Automobily Elektromobilita Parkování

Stovka na rok místo 36 tisíc. Levné parkování pomáhá prodejům elektromobilů

Parkování hybridů na zónách placeného stání. Foto: Toyota
Parkování hybridů na zónách placeného stání. Foto: Toyota

Obyvatelé Česka začínají objevovat jednu z výhod vlastnictví elektromobilu nebo hybridního vozu. V zónách placeného stání v Praze mohou výrazně ušetřit. Automobilky této možnosti začaly využívat v reklamních kampaních. Hlavní město zatím omezení těchto výhod nechystá.

Podle ceníku města mohou hybridy a elektromobily parkovat na modrých a fialových stání zdarma. Podmínkou je jen registrace a uhrazení stokorunového poplatku. Zájem majitelů aut je takový, že ještě nedávno byla registrace na počkání, teď vyřízení trvá kolem dvou týdnů.

Možnosti parkování za symbolický poplatek sto korun ročně využili už majitelé 995 elektromobilů a 535 hybridů. Podmínkou je jen zajít na radnici a zaplatit ho. Této výhody přitom může využít každý, nejen obyvatel Prahy.

Úspory za takové auto mohou být přitom velké: například v Praze 1 stojí rezidenty parkovací oprávnění pro jedno auto 1200 Kč. Pokud ale chce někdo oprávnění na rok a není rezidentem, zaplatí 36 tisíc korun. V případě elektromobilu či hybridu platí stále poplatek sto korun ročně. Jedinou „překážkou“ je fakt, že registraci lze provést pouze na jediném místě v Praze v kanceláři v budově magistrátu ve Škodově paláci.

Parkování zdarma či za symbolický poplatek pro elektromobily a hybridy je či bylo běžné v řadě jiných zemích, jde v podstatě o nepřímou dotaci, která má pomoci snížit rozdíly mezi levnějším autem se spalovacím motorem a čistější technologií. Někde už s touto motivací skončili: například v Norsku se prodává už tolik elektromobilů, že řada měst tuto výhodu zrušila. V Praze to zatím není na pořadu dne, i když se dá očekávat, že rostoucí obliba elektromobilů bude způsobovat výpadky v příjmech z prodeje parkovacích karet či oprávnění.

Zvýhodněním elektromobilů a hybridních vozidel se snažíme bojovat pro znečištění ovzduší,“ vysvětlil mluvčí Prahy Vít Hofman. Možnost parkování za stovku pro hybridy platí jen u modelů s výkonem do 135 kW a jen těch, které lze provozovat i jen čistě na elektřinu.

Prodeje hybridů a elektromobilů v Česku rychle rostou, stále ale tvoří zlomek prodejů. Za první pololetí se u nás registrovalo 318 čistých elektromobilů, což je o meziročně nárůst o dvě třetiny. V případě hybridů neexistují přesná čísla v oficiálních statistikách, Toyota například uvádí, že od ledna do května se u nás prodalo 1473 těchto vozů, což je nárůst o třetinu.

Většímu rozšíření pomáhá i čím dál větší nabídka a rozmach dobíjecích stanic. „Na trhu v České republice již téměř 50 typů e-vozidel,některá z nich atakují dojezdovou vzdálenost 500 km čistě na elektřinu. Pokrok v této oblasti za posledních pár let je nezpochybnitelný,“ říká Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Automobilky se snaží samy zákazníky upozorňovat na možnost parkování zdarma. „ Zákazníci se o parkování zdarma hodně zajímají. Začíná to i ovlivňovat jejich rozhodování, jaké auto si pořídit. Zvýhodnění je zajímavé zejména pro firmy, které tak mohou ušetřit desítky tisíc korun ročně,“ řekla mluvčí Toyoty Jitka Kořánová.

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • s tím hybridem to je dobrý, ale je otázka na jak dlouho-samozřejme ta stovka.

