Tesla Model Y se stala nejprodávanějším autem za první čtvrtletí v Evropě
Tesla Model Y. Foto Tesla
Elektromobily dosáhly v březnu již přes třináct procent evropského trhu.
Elektromobily dosáhly v březnu již přes třináct procent evropského trhu.
Nejvyšší čas aby lidi začali platit za externality z dopravy které se tím vytvoří Na kolik si cenite, že se dožijete o 10 let méně než můžete. Podívejte se na věk dožití vracet 1990 severočeském kraji a kolik je tam dnes a kolik je v Praze
Stanjura chce zavést školné a danit stipendium na doktorandská studia, čímž sníží vzdělanost obyvatel, ale jak i průměrný diskutující tohoto webu ví, blbcům se dobře vládne a po přečtení této diskuze to vypadá, že už ani nemůžeme klesnout o moc hlouběji.
Až ten machr Stanjura zjistí že stipendium na doktorandské studium je třeba 12 000 Kč měsíčně tak by mě fakt zajímalo co se zdaňovat. A kdyby se to totiž bralo jako mzda tak mám nárok na vratku daně cca 30 000 ročně
Tak to je smutná zpráva. Lidé jsou nuceni kupovat něco, co moc sami nechtějí, ale co se jim násilím (dotacemi atd.) cpe hlava nehlava. Je mi z toho smutno. Bojím se že kvůli zvrácené politice EU spousta lidí přijde o práci, podniky o konkurenceschopnost a my všichni o svobodu pohybu.
Nemám nic proti pokroku, proti novým technologiím, naopak. Ale jejich prosazování vždy šlo zdola a nikdy se zhora.
Evidentně jste v životě neměl možnost existovat s baterkáčem, jinak tak nebetičnou kravinu jako: „Lidé jsou nuceni kupovat něco, co moc sami nechtějí“ nenapíšete.
Nikdo spotřebitelům nákup baterkáčů nenutí. Ta auta jsou pro lidi se svou garáží nebo pevně daným parkovacím místem výrazně lepší. A kupují se proto, protože jsou při srovnání s konkurencí v podobných cenových hladinách. Pokud by to bylo o tom, že jsou tak špatná, tak si lidé nechají stávající auta, nebo si koupí spalovák.
Ne elektro autem jsem opravdu ještě nejel a uznávám jeho nesporné výhody a obrovský přínos pro dopravu ve městech. Co mi vadí tak je jejich násilné prosazování. Ať už formou přímých dotací nebo umělým zdražováním aut se spalovacím motorem. O nepřipravenosti infrastruktury a ekologických i bezpečnostních či hospodářských dopadech nemluvě.
Spalovací auta se ale nezdražují uměle, ale z důvodů lokálních emisí. Pokud až 90% znečištění ve městech tvoří doprava, tak je to pro životní prostředí naprosto logický krok.
A to není umělé? Ano doprava vytváří emise, ale ne všechny jsou ze spalovacích motorů. Spousta z nich je od pneumatik a brzdových destiček. Dovolím si říci že od normy euro 5 spalovací motory nepředstavují zásadní zátěž pro životní prostředí.
ne, není to umělé, jinak by se ty normy neměnily. I u moderních motorů vzniká zejména za studena pořád poměrně velké množství jedovatých a karcinogenních látek, které jdou z výfuků přímo na chodník a lidem do plic. Náklady na léčbu respiračních a onkologických chorob v důsledků znečištěného vzduchu jdou do obrovských částek. Navíc naše STK jsou vyloženě pověstné podvody, kdy projde na emisích kdejaký vrak. Zejména ve městech je ta zátěž obrovská a pro zjaímavost způsobuje 10x více předčasných úmrtí, než dopravní nehody.
Přesně tak, souhlas.
Bohuže tomu tak není a je to jenom váš názor, nepodložený fakty.
Bohužel tomu tak je těch studií je na to víc než je zdrávo a ještě tady začne vypisovat tak co takhle napíše že jsem Dezolát?
fajn, jestli máte alespoň motor euro 5, zaveďte si výfuk do kabiny a otestujte si to sám. V testu nemůže dojít k žádné škodě.
Nemluvím jen „jet“, ale mít možnost s ním existovat (aspoň týden). Lepší jednou vyzkoušet, než 10× něco číst. Až vyzkoušíte, pochopíte, proč je baterkáč nejprodávanější, i když stojí stejné peníze jako srovnatelná konkurence (a to bez dotace). I pokud spalovací auta „uměle zdražují“, tak stále i při započítání dotace 50 % bude Tesla Y výrazně dražší oproti druhému Sanderu. Tak co nutí uživatele kupovat si výrazně dražší Teslu, když si mohou za polovinu koupit Sandero (potřebují-li velký kufr, tak Jogger)? Asi to auto bude opravdu dobré, když za něj chtějí dát až o polovinu více. A není to jenom o… Číst vice »
A kde si ti lidé budou nabíjet? Ne každý žije v rodinném domku. Už vidím jak někdo kdo má pár korun si kupuje ojeté elektrické vozidlo a řeší baterii.
Konvenční vozy citelně zdražily mj. proto aby automobilky mohli prodávat elektrická auta a nemuseli tak platit výpalné Bruselu. Zkuste si koupit nějaké jednoduché auto do čtvrt milionu. Dříve tu bylo x možností včetně fabie. Dnes žádná.
V rodinných domcích žije skoro půlka obyvatel. Zhruba 20% obyvatel žije v různých menších činžácích, kdy se parkuje před domem, na dvoře, nebo v garážích – zřízení wallboxu je zde složitější než u RD, ale pořád technicky poměrně snadné. Zbytek žije na sídlištích, tam je to složitější z pohledu množství míst, ale během desítek let reálné. Ono není potřeba mít nabíječku u každého místa, ale stačí jich zhruba 20%. K tomu celému je potřeba přičíst ještě možnost nabíjet naopak v práci. Takže z principu je to v delším horizontu řešitelná věc. Konvenční vozy zdražily částečně kvůli inflaci jako takové a… Číst vice »
Nabíjet elektro auto je největší banalita pod sluncem klidně si ho na 3 dny půjč a uvidíš. Nápověda. Až pojedeš do Lidlu nabíječka je tam a bude se divit jak je levná
A co když už si tam bude někdo nabíjet? Co pak budu dělat? Čekat? Hledat jinou nabíječku? Auto má sloužit člověku a ne naopak. A co když budu potřebovat za den otočit Varšavu nebo Berlín? Co pak?
