Těžařská firma České štěrkopísky varuje před písečnou krizí. Staré pískovny se zavírají a nové nevznikají

Pískovna Křenek, ilustrační foto. Pramen: České štěrkopískyPískovna Křenek, ilustrační foto. Pramen: České štěrkopísky

Nedostatek písku se může nepříznivě podepsat na rozvoji dopravní infrastruktury i rezidenční výstavby.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
76 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Peeetr

Dokud se opět nezačne vyplácet jako za první republiky získávat a prodávat písek při čištění dna Labe a Vltavy, tak tam mají v okolí Prahy pískoven ještě stále jasný nadbytek.

roman

Skvělý nápad který vymlátí většinu života v řekách

Lumpy

A to je teprva zacatek
Jak zacnou kamenolomy dochazet to bude teprva panecku jizda

K.S.

Tou dobou nebude už as jezdit uhlí, tak se využije volná kapacita.

Lumpy

Ee tou dobou bude jeste uhli dooost
Spotreba kamene a sterkopisku je relativne stabilni ale kdyz se jedno po druhem bude postupne zavirat tak ty ostatni pujdou rychleji
Tohle domino muze byt rychlejsi nez si myslite
A jen tak na okraj surovina pro kolejove luzko VRT uz ted neni v dostatecnem mnozstvi takze se bude dovazet

K.S.

Kolik kamení je na odvalech a výsypkách? Kolik materiálu z různých staveb se vyvezlo a navezlo na hromady po celé zemi? Tady by mohlo být ještě poměrně velké množství materiálu. Stejně tak se dá kamenivo z dráhy a dalších míst místo „vyhození“ rozdrtit na menší frakci. Otázka je kolik toho materiálu se nám tu takto válí, kolik jej je v haldách. Třeba v Lipnu II je patrně vyvezený celý výrub ze stavby elektrárny. Otázka je kolik kamene končí na skládkách sutě atd.

pan Josef

Co se týče zmiňovaného ložiska u Kolína, pro nemálo místních lidí by těžba i byla akceptovatelná, kdyby byla připravována transparentně a v podkladech pro EIA nebyly od p. Jampílka vysloveně lživé informace – třeba, že těžba naváže na uzavření pískovny u Veletova (vytěžena sotva z půlky, termín ukončení se o několik let překrývá s rozjetím těžby v novém ložisku se stejně nekvalitním pískem), nebo tvrzení, že oblast není využívána k rekreaci (lesem vede celkem frekventovaná cyklostezka, ložisko začíná těsně za osadou Jelen, z valné části tvořené rekreačními objekty). Vtipné jsou i jampílkovo nářky na politické pozadí – sám s podporou… Číst vice »

Gwann

no, takže zbourame třeba půlku hradce, kde nějaké sedimenty taky jsou…a uděláme místo něj piskovnu…aby v osadě jelen byl klid.

jo, tak přesně tuhle logiku jsem měl na mysli. zůstaňte si bez elektřiny a žrádla a aut a plynu zalezli v tom svém ráji v lese.

pan Josef

Nezanedbatelné oficiální zásoby štěrkopísků jsou také pod pastvinami nedalekého kladrubského hřebčína. Koho by zajímala nějaká živoucí památka Unesco, když empatičtí obyvatelé hradeckého sídliště potřebují další nákupní centrum a parkoviště za městem – přece se nepotáhnou sockou do obchodů v centru, když po nich mohou být krásně nevyužité nebytové prostory. A co je jim do nějakých majitelů soukromých nemovitostí a jeji znehodnocení, když oni sami mají maximálně 3+1 v paneláku, že? Jo, tak přesně tuhle logiku jsem měl na mysli… 🙂 Já osobně bych za určitých okolností s těžbou u Jelena problém neměl, mám ho ale s Jampílkem, který krom blábolů… Číst vice »

Gwann

ano, mnozí majitelé jsou také dárecci. to žádná. rádi by dolovali cokoliv kdekoliv, jen když to přinese penízky.

a ano, mnozí obyvatelé města dokážou taky věci…stejně jako venkovane

Jiří Kocurek

Kefalín!? Víte co se stane, když omezíte nabídku? Samožřejmě, že vzroste cena, Kefalín! A když vzroste cena, tak zisky budou jaké, Kefalín??
A to jste, Kefalín, chtěl omezit těžařům zisky?

