dpp

Tesla spustila gigavlaky. Doprava do továrny u Berlína je zdarma, překvapivě jezdí na naftu

Tesla v závodě u Berlína spustila vlastní osobní železniční dopravu. Zdroj: Tesla EuropeTesla v závodě u Berlína spustila vlastní osobní železniční dopravu. Zdroj: Tesla Europe

Ekologové upozorňují, že linka nebyla na rozdíl od továrny zahrnuta do rizikové zóny a nespadá pod zákon o hlášení nehod.

61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
FilFee

Vypadá to, že jednotky, co tam jezdí nejsou vlastněné jenom NEB. Posledních pár dní tam jezděj Talenty od AlphaTrains, stále v RegioJet nátěru, akorát bez loga.

Huh

Co to je henten oná Gigatovárna a Gigavlak? Že by marketingové gumování vnitřku lebení?

Osamělý Vlk

Osobně nechápu, proč ta trať tolik vadí. Přece jen, Wuppertalská závěska prochází skrz chemičku a nikomu to nevadí, a i když je to relativně bezproblémová dráha, tak ten vůz může spadnout dovnitř.

Jiří Kocurek

No rozhodně v tom nemůže být namočený drážní úřad, který jim prostě nevydal potřebná povolení ke stavbě troleje tak rychle, aby se to stihlo s otevřením fabriky. Úřady totiž reagují promptně, obratem.
Bateriový vlak Tesla by se schválil za 2 týdny!

Plecháč

Oni chtěli stavět trolej nebo schvalovat bateriový vlak?

eLzyx

jsem si tak vzpomněl na ekologické křiklouny v rámci EU – Dánsko. Ti by spalovací osobáky zakázali okamžitě, ale když jsem jel vlakem přes celé Dánsko, tak to byly taky jen diesely. A co víc, elektrickou lokomotivu jsem tam snad ani neviděl. To jsme v ČR mnohem ekologičtější.

Juraj

Tak zároveň je nutno říct, že Dánsko teď mohutně elektrizuje a v horizontu několika let počítá s kompletním přechodem na elektrickou trakci. To jen na okraj.

Elb

Dánsko nemá zase tak řídkou síť hlavních tratí, to spolu s jejich vysokým HDP je trochu zvlaštní. Takže po 60 letech doženou elektrifikační stav ČSD.

Miloš

Jste si vzpomněl? Zkuste si taky vzpomenout na češtinu ze základní školy.

Remenestar

@Miloš to s tou češtinou je dost trapné….. Musím ale poukázat na to, že takový, jako vy, co ostatní upozorňují na češtinu, jsou většinou lidé, co nemají žádný názor, nedokážou pořádně na nic odpovědět, většinou takové ještě ve škole šikanovali, nebo prostě byly jen šprti…. A takových lidí, jako jste vy, co opravují ostatní, je mi velice upřímně líto. Většinou v dospělosti to doma nemají jednoduché, jsou tam spíš pod pantoflem…..

JirkaJJ

Vlaky tam budou jezdit 60x denně? Nevyplatilo by se to zadrátovat? A nebo na ekologii si jako vždy jen hrajeme?

eLzyx

řekl bych, že to teprve přijde. Udělalo se to tak, aby to co nejrychleji proplulo německou byrokracií. Teď se může x let řešit elektrifikace.

eLzyx

Osobně ten diesel chápu – asi to mělo kratší povolovací řízení než výstavba elektrifikované tratě. Musk se asi musí hodně drbat na hlavě, kde to postavil fabriku, protože co nějaká snaha o změnu, to tuna lejster pro posouzení, povolení … nebýt německé byrokracie, tak už tam stojí dvojnásobně velká fabrika a chrlí další model, aby se nemusel tahat přes půl planety z Číny, nebo US.

Bartol

K čemu 2x velká fabrika když nejsou k sehnání zaměstnanci? Tesla tam má pronajímat prostory Vietnamcům na provoz tržnici?

eLzyx

zaměstnance tyhle fabriky začnou v dohledné době redukovat. A čím jednodušší úkol, tím rychleji. Teslaboti jsou v určitém stupni vývoje a ty jednoduché úkony zvládnou. Dnes tyto jednoúčelové zaměstnance chránila jejich nízká cena vs vysoká cena průmyslového robota. Ale to se za pár let změní.

