Automobily Doprava ve městě Elektromobilita Parkování

Téměř bezplatné parkování pro hybridy čeká v Praze velké omezení

Parkování hybridů na zónách placeného stání. Foto: Toyota
Parkování hybridů na zónách placeného stání. Foto: Toyota

Radní hlavního města schválili velkou změnu v úlevách za parkovací poplatky pro majitele elektromobilů a hybridů. Zatímco v případě čistě bateriových vozidel zůstane parkování dosud prakticky bezplatné, hybridy kombinující spalovací motor s baterií budou mít podstatně přísnější pravidla.

Podle dnes schválené změny budou mít na zlevněné parkování za 100 korun na rok nárok jen majitelé elektromobilů a hybridních aut, jejichž emise CO2, jejichž emise nepřesahují 50 g na kilometry.

Původní úlevu schválilo ještě bývalé vedení Prahy, které tím chtělo podpořit vozidla s alternativním pohonem. „Zvolené řešení se v praxi ukazuje jako značně nešťastné a přináší s sebou řadu negativních doprovodných jevů,“ uvádí materiál pro dnešní jednání radních.

Velkorysá podpora pro hybridy, které často produkují více emisí, než menší auta čistě na spalovací motory, přerostla Praze přes hlavu. Jak kvůli zátěži úředníků, tak i zabírajícím místem pro skutečné rezidenty. Hybridní vozidla se poměrně rychle rozšířila, některé automobilky na parkování téměř zdarma postavily i svůj marketing. Pro občany i firmy šlo o výraznou úsporu. Například pro firmu může stát parkování až 36 tisíc ročně, takto platí jen stovku.

V současné době je stav bohužel takový, že nárok na zvýhodněné parkovací oprávnění mají i ty hybridní automobily, jejichž emise CO2 jsou vyšší (v některých případech výrazně, i o desítky procent) než emise automobilů s jinými druhy alternativních pohonů (zejména CNG), a v poslední době dokonce i než emise řady automobilů s moderními „klasickými“ spalovacími motory,“ uvádí se ve zprávě. Měsíčně úředníci registrují kolem 400 aut na povolení na zlevněné parkování.

Konec těchto výhod ale bude postupný: dnes stačí jakémukoliv majiteli hybridního auta, aby si vyřídil povolení a zaplatil stokorunu a může parkovat v placených zónách v Praze neomezeně. Nově si budou moci rezidenti a abonenti toto povolení prodloužit třikrát, tedy o tři roky. Platnost bude omezena na městskou část, kde mají místo trvalého pobytu nebo sídlo či provozovnu. Ostatní si budou moci parkovací oprávnění prodloužit jen na jeden rok a mohou si vybrat městskou část, kde jim bude platit.

Podle dnes schválené změny, u které zatím není jasné zahájení její platnosti, naopak odpadne části majitelů elektromobilů papírování: Praha automaticky uzná elektromobily, kteří si nechají udělat speciální registrační značku začínající EL (o tu je možné žádat od dnešního dne). Jejich majitelé a provozovatelé tedy již nebudou muset žádat magistrát o vystavení nebo prodloužení zvýhodněného parkovacího oprávnění. Na magistrát budou muset majitelé hybridů s emisemi do 50 g/km.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
bor
Host
bor

Bydlím na Praze 5 (kde je zóna) a jezdím pro těžce invalidní mamku na Prahu 1 (kde je taky zóna), takže jsem v pr…i. Největší bič jsou zóny pro Pražáky, kteří mohou parkovat jen ve své zóně a nemohou popojet a zaparkovat v jiné městské části. Zelení mozci (spíše bezmozci) nás tlačí k tomu, aby jsme všichni auta odstavili…pozor lidi tím to teprve začíná, budou chtít regulovat vše – co říkáme, co si myslíme, co kouříme, co pijeme, kdo je dobrý, koho máme dehonestovat…mají pro nás jen tu jednu svou pravdu…inu zase kupředu levá

ketchup1970
Host
ketchup1970

ŠKoda, že neřeší Praha zvýhodnění alespoň nějaké aut na CNG. Protože tím, že spalují plynné palivo nemají žádné mikročástice. Zemní plyn je lehčí než vzduch a tak do větrané podzemní garáže může, nehrozí výboch ani při úniku paliva- tedy plynu. Na rozdíl od LPG který je těžší a vyplní prohlubeň a hrozí výbuch.
Mám na živnost pickup CNG a ač jsme zastáncem veřejné dopravy i cyklistiky , tak nářadí , žebřík a materiál fakt nemohu tahat na zádech tramvají, ani na kole. Ale nikterak mi službu pro lidi stát potažmo město neulehčuje. A teď bude ještě EET pro ty zbylé mohykány.

Frantisek
Host
Frantisek

Zvláštní, že se řeší jen emise CO2, zatímco tuhé mikročástice, přímo poškozující zdraví, v kampani a propočtech vůbec nefigurují.