Gwann

nevím na co mi regujete, ale ohledně popisu máte pravdu.
jen až se zdraží písek, zdraží se stavební práce a to vč. infra. a bude zase řev…jak vydřiduší vydělávají….

Greta

Stavební materiáy je třeba recyklovat, jen ať písek zdraží, alespoň se zvýší u stavebních firem zájem o recyklaty. Nelze donekonečna těžit panenské suroviny.

Kořík

Doufám, že je to vtipem, jinak bych Vás nechal zažít jaké je to shánět tento materiál v některých částech republiky ….

Arimatejský

Myslím to smrtelně vážně, přečtěte si Politiku druhotných surovin z dílny MPO, kde se argumentuje, že většímu využití recyklátů brání jejich vyšší cena oproti primárním surovinám.

K.S.

Lidstvo má před sebou asi 100-150 let, ne že bychom se zničili, ale prostě myšičkový experiment pana Calhouna… na to je písku a dalšího dost.

Hrady z písku

Aneb jak si podkopat dobrý životní styl který máme. Začne to tu být jak eko Němci.

Greta

Jasně, ubohé Německo, to u nás by chtěl žít každý…

Augusto Pinochet

…sarkasmus nebo následky incestu?…nevidím na hranicích kolony Sasů a Bavoráků žadonících o možnost žít a pracovat v tomto panoptiku…

Fučida

U nás v Týnci se proslýchá, že jelikož u Veletova není čistý písek, ale šterkopísky, tak většina nepůjde na stavby v okolí, ale na export do rajchu. Tak se nedivte, že jsou lidi proti.

Ondřej

Nikde není čistý písek,odbtoho mají tridicky aby vytridily písek od kamene

Adamgolias

A od jílu a hlíny ? A jiných organických sedimentů? Máte propletené to , k čemu se používají tridicky.

Rese16

Písek se dokonce i pere. A to hlavně pro odstranění jílu atd.

Adamgolias

Pere , ale třídění slouží k jiné veci , a to k rozlišení frakce , ne pro odstranění jílu.

Jiří Kocurek

Rozlišení frakce neznamená vytřídit písek od kamene?

Gwann

podívejte se kolik u běžných materiálů stojí doprava vs. cena materiálu. pokud nejste fakt blízko hranice, nevyplatí se to nikam vozit. teda vyjma vážení písku na poušť (Dubaj)

erik

Copak stavebnictví….Existují i jiné obory, kde je písek nezbytný. Například sklářství.

K.S.

Tam ale nedáváte písek vyhrabaný někde za barákem, ale potřebujete, stejně jako pro slévárenství, speciální druh.

Tomáš679.2

Na to ale nelze použít jakýkoliv. Pro ten se musí do Střelče.

Zrzek

A Provodína

Vojta

A Střeleč je majetkem sklářského konglomerátu AGC, který odtud zásobuje svoje sklárny v Teplicích a okolí. A pro hnidopichy, vozí se po železnici, nikoliv silniční dopravou.

Gwann

úplně ten stejný problém jako s dopady automobilismu. pod oknem by mi chtěl smrdět každý Venkovan, má přece svaté právo jezdit kam chce, stejně tak parkovat zadarmo kde chce…ale běda, pokud se dálnice nebo VRT přiblíží jeho smoulimu domku…on má právo na klid…

(jakkoliv RSD i SZ dokážou neuvěřitelně)

umíme jen krajní polohu…vypjaté sobectví či vypjaty kolektivismus. od skarpy ke škarpě. po silnici uprostřed neumíme a tak úspěšně marnime obrovský potenciál naší země i lidi

Joker

Přesně. Lidi by měli přehodnotit svoje myšlení a postoje. Život je o rovnováze. Pokud budem pořád v krajních polohách, tak se stanem skanzenem. Rozhadaným skanzenem s nejistotu budoucností.