Vojtech

Podívej se na VW Emden… auta dělají roboti a kolem toho běhají jen inženýři s tablety. To není skanzen jménem Mlada Boleslav. I fabriku v Blavě, po té investici 13 miliard Kč v loňském roce bude něco jiného, i když tam bude hodně manuálních dodělávek na totálně TOP autech z VW GROUP

Osamělý Vlk

Což je svým způsobem dobře, protože nemůže dělat blbosti. Elon Musk je celkem kontroverzní osobnost, která sice má nějaké cíle, ale nemá absolutně představu o tom, co je reálné, takže v rámci možností funguje, je Space X. Z hyperloopu zbyl prakticky zbytečný projekt, kdy je lepší postavit klasiké metro, ať už kvůli kapacitě, tak i účelnosti. (Jediná výhoda je snad jen ta, že se přepravují auta, pokud nějaký řidič nenabourá.) Koupě Twitteru taky nic moc. OK, pár Tesel snad funguje, ale je to asi pořád spíš ve formě klasického elektromobilu.

eLzyx

proč blbosti? Pokud by vyráběl TM3 v Evropě, tak to ekologii a ekonomice Evropy pomůže víc, než je vyrábět v Číně a vozit přes půl světa. Navíc by ta auta mohla být zase i levnější.
Také se bude hledat místo, kde postavit fabriku na elektrické dodávky. Proč by to nemohlo být Německo? A ono to Německo asi nebude, protože byrokracie. různé „anti“ spolky.
Co se týče Tesel obecně, tak je to naprosto normální auto.

Osamělý Vlk

Jako pokud by byl přijat Green Deal, tak to bude ještě lepší, protože se všechny automobilky budou muset přizpůsobit výrobě elektromobilů, čímž se samozřejmě elektromobily zlevní. Otázkou ovšem je, jestli chceme zlevnění. Přece jen, auta jsou problematická sama o sobě. Rozhodně je lepší nepoužívat osobní auta, ale spíš prostředky hromadné dopravy. Problém Muska je v tom, že si něco vymyslí, ale vůbec nevidí, nebo odsouvá problémy. Je to jako kdybych měl sen, že se budeme pohybovat na dlouhé vzdálenosti teleportováním.(OK trochu přeháním, ale v podstatě je tohle jeho způsob modernizace). Je to hezký plán, ale technicky to vyřešíme jak? Nemáme… Číst vice »

Johnny Cash

To by mě zajímalo, kdy se jim přijdou přilepit lepiči na koleje.

Bohumil Pokorný

Mě jen zaráží benevolence německého drážního úřadu,když to srovnám s tím naším.

Martin Hroch

A v čem konkrétně?

Bohumil Pokorný

V textu je divná věta o tom,že linka nespadá pod povinnost hlášení nehod. Buď jde o špatný překlad nebo provozování drážní dopravy po této vlečce bylo zahájeno bez povolení drážního úřadu?

JaŠ

Tak to mě hlava nebere.
Přestože jsem fanda Tesly, tak nerozumím tomu, proč do fabriky nezavedli elektrifikovanou trať nejen pro zaměstnance, ale i pro dovoz součástek a odvoz aut do celé Evropy. To podělali.

Zlámalík

Protože by to bylo dražší a Tesla jsou děsní kolenovrti. Něco o tom víme.

Petr

Oni maj asi dulezitejsi veci na praci, nez uspokojovat cesky sotouse… Proste jim to takto davalo smysl, tak to tak udelali.

Pat

Protože Tesla fakt není pro ekologii a podpora vlaků jde proti jejich misi. (Prodat co nejvíc aut)

MajsterN

Tak tak. Elon by radši vozil 160 tesel za sebou v tunelu bez větrání/hašení, než 1 vlak. Jenže tady je v Německu a ne v Kalifornii.

Jiří Kocurek

Jasně imaginární šotoválka.

Mitsubishi dělá jak vlaky, tak auta. Tatra v minulosti stejně a když by se na železnici našel odběr pro Tesla baterie, tak jim je Elon klidně prodá.

Přestava, že na troleje nedostali včas razítka, protože úřad vede válku proti automobilce, aby jim co nejvíc ublížil, je jak moc mimo?

Pat

Hele, já jsem si to nevymyslel. O Mitsubishi jsem nic neřekl proto, že tam nevím o historii lobbingu proti jakékoliv kolejové dopravě. Myslíte že Hyperloop a celá ta extrémně hloupá debata kolem nevznikla jen kvůli tomu, aby se zpomalila výstavba železnic v USA? No tak

Bartol

Elon Musk chce v budoucností zavést nákladní dopravu se svými kamióny na baterii…

Okoloidúci

Neelektrifikovať trať ktorá

a) ide do továrne na ELEKTROmobily
b) má pomerne veľkú premávku

je fakt bizár.

Michal M

Bizár je spíš být šotouš.

Aussiger

TeslaZug Betliner steht ..:-)))…jj když se jde na „Sicher“..naftička nesmrdí

Jan

Dieselovými soupravami, které mají výraznou uhlíkovou stopu? Co ji takhle vydělit počtem cestujících?

Tom

Přesně, elektrifikace by určitě byla fajn, ale takto je to o hodně lepší než stovky aut. I kdyby to byly Tesly ze 100%.

czhunter

Tak u Tesly bysme asi očekávali bateriové vlaky – což na takový malý „pendelzug“ rozhodně v roce 2023 není žádné sci-fi.

