Terminál nového polského megaletiště navrhne uznávané studio Foster + Partners

Terminál nového polského megaletiště navrhne studio Foster + Partners Zdroj: Foster + PartnersTerminál nového polského megaletiště navrhne studio Foster + Partners Zdroj: Foster + Partners

Letiště bude schopné odbavit na 40 milionů pasažérů, v budoucnu se má jejich počet zvýšit až na 65 milionů.

63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

🇵🇱 Rozvoj infrastruktury v Polsku je sice v mnohem zavidenihodny – a konecne si ho Cesi vsimaji – ma ale spoustu negativ.

👉 Priklady: Stavba dalnice pres jeden z nejcenejsich pralesu v Evrope – nebo stavba zbytecnych silnic v odlehlych regionech, jen proto, aby se meli mistni konzervativni politici s cim fotit. Vyvlastnovani pozemku bez ohledu na mistni.

🤔 Pro zajemce o analyzu od polonisty ohledne vystavby infrastruktury – viz: https://www.voxpot.cz/raj-i-peklo-polske-infrastruktury-penize-tecou-proudem-megalomanske-projekty-vsak-lidi-desi/

soumar

Pro úplnost by to chtělo uvést, že voxpot je nikoli objektivní, ale krajně levicový, anarchisticko ekologistický zdroj.

soumar

Polsku držím palce a jen se smutkem vzpomínám na někdejší projekt leteckého hubu ve Vodochodech, ten úplně původní, než se začal osekávat pod vlivem českého zápecnictví. Druhý terminál tohoto typu se ve střední Evropě pochopitelně neuživí. Srovnání LOTu vs ČSA s jedním letadlem je … legračně smutné. A to ještě ke konci socíku byly ČSA se svými Tu 134 a Tu 154M srovnatelné s lecjakou západní aerolinkou. Stejně smutně je mi, když z moderní Varšavy s mnoha mrakodrapy přijedu do zatuchlé středověké Prahy. Ani ten Pałac Kultury i Nauki v Praze nemáme :-), o novostavbách nemluvě. Legislativa v ČR je… Číst vice »

Petr

Taky bych hnedka zboural Prahu a postavil vezaky. A zakazal homosexualitu nebo hnede vlasy – je to uchylactvi a nikdy to v prirode neexistovalo. Jo a potraty – zenske jsou hloupe a nevi co delaji, chlapi prece nejlip vi, co ma ze ska delat. Jeste by zacaly nosit kalhoty, volit a delat jine prasarny.
Souhlasim taky se Soumarem, ze staty kde tyto tradice plati se nejlepe zije. A staty ktere maji megaletiste a meganadrazi – at je to Cina, Turecko nebo Arabske emiraty… Tam by prece chtel zit kazdy.

PS: Tohle je sarkasmus.

soumar

Blbý je, když si pak člověk připadá bezpečněji a příjemněji v Dubaji nebo Šen-čenu (před covidem) než v Paříži nebo Bruselu.
Možná se evropská civilizace fakt přežila.

VTT

A proč byste boural Prahu? V Polsku taky nikdo Krakov nebourá. A Varšavu jim zbourali Němci, sami by si ji neničili.
Ale snad by bylo možné v Praze mimo historické centrum postavit i něco moderního. Stejně, jako by snad šlo, zase mimo centrum, postavit moderní dopravní infrastrukturu.
A vůbec, nejlíp se žije v takových státech, kde je svoboda do té míry, že o Vašem příspěvku se dá beztrestně říct, že je to úplná pitomost.

Jdeme do nich

Hlavně, aby si Poláci včas aktualizovali své územní mapy, aby nepřišli na to, že z volných pozemků na plánovacích mapách z roku 1967 se dnes rozprostírají celá rozvojová zastavěná území:D

Petr

Letiště Chopin je podobné tomu v Praze. Také má 2 dráhy, u kterých lze v jeden okamžik použít jen jednu, také je letiště blízko obytné zástavby.
Poláci to vyřešili tak, že letiště přesunou 40km od hlavního města, kde bude i přestupní stanice VRT a blízko dálnice. Kdyby jsme něco podobného realizovali v ČR, tak by byla vhodná lokalita okolo Poříčan.

Air Traveller

a proc stavet nove letiste… kdyz jedno letiste v celkem dobrem miste mame?

popisete prosim logiku?

Ibragim z Bastru

Letiste je v dobrem miste možná tak pro Pražáky a Ústecký kraj. My na Moravě máme naštěstí letiště ve Vidni, takže to regionální v Praze nás moc zajímat nemusí. …

Air Traveller

o duvod vic se ptat, proc tedy stehovat letiste?