Hwk

No vy tam žít nemusíte…

Ondřej

Každý máme něco. Joker sice třeba nemusí žít u pískovny, ale musí třeba žít nad smrdící restaurací, nebo poblíž letiště, kde furt hučí motory letadel. Nebo třeba má nad hlavou lom, kde pořád něco těží. Důležité je neztrácet povědomí o tom, že na světě nejsme sami, a taky se někdy zamyslet nad tím, jestli můj odbor k něčemu nebrání blahu tisíců dalších lidí. To blaho tisíců dalších lidí je přitom ve finále prospěšné i pro odpůrce, třeba i tím, že lidi okolo pak jsou míň stresovaní a jsou pak k sobě milejší. V tomto případě navíc úplně slyším ty nářky… Číst vice »

K.S.

Problém je že ten „střed“ silnice je u nás nechutně vlevo. A je to se vším, protože různé zájmové skupiny po lidech pořád požadují ohleduplnost, solidaritu a podobně, pod čímž se ale skrývá jenom to aby prosadily svůj názor a své blahu na úkor ostatních. A fakt je jedno jestli jde o písek, zabíjení kaprů, kožichy, kouření v restauracích, reklamu na alkohol, cigarety, nahotu, náboženské symboly… cokoliv. Už to že existuje nějaký požadavek na „ohleduplnost“ jakoukoliv ohleduplnost ze strany té žádající skupiny popírá. (Musíme rozlišovat krátkodobý, nebo i dlouhodobý požadavek osobní s nějakým důvodem, a požadavek nějaké skupiny.) A objem… Číst vice »

Gwann

to bych si troufnul nesouhlasit…požadujeme stát co se postará…(levice)…ale zároveň aby nás konkrétně neobtěžoval…obzvláště ne daněmi (pravice). takže skarpa-skarpa.

podívejte se, jak se hezky shodlo populistické hnutí ano, co rozdáválo kde mohlo, s ODS ohledně výroby kráteru ve státních financí skrz debilni snížení daní… (a to není závist, já konkrétně na to hodně vydělal, mám čistého další plat navrch)

on u nás chce každý ohleduplnost k sobě…a odmítá ji vidět k okolí…

K.S.

To že někdo snížil daně neznamená že jsme v pravém pangejtu. On tedy problém je že se dnes běžně používá škála XY, tedy dvě osy, levice-pravíce, liberální-autoritářský a ten pravý pangejt je hodně jiný v obou případech osy Y.

Pája

Pravdu máte. Na zrušení superhrubé mzdy a zatnutí 100 mld. se ODS s ANO shodli a teď – když jsou ODS momentálně ve vládě – se snaží seškrtat něco tak, aby výsledek byl alespoň 80 mld. No jo, ale když ono to vypadá na papíře tak hezky….

Gwann

a dopadne to pár menšími škrty (s obrovským řevem postižených, viz třeba ony slevy ve vlaku) a úspora se provede skrz vyssi odhad výběru daní kvůli vyššímu růstu a vysoké inflaci (DPH je samozřejmě z nominální ceny, ne očištěné)

Petr

Ono je to asi ale nejlepší řešení. Žádné drastické škrty, prostě seškrtat ty nezbytečnější agendy a výdaje, a dále několik let valorizovat platy a důchody pouze o inflaci. Růst ekonomiky (růst daňových příjmů, pokles sociálních dávek) a konec pandemie (snížení výdajů ve zdravonictví, všech možných příspěvků apod.) rozpočet do konce volebního období vyrovná sám.

Gwann

jenže tím se konzervuje spousta nesmyslných výdajů.

např. podpora stavebního spoření.
přebujelé úřady.
nesmyslné dublování agend.
práci ztěžující neschopnost státu mezi různými úřady sdílet už disponibilní informace a tak dále

K.S.

