Testovací Panter se přesunul z Lipenky na Bechyňku, stráví tam dva dny
Testování jednotky RegioPanter mezi Táborem a Bechyní. Foto: Jan Chaloupka/ České dráhy
Vlak je vybaven speciální měřící nápravou. Z Tábora se nevydá daleko.
Když tam projel v 93 i AZA80, tak asi nebude problém i s tímhle. Dnes byla i v televizi i pěkná reportáž, jen ty „zatáčky“ v komentáři , to trochu tahalo za uši.
To je problém všech textů určených veřejnosti, když je čte odborník.
Právníkům zase vadí, když noviny píší, že František Jouda „zcizil lahev rumu“, když jí přitom sprostě ukradl, tedy odcizil.
doufejme ze jim tam panter moc nenarovnal oblouky…
Tak pokud bude moci Panter i na Bechyňku, tak by se na Bechyňce mohlo nechat původní napětí 1,5 kVss a jen ho zrekonstruovat, včetně rekonstrukce trati.
Ale o tom zde již dobrého půlroku hovoříme, Plho 🙂
Spíše než rekonstrukce, by se pořídili rovnou panteři s možností jízdy pod 1,5 kV
Tam asi bude otázka, jestli se vyplatí investovat do panterů 1,5kV a rekonstrukce měnírny, nebo jestli je výhodnější v rámci rekonstrukce TV mít rovnou 25kV.
Osobně by se mi víc líbilo zachovat 1,5kV (podle mě to má turistický potenciál např. při nostalgických jízdách)
O měnírně v Malšicích se tu před tím půlrokem psalo, že je nedávno rekonstruovaná a pár desítek let snad vydrží. Sloupy a trolejové vedení je ale potřeba rekonstruovat brzy.
aha, díky za info. Rekonstrukce měnírny mi nějak utekla
Dotaz pro znalé: Jsou Pantery natolik spolehlivé, aby jich bylo 100% turnusováno, jako třeba 6 Leošových černých tramvají?
100% turnusování bych nevěřil u ničeho – vždy je třeba dělat údržbu a vyšší stupně údržby se nestihnou přes noc či za víkend. Takže nějaká záloha tam bude muset být…otázka je, jestli to bude Panter, nebo jestli to bude něco jiného (tedy jestli kraj zaplatí stojícího Pantera či jestli to bude třeba Regionova, která dokonce splní nízkopodlažnost). Dále pak je třeba myslet na mimořádné události – stačí jeden blb na přejezdu a sebespolehlivější jednotka musí být nahrazena na nějakou dobu zálohou (LEO nenahrazuje, ten odříká spoje).
A proč by k…va měl zálohu platit kraj? Kraj objednává službu a je věci dopravce ji zajistit.
Když jdete do kadeřnictví, tak si sebou berete záložní fen a nůžky?
Když nesete kabát do čistírny, tak prodáváte pytlík prášku, kdyby náhodou došel?
Vše co potřebuji k řádnému poskytování služby musím mit zahrnuto v ceně. Nebo mít spočítáno, že mě případná sankce vyjde levněji.
To máte pravdu.Ale v ceně bude zahrnut buď náhradní Panter,nebo za nižší cenu služby náhradní Regionova(podle toho,co si kraj objedná.
Tak náhradní vlak -záloha by nebyla jen pro jednu trať ,jedna záloha pro více tratí ?
V Budějovicích což je první série je turnus na všechny 4 jednotky ale z 90% jich jezdí většinou méně. Aktuálně jezdí 2, jedná je po nehodě na přejezdu a druhá je aktuálně na těch zkouškách. Byly doby kdy jezdila jen jedna. Co se týká novějších kusů například na Plzeňsku tak tam jsou náhrady minimální a je vidět že s každým kusem je to lepší a lepší.
Děkuji za odpovědi.
Plzeňská série se povedla, turnus je na osm jednotek z devíti a nemám informace o tom, že by náhradní souprava někdy vyjížděla.
Bohužel ale u těch jihočeských je časté dlouhé stání po nehodách na přejezdech, a myslím že tohle tou sérií úplně nebude.
LE má Flirtů jen 5.
Mno, takže budou provedeny zkoušky průchodnosti a zároveň také zkoušky tahání/tlačení Panterů stávající žehličkou. Bude tedy možné pořídit dvě netrakční soupravy a tahat/tlačit je současnými mašinkami. Konverze je tedy zbytečná a turistický provoz může zůstat zachován.
to by pak stačilo vyrobit dva pantery jako netrakční soupravy a vyšlo by to ještě levneji.
Akorát vám vzniknou dva atypy.
Pokud to bude „jen“ netrakční panter, to by většina věcí byla shodná. A šlo by to pak strkat dieselem i při napěťovce a to je pane muziky ta málo peněz 🙂
Není to zkouška průchodnosti ale přechodnosti.stavajici žehličky už mají taky něco za sebou.
