Tečka za plynovými autobusy Tedom. Poslední vůz dnes vyjel v Liberci

Autobus Tedom C12 G v Liberci. Foto: Šjů / Wikimedia CommonsAutobus Tedom C12 G v Liberci. Foto: Šjů / Wikimedia Commons

Liberec byl posledním městem, kde ještě autobusy této značky jezdily.

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ondra

Nechci,aby mě někdo kamenoval za spolehlivost či ne,ale jen chci říct a zkoušel se někdo s Tedom spojit?
Motory se vyrábějí v Jablonci a dokumentace je k tomu taky.
Pokud by se spojili ,tak by se to dalo určitě vyresit.

Jiřik

Tyhle autobusy byly skládačkou italské karosérie, interiéru z Libchav a dalších dílů od různých výrobců. TEDOM k nim vyráběl pouze motory a některé příslušenství + celé vozy kompletoval v Třebíči, a je bezpochyby rád, že už mu skončila zákonem daná desetiletá povinnost zabezpečovat pozáruční dostupnost dílů.

Olda

Větší krám jsem neřídil, trochu nerozumím tomu, že to tak chválíte

Jarda

to je zas dezinformace, plyn jen bude pod jinou značkou, ten kyselej hnus nezmizí, jen se to menuje jinak… smrdí to furt stejně, hnus kyselej to je, to už raději elektrický hybrid, než se technologicky doladí kvalitní zdroj, zatím nejsou dobre baterky a kazí to pověst, ale jako hybrid by to použít šlo, 😉

jiří

Nevím jak autobusy ale z kogeneračních jednotek se mi chce zvracet

Vladimír

Původ byl v Italské konstrukci. Prototyp pro zkoušky byl z hlediska předpisů nevyhovujíci. Byl napřiklad změněn v brzdovém systému. Rám vozidla je nesmrtelný- nerez. Při cestě ze zkoušek z SRN jsme byli obviněni na hranicích, že autobus není český. Řídil se skvěle. Cesta Praha – Hannovwr a zpět- paráda.

Jaroslav

Trochu poopravím. Tedom mal samonosnú konštrukciu (ako jeden z mála) čiže tu nehrozila korózia nejakého nosného rámu. Mal skelet a ten bol vyrobený z nerezu. Teda ak ma pamäť neklame…

Jaroslav

Zopár chybičiek mali, no v porovnaní s tým čo sa vtedy na území ČR a aj SR robilo a jazdilo…SOR BN/NB, Citelis, Leonis tak TEDOM nebol taká tragédia, skôr naopak. Doplatili na nízku sériovosť výroby. Mal dobré „vychytávky“ pre vodiča, usporiadenie interiéru. Bolo vidno, že to robil niekto, kto sa venoval doprave. Vraj to bola talianska licencia. Model L12 predbehol dobu vzniku, LE ešte vôbec nebolo v kurze. Jazdili síce ako taká loď s kolesami, no skutočne veľa problémov nemali. Kvalita asi fajn, keď vidím aj 10 ročný kus, stále vyzerá oproti takému Citelisu ako iná trieda. Skôr by som… Číst vice »

Honza135

Jsem rád, že se mi povedlo je zachytit v liberecké hromadné dopravě na několik videí. čím jsou ty videa starší, tím mají, koukám, větší hodnotu. jsem sakra rád, že jsem tehdy svůj šotoušský projekt v Liberci rozjel a také v nejlepší možný čas utnul.

Jaroslav

Áno, vždy je fajn pozrieť si niečo ako spomienku 🙂 PS: Tedom mal perfektné motory…to ako to dokázalo ísť. Tam, kde sa SOR či Citelis vliekli tam Tedom preletel ako nič navyše boli aj celkom spoľahlivé. Pamätám si volič POWER/ECO na prevodovkách ZF a aj „simply clever“ kúrenie (ofukovanie okna, kabína vodiča a cestujúci mohli mať inú teplotu vzduchu XD) Asi žiadneho zo skrachovaných výrobcov neľutujem, no Tedom bol lepší ako konkurencia -ale asi to nestačilo. V 2009 L12… LE s alternatívnym pohonom. V roku 2009 kedy sme ešte jazdili na C734 a polemizovalo sa o význame klimatizácie v autobuse… Číst vice »

Honza135

Souhlasím s vámi do posledního slova. Meziměstský Tedom L12 mě vozil ze školy, po Liberci zase městské varianty. No, je jich škoda, ale dalo se to čekat. Ještě že jsem tehdy natáčel a fotil. Jen je na pováženou, že v Liberci jezdili ex-jablonecké vozy jen necelé dva roky. To už byly na tom technicky tak špatně?