Jenže on ten stát a celý systém by potřeboval právě ty drastické škrty, v podstatě osekat všechny agendy na kost. Více méně by se nic nestalo pokud by se zmenšila policie o třetinu, stejně jako pokud by se upravily trestní sazby na podobnou úroveň jako je v Evropě běžné a zpětně se příslušně upravily délky trestů, tím můžeme zase snížit zátěž společnosti neefektivním vynakládáním prostředků. Můžeme dekriminalizovat běžné chování atd. Můžeme začít zavádět mechanismy tržního hospodaření do různých prodělečných oblastí jako je například školství, zdravotnictví atd. Vhodné by bylo zkusit dostat obory, které jsou z principu prodělečné, alespoň na nulu.… Číst vice »

Jarda

Prosim vas, v casti lze s vami souhlasit, ale misty pisete bludy nad nesmysly. Exisruje neco jako pravni jistota. Jak si predstavujete, ze zmenou trestniho zakoniku zmenite delku trestu?? To lze jen a pokud je to pro odsouzeneho vyhodnejsi. Na vsech vetsich rekach dneska jezy uz davno jsou. Vodni elektrárny pouzivaji spad vody, ten ale na všech mistecg neni takový, aby se zde dala efektivne postavit MVE. Add 2) reky, spravce povodi musi zachovávat nejaky prutok a to bylo zejmena poslednich 5 let prusvih i na Labi, Vltave a Morave, natoz mensi reky ještě. Spatne umistena MVE pojede tak max… Číst vice »

Jiří Kocurek

oknem by mi chtěl smrdět každý Venkovan

A když bude z velkoměsta, tak to nevadí? Mě totiž vadí třídění lidí na nadřažené a podřadné dle půvdou. To mi opravdu vadí.

A pokud byste chtěl shodit můj názor: Po Brně autem nejezdím!

Gwann

venkovan byl uveden z důvodu, že právě venkovan protestuje proti pískovně či dálnici poblíž.

Augusto Pinochet

…myslíte vyšší a nižší šlchtu, že?…ne, ale Gwann má pravdu, všichni mrčí na to, že Praha nemá okruh, ale kdo po něm bude jezdit, Lojza, co je do druhýho kraje pro krmivo pro slepice…ten samý Lojza odmítá stavbu okruhu, protože povede za jeho kurníkem…

Jarda

Kdo po nem bude jezdit? Treba vsechny ty dálkové kamiony, autobusy dalkove, vsechna auta, ktera Prahu jen objizdi a opravdu nepotřebuji a dokonce nechteji pro cestu kamsi pouzivat jizni a Sterboholskou spojku…pak po nem muze jezdit i Lojza pro krmivo pro slepice…a dokonce i ten pupik sveta prazak, ktery si nemuze pomalu dovolit bydleni v Prahe přímo a tak se v duchu cool a in doby prestehoval do nejblizsi vesnicky za znackou Praha, aby mohl rikat a psat na FB, ze bydli na vesnici :-))

On první

Strašit nárůstem dopravy je lehce mimo, doprava stoupne tak jako tak, buď v okolí pískovny a nebo dopravou písku od jinud.
Přitom s lomem nebo pískovnou je to stejně jako s dálnici a jakoukoliv jinou infrastrukturu, všichni ji chtějí a nebo čerpají její výhody,ale musí být za kopcem a nerušit mě,ale souseda.

jiný Petr

Nárůst dopravy není mimo, je naprosto logický. Pokud třeba ročně vytěžíme 10 mil. tun písku a průměrná vzdálenost mezi pískovnou a místem spotřeby je 10 km, roční přepravní výkon činí 100 mil. čtkm. Pokud zavřeme spoustu pískoven a průměrná vzdálenost se zvedne na 100 km, pak roční přepravní výkon vzroste 10násobně při stejné spotřebě písku.

On první

To je samozdrejmez pravda,ale lidé řeší dopravu kolem svých domů a maximálně na cestě do práce a nebo nákupem, doprava o kousek mimo jejich zájem je jim u zadele.

Adamgolias

Můžou to přivést vlakem do Kolína ( Záboří , Přelouče…)na nádraží. Pak ty kilometry budou menší. Jo ale ony byly dojebány nákladiště , a v neposlední řadě se písek vozí hůře než kontejnery. To byla přeci běžná praxe , u nádraží byla hromada uhlí a písku , neb se tam přivezlo vlakem .

Jiří Kocurek

Cože? Kilometry budou kratší, protože cesta vlakem se do kilometrů přepravy jakože nepočítá?