VTT

U nás i v Polsku se za komunistů na životní prostředí absolutně nedbalo (v Polsku asi ještě víc, než v ČSSR). Ale hlavní rozdíl přišel po roce 1989. U nás se to překývlo do opačné polohy, kdy se dala obrovská možnost připomínkovat dopady na ŽP. A toho se nejen využívá, ale i zneužívá. Zrovna třeba M. Patrik se někde prořekl, že by byl nejraději, kdyby se žádná dopravní infrastruktura vůbec nestavěla. V Polsku našli vhodnou rovnováhu – dokáží stavět, ale jako členský stát EU jistě na životní prostředí nekašle a stavbou dotčení obyvatelé mají možnost odvolání taky, jinak by to… Číst vice »

Jeřdno

Poláci na životní prostředí serou. Normální člověk v ČR by byl v Polsku za ekoteroristu. Mají milion různých výjimek z EU na životní prostředí, takže i kdyby někdo chtěl, je to obtížně vymahatelné. Trochu se to začíná měnit až poslední dobou.

David

Mam pocit ze zaciname byt skanzen ve stredu Evropy. Ujizdi nam Polsko a dokonce i Slovensko v mnozstvi staveb apod. Opravdu smutne.

mlokXCM

Jako v čem nám ujíždí Slovensko?

David

Staci se podivat na to jak se stavi v Bratislave a porovnat developmenty

Honza55

Třeba porovnáním tempa (ne)výstavby Pražského okruhu a D4 kolem Bratislavy. Ano, vím, že to nebude nikdy úplný okruh, protože je tam Rakousko. A jsou i jiné problémy (D1xD4). Ale už dnes jsou všechny dálnice smysluplně propojeny. Za posledních 15 let významný pokrok.

Frantisek

Onanie nad množstvím betonu v krajině příliš pokroková není. Navíc jde hlavně o letiště, s nutností odklonu vlaků do pustiny, a další dálnice. Radost žít tam v budoucnu jak vyšitá…

VTT

Pro město, které si dělá ambice být přinejmenším regionálním centrem byznysu, a to Varšava chce být, je dobré spojení se světem naprostou nezbytností.
Pro město, které si zvolilo budoucnost jako zaprděný zapadákov, kde jedinou novotou budou chytré lavičky na zastávkách tramvají, je to samozřejmě zbytečné (zdravím Prahu).

Honza55

Kdežto my tu ornici nezabetonujeme metr silným betonem. Pod sklady Šmejdlandů stačí 15 cm, že?

František

Probuh, ty vlaky na obrazcich nejezdi pod draty, takovy hrich !! No snad jsou aspon na baterky :-))

Pavel Vavříček

A navíc jsou to japonské Šinkanseny série 500, kterých se už v Japonsku chtějí též zbavit

Alibaba

To je pouze architektonický alyby.

Jenda

A u nás se politici akorát hádají, jestli na PRG postavit paralelní dráhu nebo zachraňovat želvičky.

Shotoushek

No tak LOT je zajímavý tím, že tam jsou piloti i letušky “zaměstnané” na švarc (v Polsku legální a obvyklé v dopravě nebo v gastru). Ten rozvoj dopravní infrastruktury je opravdu zajímavý. Stát tam posiluje své pravomoci každý rok salámovou metodou, ale zjevně ta polská cesta pro východní Evropu funguje……

Zyx

A neni to tim, ze v ledasjake rvropske zemi (Skandinavie a Pobalti predevsim) neni velky rozdil delat „pod firmou“ nebo „pod sebou“.

Staňa Míček

Jo jo. Poláci jsou ohledně infrastruktury fakt machři. Byli jsme letos na dovči u Baltu (Sopot, Gdaňsk, Hel) a už jen ta cesta vlakem mě nadchla. Když pominu železniční skanzen Bohumín – Katowice – Zawiercze, a uzel Warszawa, tak to bylo 2×200 km permanentně 160 kmh. A to jsou traťe na 200 kmh. I lokálka z Gdyně do Helu měla lepší parametry, než některé naše hlavní tratě. Prostě jsem jenom čuměl. S-Bahn ve Varšavě i na tom severu v trojměstí. Těším se na příští rok, když tam pojedeme znovu a já uvidím, jak pokročili se stavbou Katowice – Zawiercze, uzel… Číst vice »

Micha Tesař

Do Gdansku jezdím několikrát za rok a vždy jsem překvapen, že příjedu do Warszawy o 10-20 min dříve, ať jedu pendolínem nebo EIC. A že by někdo v ČR za jízdy uklízel vlak jsem také neviděl lokálky kolem Gdansku nebudu komentovat, hlavně do Kartuz nebo Elblag. Ale jak říká stará, čím se blížíme ke sleszku tím je kolem větší bordel, včetně lokálek.

