 tisíc korun zaplatí Chládek a Tintěra Pardubice, 850 tisíc Eurovia CS. Celkem mají všichni partneři akce zaplati 6,45 milionu korun.
Samotné půjčení vyjde na 9,34 milionu korun. Pojištění jednotky, které je vyžadováno francouzskou stranou stojí 350 tisíc korun Kč. Jiná smlouva na ostrahu soupravy počítá s částkou 182 tisíc Kč. Cena za zajištění výstavního místa pro TGV byla pořadatelem stanovena ve výši 46 tisíc Kč. Celkem tak Správu železnic akce vyjde na více než 11 milionů korun.
Rychlovlak má sloužit k prezentaci plánů na stavbu vysokorychlostní tratě. „Jde o největší infrastrukturní záměr v historii samostatné České republiky s předpokládanými náklady zhruba 700 miliard korun. Příjezd soupravy TGV je symbolem a také prostředkem, jak veřejnosti přiblížit proces přípravy nových tratí a předat podrobnosti, které od nás lidé očekávají,“ řekl generální ředitel Správy železnic Bc. Jiří Svoboda, MBA.