Žena byla v Lidlu teď mají tam 4 stojany za tu dobu než vzala express nákup nabila 40% kapacity baterky. Byla tam sama. Toz taky Trollíne
Tak se stavíš dvakrát na pumpě na rveš to tam přes DC dobíjení za 0,5 hod. Varšavu na otočku bez zastavení fakt nejedeš a do berlína mi z Prahy jede tesla dojede bez nabíjení levou zadní
Nabíjení toho auta opravdu banalita vykašli se na nějaký strašení prodlužovačkama.
Myslím že příklady z takového Norska mluví trošku jinak.
To nabíjení je opravdu velký infrastrukturní problém.
Jaké příklady? Že tam mají 90% podíl i když jsou na severu Evropy? Fucking loser this guy.
Přesně tak. Vlastní zkušenost.
Elektromobily kupují hlavně lidé v západní Evropě. Jste si opravdu jistý, že je vlastně nechtějí?
Jste si stejně tak jistý, že by evropský automobilový průmysl dopadl lépe pokud by v době, kdy se začnou ve velkém dovážet čínská elektrická auta, stále vyráběl auta se spalovacími motory?
Pokud by byla skutečně rovná soutěž tak bych o evropské automobilky neměl strach. Protože lidé touží po spolehlivých vozech za rozumnou cenu. Bohužel toho se jim nyní nedostává. Jen se podívejte jak brutálně zdražily ojeté vozy.
Jinak si myslím že kdyby lidé měli možnost nakupovat vozy s dřívějšími motorizacemi za rozumné ceny tak by prodeje elektrických byly stejně nízké jako dříve.
Opravdu lidé touří po spolehlivých vozech za rozumnou cenu?A proč jsou to tedy na parkovištích u hyper super samé prémiové značky s cenou nad milion a jenom malý podíl mají levná auta a i ty levná jsou spíš staré popelnice? Jako nové auto už si téměř nikdo nekupuje auta ve výbavě holobyt, která mají alespoň částečnou šanci být spolehlivá a levná? Naopak, téměř všechna auta se kupují v ceně nad půl milionu a ve vysokých výbavách. Takže to vaše lidé touží … je spíš zbožným přáním. Realita je taková, že si lidi stěžují jak nemají peníze, ale jezdí v autech… Číst vice »
Zkuste se někdy podívat do konfigurátorů. I v nejnižším stupni výbavy je tolik povinných zbytečných nesmyslů, že z pohledu spolehlivosti nemá logiku vzdávat se volitelných komfortních prvků.
Souhlas. Český autoskanzen, spolu s výrobci, kteří stále nic nepochopili a mají spožděn ve vývoji minimálně 10 let, spějí ke svému zániku a naprosto po právu. Nokia také kdysi dávno bývala největším výrobcem MT na světě. A kde je dneska? V zadeli. Stejně tak dopadně i Evropský automotive, pokud se ale fofrem nevzpamatuje a nezačně mohutně investovat do elektromobility, aby byl více než konkurenceschopný Tesle a Čínským automobilkám.
To zpoždění je skoro 20 let. Aktuální platforma VW. S id3 či Enyak je zastaralá Už od momentu nasazení do výroby a nová platforma bude snad v roce 2026 a ta se teprve přiblíží před minulé Tesle
Jenže lidstvo ještě nikdy neřešilo kolik odpadu a skleníkových plynů produkuje. Když už odmitate část řešení jejich snížení, zajímá mě, jak byste to řešil vy. Jak snížit emise v (automobilové) dopravě bez elektroaut a jejich masivnímu nástupu? A dotace opravdu nejsou násilí. À propos, kdo nechce, tak si elektroauto prostě nekoupi.
Začnu od konce. Lidé si koupí jen to co si mohou koupit. Proto spousta lidí zůstává u svých starých aut a nežene se do nákupu nových. O čemž svědčí jak statistiky prodejů tak i ceny ojetých vozů.
Co se týče odpadu, tak problémy teprve nastanou až bude třeba likvidovat baterie z aut.
Ptáte se jak bych řešil emise? Tak jak na mnoha místech ve světě. S chladnou hlavou a rozumem. CO2 opravdu není tak hrozný jak se nám snaží někteří namluvit.
Jste mimo. Za prvné, baterie a to nejenom z elektroaut, se už dávno ve velkém recyklují a to často přímo u výrobce a dále vznikají další a další továrny zaměřené na recyklaci a znovuvyužití surovin. Za druhé, když se bavíme o škodlivých emisích z autodopravy, nemyslí se tím převážně CO2. TO je samo o sobě zdraví neškodné. Součástí emisí jsou podstatně škodlivější plyny a částice.
S recyklací není zásadní problém. Poměrně velké recyklační kapacity jsou již u nás. recyklují se tam třeba zmetky z nabíhající výroby baterií v LG chem v Polsku. Všechny drahé kovy jsou z baterií recyklovat. Jinak elektromobilita není jenom o CO2, ale mnohem větší problém jsou lokální emise znečištění s miliardovými externalitami (je na to celá řada lékařských studií), ale pak také dovoz kapalných paliv, za které dáme vysoko přes 100mld. ročně. Zatímco ropu si nikdo není schopen vyrobit, tak elektřinu si vyrobit umíme, ať už z jádra, nebo obnovitelných zdrojů. 5kWp FVE dokáže vyrobit za rok energie na nájezd 25… Číst vice »
Tak to je mi novinka, že s recyklací baterií není problém, že se z nich bez problémů dají získávat suroviny. Asi stejně dobře jako ze solárních panelů. Dobře že zmiňujete výrobu se. Ani té už nebudeme mít dost. A věřte že FVE nás opravdu nezachrání.
Jinak si dovolím říci že doprava a benzínové motory zvlášť nijak dramaticky neovlivňují negativně životní prostředí. Za to třeba pěstování biopaliv či provoz větrných elektráren ano.
lol
Argumenty by nebyly? Ono ptáci i hmyz se mohou potrhat smíchy u větrných elektráren a spodní vody jsou nadšené z přemíry chemie které do ní pronikají v důsledku pěstování biopaliv. I ty lesy se tetelí blahem, když po zásahu těžařů tam nezůstane ani větvička. A lidé se pak diví že ty nově vysazené stromky nechtějí růst.
Větrné elektrárny mají na světovou ptačí populaci vliv asi z 0,002%. Moc poslucháte Trumpa. Nějaký zdroj by nebyl?