Sch
Host
Sch

To se dalo čekat, nikde jinde ve světě nedávají stejnou úlevu hybridům jako elektromobilům. Současná pravidla byla buď nekompetentnost nebo korupce že strany Toyoty. Víc se přikláním k druhé možnosti, ale minulé vedení radnice svou pověstí nevylučuje ani zu první.

eLKá
Host
eLKá

Soukromé firmy se prostě naučiliy svá řešení nabízet veřejné správě i samosprávě tak, aby úředníci s tím neměli žádnou práci a politikům to padlo do jejich předvolebních hesel. Konečně – právě na stavu parkování a jeho dalšího vývoje se krásně ukazuje, že dnešní vedení Prahy na tom není o nic lépe, než to předchozí (opět zobou Eltodu z dlaně)…

Miza
Host
Miza

Na jednu stranu souhlasím s tím, že dosavadní systém byl až příliš benevolentní a nějaká omezení se daly očekávat. Na druhou ale problém Prahy momentálně nejsou hybridy. Z okna kanceláře vidím tak na stovku parkujících aut a hybridy z nich budou přibližně 3%. Mnohem více je aut, která jsou nepojízdná či odložená. Další dojíždějí denně, avšak parkují bez placení mimo místa k tomu určená anebo prostě na poplatky kašlou a to se týká i řady mých kolegů. Vystavení pokuty trvá minimálně 3/4 roku, takže zatím naprosto bez efektu. Přitom nechat auto na hulváta někde na trávě či chodníku je z… Číst vice »

eLKá
Host
eLKá

Jinými slovy – parkovací zóny přestávají v Praze fungovat, když lidé na poplatky kašlou. Podle mne budou kašlat ještě víc po rozšíření zón. Zkuste se kolegů zeptat, jestli by nechali své auto na P+R, pokud by měli jistotu, že tam budou mít místo. Celkem by mě to zajímalo (a jako optimista věřím, že by to zajímalo i úředníky na Magistrátu a pražských radnicích).

Miza
Host
Miza

To je hodně individuální. Záleží hlavně, jaká je časová úspora při cestě autem do práce. V mém případě při současném stavu určitě bych zůstal u auta, protože ušetřím okolo 70 minut denně. Pokud by byla již trasa D, tak bych P-R používal. Momentálně, až mi vyprší parkování za 100kč, budu prostě každý den raději platit jako dříve a parkovat přímo u kanceláře. Nakonec magistrátu jde asi především o peníze. Někteří také říkají, že MHD nikdy používat nebudou a důvodem je znatelně vyšší nemocnost u kolegů, kteří hromadnou dopravou denně dojíždějí.

liberal shark
Host
liberal shark

A už je to tady – stejný podvod na lidech jako v Norsku. Napřed je nalákají na úlevy, a když si nakoupí auta s nižšími přímými emisemi, tak výhody zruší.

xyz
Host
xyz

Je to nevyhnutelné – tyto úlevy dávají jakýs takýs smysl jen tehdy, dokud je „ulevovaných“ vozidel málo. Až jejich počet naroste, stanou se úlevy neúnosnými, protože počet parkovacích míst je tak jako tak omezen.

Marek Sourak
Host
Marek Sourak

Problémem nejsou hybridy, ale celková koncepce parkování v Praze. První bych viděl v nedostatku P+R parkovišť, o víkendu jsem byl v Düsseldorfu a okolí. U každého vlakového nádraží bylo parkoviště jako blázen. Druhý průšvih jsou parkovací karty, které uplatníte jen v jedné městské části. Místo toho, aby jste s ní mohl parkovat v jakékoliv modré zóně. Je to prostě na hlavu.

Ondra
Host
Ondra

Parkovací karty se kterými by se mohlo parkovat v jakékoliv modré zóně by naprosto nesloužily svému účelu (přednostní parkování pro rezidenty), ale naopak by přispívaly k podpoře nežádoucího individuálního automobilismu ve městě.

Marek Sourak
Host
Marek Sourak

Od kdy je doprava autem nezadouci? Pokud napr. Potrebuju od nas na letiste, tak je auto 2x rychlejsi nez mhd a podobne i na dalsi strany Prahy. Ja nevim, proc je na ridice aut nahlizeno jako na havet, kterou je potreba vyhubit.

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Protože se ta auta do města prostě nevejdou, tak je potřeba je nějak regulovat. A regulace penězi je celkem rozumná. Úlevy pro hybridy byly ovšem krokem zcela mimo, základním problémem IAD nejsou emise ale zábor místa.

eLKá
Host
eLKá

Do Prahy jedou autem lidé z 80% proto, protože nemají jinou možnost. Oni by se velmi rádi tím autem jen přiblížili na nějakou „páteř“, ale ani v Praze, ani kolem ní není dost P+R parkovišť (prý už nestačí ani Letňany nebo třeba Český Brod). A ten člověk, který sice v Praze pracuje, ale z Prahy ho vyhnal nedostatek bytů, prostě nemá jinou možnost, než své auto „někam prdnout“, pokud musí vydělat na další splátku hypotéky. A Praha se není schopna domluvit ani na Zličíně s Metropolí a Globusem, aby tamní parkoviště sloužila i jako P+R, ani není schopna sjednotit všechna… Číst vice »

František
Host
František

Proč by měla parkoviště pro nákupní centrum sloužit pro parkování mimopražských, kteří jezdí do Prahy za prací. Kde by potom parkovali zákazníci? Než tam udělali omezení a jel jste nakoupit nebo do kina tak jste tam nezaparkoval.

