Tatra vyvíjí elektrický náklaďák, získala dotaci
Tatra Force e-Drive FCEV. Zdroj: Tatra Trucks
Automobilka reaguje na očekávaný přechod části zákazníků v segmentu těžkých nákladních vozidel na tzv. e-mobilitu.
Automobilka reaguje na očekávaný přechod části zákazníků v segmentu těžkých nákladních vozidel na tzv. e-mobilitu.
Elektropohon je racionální jen pro městskou dopravu na krátké vzdálenosti kde nechceme emise a baterky vychází ještě lehké. Vozit ale navíc těžké akumulátory a o to mít těžší vozidlo a lehčí náklad, na delší trasy, nebo celkově velmi těžké vozidlo a opravovat více cesty a mosty je zločin.
Na elektriku mají smysl koloběžky, bicykly, skůtry a lehká dvoumístná městská vozítka.
Ale je to marný, je to marný, je to marný pokud budeme pod diktaturou západních slušně řečeno snílků …
A právě segment těžkých terénních vozidel na stavbách je myslím pro elektrizaci velmi vhodný. Vysoká účinnost elektrického pohonu v nízkých rychlostech, na stavbách více prostojí než projedou, jezdí obtížným terénem s požadavkem na vysoké tažné síly při nízkých rychlostech.
Mám pocit, že prototyp na obrázku je 8×6, takže budoucí 8×8 určitě má navazovat na tradiční výborné schopnosti vozů z Kopřivnice dostat se i na ty nejnemožnější místa a přitom vyhovět právě požadavkům na pohon. Vícestupňová převodovka ve spojení s elektrickým trakčním motorem? To mně začalo zajímat.
A hlavně to je těžký, 22t prázdný vůči 15-17t (dle korby) klasiky.
Vojácí zvládají v terénu soupravy až 48 tun a Tatra s tím má zkušeností dost, u tohoto typu vozidla bych to tak neprožíval. Může tam být i nějaká zajímavější nástavba, třeba jeřáb, betonpumpa, vrtná souprava apd., která bude zdroj energie využívat též.
Jo jenže tohle má technickou celkovou 45t. A jde taky o to v jakém terénu. Další věcí jsou naše silnice. Já fandil třeba Deutsche Post když začínali s elektromobilama, ale taky od toho pomalu utíkají. Měli udělaný auta čistě jen na práci, ale problém byl s pripojkama. A na, stavbě, kde nic není se bude dobíjet z generátorů. Loni jsme dělali kanalizaci ve vesnici a problém byl vůbec kde udělat zařízení staveniště na to kde se s technikou připojit na případné dobíjení. Další problém je s rozvodnou sítí, která je ve většině sídel slabá na případné rozšíření EV. A největší… Číst vice »
Jo málem bych zapomněl. Závislosti na ropě se stejně nezbavíme, protože žijeme v době plastové a většina plastů se vyrábí z ropy. Vrcholem je sluneční magnetická bouře, která tak jako tak přijde a to silnější než v 19. století a to bude teprve veselo. Na ni není dnešní civilizace vůbec připravena a zasáhne ji takovým způsobem o kterém se nám může jen zdát.
A to je důvod nedělat vůbec nic? (Vozy bez koní, kdo to kdy viděl? Věci těžší než vzduch nemohou létat. Z vlaku jedoucího rychleji než 10mph bude vysán všechen vzduch a cestující se udusí, krávy přestanou snášet a slepice dojit…)
Náklaďák potřebuje větší rozsah rychlostí, navíc v každém režimu vysoký točivý moment. Ale také by mne zajímalo kolik rychlostních stupňů to nakonec bude mít.