Monika

Toto jsou polské imperiální ambice. Američané, kteří s polskou administrativou pečou jakou nadržení milenci prostě chějí mít svojí evropskou Atlantu:-) Mocenské centrum řízení západního světa se v následujícíh 20 letech přesune z USA do východní Evropy. Elity z USA postupně zdrhají směr Evropa. Kongresové volby tento týden budiž dalším důkazem.

Anonymní alkoholik

Tak tohle je ale pořádně wild konspirace. Ukrajinci, a teď ještě elity z USA, nám tady budou ředit populaci!!!! 🤡😆

Michal Štěpán

Jaká konspirace? Polsko, tak jak se chová, má výrazně našlápnuto k exitu z Evropské unie. My tady nejsme od toho, abychom soudili, jestli to je dobře nebo špatně. To je prostě konstatování pouhého faktu. Mimochodem, kdo z vás si v roce 2016 přečetl knihu George Friedmana: „Ohrožená Evropa: Rodící se krize“? Pak nebudete překvapeni tím, co se děje nyní, a co se ještě bude dít. Polsko cítí, že bude jednou regionální velmocí a tomu odpovídá i způsob, jakým Polsko buduje svoji infrastrukturu a nejen to. Že to myslí opravdu vážně, je i cítit z atmosféry jednání mezi polskými ministry a… Číst vice »

Jan Sůra

Vítáme na těchto stránkách čtenáře konspiračních webů a přejeme klidnou léčbu v ústavních zařízeních. Diskuze zde nejsou hrazeny vaši zdravotní pojišťovnou, proto se obraťte s důvěrou na jiné stránky.

Martin Csabo

Oni chtějí mít hotové letiště pro 40 milionů cestujících v roce 2027 a my nejsme schopni udělat jednu pitomou RWY nebo vlakovou stanici asi ani do toho roku 2030…..ostuda

Pepa

Když si uvědomím, jak daleko před Lotem bylo CSA, jak daleko před Varšavou bylo letiště v Praze atd atd..je to smutný pohled a vysvědčení nejen všech vlád, ale vůbec i nás jako státu …co se tohoto týče,Poláci nám dali zatím na frak…

Richard Jahoda

V rozvoji infrastruktury muzeme Polsku jenom smutne zavidet. Ta ambicioznost je uzasna.

BND 30

Ambicióznost je jedna věc. Oni to totiž opravdu postaví. Ať to jsou dálnice, železnice nebo letiště.

Martin

Tak dálnic za poslední dobu postavili víc.

Lukino

Oni postaví i ty JE dříve než my jeden reaktor.

Air Traveller

v totalitních státech se těmhle věcem často daří (viz třeba čína) – na lidi se ohled nebere, prostě se vyvlastní a nikoho se nikdo na nic neptá.

a upřímně – kdybych si měl vybrat, jestli žít v ještě celkem liberální demokracii česka nebo klerototalitním státě jako polsko … stále si vyberu to česko. i za cenu, že žiju v zemi, kde postavit kilometr dálnice trvá věky.

VTT

Tak zas nepřehánějte.
Jako jo, katolická církev tam kecá do kdečeho, ale pořád tam demokracii mají.

Air Traveller

neprehanim. nemaji. a to, ze tam maj volby, neni znamka toho, ze maj demokracii.

Michal82

Polsko proste jede a ty projekty jsou krásne a realizují se rychle a ve velkem mnžství. České uřady proste přestaly fungovat. Dlouho známé dopravní projekty se nestaví – VRT, vlak na PRG, Tunel do Berouna, …

Granja

Bodejť by nejeli, když mají dostatek chechtáků. Úřady s tím nemají nic společného, protože samy o sobě ty chechtáky negenerují.

mlokXCM

Odkdy úřady něco staví?

Michal82

Stavět není problém, povolovaci řízení a ostatni administrativa proste v ČR trvá desítky let a to je chyba.
Už 80. letech si pamatuji lidi ze SUDOPu na nádraží Praha Dejvice – dle jejich vyjádření „připravovali rychlodráhu na letiště.“ O 40 let pozdeji železniční spojení nikde 🙁

Jiří Kocurek

A ta běžící příprava se teda má přeskočit, má se začít stavět bez projektu a bez stavebního povolení, které se na vlak na PRG vyřizuje?

X 1

Příprava 30 roků?
A není to málo Antone Pavloviči?