A ty žehličky budou na koncích objíždět, nebo se do nich bude vymýšlet dálkové řízení kompatibilní s Panterem?
Ne, žehlička se vřadí doprostřed mezi oba díly Pantera 😀
BügelPanter
To je ale napad! A nešlo by tam pro zvětšení efektu místo žehličky vrazit nějakou upravenou 122?
Jasně, ke kotroléru se přivážou dva provázky a ovládání je vyřešené 🙂
Že vy jste viděl díl Mr. Beana, kdy si ve výprodeji koupil spoustu zařízení do domácnosti (vč. velkého křesla) a měl problém jak to ve svém Mini odvézt domů? 🙂
Viděl 🙂 , ale při psaní příspěvku jsem si na něj nevzpomněl 🙂
Mám pocit, že na základě smlouvy mezi ČD a Jihočeským krajem mají ČD pořizovat nové regiopantery v počtu tuším 12 kusů. Když vezmu v potaz dvě jednotky do Tábora, dvě do Písku, dvě do Horního Dvořiště a dvě na trať Žirovnice – Počátky – Jindřichův Hradec – Veselí nad Lužnicí, tak je tam případná rezerva pro Lipenku a nasazení nových jednotek po případné elektrifikaci České Velenice – Třeboň – Veselí nad Lužnicí.
Celkem má být v kraji 15 panteři, 4 jz jsou takže 11 nových, dejme tomu že jeden až dva budou záloha tak máme k dispozici 13-14 panterů. Atualne pokud jezdí všechny 4 kusy tak je pokryto na Velenice a Strakonice (nevím jeslí všechny spoje co jedou jen po Divcice/Zliv). O víkendu pak i směr na Horní Dvořiště. Těch 11 dalších kusů by to mělo pokrýt bezpečné i s Velenice-Veselí. S tím že část spojů na Dvořiště bude vedeno soupravou OeBB. Na Lipno a bechnku budou potřeba si další kusy navíc, což záleží na dohodě CD s krajem vzhledem k tomu… Číst vice »
Na Lipno by mohli jezdit přes Rybník panteři a soupravy öbb na Dvořistě a Linz. A jednotky by šlo i využít než se elektrifikuje trať Velenice – Veselí.
Tak ve Zlivi jsou denně Plecháče s Bds a B, takže Panteři asi nepokryjou jak Strakonice jak Zlivskej expres.
Takze by Os nekoncili v H.Dvoristi,ale jezdili na Lipno?
To bude poněkud komplikované, protože trať na Lipno odbočuje už v Rybníku.
U části vlaku které nepokracuji dále na Linz je to určitě možné, ale těch je minimum.
V sezoně jezdí přímý vlaky ČB – Lipno. Akorát teď to jezdí (jezdily) Bafíky nebo Regionovy.
Zajímalo by mě, proč je v testovací soupravě posunová lokomotiva řady 704, trať neznám, tak proto se ptám.
Zkuste si přečíst ten článek. Baštím lidi, co diskutují a ani si nepřečtou o čem se točí.
a ta žehlička to sama neutáhne?
Předpokládám, že potřebují jezdit na obě strany. Když budou mít na obou koncích mašinu, nemusejí objíždět ani sunout.
LOL, mentoruješ tady na téma přečtení článku, ale na fotky ses nepodíval. Osobně si myslím, že lego tam je jen proto, že pantera nasunulo pod stejnosměrnou kolej a po akci ho zase vytáhne, ale třeba je za tím neco víc.
Jasně,že je v tom něco víc.Automatické spřáhlo.To má protikus,ten se namontuje na 704 a ta ho pak po spojení dotáhne ze střídavé pod stejnosměrnou část.Žehlička se pak připojí již šroubovkou k té 704
A loko 704 je nějak upravená pro automatické spřáhlo oproti žehličce? Kvůli posunu jednotek v depu?
Ten protikus automatického spřáhla se dá namontovat na jakoukoli loko,nebo vůz se šroubovkou.Ale je těžký,takže je snaha s ním manipulovat co nejméně.
Díky, takže samohybný spojovací vůz řady 704 🙂
Jenže podle fotky je mají obě jen na jedné straně.
To kdyby vypnuli šťávu.😆
Nebyla by na tuto trať vhodnější souprava využívající Jakobsův podvozek?
Možná ano, ale tady jde o nalezení řešení v rámci stávajícího/nakupovaného parku ČD.
Otázka je, co bude formálně znamenat úprava Pantera na 1500V. Pokud výběrko a soutěž, tak to bude beztak divočina. Pokud jen nějaký dodatek ke smlouvě, bude to snadné a rychlé řešení.
