Tendr na vozidla pro české předsednictví vyhrála Škoda Auto, zapůjčí zdarma 55 elektromobilů

Sériová výroba modelu Enyaq iV. Foto: Škoda AutoSériová výroba modelu Enyaq iV. Foto: Škoda Auto

Automobilka poskytne vozy na osm měsíců, stát zaplatí "naturálním" plněním.

62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ABC

stát zaplatí „naturálním“ plněním

…. tlačenkou při nějakém dalším VŘ (už za peníze)?

Janek

Elektromobily mi připomínají první mobily – kufříky s obrovskou, těžko a nepraktickou baterkou. Stály desítky tisíc a dalo se z nich jen volat. Slepá vývojová cesta. Drát nic nenahradí. Lidstvo pořád hledá něco nového, místo abychom zůstali u toho, co už je vychytané mnoha a mnoha lety praxe. Přitom já vám u každé zásadní novinky najdu spoustu důvodů, proč to prostě fungovat nebude.

Bjorn

Ano a proto dnes máme mobily, které jsou výkonnější než kterýkoliv počítač před pár lety 🙂

Jirka

Vidíte, odpověděl jste si. V roce 2012 tady byl první Nissan Leaf, Citroeny C-Zero či teda Tesla Roadster. To jsou takové ty tlusté mobily ze začátku devadesátek. Teď už tu máte po 10 letech Škodu Enyaq, Ioniq 5, Teslu Model Y/3 s výbavou, která je naprosto někde jinde. Tyhle se dají používat, jako první auta do rodiny. Jsou to obdoby prvního iPhone z roku 2007? Možná jo, každopádně je to technologicky obrovský skok. A teď se podívejte na to, co máte na trhu teďka za iPhone, Xiaomi nebo Samsungy. A to je 14 let rozdíl. Spalováky se mají zakázat prodávat… Číst vice »

Petr

To bude sranda, až jim půlka těch krámů zůstane v půlce cesty stát a potentáti pojedou MHD.

Jan

A proč by se to mělo stát? Podle vás mají jezdit raději v naftovém šestiválci? Nebuďte trapný..

Alibaba

Mají jezdit v tom co už je. Proč dělat někomu reklamu na předražený produkt?

Jan

Nerozumíte tomu. Úřad vlády ani Ministerstvo zahraničních věcí, ani ochranná služba nemá takový reprezentační vozový park, aby nabídli více než 60 aut pro potřeby předsednictví. Řešením by bylo vozy koupit, což je neefektivní nebo pronajmout, což by se taky nevyplatilo. Takže řešení zápůjčky zdarma, s tím že se jako proti-plnění bude škodovka jako „česká značka“ prezentovat v rámci předsednictví je nejlepší, co se mohlo vymyslet. A to, že jsou ta auta „předražená“ není pravda. Podívejte se na jiné elektromobily. Mě pořád fascinuje, jak spousta lidí má potřebu razantně vystupovat proti čemukoliv pokrokovému a odmítat to jako katastrofu pro lidstvo. Přitom… Číst vice »

Karl vB.

Předpokládám správně, že vy jste si už toto levné auto koupil a pro velký úspěch druhé pořídíte manželce jako dárek k letošním vánocům.

Jirka

Karle, víte, že to auto stojí skoro stejně, jako adekvátně vybavený Kodiaq v 2,0 TDi?

ABC

ano, to je takové typické auto pro průměrnou českou rodinu

dopravak

No Kodiaq je 10. neprodávanější auto. Ono ani nové oktávky, nebo Karoqy v TDi nejsou zrovna nejlevnější a přesto se prodávají velice dobře. Ono je to zejména tím, že 3/4 aut si kupují firmy a fyzické osoby si pak následně kupují ojetiny po leasingu.

Gajda

Pokrok to je, jako hračka je to taky hezký a na to blbnutí při předsednictví je to dostačující, to jim nejde upřít. Navíc ty státy co jedou na elektrovlně nás nebudou mít úplně za tu východní Evropu. Jen ta prezentace jako protislužba mi přijde stejně účinná jako reklama kde se dá na auta, který mají dodací lhůtu jeden rok +