Pavel

Tak snad to nedopadne jak to Berlínské letiště

Ten Onen

Na to, jak jsme se polakum v devadesatkach posmivali (a mnozi se posmivaji jeste dnes) a tvarili se, jak jsme mnohem rrozvinutejsi, tak dnes uz muzeme jen smutne koukat a zavidet. Predrazenych a rozkradenych zakazek mame celou radu, ale novou infrastrukturu skoro zadnou 🙁

Slosor

Poláci udělali velký v posledních 15 letech obrovský pokrok, jsem tam skoro jako doma a fandím jim, ale stále není co závidět. Ještě pořád mají méně kilometrů dálnic a rychlostních silnic per capita, byť se to brzy otočí. V Polsku je 100 měst nad 10 tisíc obyvatel bez železničního spojení – v tom 80 tisícové Jastrzębie-Zdrój. V ČR máme jen jedno – Orlová. V ČR mají všechna města nad 100 tisíc obyvatel tramvajový provoz, v Polsku jich ku 20 nemají, v tom 330 tisícový Lublin, či 295 tisícový Bělostok. U nás nepředstavitelné. Poláci nás nedoženou ani za 100 let.

VTT

Počet km per capita není zas tak moc vypovídající – oni mají celkem řídce osídlený venkov a relativně velká města, takže jedna dálnice poslouží velkému množství lidí.
Položil bych si otázku, kolik mají ve své dálniční síti takových hrdel, jako Přerov, kolik mají nadlouho zablokovaných staveb, jako u nás D3 ve StČ kraji a tak.
S počítáním měst bez železnice je to podobné – zkuste se podívat i na města nad 10 tis. obyv., kudy vede jen lokálka, po které se prohání Regionova (nebo šukafon – i takové město existuje, např. Vlašim). A tohle tam jednoduše zrušili a nechybí to.

Jiří Kocurek

Skoro žádná nová infrastruktura, takže v 80. letech byly do Německa dvě dálnice a do Tábora dvě koleje, a soudruh Gustáv Husák, prezident, otvíral Nové Spojení.

Protože když se nic nepostavilo a ono to existuje, tak jiné vysvětlení není možné.

Ten Onen

Vite co je nadsazka? Ano, neco se postavil, ale srovnejte si vychozi stav v roce 89 a stav nyni. Udelejte to pro CR, Polsko, byv. NDR a k tomu treba Chorvatsko a Madarsko. V tom srovnani je ta ma nadsazka presna. V CR si za dotace z EU rada “podnikatelu” postavilo penziony, hotely a dalsi potrebne veci. V jinych statech za ty dotace radeji rozjeli vystavbu zakladni infrastruktury a nekde uz treba ani VRT neni jen vlhkym snem.

Air Traveller

nikoli. zadna nadsazka to nebyla. jen vrchol hlouposti a ignorace

Ten Onen

😂😂😂 Tak az zase poletite vzduchem, tak se mrknete i dolu na zem a treba si vsimnete zakladnich rozdilu mezi jednotlivymi staty. Pokud tedy nebudete ignorant nebo hloupy a budete se divat pozorne😉

dizgrafyq

V listopadu vybrali architekta projektu a v polovině příštího roku chtějí kopnout do země? Takhle rychle to nepůjde ani v Polsku s jejich liniovými zákony.

Shotoushek

V Polsku je vyvlastnění víceméně okamžité, soudit se dá jen o cenu. Soudy obsadil PiS a liniové stavby jsou záležitost nejvyššího státního zájmu.

Looki

Polsko pochopilo a chce stavět letiště za městem s návazností na VRT. My jdeme opět českou cestou do slepé uličky.

Jiří Kocurek

Dobře. Takže kde postavit letiště nahrazující Ruzyni, aby bylo u VRT a nemusely se vystěhovávat celé obce? Očekávám, že máte vytipované lokality.

Marian Kechlibar

On hlavně ten středoevropský prostor neuživí velkých letišť zas tak moc. Vznikne-li megaletiště ve středním Polsku, napojené VRT na různé strany, obslouží cestující odněkud od Olomouce až po Vilnius.

watslaw

Praha bude furt od tohoto letšitě dál, než jsou od sebe třeba Berlín a Frankfurt, Mnichov je ke Frankfurtu ještě o polovinu blíž, a tam všude megaletiště jsou. Takže pro tu Prahu by prostor byl, kdyby ale byla napojena na nějakou dopravu. Ale ne (pouze) lokálka vedená mimo nádraží dálkových vlaků. Kdyby takhle přes letiště vedla VRT, která by se pak dělila na směry Plzeň a Ústí (a z toho odbočka na Most), kam by byly průjezdné některé rychlíky ČB-Ústí a Ostrava-Plzeň, Brno-HavlBrod-Most, a v mezerách mezi nimi to Kladno-Praha, hned by to bylo o něčem jiném. Teda kdyby bylo… Číst vice »

Jakub K

A my nejsme schopni na Pražské letišti dotáhnout lokálku 80km/h ( myšleno rychlodráhu) ….

Jiří Kocurek

Vy jste Praha 6? Já teda ne. Kteří „my“ to teda blokují?