Makel
Host
Makel

Protože se všichni z Čech a Moravy rozhodli bydlet v Praze, tak si to děláte sami a rodáci jsou vytlačováni ven. Co by jste asi řikali kdyby se to dělo ve vašim rodnym městě?

eLKá
Host
eLKá

Víte, ono je ale úplně jedno, kde se kdo narodil a kde kdo bydlí. V jedné větě – Praha nabízí jistý počet pracovních míst a správa města není schopna (dlouhodobě, rozhodně nejde jen o poslední garnituru) zajistit takovou infrastrukturu, aby se lidé mohli na ta místa rozumně dopravit ze svého bydliště.

Hasler
Host
Hasler

Marku, nikdo Vás nebude hejtit za to, že pojedete autem na letiště. Stejně někoho akorát nekde založíte a jedete. Jde o to, aby se třeba lidé z Kladna naučili používat i jinou dopravu než prdnout auto na Dejvickou k metru. Osobně mi přístup Prahy nevadí. Když můžu jedu do centra vlakem, když ne, tak si zaplatím dvě hodky na modré zóně vyřídím co potřebuju a jedu do paďous a né že je Dejvická plná kladenských/stč SPZ až do večera a přes den není kde zaparkovat. (Stav kdy jsem bydlel v Dejvicích)

Raddie
Host
Raddie

Tak ať nám Praha udělá P+R na okraji a nebudeme tam parkovat. Navíc zrovna u Dejvické a teď už ani na Veleslavíně to stejně nejde 🙂

Trdlo
Host
Trdlo

Ale to je přesně ono! Proč Praha tak „aktivně“ řeší důsledek a ne příčinu přetíženého města auty? Ono to není o MHD zadarmo, ale také třeba o tom, že se vůbec nikdo neptá těch, co jezdí auty, proč vlastně autem do Prahy jedou. Proč jezdí středočeši na P+R parkoviště? Protože jim kraj nezajistí alternativní veřejnou dopravu? Pokud jim nejede vlak nebo autobus, prostě jedou autem… Ale to je přirozené lidské chování. Proč pořád nějaký úřednický moula vymýšlí kraviny, místo toho, aby lidem zjednodušil život? Za to si je platíme z našich daní?

eLKá
Host
eLKá

Buďme fér. Ti lidé bydlí (obvykle) ve středních Čechách a pracují v Praze, takže oba „kraje“ by to měli řešit spolu (nejsou schopni se ani dohodnout, jak povede Pražský okruh). Ano, Praha má v tomto směru podstatně víc másla na hlavě, navíc v rámci RUD dostává „na hlavu“ víc, než kdokoliv jiný. Takže když už tento vyšší příspěvek zdůvodňuje tím, že je nucena zajišťovat spoustu služeb i pro mimopražské, nechť se sama chytne za slovo a něco pro ně udělá. A za druhé – efektivní veřejná doprava, ze všech „Přišimas, Škvorců, Horoušánek, Konojed, atd.“ prostě zařídit nejde – to je… Číst vice »

Trdlo
Host
Trdlo

Ale vždyť o tom v podstatě celou dobu píšu – proč Praha nebudovala už dříve P+R parkoviště aby jich byl dostatek? Tady v Letňanech je už v 7:50 plné a další auta nepřijímají. To je řešení? Ale raději u metra postavíme nový Babišov, aby se nám ti další úředníci zpracovávající agendu přestupků a dalších pokut (daní) měli kam vejít. A co že to udělala Praha pro lidi, potažmo řidiče, aby auta netrávila hodiny v ulicích města? Říkají tomu „zefektivnění a zklidnění“, takže několikrát přemalovávají pruhy v ulicích, redukují dvouprodovky na jednoproudové, všude zpomalení apod. Takže, ano, znepříjemňují život lidem ve… Číst vice »

eLKá
Host
eLKá

Každý může zaparkovat v modré zóně již dnes. To, že modrá zóna je vyhrazena jen pro rezidenty, to je dnes už jen mýtus.

liberal shark
Host
liberal shark

Nemusíte jezdit ani tak daleko – podobný fungující systém mají i malá rakouská městečka na Vitorazsku v horních Rakousích. Velké bezplatné parkoviště mimo centrum, levný placený parkovací dům na hranici centra a zóny s časově omezeným stáním přímo v centru. Naprostá pohoda, živé centrum s obchody a spousta lidí.

Trdlo
Host
Trdlo

No právě, nechápu, proč nezkopírují fungující systém… ono se vůbec musí v Čechách vše raději vymýšlet znovu, ale tak, aby se to hodilo jen někomu…

Partneři



CSCARGO