Tendr na metro D není diskriminační. Předseda ÚOHS zvrátil kauzu ve prospěch dopravního podniku
Firmě Metrostav DIZ vadila pasáž zadávací dokumentace týkající se požadavků na dodavatele výtahů.
Pražský dopravní podnik (DPP) a jeho právníci si mohou oddechnut. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna vyhověl jejich rozkladu a otevřel cestu k dokončení tendru na zhotovitele stavby metra D v úseku (Olbrachtova) – Nádraží Krč – Nemocnice Krč – Nové Dvory.
Mlsna tak zvrátil prvoinstanční rozhodnutí svých podřízených ze 7. července. Tehdy úřad na popud společnosti Metrostav DIZ tendr s odhadovanou cenou téměř 25 miliard korun nepravomocně zrušil s tím, že dopravní podnik vytvořil „bezdůvodnou překážku hospodářské soutěže“.
Firmě Metrostav DIZ vadila pasáž zadávací dokumentace týkající se požadavků na dodavatele výtahů. Ten musí mít zkušenosti s výtahy pro dopravní stavby o hloubce (dopravní výšce) 28 metrů.
Mlsna nyní uvedl, že „překážka vytvořená namítanou technickou kvalifikací se sice může jevit jako bezdůvodná, nicméně v rámci dané veřejné zakázky není prokázáno, že se jedná o reálnou překážku hospodářské soutěže, a to ani u navrhovatele“.
Požadované reference jsou podle předsedy na trhu dostupné, takže hospodářská soutěž není narušena. Mlsna proto věc vrátil k novému projednání, přičemž úředníci se nyní musejí řídit názorem předsedy.
DPP vypsal veřejnou zakázku na zhotovitele stavby druhého úseku metra D na začátku loňského června. Nejlevnější nabídku podle informací iRozhlas.cz podalo sdružení společností ze skupiny Vinci společně s Porrem. Další nabídky přišly od Strabagu a od sdružení Hochtief/Subterra. Zajímavostí je, že Subterra rovněž patří do skupiny Metrostav a zřejmě podmínky splnila. Naopak společnost Metrostav DIZ se tendru neúčastnila.
Zakázka zahrnuje výstavbu celkem tří stanic – Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory – včetně mezistaničních provozních, technologických a přístupových tunelů, ale také vybudování systému napájení pro celý nejkratší provozuschopný úsek Pankrác D – Nové Dvory.
Trasa D se staví od loňského roku, jako první se dostaly do výstavby stanice Pankrác D a Olbrachtova, související mezistaniční traťové tunely, tunel pro obratové koleje, odstavný tunel, technologické tunely pro vzduchotechniku, spojka mezi tratěmi C a D a několik eskalátorových tunelů pro výstupy do vestibulů.
Zakázku na první etapu získalo s cenou 13,75 miliardy korun sdružení firem Subterra, Hochtief CZ, Strabag, Hochtief Infrastructure a Ed. Züblin.