Téměř bezplatné parkování pro hybridy čeká v Praze velké omezení
Radní hlavního města schválili velkou změnu v úlevách za parkovací poplatky pro majitele elektromobilů a hybridů. Zatímco v případě čistě
Radní hlavního města schválili velkou změnu v úlevách za parkovací poplatky pro majitele elektromobilů a hybridů. Zatímco v případě čistě bateriových vozidel zůstane parkování dosud prakticky bezplatné, hybridy kombinující spalovací motor s baterií budou mít podstatně přísnější pravidla.
Podle dnes schválené změny budou mít na zlevněné parkování za 100 korun na rok nárok jen majitelé elektromobilů a hybridních aut, jejichž emise CO2, jejichž emise nepřesahují 50 g na kilometry.
Původní úlevu schválilo ještě bývalé vedení Prahy, které tím chtělo podpořit vozidla s alternativním pohonem. „Zvolené řešení se v praxi ukazuje jako značně nešťastné a přináší s sebou řadu negativních doprovodných jevů,“ uvádí materiál pro dnešní jednání radních.
Velkorysá podpora pro hybridy, které často produkují více emisí, než menší auta čistě na spalovací motory, přerostla Praze přes hlavu. Jak kvůli zátěži úředníků, tak i zabírajícím místem pro skutečné rezidenty. Hybridní vozidla se poměrně rychle rozšířila, některé automobilky na parkování téměř zdarma postavily i svůj marketing. Pro občany i firmy šlo o výraznou úsporu. Například pro firmu může stát parkování až 36 tisíc ročně, takto platí jen stovku.
„V současné době je stav bohužel takový, že nárok na zvýhodněné parkovací oprávnění mají i ty hybridní automobily, jejichž emise CO2 jsou vyšší (v některých případech výrazně, i o desítky procent) než emise automobilů s jinými druhy alternativních pohonů (zejména CNG), a v poslední době dokonce i než emise řady automobilů s moderními „klasickými“ spalovacími motory,“ uvádí se ve zprávě. Měsíčně úředníci registrují kolem 400 aut na povolení na zlevněné parkování.
Konec těchto výhod ale bude postupný: dnes stačí jakémukoliv majiteli hybridního auta, aby si vyřídil povolení a zaplatil stokorunu a může parkovat v placených zónách v Praze neomezeně. Nově si budou moci rezidenti a abonenti toto povolení prodloužit třikrát, tedy o tři roky. Platnost bude omezena na městskou část, kde mají místo trvalého pobytu nebo sídlo či provozovnu. Ostatní si budou moci parkovací oprávnění prodloužit jen na jeden rok a mohou si vybrat městskou část, kde jim bude platit.
Podle dnes schválené změny, u které zatím není jasné zahájení její platnosti, naopak odpadne části majitelů elektromobilů papírování: Praha automaticky uzná elektromobily, kteří si nechají udělat speciální registrační značku začínající EL (o tu je možné žádat od dnešního dne). Jejich majitelé a provozovatelé tedy již nebudou muset žádat magistrát o vystavení nebo prodloužení zvýhodněného parkovacího oprávnění. Na magistrát budou muset majitelé hybridů s emisemi do 50 g/km.