Alibaba

A proč by měl být reprezentační? Potřebují se přesouvat ne dělat parádu. Předraženost elektromobilů srovnávám s klasickými vozy. Elektromobily za pokrok nepovažuji, pro mě to jsou nucené úlitby ekoteroristům. Kdyby se prosazovaly samy bez nějakých dotací, tak by to pokrok možná byl. I ten parní stroj se protlačil sám. Zelený úděl si vymysleli nikým nezvolení ekoteroristi a ti by se měli odstavit od rozhodování o nás. Odmítám dotovat někomu drahé hračky, to není nic o vývoji. Až to bude vyvinuto tak, že se to samo prosadí (kvalitou a cenou) tak si to klidně budu kupovat sám. Zatím je cena i… Číst vice »

dopravak

Tak jak vysvětlíte, že je Kodiaq stojí ve srovnatelné výbavě v podstatě to samé, co Enyaq. Na rozdíl od spalováku je provoz EV výrazně levnější. Zde je výpočet pro Německo, kde jsou navíc dotace, ale z výpočtu je vidět, že se pro větší nájezdy Ev vyplatí i bez dotace.

https://www.hybrid.cz/volkswagen-doporucuje-kupovat-si-misto-jeho-dieselu-elektromobily/

Alibaba

Hezký, ale já nenajedu 20 Mm ročně. A nemám na to si koupit nový vůz.

dopravak

Aha, takže protože zrovna vy moc nejezdíte, tak je celá elektromobilita špatně? EV jsou na začátku vývoje a tím pádem se zatím nevyplatí každému. Zatím jsou tedy k dispozici jenom auta vyššího segmentu a pár let bude trvat, než budou k dispozici auta nižších segmentů za rozumnou cenu. K tomu během pár let budou k dispozici ojetiny. Ono i velice oblíbené Oktávky v TDi taky nejsou zrovna nejlevnější a přesto jsou velice dobře prodávané.

Alibaba

Na ty ojetiny jsem zvědavej, obzvlášť, když je baterka tvoří největší část ceny elektroaut.

Mimochodem, v tý odkazovaný tabulce tam elektroauta neplatí žádnou daň (tax), to bude natrvalo? To je zase jen další počáteční zvýhodnění těchto aut a přitom ony taky stejně užívají silniční infrastrukturu.

dopravak

Na baterku dávají výrobci záruku 8 let/160tkm. Záruka ale neznamená konec životnosti. Ta je projektována na celou životnost auta s tím, že kapacita následně může poklesnout.

Daňová zvýhodnění jsou samozřejmě dočasná, aby se urychlil nástup efektivnější technologie. Jakmile se cena dostane dolů, tak už ta zvýhodnění nebudou potřeba a zcela jistě se i EV normálně zdaní.
https://insideevs.com/news/506465/evs-price-parity-europe-2027/

Radek Šindel

Elektromobily jsou i přes své některé nevýhody obrovský pokrok oproti spalovacím motorům, protože řeší několik problémů zároveň.
1. Mají zhruba třetinovou spotřebu energie oproti ekvivalentnímu spalováku a tím i emise CO2
2. mají nulové lokální emise škodlivin
3. Umožňují využívat přímo energii z malých decentrálních zdrojů.

Více zde:
https://www.youtube.com/watch?v=Sn6PnKYlG_8

Alibaba

Ad 1) u elektiky
ad 2) ano, tady vidím přínos taky. Akorát si myslím, že ve městech by lidi měli používat a preferovat MHD hlavně s prostorových hledisek.
ad 3) Až těch zdrojů bude tolik, že se takto budou využívat, tak ano, momentálně se jede na uhlí.

ad video) Až se konečně začnou stavět jaderné elektrárny (přednášíte o potřebě cca 5 Temelínů) tak to vezmu na vědomí. A vodík, bez absolutního přebytku výkonu v síti, bych nechal zatím jen na zkoušení.

Radek Šindel

Ad. video: Kde jste přišel na to, že mluvím o potřebě stavby 5ti Temelínů? Nic takového v prezentaci není. Je tam pouze uvedeno, že ročně dovezeme v kapalných palivech energii rovnající se výrobě 5ti Temelínů, z čehož zhruba 3 Temelíny vypustíme chladičem a výfukem. Místo těchto 75TWh energie stačí zhruba 25TWh ve formě elektřiny, které jsou z velké části vyrobitelné z OZE třeba ve formě střešních FVE na domech, obchodních centrech, nebo nad parkovištěmi.
http://www.copub.cz/userFiles/10-sindel-radek.pdf

Alibaba

Jo takhle je to přepočteno. Ale stejně stále nevidím ty další Temelíny. A to jsem příznivce jaderné energie.