Pokud jde o biopaliva, tak to je opravdu problém. Řepka všeobecně vysává půdu a způsobuje její erozi a odplavování. Zároveň je ji potřeba intenzivně hnojit, což není pro spodní vody ideální. Ale právě proto je potřeba přejít i jinému typu pohonu, který tohle nepotřebuje, ne? FVE samozřejmě samy o sobě situaci nevyřeší, ale do mixu celkem slušně zapadají a jedná se v současnosti o nejlevnější výrobní zdroj elektřiny vůbec. Větrné elektrárny FVE dobře doplňují, protože fouká spíše v zimním období, takže ve spojení s nějakou akululací, jádrem a zálohami v podobě PPE to skloupit jde. S recyklací opravdu problém není.… Číst vice »
Lol, vy jste mimo. Solární panely se recyklují úplně v pohodě, je to kov, křemík a sklo. Jenom melete nějaké odposlechnuté bláboly… Doufám, že volíte Svobodné, byl bych nerad, aby váš hlas někdy platil.
Rado nezdržuj se tady s pacientama co čtu pofidérní auto servery a naivně si myslí že bez benzínu to nejde. Tesla, Čína, USA, už v roce 2021 jednoznačně rozhodli že Elektromobilita je Budoucnost a tady čtenáři což jí V skanzenu to holt za 10 let zjistí taky
Recyklace baterií je dnes kolem 96%. Informaci o nákupu ojetin nerozumím jaký má kontext s článkem. Je přeci logické, že člověk si koupí takové auto, jaké si může finančně dovolit a rok 2035 se vztahuje na NOVÉ auta. A poprosil bych odpověď na moji otázku ohledně řešení CO2. Odpověď typu „s chladnou hlavou a rozumem“ je od někoho, kdo dané věci velmi nerozumí a v případě vědeckých výzkumů vs. názor anonyma na internetu vítězí věda.
Za mě CO2 řešit netřeba je to přirozený plyn se kterým je tu lidstvo od nepaměti žije. Co by mělo řešit aby „zelení“ fanatici nepohřbili průmysl a s ním i náš pohodlný styl života.
Závislost teploty na koncentraci CO2 je vědecky prokázána. Nejde o to, že by planeta jako taková větší koncentraci nepřežila, ale o to že mají změny klimatu vliv na životní podmínky, kde žijí miliardy lidí. Jeden příklad za všechny. V důsledku zvýšení teploty moře vymírá velký korálový útes. Samozřejmě si češi mohou říci „jebat korály“, ale na tomto útesu je závislá půl miliarda lidí, která tímto přijde o obživu z rybolovu. Co to udělá s globální migrací asi nemá ceny rozepisovat. A o to jde, řešit následky změny klimatu je pro společnost mnohem dražší, než ji předcházet.
A co když je množství CO2 způsobeno množstvím lidí? A ty lidi taky vypouští metan…
I vodík je prý skleníkový plyn.
Radku, tady je třetina Odpovědí na úrovni trollů z novinek, Ty přesvědčí až tvrdý naráz do zdi a jakože k němu do 10 let určitě dojde
Takže od aut jsme přešli k popírání efektu člověka na globální změnu klimatu. Bravo tobě a bravo těm kdo dávají palec nahoru, jste neurodivergentní a máte kognitivní hodnotu na úrovni pokojové teploty (ve stupních Celsia, na Fahrenheitech).
Nejde jen o COx a NOx, jde o Nanočástice s brzdový obložení a ze spojkových obložení, A saze z dieselu v nanočásticích. To všechno je dohromady ta věc že se Dožiješ O 10 let míň
A ty seš mi chytrolín. Právě teď si kupuju další olizane elektro auto, ve kterém byla původně baterka 38 kW hodin a má asi 70% kapacity. Zároveň k tomu beru měnič a bude mi to sloužit jako domácí akumulační jednotka. Protože to auto koupím za trapných 200 000 Kč a ty baterky kdybych si takhle dokupoval k domácí Elektrárně tak vyjdou na nějakého půlmilionu. Takže mi to auto bude sloužit jako Pover banka pro celý barák a zároveň tu a tam s ním někam ještě můžu popojet na nákupy a ježdění kolem komína ideální věc
Oček. životnost je asi 20 let
to se mi taky líbí, ale mám jen dotaz: pokud koupíš EV za cca 200tis tzn kapacita cca 20-30kWh max jako power banku, tak jak tu energii pak z něj dostaneš?
Jen technický detail když v Číně vy vezeš baterku s použité ho elektro auta tak dostaneš trest smrti. A nebojím se že by ho neuměli vykonat.
Takže asi je to velmi velmi velmi důležitá věc ta použita baterie
Pojď si na pár dní Teslu a zjistí že to asi stejný rozdíl jako telefonní budka A poslední iPhone
Tak už to prasklo. Málo děkujeme evropským automobilkám, proto nemáme auta. Cituji z článku: „Za prvenstvím Tesly jsou současně i problémy řady evropských automobilek se zpožděním výroby kvůli nedostatku díků.“ 🙂
V Americe na to mají dokonce speciální Den Díkuvzdání.
Myslím že pokud by automobilky nemuseli platit drakonické pokuty za emise tak by se díly našli. Takto raději v první řadě dodávají Elektro auta.
Je konec.
Ne, to je jen začátek :-).
Myslíte začátek konce evropského automobilového průmyslu?
Těžko říct, některé automobilky to možná „nepřežijou“, ale koncern VW má v Evropě prodeje EV na úrovni Tesly. Spíše to nepřežijou konzervativní automobilky.
Pokud by nástup elektromobility některé automobilky nepřežily, žádná škoda to nebude. Dokud nepochopí, že je nesmysl v rámci koncernu vyrábět několik téměř stejných aut jenom s jinuo kastlí a jiným designem za nesmyslné peníze jenom proto, že je pokaždé na kapotě jiný odznáček a každé se vyrábí v jiné zemi ze stejných dílů, nikdy se skutečné efektivity výroby, tj. nízké ceny nedoberou. Tesla vyrábí mraky aut jenom 3 výrobních řas v minimu konfigurací, tj. s maximální efektivitou, na kterou se jiné automobilky nechytají ani náznakem. Dokud toho nepřevezmou i ostatní automobilky, spláčou nad výdělkem.
A kolik těch elektroaut bylo koupeno bez dotace?
Asi docela dost. Nekde nejdou cestou primych dotaci, ale zvolili metodu sikanovani „tmaru“.