Gwann

jen by někdo musel zadotovat takové ty snadno naložitelne kontejnery i náklaďáky a vagony na jejich přepravu. tuším ráda slps, používá se třeba na převoz komunálního odpadu. a k tomu samozřejmě naladit alespoň v podobě zpeveneho prostranství podél nákladové koleje…

K.S.

Nechceme už rovnou vrazit peníze do vývoje nějakého pořádného roadraileru? To by bylo užitečnější než dotovat kontejnery.

Tomáš679.2

Pravda. Třeba taková Písková Lhota je již zatopená a rovněž Lhota Vrbová. Tam kde se těžilo je voda.

Pražec

Vodu ne, písek!

Tomáš679.2

Jasně, že písek. Teď se tam lidé chodí koupat a je tam narváno k prasknutí. Řekněte lidem, že až se vytěží bude z toho jezero na koupání a jistě bude spousta takových co budou chtít mít pískovnu po přechodnou dobu za humny 😉 🙂

Adamgolias

Pane , Polabí jsou místa , kde je voda 120cm pod povrchem, až nebudou pískovny zatopené , bude to s námi už hodně nahnuté . Písková Lhota , teda tam žádná pískovna není , ale rozumím kterou myslíte , tam se od začátku těžilo pomocí korečkových bagrů schopných těžit i hluboko pod vodou. Stejně jako všechny pískovny v širokém okolí. Těží se pod vodou a pak se nechá písek na hromadě před tříděním oschnout.Tato pískovna skončila na limitu územním . Prostě úrodné pole – v Polabí jedny z nejúrodnějších v republice- jsou důležitější než písek do betonu . Na vrbové… Číst vice »

jan

Pravdivě napsáno a to si vemte, že těžba do několika začne na pravé straně z Oseka směr Veltruby.
V ochranném pásmu pod. vod.

Pája

Velmi kvalitní komentář. Tenhle pohled na svět bohužel spoustě lidí chybí. Co bude za 50 let? Děti a jejich děti nemají moc hezké vyhlídky. Je mi z toho občas smutno.

Jiří Kocurek

Co bude za 50 roků? No žádná nová omítka, opadané fasády a žádné pískoviště pro děti. Opadaná omítka i uvnitře, samozřejmě.
K tomu všemu se totiž písek používá. Je poněkud krátkozraké nedívat se na důsledky.

Gwann

máte a nemáte pravdu zároveň. naše společnost plýtvá vším. stačí se podívat na naduzivani betonu a oceli. ale lkat po starých dobrých časech, kdy si každý nakopal písek za vsi…není dobrý nápad. společnost a její organizace se změnila. návrat do starých dobrých časů, kdy 15 lidí spalo v jedné polovytopene cimre vlhkého stavení a do umoru drelo na poli si snad nebudeme prát…a ono kopání písku za vsi je přesně z těchto dob. recept je jasný…užívat druhotné suroviny kde to jde a minimalizovat užívání surovin s vysokou energetickou stopou. on může být sloup klidně dřevěný a občas se vyměnit, ne… Číst vice »

Adamgolias

Děkuji za konstruktivní reakci , od vás to opravdu ( bez ironie ) potěší. Většinou máte názor odlišný memu. Ty místní pískovny jsem uváděl pro ilustraci svépomocného místního hospodářství , o eleminaci dopravy NAD by mělo jít také . Je mi jasné že dnes nikdo nepojede dvoukolakem pro písek . Jen jsem chtěl zvýraznit možnost místních malých regulovaných zdrojů namísto velkorypadel. A to nejen zdrojů nerostů , i u nás roste mrkev a rajčata , ne jen v Tunisku a Izraeli .Samozřejmě že archaické způsoby života si nepřeje snad ani nejzelenejsi fanatik . Jen jsem přesvědčen že lze žít ohleduplněji… Číst vice »

Gwann

lokalizace výrob má smysl. jenže má taky různá omezení a nevýhody. současně distribuční řetězce na to také nejsou pripraveny, a hlavně…český spotřebitel, částečně chudý ale skoro vždy šetřívy…nebude snadno akceptovat vyšší cenu. a tím řetězec problému začíná.

K.S.

