Stovka na rok místo 36 tisíc. Levné parkování pomáhá prodejům elektromobilů

Parkování hybridů na zónách placeného stání. Foto: ToyotaParkování hybridů na zónách placeného stání. Foto: Toyota

Obyvatelé Česka začínají objevovat jednu z výhod vlastnictví elektromobilu nebo hybridního vozu. V zónách placeného stání v Praze mohou výrazně

Obyvatelé Česka začínají objevovat jednu z výhod vlastnictví elektromobilu nebo hybridního vozu. V zónách placeného stání v Praze mohou výrazně ušetřit. Automobilky této možnosti začaly využívat v reklamních kampaních. Hlavní město zatím omezení těchto výhod nechystá.

Podle ceníku města mohou hybridy a elektromobily parkovat na modrých a fialových stání zdarma. Podmínkou je jen registrace a uhrazení stokorunového poplatku. Zájem majitelů aut je takový, že ještě nedávno byla registrace na počkání, teď vyřízení trvá kolem dvou týdnů.

Možnosti parkování za symbolický poplatek sto korun ročně využili už majitelé 995 elektromobilů a 535 hybridů. Podmínkou je jen zajít na radnici a zaplatit ho. Této výhody přitom může využít každý, nejen obyvatel Prahy.

Úspory za takové auto mohou být přitom velké: například v Praze 1 stojí rezidenty parkovací oprávnění pro jedno auto 1200 Kč. Pokud ale chce někdo oprávnění na rok a není rezidentem, zaplatí 36 tisíc korun. V případě elektromobilu či hybridu platí stále poplatek sto korun ročně. Jedinou „překážkou“ je fakt, že registraci lze provést pouze na jediném místě v Praze v kanceláři v budově magistrátu ve Škodově paláci.

Parkování zdarma či za symbolický poplatek pro elektromobily a hybridy je či bylo běžné v řadě jiných zemích, jde v podstatě o nepřímou dotaci, která má pomoci snížit rozdíly mezi levnějším autem se spalovacím motorem a čistější technologií. Někde už s touto motivací skončili: například v Norsku se prodává už tolik elektromobilů, že řada měst tuto výhodu zrušila. V Praze to zatím není na pořadu dne, i když se dá očekávat, že rostoucí obliba elektromobilů bude způsobovat výpadky v příjmech z prodeje parkovacích karet či oprávnění.

Zvýhodněním elektromobilů a hybridních vozidel se snažíme bojovat pro znečištění ovzduší,“ vysvětlil mluvčí Prahy Vít Hofman. Možnost parkování za stovku pro hybridy platí jen u modelů s výkonem do 135 kW a jen těch, které lze provozovat i jen čistě na elektřinu.

Prodeje hybridů a elektromobilů v Česku rychle rostou, stále ale tvoří zlomek prodejů. Za první pololetí se u nás registrovalo 318 čistých elektromobilů, což je o meziročně nárůst o dvě třetiny. V případě hybridů neexistují přesná čísla v oficiálních statistikách, Toyota například uvádí, že od ledna do května se u nás prodalo 1473 těchto vozů, což je nárůst o třetinu.

Většímu rozšíření pomáhá i čím dál větší nabídka a rozmach dobíjecích stanic. „Na trhu v České republice již téměř 50 typů e-vozidel,některá z nich atakují dojezdovou vzdálenost 500 km čistě na elektřinu. Pokrok v této oblasti za posledních pár let je nezpochybnitelný,“ říká Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Automobilky se snaží samy zákazníky upozorňovat na možnost parkování zdarma. „ Zákazníci se o parkování zdarma hodně zajímají. Začíná to i ovlivňovat jejich rozhodování, jaké auto si pořídit. Zvýhodnění je zajímavé zejména pro firmy, které tak mohou ušetřit desítky tisíc korun ročně,“ řekla mluvčí Toyoty Jitka Kořánová.

Tagy elektromobilita Parkování pro elektromobily a hybridy Zóny placeného stání
6 komentářů