Nechci znit urazlive, ale když polovina obcanu tehle zeme bude mit hlavu v zadku tak jak vy, tak tu mozna za par let budeme jezdi auty na paru.
Cr je a vzdy bude pozadu, protoze mysleni znacne casti populace je tu ponekud… pozadu:/
Ne poněkud pozadu, většina lidí obecně moc nemyslí a aplikují tzv. selský rozum. Tj. vím houno, ale dokážu o tom hodiny zasvěceně hovořit.
Nechci znit urazlive, ale pokud by polovina lidi v tehle zemi nemyslela, tak jak to delate Vy, tak za par let nebudeme jezdit ani auty na paru. Budeme chodit pesky.
Nekdy je potreba nebyt uplne vepredu. Hlavne pokud jdo o naproste stupidity ala soudobe rudozelene silenstvi. ;o)
Dotace už nebudou třeba, začíná „zlevňováni“ elektroaut emisními povolenkami na benzín, ať žije volný trh.
To že se dramaticky znevýhodní jeden pohon proti jinému je co?
Dramaticky to opravdu není. Po dotacích je nákupní cena elektroauta srovnatelná se spalovakem.
Proč bychom měli bohatým dotovat jejich hračky?
Jestli jako bohatého myslíte střední třídu západní Evropy, tak asi hodně závidíte a musíte se mít hodně špatně. Kdybyste věděl, jaké mnohem větší částky jdou opravdu bohatým lidem z ruk státu, auta na elektřinu byste vůbec neřešil.
Bohatý je pro mě ten, který si koupí elektroauto s dotací.
Na dotaci se skládají všichni, nejvíc právě střední třída.
Proč si ho nekoupí bez dotace?
Jinak obyvatelé Evropy jsou průměrně neskutečně bohatí oproti ostatnímu světu.
Tak se pochlubte, kde bohatí kradou od státu!
Jenže objektivně fakt takový člověk bohatý není. Bez dotace si EV koupí i střední třída
Je to svinstvo. A ma to vliv na prodej elektrickych aut. Ale neni to dotace.
To se jen láme neviditelná ruka trhu…
proč by mělo vadit zatím často chybějící možnost nočního pomalého dobíjení na sídlištích?
Noční nabíjení je benefit, který mimo jiného EV majiteli poskytuje, ale proč by to měla být samozřejmost? Netvrdím, že to není příjemný benefit
Ano, bydlím v bytovém době a užívám si výhod takového bydlení, protože jsem si ho vybral (znám lidi, kteří barák prodali a koupili byt), bohužel s tím souvisí i nějaká nevýhoda- neopeč buřty ani nenabiješ auto.
Copak někdo dnes v noci chodí po sídlišti a dolévá do aut benzin?
Ale i tohle se dá řešit. Třeba PRE to řeší poměrně intenzivně. Nejde o to, že by někdo chtěl dělat dobro za každou cenu, ale že tak bude mít distributor extra příjem z nabíjení. Osadit lampy zásuvkami, případně instalovat do chodníku malé nabíjecí sloupky není technicky zásadní problém. Samozřejmě není možné ze dne na den rozkopat všechny ulice, ale třeba v rámci rekonstrukce se přímo nabízí tyhle sloupky rovnou nainstalovat. https://i.guim.co.uk/img/media/90d188f5f99ab475baae014582c33d6e8a5d6955/0_267_4000_2400/master/4000.jpg?width=1920&quality=85&auto=format&fit=max&s=f867f6d91a78ce8741b58035625b5d29
Osadit lampy zásuvkami není problém??? Jste technický analfabet?
Komplet nové rozvody,pokud je ovšem kapacita na straně zdroje. Ale sněte dál. Kolik ostatně máte v rodině elektrikářů ochotných nastoupit na Velkou Elektrickou revoluci™ ? Ty zásuvky se na sloupy samy nepřilepí. 😄😄
Klid, pro vetsinu rudozelenych to sloupkem zacina i konci.
PRE plánuje v ulicích Prahy poměrně rychlý rozvoj zejména pomalého nabíjení. Už roky proto posiluje rozvody a trafostanice, aby se nárůst výkonu zvládl. Samozřejmě, že to nejde nějak zázračně rychle, protože je pokládky kabelů nutné koordinovat s nějakou rekonstrukcí ulice.Jenom na Velké Ohradě má v současnosti vzniknout zhruba stovka sloupků a lamp. Samořejmostí je řízení nabíjení tak (řízení flexibility), aby se nabíjení rozložilo do noci a nezatěžovalo tak připojení celého sídliště. Možná se budete divit, ale státnice s pohonů mám také a několik dalších elektroinženýrů v rodině také. V rodině máme hned několik fotovoltaik a já jsem z té své… Číst vice »
Dobrý večer pane Šindel,
tak to vám snad i závidím.
Pokud máte FVE tady v ČR, tak to musíte mít opravdu, ale opravdu mega velkou FVE. Moje má v únoru(a je jedno zda v první či druhé polovině, ∑ za únor cca 400kWh) výrobu tak akorát na chod domu, vyjma topení! O nabíjení BEV z FVE ani nepomyslím. Nota bene když svítí pořád tak málo a jsem i z toho mála většinou v práci.
Takže buď máte baterybox o 100+kWh, anebo 50+kWp na střeše, anebo…
Hezký večer.
P.S. .. 12kWp, 22,4kWh, 3f hybrid.
Mám 5,5kWp+8kWh baterii. Spotřeba domku je 5,5MWh. Nikde samozřejmě netvrdím, že FVE pokryje zároveň celou spotřebu domu. Pokud máte FVE, tak sám dobře víte, jak její výkon kolísá. V zatažených dnech to udělá kolem 5ti, ve slunečných dnech přes 30kWh. A právě těchto dnů bylo poslední týdny poměrně hodně. Třeba minulý víkend byla výroba 30-35kWh 4 dny po sobě. V takových dnech není reálné takové množství energie využít a elektřinu bych tlačil za spot do sítě. A tyhle přebytky se dají krásně využít pro nabíjení auta. Jelikož dělám částečně z home office, tak je pravděpodobnost pravděpodobnost nabíjení poměrně vysoká.