Vašek

Tesla není výrobcem vlaků, trať nebyla historicky elektrifikovaná a provozovatele si zařídila z lokální nabídky. Rozhodně lepší řešení, než autobusy. Elektrifikace/bateriové vlaky, apod se dají řešit později. Teď by to jen znamenalo, že by furt ještě jezdily busy.

czhunter

Pro PR je úplně jedno, co se kdy dá řešit.
Vypadá to blbě. TEĎ.
To jest celý obsah sdělení.

Michal M

Nevypadá to blbě. Tesla s vlaky nemá nic společného.

MildaIV

To je matematika, ta je se zeleným náboženstvím nekompatibilní.

Frantisek

Spíše s jakýmkoli náboženstvím. Ale není divu, pouhé natírání na zeleno propagují v komerčním zájmu i mnozí jiní, no nevěřte tomu…

Michal M

Zavést vlakovou linku (která je určitě dražší než autobusy s obrovským byrokratickým i dopraváckým oprcem jako bonus) je „natírání na zeleno“?

Vojtěch

A sám máte zelené jméno, lul

PetrH

Na jednoho to bude o řád méně než autem na stejné trase.

Michal M

Asi tak. Uhlíkovou stopu té jednotky odhaduju na deset aut.)

MildaIV

Největším nepřítelem elektrizace (nejen) železniční dopravy jsou ekopomatenci, kteří prosazováním svých ideálú výrazně zdražili elektrickou energii.

Jan Tichavský

Ideál neodebírání fosilních paliv z diktátorských režimů nebo budování si závislosti na dovozu uhlí z Austrálie je nejen normální ale je to i bezpečnostní otázka. Země nás prohlásí na nepřítele a díky našim nákupum vlastně začneme financovat jeho válku proti nám (klidně i tu hybridní) nebo tam proběhne převrat a bude chtít dodávat někomu jinému. Bohužel si někteří zvykli na velmi levné energie z doby přebytku během koronakrize, tak se toho nechtějí vzdát.

MildaIV

Zajímavé že odběr fosilních paliv z diktátorských režimú prosazovali nejvíc právě ekopomatenci.

Mysel

Ekofanatici stoji za renesanci fosilnich paliv, ale jeden diktatorsky rezim jim do toho trochu hodil vidle. Ted se to marne snazi nejak propagandisticky pojmout. Zatim zjevne marne, za blbce jsou furt.

Pandrhola

Jaké levné energie z doby koronakrize má pán na mysli ? Cena elektřiny roste od roku 2018, kdy Německo už mělo vypnuté příliš mnoho JE a to vytvořilo tlak na růst cen. V době koronakrize se jen růst pozastavil z důvodu různých omezujících lockdownů spojených s pozastavením ekonomiky.

eLzyx

z Austrálie se nevozí energetické uhlí, ale technologické – černé. Tedy nepálí se v uhelných elektrárnách na teplo a elektriku, ale používá se v hutích.
Pokud se nevyplatí dolovat tady v nějakém malém lokálním dolu, tak co jiného dělat, než jej dovézt z dolu většího?

PetrD

Přesně tak, už X let se OKK v Ově vyplácí dovážet černé uhlí z Austrálie a výsledný koks vyvážet do USA.

Jan Tichavský

Výrazná uhlíková stopa je relativní pojem. Určitě bude menší než současný převoz zaměstnanců autobusy, jinak nemá železnice žádný význam. O návozu zaměstnanců vlakem se mluvilo už při první Muskově návštěvě ještě během výstavby továrny před pár lety. Ale je ostuda Tesly, že si neobjednala bateriový vlak, mohla by si ho v areálu sama nabíjet ze solárních panelů a vlastních Megapacků, když už teda neumí udělat vlastní a elektrickou VHD ignorují.

Petr

Zadna ostuda to neni. Je snad ostuda, kdyz zamestnanci rafinerie cestuji do prace elektrickym vlakem? Kdyz zamestnanci pivovaru pijou vino? Kdyz si reznik dava k veceri zeleninovej salat?

Fsp

Tak. Ani není ostuda když klimatičtí aktivisté letí na dovolenou na Bali.

Mysel

Nebo kdyz jejich svata organizuje saskoplavbu jachtou..

Vojtěch

A přesně s tímto přístupem se nikam neposuneme

Juraj

Moc bych sem ty spolky netahal. Leckterý ekobloger bohužel dělá dost medvědí službu seriózní debatě o životním prostředí a klimatické krizi.

DMU s kapacitou 400 cestujících nebude mít nikdy horší stopu než 400 aut, byť elektrických, hlavně při započtení externalit. Je škoda, že se debata vždy zredukuje pouze na naftu v nádrží a nehledí se na širší kontext veřejné dopravy proti té individuální.

esc

Nakonec jsou to ale právě společnosti jako Tesla, kterým tenhle narativ maximálně vyhovuje.

JaŠ

Ale houby.