Tak rámcová smlouvaje na 50 ks a zasmluvneno je aktuálně 31 ks, takže 19ka je volných, otázka je za je možné podle rámcové smlouvy objednat i 1500V verzi nebo už je to moc velká změna smlouvy a bude potřeba vyberkp.
No i kdyby to bylo zvláštní výběrko, tak by to asi moc problém nebyl. Do soutěže na 3 jednotky na 1500V by se beztak přihlásila jen Škoda.
Co když ne a co když by do toho někdo hodil vidle a následně ho shodil ÚOHS? Pokud by to bylo na výběrko, bohužel by to zavánělo průserem a nechutnými časovými průtahy…to už by bylo jednodušší dodat Pantera jako 2-systémového a pak soutěžit jeho konverzi na 3-systémový.
Ono je to taky tak, že trolej i s měnírnou na Bechyňce je za hranicí životnosti a kompletní rekonstrukce je nezbytná. S měnírnou a nutným zálohováním to vychází podstatně dráž než konverze na 25 kV. Případný retroprovoz lze zajistit mobilní měnírnou 25kVAC/1,5kVDC, zapojenou do vlaku.
Myslím právě, že měnírna po velké rekonstrukci (2003 – nový trafa, silové prvky, dálkové ovládání, GSM…), není za hranicí životnosti. Trolej, sloupy jsou, bezesporu. A to je ten problém rozplívačů nad 25 kV/50Hz, kdy přání předchází realitě. Jóó…, kdyby to byl šrot, tak není zbytí a výhodnost je zřejmá (odhlédneme-li od skutečného ekonomického řešení pro daný prostor – autobus, nebo minimalistické řešení – malý motoráček, popřípadě fungující na šetrnější palivo). Ale asi nejen mne se ekluje zrušit/odstranit/zlikvidovat něco co obstojně funguje a je v solidním stavu. Blíže rozebráno již v diskuzích z kraje roku o možných změnách na Bechyňce.
Měnírna s vybavením z roku 2004 je opravdu na hranici životnosti? Viz https://zdopravy.cz/polemika-konverze-neni-nutna-problemem-bechynky-trakcni-soustava-opravdu-neni-pise-inzenyr-ze-skody-42468/
Na tu diskusi si vzpomínám, a i na to, že právě ekonomický rozdíl rozhodl o změně napětí. Měnírna není zas tak zastaralá, ale není tu redundance, záloha pro případ odstavení nebo výpadku. Tehdy by se asi hodilo softwarově upravit Pantera na naftu. Dimenzování TV v systému 1,5 kV a 25 kV je pořádný rozdíl – stožáry a váha lan a a trolejového drátu. Další věc, jak by to bylo s napětím při nasazení Pantera ve verzi 1,5 kV=.
Ta redundance tu není od roku 1903 a zatím to celkem funguje. Zase to není koridor.
Stejně nechápu že je to nenapadlo dříve
Proč se snažit, když tam JČK byl ochoten platit za provoz jinde neuplatnitelného šrotu??
Třeba kvůli perspektivě do budoucna? Pak odpadnou úvahy libereckého typu, jestli je lepší „český šrot“ (854, 843) nebo „německý šrot“ (845). Pokud ČD nabídnou reálně dostupné řešení na dalších 20 let, tak budou mít konkurenční výhodu.
A dopadne to jako na R14, viz rozhovor publikovaný zde. Místo nabídky s novými vozidly MD vyzvalo ČD k podání nabídky se šroty na úrovni Arrivy a jejích 845. Tady žádná systémová perspektiva bohužel není…čest výjimkám.
Nevím, do jaké míry byla ta jejich nabídka na roky 2025+ závazná a vymahatelná. Třeba Olomouckému kraji naslibovali Stadlery a moc jich zatím nejezdí. Už jsem to psal jinde, ale na R14 bych považoval za ideální na začátku roku 2021 vypsat regulérní výběrové řízení pro nová vozidla na roky 2025 a dále (min. 10 let), ať mají všichni čas se připravit a dát slušnou nabídku.
Také nechápu, jak je možné, že Newtona po ráně jablkem hned nenapadla speciální teorie relativity.
A Váš výrok beru za sarkasmus.
Ono možná napadlo, jen se prostě musí panter v těch malých poloměrech vyzkoušet, jako základní minimální poloměr pro provozování má 150 m.
Takže se třeba určí rychlosti, jakými bude poloměry projíždět, třeba bude potřeba osadit mazníky, rozšíření rozchodu tam už předpokládám je.
A to je takový problém v rámci zkoušek jet vlastní silou? Nebo to vozidlo nedokáže, když by se mu softwarově vysvětlilo, že 1500 mu má chutnat taky.
Kdo tu SW úpravu zaplatí, otestuje, schválí a zaplatí úpravu zpět?
Kdyby to tak jednoduše šlo provést, nečekali by na rady od nějakého Džamela.