Ono je možná v podstatě robotizované zemědělství v oblasti s celoroční vegetační dobou násobně efektivnější a produkty podstatně levnější než zde kde jste rád že to dozraje. Co s tím? No musíte najít způsob jak se tu s produkcí dostat na stejnou cenu za kterou produkují v Izraeli nebo Tunisku.

Pokud to budete s ekologií přehánět, tak je taky možné že se během deseti let začne část lidí, pravděpodobně mladší ročníky, balit a odcházet někam kde je nebude prudit banda lidí co si užila, odžila a teď chce mít zelenou utopii a ještě navíc vysoké důchody, slevy atd.

K.S.

Důležitost statku určuje jen a pouze trh, doby kdy to zkoušel někdo jiný tu byly také a víme jak do dopadlo… S těmi úchyly pozor, někdo by za ně mohl mít lidi kteří se pletou jiným do toho jak chtějí žít a nakládat s majetkem 😉 Co se týče stability vodní hladiny u pískoven, to se řešit dá, spojením, ideálně volným, s nejbližší řekou, tím mimochodem dojde i ke změně rychlosti povodňových vln a jejich rozpliznutí. On ten problém sucha je dost spojený s rychlostí odtoku vody. Ono by asi nebylo od věci, z tohoto pohledu, ty pískovny natáhnout až… Číst vice »

Pavel

Veřejný zájem by se měl nadřadit (samozřejmě při respektování ochrany přírody). Na tomhle systému kdy NIMBY a krátkozraká politika spolehlivě prebije celospolečenský zájem brzy společnost dojede.

Lukáš

… pokud ji dřív nezlikviduje ekošílenství a z něj vyplývající důsledky.

Adamgolias

Zatím nás likviduje auto betono silenstvi

Jiří Kocurek

Čímpak, že se vozí jídlo do měst?

Mrc

Kolik procent aut jsou auta dovážející základní suroviny?

K.S.

Veřejný zájem si strčte někam, pískovna, ani takových 90 % „veřejných zájmů“ veřejnými zájmy nejsou a jsou to jenom zájmy nějaké konkrétní osoby či skupiny. Písek, cement, kámen.. jsou úplně obyčejné obchodovatelné komodity a pokud někde není možné je těžit, musí se dovážet, tak jejich cena vzroste, třeba na takovou úroveň že se někomu vyplatí uplatit částí zisku obec. Nebo se podaří více subjektům otevřít menší pískovny jen pro jejich potřebu, nebo se začne těžit písek z Labe… Whatever. Nevidím důvod proč by měl být zájem nějaké soukromé společnosti na provozu pískovny důležitější než vlastnická práva jiných subjektů. Pokud se… Číst vice »

Adamgolias

Tak to nějak je . V kraji jsou majitele pozemků obesilany 5x do roka aby prodali. Většinou se jedná o nastrčené ucelove vytvořené firmy vydávající se za zemědělce . Nedávno se v obci nedaleko Poděbrad provalila pravda kdy stavební firmy chtěla takto skoupit pozemky a postavit na poli vísku větší než je obec samotná. Dokonce už byl i územní plán změněn . Nakonec to vzdali , lidí poté co se to dozvěděli neprodali . Stejně praktiky mají i těžaři.
Jen poznámka , písek ze sedimentů není použitelný pro všechny stavební aplikace.

Jiří Kocurek

A na zákazníky jste se neptal, nedíval, zákazník byl pro vás nula, prázdná množina. Proč? Není přece veřejným zájmem, aby zákazník dostal co si zaplatil? Písek opravdu není heroin. Nebo zakážete lidem sypat v zimě chodníky, když to přeženu?

Tihleti ředitelé zeměkoule, všude samá ohleduplonost. Ale vidí jen vršek cesty, že je pod ní pískem obsypaný vodovod, to jim nedochází. Hlvně někomu -ohleduplně- sebrat zisky.

K.S.

Prosím? Váš komentář nemá moc hlavu a patu. Stát tady fakt není od toho aby řešil cenu písku nebo to kde jej vezmete na stavbu garáže, tn má spíš řešit kde jej brát za žádných okolností nesmíte. O to jak kde, za jakých podmínek, vzniknou pískovny má rozhodovat trh, který to určí cenou, kterou jsou za písek lidé ochotni platit.