Dobrý den, už jsem vám psal dnes na jiném vláknu.. takže v rychlosti. To je hooodně slabá FVE na BEV. Ale opět, nevěšte bulíky lidem na nos. Ano, některé dny i 35..ale, to je duben! Takže musíte vědět, že v prosinci a lednu TEMNO. Přes sto kWh ani náhodou..u vás. Já to lehce překonám. Ale, Vánoce, Nový rok, doma celá rodina.. spotřeba i 18-20denne! Bez BEV. Takže -500kWh. Máte to štěstí ze máte i homeoffice. Ale to opět sázka na počasí, a to je živelné. Takže trebas v březnu to může/nemusí vyjít. Čili, nevěšte bulíky.. to co vám může stačit… Číst vice »
Psal jsem od března, o zimě ani slovo. Tu by více pokryla větší FVE (což plánuji), ale ty zimní měsíce je to slabé. ale pořád půl roku více méně za přebytky. V období listopad – duben pokryla FVE třetinu celé spotřeby domku včetně Nájezdu zhruba 4500km. Kdyby půl roku pršela nafta z nebe, tak byste viděl, jak by stavěli lidi kýble pod okapy.
„Dzordzik
Reply to Radek Šindel
7 hodin
Souhlas. S EV jsem jezdil cca 2 měsíce a na veřejné nabíječce jsem nebyl ani jednou, nepotřeboval jsem ji. Vše šlo z domácí FVE a to ve měsících únor a březen 2023.
Odpovědět
Radek Šindel
Reply to Dzordzik
já mám 95% doma. I přes zimu velkou část z FVE“.
Vaše slova v jiném vláknu.. tak co tu mluvíte lži?!
Tím jsem skončil vaši verzi záchrany nabíjení BEV z FVE v zimnim období a vaše vzdušné zámky, si stavte prosím na jiných webech, kde vám to budou věřit.
Ok, beru Spletl jsem si vlákno. Původně jsem psal o tom, že od března se dá jezdit z velké části z vlastní FVE. Díval jsem se do statistik a Během zimy tam opravdu část nabíjení z FVE je. Uznávám, že tam měla být část, ne velká část. Každopádně si myslím, že si úplně nerozumíme, co znamená přebytek. V zimě mám nastavenou baterku na menší podbíjení, tzn. že je k dispozici nějakých 6 kWh. Pokud FVe udělala během některých únorových a březnových dnů okolo 25kWh, tak to prostě v ten den domek nepobere a část energie by odešla do sítě. Samozřejmě,… Číst vice »
Vítej v klubu jen místní analfabeti to nechápou
Mám Baterky 14 kW hodin a teď chci koupit olítali elektromobil s 38 kWh baterkou jen jako A Pover banku
Asi tak, souhlas, moje zkušenosti jsou stejné. Nechte ho, pro hloupého každý hloupý …
asi tak nějak, od rána dobito už 15kWh ze slunce…
Pak by to zase mohlo vydržet dlouho a mělo by to být i celkem bezúdržbový.
To co udělalo PRE v praze je strašná prasárna. Doufám, že budou nabíječky vypadat nějak nenápadně (to že to jde ukazuje nejen váš obrázek, ale i řešenní z v podstatě jakékoli metropole).
no někde jsou to opravdu monstra, ale ty novější už by měly vypadat lépe. Třeba sloupek v Siemensově ulici ve Stodůlkách vypadá jako patník.https://goo.gl/maps/KsoLD3PTGqfM7dBVA
Pokud byste chtěl EV s kapacitou baterie 80 kWh nabít z 0 do plna za 3 min. jako spalovák, potřeboval byste okamžitý příkon 1,6 MW (ve skutečnosti díky ztrátám a odporu baterie podstatně více – to o rostoucím odporu pružiny při stlačování si z fyziky ZŠ pamatujete, že?). Takový příkon se rovná vesnici s několika sty obyvateli. Při obvyklých 3 stojanech u benzinky už to je téměř 5 MW. Odkud takový příkon vezmete? O té Vaší ulici (desítkách ulic) s desítkami sloupů se zásuvkami nebo nabíjecími sloupky ani nemluvě. Chybí vám i základní znalosti, jinak byste takové pitomosti nepsal.
Nebojte se, jako člověku, který pracuje přes 15 let ve vývoji vozidel, jsou mi znalosti fyziky poměrně hluboce známé. Finta je vtom, že v zásadě nikdo takové nabíjení nepotřebuje. Běžné auto přes 23 hodin denně stojí. Statisticky je 2/3 všech cest kratších 15 km a průměrný nájezd českého auta se pohybuje okolo 30km/den. Na nabíjení je zkrátka dost času. Já nabíjím auto z 95% doma buď z vlastní FVE, nebo na noční proud v době parkování. Pokud jedu dále, tak je v zásadě k dispozici nabíjení v cílové stanici, kam v zásadě nejezdím na otočku. Pokud jedu ještě dále a… Číst vice »
Cituji: „…Běžné auto přes 23 hodin denně stojí.“ Tedy i to Vaše. Gratuluji Vám. Pokud je tedy ročně Vaše auto v provozu pouze cca 365 hod., pak opravdu postačuje pomalé nabíjení z vlastní FVE. Kolik pak vychází hodina provozu nejen po započtení pořizovací ceny auta, ale spíše TCO, si už jistě spočítáte sám. P.S. Prosím, nepište, že primární je pro Vás starost o životní prostředí.
ale to je realita ze statistik. Lidé jedou ráno do práce, odpoledne z práce, nějaké nákupy, výlety, párkrát do roka dovolená. Kolik byste si představoval, že je je běžné auto denně v provozu? U mě je to možná mezi 22-23, ale i za tuto dobu se dá najet poměrně pěkná porce km.
Vaše starost o TCO auta je přímo úsměvná. Přitom absolutní většina aut v ČR víc stojí než jezdí a TCO vlastně neexistuje, je to čistý náklad. Jenže to většina lidí raději nevidí a neřeší. Hlavně že můžou sednout a jet tehdy když chtějí a „nejsou na nikom závislí“.
No vždyť o tom jsem mluvil. To TCO jsem uváděl proto, že se jím často chvástají elektrofanatici. Já také chci sednout a jet, v tom shoda.
Jenomže ty TCo jsou v tomto případě u spalováku ještě vyšší. Já sednu a jedu. Jestli si dám za rok kvůli čekání na nabíjení o dvě kafe navíc, to mi opravdu žíly netrhá.
Manželka najezdí s autem ročně 9500 km, protože do MHD nevleze.