Na to ostatní zdroje jsem zvědavej, především na to sladění spotřeby a výroby elektriky. Zatím nějaké ty náznaky smart-gridu nevidím, ale třeba chápu mít auto u baráku s FVE jako baterku na kolečkách.

No uvidíme…

Otto

A nabíjet se to bude z naftových generátorů, jako onehdá na klimatické konferenci v Glasgow 🙂

Alibaba

Copak, nefoukal větřík? 🙂

Alibaba

Naleštěné pozlátko a vyhazování peněz daňových poplatníků.
To nemají úřady (vláda, parlament, prezident, město, atd. )žádná auta, aby si nemusela pronajímat nic extra?

Taky by politici mohly jít příkladem a jezdit MHD.

V. K.

Chtělo by si to ten článek nejdříve přečíst. Škoda ta vozidla poskytne zdarma jako sponzorský dar.

Alibaba

Takže reklama…

mgr.pavel

Ano. Vadí vám na tom něco?

Stát potřebuje reprezentativní auta. Někdo mu nabízí půjčení aut zadarmo. Co je na tom špatně? Stát by jinak ten reklamní prostor asi nevyužil a udělat reklamu místní firmě?

Alibaba

Nepotřebuje reprezentativní auta. Potřebuje jen převážet zpovykané a rozmazlené papaláše.

Norbert

v nejhorším si půjčit elektrobus z DP

Alibaba

Ano, ty delegace co přiletí z Brusele se klidně hromadně mohou do města takto přesouvat.

Výkolejka

Přesně tak, tolik peněz je nehoráznost, měli by na ten pronájem dát slevu :-DDDDDD

JiP

Enyaq je skutecne auto, ktere je jiz uzitne na urovni a takrka bez nejakych omezeni. Az na tu cenu, ta je pro drtivou vetsinu populace naproste scifi. Jak reklama pro Skodu dobre, i kdyz v kontextu ceny EV aut, tlaku na elektromobilitu, cen el. energie, na me pusobi cely ten politicky tlak jak rudy hadr na byka. Elektromobili jsou stale ve fazi „zajimavych hracek pro bohate“, k masovemu rozsireni potrebuji jeste mnoho let evoluce. Kdyz by byly elektromobily tak uzasne vyhodne provozne i ekonomicky i dnes, tak prece zakaznici sami utrhaji automobilkam ruce, bohuzel bez dotaci je prodej EV aut… Číst vice »

Hans

Značná část trhu s automobily představuje také prodej ojetin. Spousta lidí si prostě nové auto dovolit nemůže. Enyaq je naproti tomu určen jinému segmentu na trhu, kde cena nehraje až takovou zásadní roli. Proto si myslím, že poskytnout tyto vozy českému předsednictví je dobrý marketingový počin. Osobně se domnívám, že ve Škodě velmi dobře vědí, že příští desetiletí bude kritické pro přežití nějterých značek, které nebudou schopné reagovat dostatečně pružně na měnící se požadavky trhu v souvislosti s přechodem na bezemisní dopravu. Proto také moc dobře nechápu naivní českou snahu jít proti „Zelené dohodě“.

mgr.pavel

Ona ta snaha jít proti Green deal je ryzí krátkozraký populismus. Babiš proti němu křičí, protože mu to dnes přinese pár politických bodů, a neřeší, že za pár let tím křikem ztratí pár procent HDP.

Smutné je, že na to moc lidí slyší. Že diskuze o řadě témat se nevede, jen se daný problém onálepkuje jako „ekofanatismus“ či neobolševismus či sluníčkáři nebo .. (doplňte si sám, nálepek je řada, ze všech stran).

Vochomůrka

Ona ta snaha jít proti Green deal je ryzí pud sebezáchovy.

JiP

Lepe bych to nenapsal. Cele Nemecko je prikladem jakesi davove zelene psychozy. Nic proti ekologii, ale musi byt zasazena do realistickeho technologickeho ramce. Bohuzel grean deal je v mnoha ohledech sneni nez technologii podporena realita.

jan v

Já vám nevím, ale léta automobilový průmysl přistupoval ke snížení emisí tím, že prostě podváděl. Podvod se provalil, a najednou pro automobilky není problém generovat technická řešení v podobě milé hybridů a elektroaut. Schopnost reagovat technologií tady tedy evidentně je. Rovněž nám v české kotlině uniká, že onen green deal přinese modernizace technologií po celé Evropě, což bude představovat množství businessu, které bychom si neměli nechat ujít.

Karl vB
Cyklista

Jako vždy, stejně to bylo u CNG. Bouchne jedna nádrž/zahoří baterka a hned je z toho obrovský poprask, ale to, že denně hoří několik benzínových/naftových aut, se bere jako běžná věc…

Jirka

Neřeší, však se na to podívejte, blafne jedno auto za rok. Spalováků hoří desetitisíce ročně, ale dostane se to maximálně tak do místní drbny. Přitom hašení je stejné, jenom po uhašení se musí EV ponořit do vody. Statisticky je bezpečnější, jezdit EV oproti spalováku.

ABC

„jenom“ :))) a ta voda taky potom ekologicky zlikvidovat….

mgr.pavel

Tak proč povětšinou čtu reakce politiků označující GD nějakou nálepkou, řvaním nesmyslu „my benzinové motory zachováme, trhni si EU“ apod.? Proč politici 1) neprosazují v EU změnu GD (co sakra naše vláda v EU vyjednala? proč Babiš je spolupodepsaný pod GD?), 2) nevysvětlují voličům v čem a jak je současný plán špatně?

Karl vB.

Ono bude nutné reagovat nejen na měnící se požadavky trhu, ale zejména na rychle se měnící možnosti obstarávání materiálu na vstupu do výroby. Čína, která byla silně kritizována za neekologickou výrobu čehokoliv, „zelenou Evropu“ poslechla a tyto neekologické výroby omezuje a Evropa pro změnu začíná řvát, že nebude mít např.aktuálně dostatek hliníku na elektroauta. Můžete si doplnit jakýkoliv další artikl, který se z důvodu jeho ceny, nebo „špinavé výroby“ dováží z Asie. Ohledně čipů je zajímavé, že např. v Česku vysmívaný Hyundai má nyní čipů dostatek, jede naplno a plánuje si čipy vyrábět sám. Vlajková loď českého průmyslu Škoda Auto… Číst vice »

Pavel Bláha

Jakou vidíte souvislost „nedostatku hliníku“ s elektromobily?

Karl vB.

Ano, samozřejmě. Elektroauto musí být lehčí kvůli elektrickému pohonu, aby se snížila spotřeba a dojelo trochu dál. Dojezd je dán kapacitou baterií minus ztráty z důvodu mrazu, nebo hice a hmotnosti vozidla.
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/horcik-magnezium-idnes-auto-prumysl.A211020_090048_automoto_fdv

JiP

Trh se nejak meni? Ja mam pocit ze to je zbozne prani. Ja tu zadnou poptavku po elektromobilite za soucasneho stavu technologie tedy nevidim. Spis tu vidim znacne rozcarovani stredni tridy, ktere se zasadne zuzuje vyber automobilu, na draha EV nemaji, a i jeste nedavno auta za standardni cenu jako napr Octavie ci Fabie combi, jsou bud jiz velmi drahe a nebo nebudou vubec. Je to tlak politicky, nikoliv trzni! A tresnickou na dortu je, ze za posledni 2 mesice je nejprodavanejsi automobil v EU Dacia Sandero!!! Trochu rozpor, nemyslite?

Pavel Bláha

Většina nových aut v ČR, snad 80%, jsou prodané na firmy, ostatní většinou kupují auta z druhé ruky a stejně tak to bude s elektromobily. Mimo to ve městech a okolí jezdí aut v ceně kolem miliónu víc než dost, nevypadá to, že lidi mají hluboko do kapsy.

Hans

Samozřejmě, že se trh měmí. Samozřejmně, že do hry vstupují regulace, ale pořád je to trh ve smyslu poptávka-nabídka, za určitých pravidel, ale tak tomu bylo i doposud (bezpečnostní prvky, emise, …). Moc si nedokážu představit, že při všech nárocích na emise a předpokládanému poklesu cen baterií spolu s růstem užitných vlastností elektromobilů, bude dávat výroba vozů se spalovacími motory v totmto sektoru ještě smysl. Změny lze také očekávat v samotném způsobu dopravy, hlavně ve městech a jejich okolí.

JiP

Naroky na emise aut jsou jiz zcela absurdni a postradaji normou Euro 7 smysl a soucasne pokles ceny baterii a pridruzenych technologii je v nejblizsi budoucnosti zbozne prani. To by musel prijit na poli baterii skutecne nejaky prulomovy obev. Clanky o novych zazracnych bateriich clovek muze cist skoro kazdy tyden, nicmene zatim vse vysumelo.