Tomáš

Nebyla už vůle je dál provozovat a byl problém s ND

Honza135

To dává smysl. Je fakt, že TEDOM nemůže dodávat náhradní díly na svou ukončenou výrobní divizi věčně.

Pavel Jiranek

Bude se mi stýskat po jejich parádním zvuku 🙂

Jiří

JÉ, TEN BYCH BRAL! NA VČELAŘENÍ! ALE NA TEN BYCH URČITĚ NEMĚL FINANCE.

michal.s

Zajímavaost: dieselové motory Tedom se objevili po generálce i v několika lokomotivách řady 704 ČD/ČDC což je ten samý původně motor LIAZ 6 Z 135 T, který byl do těchto HV ve výrobě instalován.

Dascher

Těch motoráků je víc který měl tento motor ať už rakve či zgenerálkované 810 na regionovy…..Všechno je klasická Liazka. Jedna zajímavost pro všechny je ta, že Tedom pro dosažení emisní normy Euro 5 přešel na starý systém směšovače plynu. Autobus dosáhl sice tuto normu Euro 5, ale měl vyšší spotřebu plynu. Kdežto původní Euro 4 měli ba naopak systém novějšího charakteru přes vstřikovače neboli injektory ! Ale to už je asi jedno. Ta éra už je za námi.

_Tom_

Ještě kolem Vánoc jsem jeden viděl asi na lince 110 v Praze.

Kubrt

Ano, legendární dopravce Jaroslav Štěpánek jich vlastnil několik, v růzých obdobích.

Ivan_pha

Legendární 😀 😀 😀 😀 😀

Mirek

Ještě se pár kousků prodalo do Německa.

jenki

A taky do Bulharska.

Ústečan

V Ústí nad Labem Tedomy stále jezdí.

Jindra

Ústí koupilo 7 autobusů Tendom na plyn,dva mají být kloubové.

Jindra

Vozovna Předlice a v provozu 5 autobusů,jeden odstaven,jeden je vrak. Stav udává sama vozovna k datu 24.1.2024

Jindra

Jeden má být plynový C18G ,ostatní patrně typ C12D nafta

kix

kloubák byl je jeden explempář celkově, takže v ústí těžkou mohou být dva.

Dascher

Přesně tak, byl to takový zelinkavý…jezdil tuším i v Teplicích..

Ústečan

Na plyn ne, ale v článku se píše „Liberec byl posledním městem, kde ještě autobusy této značky jezdily.“ Proto jsem takto reagoval.

kix

C18 G v Ústí je v plánu vrátit do provozu, momentálně od podzimu nejezdí, ale zatím není na odpis úplně. A naftové C12 D jsou ještě v provozu 6 z 5 dodaných kousků v denním nasazení, ten jeden je už zdroj ND

Xaver

Proč vlastně výroba nepokračovala?

Jean

Protože to byl křáp jako SOR.

jenki

Ekonomicky nevycházel přechod na Euro 6.

Martin Verner

Majitelé se to ještě pokusili prodat SORu, který pro to technické řešení měl, ale nedohodli se na ceně.

Dascher

Tím to určitě nebylo, ceny materiálů šli nahoru a vozidla nikdo nechtěl ! Stará koncepce motorů a celkově nevyzkoušená vozidla. Sázka do loterie ! Spočítejte si kolik se prosdalo vozidel. Tímto stylem nemůžete udržet výrobu !

Mystifying oracle

Takováto kusová výroba je pro splnění všech nových norem, homologačních předpisů a vyžadovaných zkoušek stran návratnosti investic smrticí. Paběrkují na tom i daleko větší hráči… Natož firma, pro kterou byla výroba autobusů jednou z mnoha divizí…

Železničář

A co Ústí nad Labem?

Danny

také mě to zarazilo.. dle databáze na seznamu autobusu jich tam ještě alespon 5 jezdí.