V zásadě nic proti tomu co píšete. Pokud Vám to tak vyhovuje, je to OK. Potíž je v tom, že velká část příslušníků elektrosekty odmítá připustit, že větší část obyvatel prostě nemá tytéž podmínky pro pořízení a provozování EV, jako např. Vy. Ať již finanční nebo to, že bydlí na sídlištích nebo jiný způsob práce, vzdálenost do zaměstnání apod. Kdybychom zkoumali, kdo si pořídil EV jako hlavní a jediné vozidlo, tak dojdeme k tomu, že v zásadě jde o podobný typ lidí: 1) Měli dostatek financí na pořízení 2) Zpravidla bydlí v RD, takže žádná starost s dobíjením 3) Pracují… Číst vice »
Ale tomuto já samozřejmě rozumím. Pokud někdo bydlí na sídlišti a jezdí pravidelně opravdu dlouhé cesty, tak je pro něj lepší zatím úsporný diesel. Ale těmto lidem přeci elektromobil nikdo nenutí a spalovák mohou bez problému ještě desítky let využívat do té doby, než cena elektroaut klesne, jejich dojezd se zvedne a vybuduje se i na sídlíštích nabíjecí infrastruktura. Ti ostatní, zejména lidé z rodinných domků, mohou elektroauta v pohodě používat už dnes. Jinak s těmi cenami to trošku ohýbáte. Pokud se podivám na ceny oblíbených SUV typu Kodiaq, tak tam jsou ceny už skoro srovnané. Rozdíl mezi Kodiaqem, Enyaqem… Číst vice »
Ano, často používaný argument, že rozdíl mezi Kodiakem a EV pomalu mizí. Tušíte vůbec, jaká je kupní síla obyvatel u nás? Že pouhé srovnání cen nijak nezvýší prodejnost EV? Podle medií je jakousi max. akceptovatelnou hranicí dnes vůz v ceně 450 – 500 tis. Kč. Zkuste si zjistit, kolik procent Octavií, tedy levnějšího vozu, než Kodiak, se prodává jednotlivcům, jde tuším o 6%. A že se zvedá kapacita baterií a cena elektroaut klesne? EV je tady s námi cca od roku 1835 (najděte si to). Tedy skoro 200 let a nic moc se nezlepšilo, stále problém s bateriemi. A Vy… Číst vice »
Jako více méně jste si to s cenou vyargumentoval sám. Oktávka je jedním z nejběžnějších aut u nás. Sám jsem měl už dvě a po okolí jich jezdí mraky. jak je to možné, když stojí nová už bezmála milion? Je to dáno tím, že 80% aut nakupují firmy, které neřeší ani tak cenu vozidla, ale měsíční splátky. Soukromníci v zásadě nekupují auta nová, ale ojetiny. Třeba často ty 4 roky stará auta z firemních leasingů. Proto je i ten Kodiaq přes svoji vyšší cenu jedno z nejprodávanějších aut u nás. Takže jakmile se na trh dostanou jetá auta z firemních… Číst vice »
Cena baterií klesala, ale tomu už je konec a je zřejmé, že se stoupající poptávkou už to těžko půjde dolů.
není to tak, krátkodbě se sice zvedly ceny některých kovů, ale třeba lithium a kobalt už zase spadly dolů. Platí tak to, co jsem řekl. Cena klesá o 5-10% ročně a zároveň se zvedá kapacita o zhruba 5% ročně. Může to ovlivnit nějaký krátkodobý výkyv, ale ten trend je jasný.
Asi mi špatně rozumíte. Cena roste, to že padá o 5 – 10% se předpokládalo, ale realita je nyní o polovinu vyšší než byly předpokládané ceny.
Konkrétně USD/kWh se předpokládalo kolem $100, jsme na $150.
Prosím, nelakujte nás. Pokud jste si koupil EV za cenu ne o moc vyšší, než moje auto (otázkou je, co je pro Vás „ne o moc vyšší“), tak jste si koupil něco z třídy Malá auta, tedy velikosti Fabie, což je proti mému autu rozdíl. Co se týče toho, že jak jste psal jinde, zřejmě nesleduji cenu baterií, tak to máte pravdu. Ač mám vystudovanou elektrofakultu + k tomu vyhláška 50 ( takže snad nejsem úplně mimo v praktických znalostech), nezajímá mne to. Podstatou mého příspěvku nebylo srovnávat nesrovnatelné, tedy srovnávat druhy baterií v čase, nýbrž to, že lidstvo mělo… Číst vice »
Elektro vystudované za socialismu se obecně nepočítá, zvláště u člověka, co nemá překlad v moderních technologiích a nějaká vyhláška 50 s tím opravdu nemá nic společného. To je stejné jako Pollert a jeho vyjadřování /dezinformace o COVIDu, když má vystudovanou úplně jinou specializaci.
Souhlas. S EV jsem jezdil cca 2 měsíce a na veřejné nabíječce jsem nebyl ani jednou, nepotřeboval jsem ji. Vše šlo z domácí FVE a to ve měsících únor a březen 2023.
já mám 95% doma. I přes zimu velkou část z FVE.
Hezký den, věřím, že nabijíte z 95% doma. Ale nevěřím že.., ..“I přes zimu velkou část z FVE“. Byl by jste ochotný napsat parametry vaší FVE? Protože pokud jste si pořídil průměrnou FVE v ČR dnes instalovanou (tj.9,5kWp, 11kWh), tak v listopadu a v březnu jste v průměru tak na spotřebě vlastního domu, čili 10-12kWh/denně. Ale v průměru! Stane se, že si „pricucnete“ i tak z ze sítě. Prosinec, leden a podstatná část února jste závislí na síti týden co týden. Defacto jsou dlouhé týdny, kdy je lepší FVE přepnout na síť. Vlastní odběr měniče od 60-90wattů, tj.1,4-2,2kWh) denně, tj.… Číst vice »
Psal jsem o nabíjení od března, o zimě tady nepadlo ani slovo. Samozřejmě, že se v zimě bere většinou ze sítě, tak holt FVE funguje.
A to opravdu potřebuješ? Chýně dopadla že svým benziňákem tak, Že ji servis asi 15 000 Kč, Protože jízdy zdegradoval za 3 měsíce benzín. Třetina populace najezdí s těma autíčkama 5-8 tis km ročně.
Protoze tahle moznost dela z elektroauta aspon omezene pouzitelnou vec. Bez toho je to jen nesmyslna hracka.
Tu poslední větu považuji za velmi hloupý „argument“. Majitelé spalováků opravdu v noci nemusí chodit po sídlišti a dolévat benzín. Protože v drtivé většině tohoto státu mají v dosahu řádu minut kdykoliv přes den benzinku, na které mají do 3 – 5 minut natankovánu plnou.
Stejně jako majitele elektroaut nemusí nabíjet jindy než přes noc u svého bydliště.
Ty každý den dolíváš nádrž v autě? Tomáš Ford GT 500 který žere pětadvacet litrů na 100 a Nádrž 55 l? Já Teslu dobíjel jednou za týden a to všehovšudy asi 30 min při nákupu v Lidlu.
„Velkým tahounem jsou elektromobilky“ ~ „Velkým tahounem jsou elektromobily“?
asi zatím menší modely, kterým říkají malé elektromobilky. Za pár let se budou prodávat i pořádné elektromobiláky 🙂
Ježíšmarjá, to zavání Axelem.
elektromobilka podle vzoru automobilka, ne?
Doufám že už opravili ten zabijácký SW, který, když auto nebylo na signálu (na internetu) tak nejelo. Když jsme u toho, myslím, že dost lidí bude mít co to půjde stará auta bez „šmírovacích“ SW.
Šmírovací sw je i ve autech na šťávu z dinosaurů
Elektromobilita nastupuje ať už se to českým konzervativcům líbí nebo ne. Ale opět zaostáváme v infrastruktuře, kde nám chybí pomalé noční dobíjení na parkovištích. Myslím, že v Praze by si elektromobil koupilo mnohem víc lidí, kdyby jedinou možností jak ho dobít nebylo rychlonabíjení někde u supermarketu.
Klidně ať rozhodne trh a vývoj. Ne časový befel, umělé křivení cen a hlavně přeorganizovávání životů a dostupnosti svobodné mobility. A tu infrastrukturu kdo zaplatí? Napojit garáže? Ani dvanáct let staré novostavby na to nemají dimenzované přípojky. Náklady pro esvéječka obrovské. Ne že by se nechtělo myslet na budoucno, ale bez dotace zatím nedosažitelné.
11kW Wallbox se připojuje na jistič 3x16A, což je běžná zásuvka. Kdyby se všechna auta nabíjela naráz, tak to přípojka neutáhne, ale nabíjení v garážích se zpravidla dělá jako řiditelné, kdy se nabíjení sofwarově posunuje na noc, kdy se nevaří, nesvítí a využije se tak stávající rezervovaný výkon. Navíc wallboxy si umí hlídat výkon na vstupu do baráku, aby hlavní jistič neshodily. Da baráku mám hlavní jistič 3x25A. Mám všechno na elektřinu včetně topení a nabíjením se mi ještě nikdy nepodařilo hlavní jistič shodit.
Pane Šindel, víte jaká je stanovena TRVALÁ zatížitelnost jedné přípojky domu, vs. trafo z VN? Je to 1,5kW. To trafo 22kV/400V je naddimenzováno pro danou oblast 3x +( 10% z důvodu predikování vyšších odběrů v budoucnu). A to 3x je proto, že když je v dané napájené oblasti porucha a druhé trafo v opravě(nebudeme tu oblast mít zhasnutou třebas týden, n’est ce pas..?), tak to trafo MUSÍ udržet tu oblast právě v této konfiguraci. Čili, nejde o vámi zmíněný jistič 3x16A.. ale o propojení a rezervovnání navazujícího VN. Je to něco podobného, jakoby všichni v obci začali vypouštět plnou vanu… Číst vice »
Tak kdyby všichni naráz zapli všechno, tak to síť samozřejmě neunese. Pracuje se s nějakými koeficienty zatížení. Já se jenom snažím říct, že nabíjecí výkon se od běžných spotřebičů nijak zásadně neodlišuje. Pokud v sobotu dopoledne vaříme, pečeme a uklízíme naráz, tak odběr běžně stoupá k nějakým 5-7kW. V sobotu dopoledne tohle navíc dělá většina ulice, takže výkon trafa a linky na tyto výkony dimonzován je. Naproti tomu v noci je odběr minimální. Pokud se řízeně nabíjí právě v tento čas, tak se výkon nijak zvlášť navyšovat nemusí. Nárůst počtu tepelných čerpadel a fotovoltaik je pro síť mnohem větší téma,… Číst vice »
Souhlas, jenže elektromobily se také nabíjí přes den, kdy jezdí, málokdo ho nabíj doma v noci. Já osobně zásadně přes den až svítí slunce, abych nezatěžoval síť a celé nabíjení jelo jeno ze slunce.
Tak zatím rozhoduje trh, a trh rozhodl tak, že Tesla Y je nejprodávanější a řekl bych že infrastruktuře navzdory. Kdo zaplatil infrastrukturu benzínových stanic či ropovodů? problémem je, že pomalé nabíjení musí být v místě parkoviště, které je obvykle veřejné a nejde si tak na něj nainstalovat jen tak přípojku byť ze soukromých peněz. Papírování je mnohem větší překážka než cena infrastruktury.
Omyl. Trh nerozhodl. I když by se to tak mohlo na první pohled jevit.
Vždyť skoro nezaparkujete ani normálně, natož ještě u nabíječky.
někdo dnes chodí v noci po sídlišti a dolévá autům benzin ?
Nejspíš ne, ale to ani nemusí. Prázdnou nádrž si každý může natankovat ráno za 2 minuty sám.
Prý 2 minuty 😅
Asi tak. Jenom to čisté tankování trvá kolem 2 minut, když dobře, i víc. Ale celý proces, abych mohl přijet, natankovat, zaplatit a odjet je reálně tak 5-7 minut, nejčastěji. Pokud čekám ve frontě na tankování, tak klidně 15 minut i víc.
I tak natankujete víc “dojezdu” než z nabíječky. Variantu, že i před nabíječkou je fronta, nebo nabíječka nefunguje a vy máte zrovna 10 %, případně že nikde žádná nabíječka není, nebudeme pro jednoduchost vůbec uvažovat😃
„Konzervativní“, a to jsme národ Františka Křížíka a Emila Kolbena (zajímavost – česká verze války o proudy), nikoliv národ Karla Benze a Gottfrieda Daimlera.
Nerozumím argumentu, ale Češi (samozřejmě korelující s věkem) jsou v tomto ohledu velmi konzervativní. Jsme na tom skoro nejhůře v rámci Evropy, stačí se podívat na tuto diskuzi a člověk hned pochopí proč.
Budování infrastruktury už delší dobu alespoň trochu řeší § 48b vyhlášky č. 268/2009, o technických požadavcích na stavby, žel jen u nových staveb.
Praha aktuálně připravuje stavbu nových garáží P+R u Opatova. Má tam být 498 z parkovacích míst, z toho s možností nabíjení elektromobilů celých 5.