Jirka

Vidíte a stejně ty ceny baterek za poslední roky klesly na 10% původní hodnoty. Jinak průlom bude mít Tesla od novýho roku.

dopravak

Nároky na lokální emise odpovídají škodám, které tyto škodliviny zejména ve městech způsobují. Nebo si snad myslíte, že léčba různých onemocnění souvisejících se znečištěným ovzduším je zadarmo?
ano, teoreticky se můžeme na jakékoliv EURO normy vykašlat a jezdit „atmosférama“ bez katalyzátoru, akorát nevím jestli je to s ohledem na zdraví úplně ideální.

On první

Ano auta jsou velmi stačí srovnat kolik stála Škoda 120, Favorit, první novodobé Dacie v poměru k průměrné mzdě ve své době. Bude zděšen jak jsou auta dnes vlastně levná a dostupná.

JiP

Timto se dnes casto argumentuje, nicmene je to vypocet dosti zavadejici. Auta vuci mzde realne sice opravdu dost zlevnila, soucasne ale jine polozky v rodinnych rozpoctech vyrazne narostly, mnohe v dobe favorita ani neexistovaly, v te dobe jste detem nekupopval notebooky, mobily, tarify, internet, coz jsou veci, bez kterych v dnesni spolecnosti jiz existovat nejde. Takze ano, auta jsou efektivne levnejsi, ale soucasne vam na ne v rozpoctu zbyva kvuli jinym polozkam mensi dil, nez treba v 80 letech, kdy spousta veci vubec neexistovala nebo jste vubec provozovat nemohl.

jkjk

V 3Q 2021 prodej nových aut v EU (podíl) – 39,5 % benzín, 20,7 % hybrid, 17,6 % diesel, 9,8 % elektromobil, 9,1 % plug-in hybrid. Meziroční změna +56,7% elektromobil, +42,6 % plug-in hybrid, +31,5 % hybrid, -35,1 % benzín, -50,5 % diesel.
Ano, trh se mění.

JiP

Silne zavadejici cisla, kdyz uz tak vytahnete celou tu tabulku a ukaze se, ze ty prodeje EV aut jsou jenom tam, kde jsou silne dotovany. Kde dotace na prodej EV nejsou, tam se blizi prodeje limitne 0. Takze trh se skutecne nemeni, lokalne je manipulovan dotacemi.

Jirka

Ano, dotace pomáhají prosazení EV, ale i v ČR, kde jsou nulové dotace, ten poměr roste hodně a tahají se sem lehce ojeté EV z Německa, Rakouska a z USA. Je nás teď asi 12 000, před rokem to bylo výrazně míň. Jen si počkejte.

dopravak

No s tou cenou bych to neviděl zas tak dramaticky. Samozřejmě je potřeba nějak začít a tak Škodovka logicky začíná s elektromobily ve vyšších segmentech, kde má na autech vyšší marži. Enyaq je tak velice podobný Kodiaqu, který je u nás 10. neprodávanější auto. Dále se intenzivně vyvíjí menší modely, které budou levnější. Za pár let také logicky přijdou levnější ojetiny.
No a z pohledu provozu se nemůžete dívat jenom na pořizovací cenu, ale také na provozní náklady, které jsou u EV výrazně nižší.
https://www.hybrid.cz/volkswagen-doporucuje-kupovat-si-misto-jeho-dieselu-elektromobily/

JiP

Nevim, pokud nekdo kupuje diesel, tak predpokladam kvuli tomu, ze ma velke najezdy a dlouhe trasy, tam zatim EV auta moc konkurovat nemuzou a v pripade ze jezdite zase kratke trasy a mate maly najezd, tak zase vychazi cena za km u EV auta velmi vysoka. Marne hledam provozni model, ve kterem by me davalo EV auto smysl, bud nevyhovuje dojezdem (dlouhe trasy) a nebo ekonomicky (male najezdy).

dopravak

No tak z principu se najede nejvíce km jízdou do práce. Pokud jde třeba o moje známé a kolegy, tak ti běžně jezdí řádově desítky km. Při relativně běžných 20km je to zhruba 10t měsíčně. Když se k tomu přidají nákupy, výlety, dovolené, tak jste někde mezi 15-20t ročně. Spousta lidí to má do práce i více než 50km, na což Ev bohatě stačí a úspora na palivu už je celkem znatelná. Jinak co to znamená dlouhé trasy? Pokud jde o jízdy do 500km, tak ty už třeb Enyaq v pohod ujede. Pokud jde o nějaké časté trasy 500+ km,… Číst vice »

dopravak

Oprava: 10t ročně.