Pokud by se ČD dohodly se Škodou, aby úpravu prototypově udělala a pak s SŽ a DÚ aby jízdu takového vlaku schválila, pak by to šlo. Ale pokud šlo jen o to vyzkoušet jízdní vlastnosti v obloucích, je rychlejší, jednodušší a levnější toho pantera tlačit.
Vždycky mě baví, když si lidi myslí, že stačí přepsat jedno číslo v okýnku v softwaru a je to.
A ti stejní lidi často nevědí, jaký je rozdíl mezi napětím a proudem.
No kurnik. To je nápad. A ti bl..ci furt vyrábí i čtyřsystémové lokomotivy a ono stačí naklepat do compjůteru jiné napětí a mašina si to přebere.
Tady nejde o mašinu jako takovou, tam by to problém byl, ale zde jde o tramvaj, která pojede maximálně třetinovou rychlostí své konstrukční, tudíž není třeba plný výkon… Stejně jako Bobiny v Praze… Chápu, že Bobina je odporka, ale u Pantera by to také nemusel být problém. Pro silovou část vůbec.
Koukám další, co se snaží nacpat co nejjednodušeji stejnosměrné napětí do třífázových motorů…
Přece je rozdíl jestli mám jednotky na 3 kV DC a chci ji krmit z vyššího napětí AC anebo mu jen snížit ty stávající 3 kV na polovinu. Elektronika si menší napětí sežere, při omezeném proudu bude mít tedy nižší výkon. Nebudou fungovat detaily jako přepěťová ochrana dělaná na 3 kV, ale na zkoušky to stačí. No a pokud mají SW natrvdo programovaný pro jedno napětí s tím, že to nelze paramtericky změnit tak je to spíš chyba návrhu. Ale tomu nevěřím, protože vícesystémy dělá i Škoda.
Elektronika si menší napětí sežere, při omezeném proudu bude mít tedy nižší výkon U odporovky máte max. proud stejný jak na 1,5, tak na 3 kV (trakční motor není odporový vařič ani žárovka). Výkon tedy není čtvrtinový, ale poloviční. U elektroniky je ale problém. Třeba takový pulsní měnič napájený polovičním napětím – zkuste (nejlépe softwarově 🙂 ) vysvětlit komutačnímu kondenzátoru, že i při polovičním napětí má mít plný náboj, aby mohl komutovat jmenovitý proud. A nejsem si jistý, že omezení proudu na polovičku by bylo vyhovujícím řešením (možná na ty zkoušky by to stačilo, chtělo by to podumat nad schématy).… Číst vice »
Tak mu to panterovi vysvětlí ,sem zvědav.
Měl jsem za to, že nejmenší poloměr oblouku na Bechyňce je u Sudoměřic. Není?
Nejspíš to bude oblouk v Táboře hned za mostem přes Budějovickou ulici u Mostecké ulice, ten má poloměr 125 m.
Asi to tak bude. Našel jsem v archivu na k-reportu:
„Nejmenší poloměry oblouků na Bechyňce jsou 125 m, jedná se o tři oblouky (Tábor – bechyňské záhlaví, Sudoměřice u B. – za přejezdem na silnici II/137 a rovněž bechyňské záhlaví této dopravny).“
jestlipak se se stejnou technickou vervou resi kazde podobne velke mesto jako bechyne…
Třeba Liberec? 🙂
stačí přece Panterovi softwarově vysvětlit, že mu Diesel má chutnat taky 🙂
přesně, a do liberce by se možná dalo i na uhlí, ne?
Kolik koní by muselo bejt zapřažených, aby to tam 2vz pantera dotáhlo? 😃
Nevím jestli každé, ale Uherský Brod, Bojkovice, Slavičín, Bylnice, Trenčianská Teplá a Trenčín ano. Mělo by se přestupovat nebo přepřahat a ne jezdit přímo.
no spis by se melo jezdit 15x levnejsim autobusem z pohledu porizeni, vyrazne levnejsim z pohledu udrzby, vyrazne vhodnejsim pro obsluhu uzemi a s nulovou nutnosti udrzovat elektrizovanou zeleznici pro dvacet lidi za den…
(mimochodem, vsimnete si, ze pocet cestujicich se v techto uvahach nikdy a za zadnych okolnosti neobjevuje – v eraru proste penize jsou)
Takových adeptů je hodně. Když to seřadíme shora od příslovečného Mochova (2,57 osoby na spoj), nebude Bechyňka ani v první desítce.
A jinak je to ideální adept na dráhu místní, tramvajovou, s provozem nákladní dopravy v době, kdy se na trati nenachází tramvajové vozidlo. Na JHMD to prošlo. Taková EVO 2 vyjde na 1/4 ceny vlaku, což už něco znamená.
Dvě T3 sprazene zády k sobě a je to?