Ano to je přesně to o čem mluvím. Bude tam 5, ale rychlonabíječek namísto toho aby se za stejnou cenu postavilo 50 normálních.
Relevance nula nula málo. To je 1% což je průměr EV na sídlišti.
V počtu nabíječek na počet elektromobilů jsme na evropské špici. Tady chyba není.
Jak říkám, nemluvím o rychlonabíječkách. Ty jsou pro nabíjení elektromobilů spíše nevhodné.
Záleží na typu baterie. U LFP to tolik nevadí, podobně u LFMP.
No, to sice jsme, ale je to dáno spíše nízkým počtem aut, než vysokým počtem nabíječek. Ty se ale opravdu staví rychleji, než přibývá aut. Má to bohužel ale jeden negativní efekt. Využití stanic je nízké velkou část nákladů pak tvoří platby za rezervovaný výkon. Distributoři pak nemají moc možností, jak ceny u nabíječek srazit.
Ty EV už jsou konečné použitelné a v cenovém srovnání to není tak hrozne. Navíc na trh se připravuje více a více modelů, které budou ještě lepší.
V roce 2035 u nových aut po spalovaku nikdo smutnit nebude. Ta doba taky může přijít i výrazně dříve.
Tesla s modely 3 a Y je po zlevnění častokrát pod cenouvou úrovní konvenčních aut.
Nejvtipnější jsou teď ty masové reklamy Škodovky na všeobecnou elektromobilitu, které nejvíc slouží k nahánění lidí pro nákup dostupnější Tesly Y.
Pokud by měli rozum, tak to okamžitě zaříznou, a když tak dělají jen reklamy přímo na Enyaq, a jak je na něho snadnější přechod než na zcela beztlačítkovou Teslu, jak má luxusnější vnitřní materiály, podstatně dostupnější a levnější servis, a jak na rozdíl od Tesly vám v zimě mráz nezablokuje kliky či bezrámová okénka.
U Tesly je zablokování bezrámových okenek sice možné, ale málo pravděpodobné. Mám-li baterkác, vyhřeju si auto ještě před příchodem a tím led na přimrzlích okénkách roztaje.
Zamrzání klik a oken je problém už minimálně rok vyřešení pomocí OTA. Interiér Tesly je kvalitativně na úrovni Skodovky, ne-li výše
Omyl. Za poslední dobu šla konvenční auta tak nahoru že nyní ta elektrická nevypadají tak draze.
Nahoru šla všechny auta, podívejte se třeba na Enyaq nebo ID.3. Může za to COVID a s ním spojená inflace. Přestaňte dezinformovat.
A to i bez dotace, dlužno dodat.
Přesně tak. Ani neuvažuju o tom, že bych ještě kupoval spalovák. Je to minulost.
„…poprvé zaznamenal největší odbyt vůz, který nebyl vyroben v Evropě.“
Co se tím myslí? Kdo tento výrok originálně zformuloval? Vždyť Model Y se vyrábí u Berlína.
Asi neevropská automobilka tipuji
Model Y je neprodávanější EV i u nás.
https://www.cistadoprava.cz/tiskove-zpravy/q1-2023-v-eu-se-mezirocne-prodalo-o-43-vice-elektromobilu-jak-je-na-tom-cesko/
Radku, jenže vtip je v tom, že u nás je to nejprodávanější EV. V evropě auto obecně. Navíc na druhém je Dacia a cenově srovnatelný auto je až někde za 10tkou VW tiguan. Takhle vypadá konec autoprůmyslu, jak jsme ho znaly. Tesla i přes zlevnění má furt marži někde kolem 20% a wv a ostatní tak 6% max. Oni nemůžou zlevňovat. Až tesla představí auto za 500 000 kč na kterým pracuje, je to jejich konec. Podobná situace jak Iphone a tehdejší Nokia a podobný vykopávky.
Nevím teda, ale nepřipadá mi, že by si s tím koncern lámal hlavu tak jako ty. Srovnáváš % marže v koncernu, kde nejsou jen BEV. BEV jsou tam jen zlomek. Tesla je jen BEV. Takže srovnatelné marže budeš mít v 2035, až nic jiného koncern prodávat nebude. Takže větší marže má koncern a to v EUR a nikoliv v %. Tesla má prodej jako Apple, tj. přímo. Tím se šetří marže dealera, sleva na zákazníka apod. A co koncern udělal? Sekl marže, fleetové slevy a připravuje se na přímý online prodej. Už dnes si můžeš on demand funkce koupit i… Číst vice »
Na většinu otázek jsis tak nějak skoro odpověděl sám. Tesla v podstatě začala vyrábět auta ze 3 částí globálně na 3 kontinentech z efektivitou a počtech který už dnes nikdo nedožene. O autopilotu radši nemluvit. Podobně to udělal starej ford, když začal vyrábět sériově ford T jen v černý barvě. A to že někdo vyrábí spalovací auta z malou marží pro který už neexistuje trh je jeho prokletí. Ne výhoda. Rok 35 už žádnou roly nehraje. Dějiny jsou tentokrát rychlejší.
Souhlasím.
Tesla nemá na autech marži 20%, ale maximálně 15, ale i tak je to mnohem více než je průměr automobilek.
Omyl Nokii pohřbil MS. Po technické stránce byla Nokie na výši a v té době spousta lidí preferoval kvalitní tlačítkové telefony. Bohužel se stálo to co se stalo a dnes se nejvíce smějí Číňané. A to opravdu chceme?
Na to s MS jste přišel jak? Důvodem zkázy Nokie opravdu nebyl MS, ale totální změna, kterou přines Apple a dokonal Google se svým Androidem. A než Nokia pochopila co se děje, už nikoho nezajímala. To samé se stane s výrobci spalovacích aut pokud se fofrem nedají dohromady a totálně nezmění modelovou skladbu, razantně neuberou na počtu modelů, brutálně neosekají náklady na výrobu, nezmenší počet dílů, ze kterých se auto skládá a nenasadí ještě masivněji roboty, lepších výsledků se nedoberou.
Duvodem zkazy nebyl MS, to uz bylo davno pozde.
Duvodem zkazy nebyl ani konec tlacitkovych telefonu, to bylo taky uz davno pozde.
Duvodem zkazy bylo, ze Nokia postupne nedokazala vyrabet poradne tlacitkove telefony vyssich trid, potom ani stredni tridy atd. Pak prisly dotykove smartphony a pak teprve dorazil MS.