  • Elektromobil není možná řešení, ale je to výrazná změna v proměně automobilismu, jehož základní technologie zamrzly někdy před 100 lety. Zatímco vlaky přešly na diesel, elektriku, magnetické polštáře atd. atd., technologie auta zůstala u prostého spalování ropných produktů

    • Možná je to tím, že ta „základní“ technologie má spoustu výhod, které její uživatelé oceňují (dlouhý dojezd, snadná dostupnost doplňovaného paliva, rychlé doplnění paliva, kompatibilita hrdla nádrže se všemi čerpacími stanicemi apod.). Navíc technologie rozhodně nezamrzla, ale posunula se značně dopředu. Není to tak dávno, co se po ulicích proháněla auta s minimálním výkonem, ale přesto se spotřebou 10-12 litrů / 100 km. Technologie to posunuly tak dopředu, že se v běžných podmínkách dá v pohodě jezdit za 4 litry / 100 km (pokud člověk nejezdí stylem brzda plyn a nekupuje si nesmyslně nabubřelá auta s hmotností mastodonta). Plus značné snížení vypouštěných škodlivin, odstraněný olovnatých paliv aj. Z mého pohledu značný pokrok. To neustále dotování a podbízení se těm „správným“ technologiím považuji za cestu do pekel. Kdyby elektrická auta byla tak báječná, tak si je lidi pořídí i přes vyšší pořizovací cenu. Jenže mají stále spoustu nevýhod, což se snaží různí rádoby ekologové negovat spoustou dotací, aby ty vysoké pořizovací náklady alespoň opticky nějak srazili a mohli tvrdit, že se to vlastně vyplatí.

      • Zajímavý pohled. Porovnejte automobilismus se kteroukoli jinou technologií – Mám li Oct. Super 63, tak má stejně pedálů, volant i ten klacek (byť pod volantem), jako nově nabízená Oct. 2018. Bude li s ní rapl řidič chtít sejmout někoho jiného, tak mu v tom nic nezabrání. Porovnání s vývojem výpočetní techniky? K trapnému smíchu… Jo, žere to méně, smrdí to méně (avšak jen proto, aby jich mohlo bolševicky přibývat), ale pneumatiky v městech rachtají naprosto stejně u starých i nových. Automobilismus inklinuje ke kýženému rovnostářství – fronty v zácpách silně připomínají fronty v socialistických krámech (což rovněž žádný ideológ tak nějak pravicujícně dosud nediferencoval). V dnešní době bych si představoval, že do toho krámu nastoupím v Přerově, zadám hlasovému vstupu Praha Národní 984 a o více se nemusím starat (aby to alespoň drobet dohonilo rozvoj jiných odvětví) a ono mi to tam odveze rychleji, nežli strašný vlak. Jenže tak to zatím nefunguje a asi ani nebude, na hustotu provozu je každý algoritmus krátký, že (škodolibý smích)?
        Je ale fajn, dává mnoha lidem práci, viz. vrcholná seberealizace mnohých řízením alespoň toho vozu (i další profese nejsou zkrátka – od hrobníků, přes špitály, kšeftaře, po šroťáky) a doufám, že počet aut ještě rychle zpětinásobíme… Už nyní mnoha lidem dochází, že veřejnou je to rychlejší (cestu přece netvoří pohyb jenom od nultého až k „stopadesátémuprvnímu“) a totální ucpání populárních cílových destinací automobily přesvědčí další kusy. Nic horšího se nestane, jen to rychleji a stále rychleji nějak zadrhává.

        • Skandinávii i věřím, že hlasové řízení a automatiku časem zvládnou, silniční systém pro auťáky mají vymyšlený parádně, dotace na hybridy taky, řidiči se chovají normálně, a to se tamnější vzdálenosti, terénovky a počasí nedají s našimi porovnávat. Na naši vládu je v tomhle spoleh, že to nikdy nedokáže a nedovolí.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora