Tarifní revoluce ve Středočeském kraji nebude, plán na zrušení pásem padl
Autobus MAN Lion’s City. Foto: Ropid
Radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký nezískal ani v rámci koalice na změnu tarifu dostatečnou podporu.
Radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký nezískal ani v rámci koalice na změnu tarifu dostatečnou podporu.
Stavajici situace je naprosto uchylna – napr. z Prahy (Vinore) je to do St. Boleslavi cca 7 km, ktere bus zvladne do 15 minut, nicmene k jizde 7 km je nutne si koupit primestskou jizdenku na 3 pasma za 40 Kc.
Stejne postavene na hlavu je i rozdeleni jednoho mesta do 2 zon – zatimco milionova Praha je jedna zona, Brandys n.L – St. Boleslav s 20 000 obyvatel jsou zony 2 ….
Praha jsou pokud vím 4 zóny a míň si koupit nejde.
rip borecký
Za mě škoda, pásma jsou na jednu stranu složitá a také nespravedlivá, jak je zmíněno v článku. S pouze časovými jízdenkami by to také nebylo vždy spravedlivé, ale řekl bych, že by tarif byl lepší a jednodušší.
Neviem v čom je časové cestovné spravodlivejšie. Z dvoch cestujúcich ktorí idú dve rôzne trasy ktoré sú kilometricky rovnako dlhé zaplatíte vyššiu sumu tam kde je doprava pomalšia = horšia. Človek čo ide 30 km rýchlym pohodlným vlakom môže zaplatiť kľudne polovicu toho čo niekto kto ide na inej trase 30 km pomalým vymetákovým busom.
Riešením je náhrada pásiem zónami.
Jedu do Prahy. Jsem tam za půl hodiny, ale musím použít lístek, který platí hodiny dvě.
On to dělá ten zázrak, že Praha jako taková je současně několik zón současné…
Logika současného systému poněkud postavená na hlavu. Jedete se zakoupenou jízdenkou z libovolného vnějšího tarifního pásma včetně čtyř pražských pásem. Pokud si to cestující dobře časově spočítá, tak vystoupí u metra z něčeho modrého, čímkoliv červeným přejede Prahu a ještě pokračuje dál za ni dalším něčím modrým. A za úplné stejné peníze vystoupí již ze zmíněného něčeho modrého a jede jednu jedinou stanici s něčím červeným.
Ve vašem případě je časová platnost jízdenky jen doplňková, je tam především proto kdyby cestující chtěl jízdu přerušit (zastavit se někde z jakéhokoliv důvodu) aby tak směl učinit, nicméně ne třeba na dva dny… Že je velké město několik zón/pásem je zcela normální. Ostatně to do jisté míry odpovídá vzdálenosti „z jednoho konce na druhý“…
To ale v PIDu mimo Prahu úplně není. Zóny nejsou ideální. Příklad z Prahy do Rakovníka se dá dostat autobusovými linkami 404, 304, 305/577. Všechny jedou ze Zličína a všechny končí v Rakovníku na autobusovém nádraží, ale jedna jede pod dálnici až do Nového Strašecí, druhá jen do Stochova a potom přes Strašecí a třetí jen do Velké Dobré a potom přes Lány. S pásmovým jízdným i s časovým omezením můžu nastoupit do libovolného autobusu. Doba cesty je 0:44, 0:56 nebo 1:04. Se zónovým jízdným by to bylo komplikované, protože každá linka jede přes jiné zóny. Nemluvě o tom, že… Číst vice »
Však můžete mít povolené zóny při cestě Praha-Rakovník a za stejnou cenu jet čímkoliv. Viz Ústecký kraj.
Ano. Povelené je mít můžu. Ale jestli se nepletu, tak v zónovém systému se za každou zónu platí. Takže abych mohl jet čímkoliv musím si zaplatit všechny zóny na tom nejdelším, nejpomalejším a nejdražším spojení a potom mohu jezdit i těmi rychlejšími a levnějšími. Tak to se vyplatí.
Ale to bývá dost často že jízda „oklikou“ (a pomalejší) je dražší… chceme opravdu aktivně dělat kroky k tomu aby to tak nebylo? Proč, chápu že někdo třeba jinou možnost nemá ale proč se za každou cenu snažit aby „mohl“ obsazovat místo ve spoji jedoucím větší počet kilometrů, delší dobu? Někdy to může být třeba i vhodné, ale obvykle je to ekonomicky horší…
Otázka je, proč by podle vás spravedlivá cena měla odrážet jenom rychlost dopravy. Já bych za spravedlivou cenu třeba považoval spíš cenu zohledňující náklady. Každopádně zónový tarif je daleko komplikovanější, než časový – a také může být dost nespravedlivý, když za přejezd mezi dvěma sousedními zastávkami zaplatíte za dvě zóny, ale když jede někdo napříč zónou, zaplatí jen za jednu zónu a ujede daleko větší vzdálenost. Rychlost spojení by se podle mne neměla řešit tím, že rychlejší spojení je dražší, ale tím, že rychlejší spojení bude tam, kde je po něm poptávka. Ono totiž v důsledku může to rychlejší spojení… Číst vice »
jednopásmová jízdenka v PIDu neexistuje
To je fakt „super“ nápad zavádět časové jízdenky, když integrace do PID na spoustě autobusových linek znamenala přidání zastávek ve vesnicích a prodloužení jízdní doby. Proč tím neuškodit cestujícím hned dvakrát, že? In your face, Borecký. Volby se blíží, začni vyklízet kancelář, ať pak nezdržuješ.
Tak časově omezení je odjakživa, teď by jen skončilo pásmové omezení. Takže by to bylo zásadní zjednodušení systému.
Áno, ale dnes je koncept že platíš za pásma a čas je len nejaký horný limit, ktorý by mal pokryť akúkoľvek logickú cestu v rámci daného počtu pásiem.
Mimochodem toto zmenili právě v dubnovém tarifu, kdy se časová platnost snížila. Čili „bylo“ to tak, dnes už ne tak docela.
Pak z toho plyne, že se každou cestu musím zeptat nějakého „orákula“ aby mi pro konkrétní spoj vylosovalo cenu jízdenky. Kdežto dokud rozhodují pásma, vim že tam všema spojema dojedu za jednotnou cenu. Ale v bordelu je prej naše síla, tak je to asi správně ..
Takže Vám přijde jednodušší když např. z Ústí n/L by byste v R platil něco jiného než v Os? U Kolína by to bylo na hraně, u Benešova by snad vyšlo. A pokud má někdo problém s tangenciálními cestami ať se podívá na plánek okolí Vídně (VOR), kde je nějakých 10 pásem, které jsou pak ještě rozsekané právě na zohlednění tangent. U nás toto byl hlavně pokus zlikvidovat ta divoká pásma, kdy každé pásmo je v každém směru jinak široké, jak si historicky při integraci kdo zaloboval. Pokud byste měl všechna pásma stejná – padni komu padni – tak to… Číst vice »
Časové omezení obvykle nebylo vůbec omezení, bylo voleno s velkou rezervou… rozhodovala pásma, čas byl jen doplněk.
Nová doba, stavění v zastávkách škodí cestujícím. Cestující by byli vůbec nejradši, kdyby autobus vyjel z garáže, celý den kroužil po kraji a nezastavil na jediné zastávce a večer se zase vrátil do garáže.
Ha ha. Cestující by byli rádi, kdyby alespoň některé spoje jely přímo a nevymetaly vesnice, jako tomu bylo před integrací. S PIDem sice přišlo zahuštění JŘ, ale taky už není na výběr a všechny spoje jsou pomalé. Lidi kvůli tomu přesedají do aut i bez toho, aby se muselo ještě zavádět časové jízdné, které by cestující ještě zkáslo za to, že se dostanou do cíle pomaleji než dřív.
Nemáte pravdu. V některých částech kraje ty přímé autobusy zůstaly a doknce je jich víc než před integrací. Asi je to o možnostech, dohodě s obcemi apod.
Vy jste ovšem psal o přidání zastávek. To je něco jiného, než existence či neexistence zrychlených spojů.
No a zrychlené spoje jednak někdo musí vyžadovat a také zaplatit – ty obce, ve kterých ten spoj bude stavět.
Nebo by pro zrychlené spoje neuškodilo nezakazovat komerci.
(Licence na linku podmíněná paragrafy, nesmí jet před ani po objednaném)
Proč si zastírat že každý cestující by byl nejraději kdyby spoj zastavoval jen na „jeho“ výchozí stanici a pak už jen na „jeho“ cílové? To je přirozené, samozřejmě z hlediska fungování systému se musí udělat nějaké kompromisy ale situace kde se „staví na každé mezi“ je jakžtakž přijatelná v systémech paušálních/pásmových, kdežto v systémech kde se má platit především podle šasu jsou cestující „bití“ dvojnásob – jednak tratí na čase pomalého spojení, druhak ještě i na vyšší ceně. Rozhodně by si to pak říkalo o optimalizaci zastavování s kritériem zdůrazňujícím rychlost spojení…
Zónově-relační tarif a není problém, a to ani s různými cenami v Praze a mimo ni.
Ale to by bylo málo inovativní asi…
I zónový je v pořádku. Zlínský kraj má km/zóny a dalo by se to vylepšit ovšem lepší než tady ten bordel ve středočeském kraji.
Já bych Zlínský kraj a Prahu a Středočeský kraj zrovna nesrovnával. Nesedí to na rozlohu, počet obyvatel, počet linek ani počet spojů.
Ale stejné je to i v Moravskoslezském kraji
Zóny jsou blbost… Dojet do Prahy z Čestlic už je nějaký pásmo 2, pražská lítačka nefunguje, je třeba nějaká další jízdenka… A je to pár km, jeden autobus. Házet klacky pod nohy dojíždějícím pak znamená, že jakmile můžou, jezdí autem. Je i v mém zájmu jako Pražaka, aby do Prahy autem nejezdili.
Jedna zóna, žádne příplatky. Jen časové jízdenky.
To je naprosto zanedbatelná komplikace. Jízdenka se kupuje v telefonu na spojení, aplikace ví přesně, jakou v jaké situaci potřebuju. Pokud by si ji kupoval důchodce, vyřeší totéž bez problémů řidič autobusu.
Však pokud přiložím pražskou lítačku s P0B, tak snad odbavovací zařízení pozná, jaký lístek je potřeba dokoupit, ne? Žijeme v 21. století…..
Nepozná, musíte si říct kolik pásem chcete doplatit a jízdenka má natištěnou platnost hned (systém nespočítá, kdy opustíte zaplacené POB) a jen máte tarifně ošetřenu odloženou platnost.
A nešlo by to řešit tím, že si další pásma koupím v automatu, až je přejedem?
Je to pásmo 1 a Lítačka samozřejmě funguje, dokoupíte si jen tu část, která vám chybí. A klidně můžete mít pásma koupená i na Lítačce.
A bylo by něco úplně špatně, pokud by mi stačil jen 30 minut lístek? Nebo se to tak nikdy nedělalo a dokupy, apka a další věci mají pro mě jako cestujícího nějakou výhodu?
Zrovna Čestlice jsou tarifní pásmo 1.
A jedno pásmo se samostatně jednorázově koupit nedá.
Ohledně toho zavedení nástupu všemi dveřmi, no nevím… Už teď vidím často, jak přijde na plné nástupiště lidí u příměstského autobusu nějaký „inteligent“ pozdě a hned se cpe dopředu, aby si mohl sednout, k nelibosti těch, kdo tam tu frontu čekají od začátku. Následují různé slovní výměny a občas i krajní situace. Tímhle by se to jenom zhoršilo. Přišel bych poslední a hned bych se cpal před dveře… Spíš bych se zaměřil na rychlejší odbavení cestujícího u řidiče. Mám kupón na Prahu v aplikaci Litacka a dokupuji si pásma podle potřeby. Nešlo by, když už mám tu jízdenku dokoupenou, je… Číst vice »
To si jen budou must lidi zvyknout, že se nestojí fronta k jedněm dveřím.
Jeden QR pro kupón Praha + lístek KRAJ prý nejde, zkuste napsat na podporu pidlitacka.cz jako já. Hlavní jejich odpověď těchto organizací je „nejde“. 1000+1 důvod.
Tak a tady to máte saláti, černé na bílém – „do odvolání“. A hlavně že jste mě mohli umínusovat 😛
http://portal.idos.cz/Down.aspx?f=vlakpdf%5c2023-06-11%2fk255.pdf
Jo a sorry za off topic
Reko zabzař. A kraj objednal bus dopravce proto, že platit NAD u ČD je daleko dražší (např 100 Kč/km) než platit NAD u soukromého dopravce (cca 40 Kč/km).
Stejně nechápu proč se prostě nezavede klasický zónový systém jako mají všudemožně. 1. zóna by klidně mohla být ještě kruhová ale čím dále tím více rozdělené. Funguje to všude ve světě tak nevím proč Stč. kraj hledá něco specifického. Přesoutěžil bych všechno na brutto smlouvy, zrušil tarif dopravce a cenovou politiku nechal čistě na kraji, tak jako to udělali v Plzeňském kraji. Zrušil bych průvodčí a nechal pouze revizory a zakázal jízdu bez platné jízdenky. Na lokálkách bych pak dal automat do každého vlaku a na hlavních trasách na každou zastávku. V busech nástup všemi dveřmi. Na malých zastávkách bez… Číst vice »
No hurá, aspoň něco Boreckému neprošlo. Systém PID se tu budoval 30 let a jeden člověk, který dopravě nerozumí ani trochu, ho měl zcela pohřbít? Ještě že se to nestane.
Nedává smysl, aby rychlá a souběžná pomalá linka stála rozdílně, pokud tedy ten časový rozdíl není nějak zásadní.
A dává smysl, aby 40 km jedním směrem stálo polovinu toho, co 40 km jiným směrem?
Vždycky se to tak dělalo a pracuje se na tom 30 let, tak je to přeci ideální:))
To je přesně ono. Třicet let se něco buduje a mělo by se to spláchnout do kanálu? Přes to by se uražená ješitnost nedokázala přenést.
ale ono to polovinu nestoji. 40km jedu v jednom pasmu hodinu – tedy 40kc . 40 km pres dve pasma opet 40 kc
Lenže 40 km jedným smerom by stálo inú sumu ako 40 km iným smerom aj pri časovej tarife, v závislosti na tom aká rýchla je VHD na tej-ktorej trase (v zásade tam kde je vlak by 40 km stálo menej ako tam kde je len bus).
Zatímco na 210 by to naopak stálo víc (de fakto už stojí a stálo vždycky, protože tarif je plnej výluk a výjimek, asi aby to bylo jednodušší k použití).
Vzduchovoziče do Mochova vám to stejně nevrátí, tak nechápu tenhle naprosto zbytečný příspěvek.
Nějaký Mochov je většině odpůrců Boreckého úplně u zadku. Ale to lidé s nižším intelektem nedokážou pochopit.
To že tu něco máme 30 let ještě neznamená, že je to optimální stav. Já souhlasím s tím odstavcem, že nemá záležet na kterou světovou stranu jedete, abyste platil víc nebo míň. Nejspravedlivější je podle mě platit za kilometr, což kupodivu na železnici funguje už hodně dlouho.
A taky proč má být cestující penalizován za to, že mu vypršela časová platnost jízdenky, protože se zpozdil spoj (ať už v průběhu jízdy nebo protože aplikace aktivovala jízdenku podle jízdného řádu a ne skutečného odjezdu) anebo proto, že mu ujel přípoj.
Platit za čas a hotovo – jedna časová jízdenka pro Prahu a Středočeský. Veřejná doprava je stejně těžce dotovana. Příjem z jízdného netvoří žádnou větší část. Složitější systém jízdného jen odrazuje cestující. Jo chápu, když jezdíte jen jednu trasu, tak si zvyknete … Ale zbytek nechce být zmatený s upomínany, vyhrozivst pokutami. To pak jedou autem … Pořád je tu 6.5mio aut na 6 mio řidičů!
Máte pravdu , neustále změny v MHD stř.kraje,ne už unavuji a tak raději volím cestu autem a dle toho, jak to chodí třeba v naší ulicí,nejsem jediný
Tak to nemáte zkušenost s vlakem, tam za čas platit nelze! Označovat PID jízdenek není ve vlacích ani na nástupištích, ale většinou někde v odbavovacích halách. Takže si štípnete lístek 3 min jdete na nástupiště, 5 minut čekáte na příjezd dle JŘ, přijede to o 4 min pozdě a vy už jste na časovém lístku vyplácal 12 minut a to jste se ani nehnul. Proto mají ČD tarif od kilometru. A stejně tak PID by měl zůstat pásmový.
Toto je ovšem zástupný problém, vybavit označovačem nástupiště je v jejich ceně naprostá maličkost (cena asi jako za jedno malé zábradlí)… viz třeba IDSJMK
Nejspravedlivější je platit za kilometr, ale ne projetý, ale přímé vzdálenosti mezi počátkem a koncem cesty, popřípadě mezi předplacenými pásmy či zónami. Jednou z výhod PID bylo původně nedoplácení za různé závleky. Dnes máme extrémy, že držitelům předplatného pro území Prahy stačí na jednu stranu nejlevnější jízdenka někam až k 15 km od hranice Prahy (2. pásmo do 15 minut), jinde je stanice necelých 10 km od hranice Prahy zařazená do 4. pásma (Brandýsek), nebo se do místa necelých 7 km od hranice Prahy jede 40 – 50 minut a tudíž nestačí doplatit ani 30 Kč, doplácí se 40 Kč… Číst vice »
Druhá velká prohra Boreckého v řadě. Za první velkou prohru lze považovat kauzu mezikrajských vlaků do Ústeckého kraje, kde se proti rušení úspěšně postavili i jeho straničtí kolegové ze sousední krajské organizace. A přestože je STAN v Ústeckém kraji v opozici, našli společnou řeč i s tamní koalicí, protože v radě Ústeckého kraje sedí i přímo dotčený starosta Žatce.
Doufejme, že brzy přijde třetí prohra, tentokrát ta volební. Uvidíme za rok.
mezikrajske vlaky vozici 20 lidi denne trapi leda rezijkare v duchodu, kteri tam jednou urcite pojedou na vylet, jestli na to do te doby nezapomenou.
Důkazem, že víte prd o této problematice, je to, že na jedné z dotčených tratí nejezdí ČD, ale DLB. Takže tam se o nějakých režijkách nedá uvažovat.
Na Peruc aspol zůstalo torzo.
Časem se bude psát, že lidí jezdí málo, protože došlo k osekání spojů 🙂
Pokud tam budou v intervalu 4 hodiny jezdit vlaky a autobusy skoro současně (a pak přes tři hodiny nic) a jízdenky DÚK budou na středočeském území platit jen v autobusech, dělá objednatel mnoho pro to, aby lidí málo jezdilo.
No, ale pokud jde o počty těch cestujících, tak to taková mýlka nebyla. Pokud si to nenajde cestujicí a při současném trasování té tratě a jízdních dobách ani nemůže, je nesmysl, aby tam StČ kraj chtěl vlaky vlaky. A ne, není tam ani ten často zmiňovaný potenciál. A území obslouží autobusy z Prahy a z Rakovníka, které stejně musí obsluhovat obce, kam koleje nevedou a že je jich tady většina, protože zastávka vlaku kilometr nebo dva od obce tu obec nijak neobslouží.
Citace ze dvou starších plánů dopravní obslužnosti Ústeckého kraje k lince U14 (Jirkov – Lužná):
„S ohledem na přepravní výsledky linky by byla teoreticky možná náhrada autobusovou dopravou, avšak s ohledem na nevhodné trasování silničních komunikací v oblasti Džbánu je tato náhrada jen obtížně proveditelná a vedla by k nutnosti výrazného nárůstu výkonů v autobusové dopravě, finální úspora by tak byla velmi diskutabilní.“
Myslím, že Středočeskému kraji je obslužnost v oblasti Džbánu celkem jedno. A na obsluhu svých obcí ty autobusy má.
No a to je také důvod, proč mezi oběma kraji došlo ke sporu, protože pro Ústecký kraj má trať výrazně vyšší význam než pro ten Středočeský.
V tuto chvíli to ale vypadá spíš na vítězství Ústeckého kraje.
Pro Ústecký kraj má ta trať stejně minimální význam jako pro Středočeský. Nechápu, proč za ní tak bojuje, když ve stejném směru vypravuje autobus 742, který sice jede o 5-15 minut pomaleji než vlak, ale končí v Žatci na autobusovém nádraží a ne na vlakovém „za řekou“, čímž se ten rozdíl stírá.
ono se o ni „bojuje“ jen na tomto foru…
no, asi je to dobře. Představa, že bych za dojíždění dcery do školy školy dal za 10 měsíců skoro jednou tolik, co dospělý za dojíždění po Praze…..
coz dela neuveritelne levna praha. realna cena toho kuponu je okolo deseti tisic a i za ty prachy by to byla vyborna hodnota.
Deset tisíc to nestojí ani ve Vídni
Vídeň je další město, které výrazně dotuje jízdné MHD. Třeba Berlín je víc než 2x dražší než Vídeň.
On je také Berlín na počet obyvatel skoro 2x větší než Vídeň.
Protože je tam taky dost dotovaná. U daleko menších měst už máme ceny přes 5 tisíc v ústeckém Kraji, Kladno má 4480. Jaký je smysl v tom, že pravidelný cestující platí nějakých 10% nákladů na dopravu celé sítě MHD?
ano, v takovych srovnanich to vyleze…
I ve Vídni to bude politikum a 365×30 Kč by byla rozhodně rozumnější cena než 365×24 (1€), o pražských 365×10 ani nemluvím…
Srovnáváte jablka s hruškama.
to máte pravdu, v Praze je nabídka spojů za ty peníze nesrovnatelně vyšší, než na našem maloměstě. Neboť jiné srovnání jablek a hrušek mne nenapadá.
Spíš bych rád, kdyby se něco udělalo s masivním ježděním na černo (to je dneska asi politicky nekorektní termín 🙂 )mezi poslední stanicí 1. pásma a Prahou.
Vy máte fakt starosti 🤦 Raději ať se něco dělá s ježděním na černo v Praze, a nechutnými individui které jízdenku nikdy mít nebudou, než těmi,nikdo mají pásmo P zaplacené a mají tu smůlu, že bydlí na hranici pásem….
Takže když bydlím na hranici pásem, tak můžu jezdit bez platného jízdního dokladu?
Na okraji Brna máme takový příklad, kdy je od sebe poslední brněnská zastávka a první mimobrněnská zastávka 400 metrů (Brno, Modřická a Modřice, Žižkova). Za těchto 400 metrů platí cestující dvakrát vyšší předplatné jenom pro to, že si musí zaplatit další zónu. Pokud někdo jezdí v tomto případě načerno, tak pro něj mám plné pochopení…
Tak ať si to dojde pěšky.
Není tam chodník.
Tak ať si zaplatí. Anebo ať jde dál do Modřic, aby ho nemrzelo, že platí jen za 400 metrů. 🙂
Tak to je opravdu do nebe volající nehorázný podvod na chudáky občany. Zastávka Přízřenice, Modřická (nikoliv Brno, Modřická) patří do k.ú. Přízřenice, kdežto zastávka Modřice, Žižkova spadá pod k.ú. Modřice. A jak víme, Přízřenice jsou část Brna, kdežto Modřice samostatná obec. Úplně nevím, co se vám na hranici tarifního pásma mezi městskou částí Brna a samostatnou obcí nelíbí.
Cože? Vždyť se nastupuje předními dveřmi (zatím)…
U vlaků se to masivně děje.
A není to problém kontroly průvodčích? Dnes už se ani neptají kam člověk jede. Ukážu pražskou lítačku a dál se mně ani nezeptá. O víkendu jsme jeli do Roztok u Prahy, v aplikace jsem si poctivě koupil jízdenky na další pásmo (které jsou aktivní až na ten poslední úsek), ale nikdo je nechtěl vidět, ani když jsme jeli zpět z Roztok.
Já jsem zase měl předplatné v aplikaci A stejně jsem potom musel vytahovat studentský průkaz (v buse nebo tramvaji ne). Takže jestli zdržují čas u tohoto, možná nestihnou jiné lidi.
Myslí ve vlaku.
Přesně tak.
Počkejte na zimu, až se ochladí 😭. Bezdomovce z nocležen vyhazují ráno okolo 6hod. a pro ně pak bude paráda prospat se v autobuse … A pendlovat sem a tam 😬
Stačilo by ukončit prodej jízdenek ve vlaku, ať má průvodčí čas dělat cokoliv jiného.
Ten časový tarif by znamenal ještě větší nespravedlnost, než lené tangenciální cesty (kolik jich asi je, v porovnání s cestami do Prahy).
Zatímco na rychlíkových relacích jde leckam dojet hodně rychle a i se třeba vrátit (Benešov – Praha: odjezd X:31, příjezd (X+3):29), u nejakých vesnických relací by to znamenalo podstatné zdražení i krátkých cest. A bity by na tom byly hlavně chudé a málo rozvinuté oblasti na periferii kraje, kde ty silničky a lokálky jsou všechny pomalé, na rozdíl od území okolo Prahy.
Jste dle mě velmi naivní svým přesvědčením, že jen pro poluhu kolem Prahy se dá jezdit s BUSem či vlakem rychleji než někde jinde – SILNICE I TRATĚ JSOU VŠUDE KONSTRUOVÁNY A STAVĚNY NA STEJNOU MAX RYCHLOST PRO DANÝ DRUH TRATĚ/TŘÍDU SILNICE! Ovšem to dosud nespravedlivé zvýhodnění tangenciálních jízd by řešil jedině přechod z pásmového (dosavadní PID) systému jízdného na zónový systém jízdného (má např. IDS JMK – resp. jsem přesvědčem, že snad všehny další provozované v ČR). PŘI ČEMŽ ZÓNOVÉ TZV. DLOUHODOBÉ JÍZDNÉ/KUPONY NA TÝDNY/MĚSÍCE/ROK BY BYLO ROZHODNĚ VÝRAZNĚ SPRAVERDLIVĚJŠÍ NEŽ PŮVODNĚ VE STŘEDOČESKÉM KRAJI PLÁNVANÉ JEN CELOSÍŤOVÉ JÍZDNÉ… Číst vice »
souhlas, podle kvality paterni trate se za stejnou cenu dostanete do naprosto odlisnych dalek.
A? Naklady se odviji hlavne od toho casu, kdyz bydlite v riti a potrebujete jednu hodinu casu ridice a vozidla na to aby odvezl pet lidi par kilometru, je to proste neefektivni system, prenest na tyhle cestujici vetsi cast nakladu neni nespravedlnost, naopak.
No jsem rád, že když už nemá rozum pan Borecký, že ho měla alespoň většina koalice. 12 000 ročně, pro někoho kdo bydlí kousek od Prahy by znamenalo extrémní zdražení. Pro 1 pásmo víc než trojnásobné. Na to by se kutečně hodně lidí vykašlalo.
On je spíš problém, že roční jízdné z prvního pásma do Práglu je v tuto chvíli extrémně levné. V JMK jsou ekvivalentem 1. pásma cca 2 zóny, a tam je cena za rok s Brnem cca 11000 Kč.
coz ale tady s (umele levnou prahou) by vyslo na 16000. a pokud dojde ke zdrazeni prahy, tak jeste vys.
Opravdu? Praha je 3650, flat tarif měl být mezi 3500 a 10000, jak se zde psalo v článku z 15. 11. 2022. Takže i při nejvyšší sazbě by to bylo 13650, ale slibováno bylo méně.
No a v tomto článku psali, že by musel být minimálně 12 000 + 3 650, takže by to bylo 15 650. 10 000 a méně by znamenalo propad příjmů. Na což jsem, nejen já, ostatně poukazoval i v diskusích k těm předchozím článkům.
Ano, pravda. S tou cenou to opravdu reálné nebylo.
LŽETE – VIZ https://content.idsjmk.cz/cenik/230301/Cenik.pdf tzv. brněnské zóny 100 a 101 + 1 vnější cca přes 5tis roční jízdné + 2 vnější cca přes 7tis roční jízdné! ……… + 4 vnější cca 11až15tis roční jízdné + 10 věnjších cca 19až21tis roční jízdné —————————————————————– včechny zóny cca 21až23tis roční jízdné! PROČ BY ZEJMÉNA (početně asi dosud jeho nejrozšířeješí uživatelé) LIDÉ Z OKOLÍ CENTRÁLNÍ ČÁSTI INTEGROVANÉHO DOPRAVNÍHO SYSTÉMU JEJ VYUŽÍVAJÍCÍ PRAVIDELNĚ POUHÝCH PÁR KILOMETRŮ/MINUT JÍZDY MĚLI DOTOVAT JÍZDENKY LIDEM PRAVIDELNĚ JEZDÍCÍM SYSTÉMEM OD JEHO VNĚJŠÍHO KRAJE DO JEHO STŘEDU? Opravdu Vám takový systém připadá spravedlivý a věříte, že by se na něm neodmítli… Číst vice »
A v čem lžu, ty capslocku? Psal jsem, že ekvivalentem 1 pásma jsou dvě zóny. Takže 100+101+2 zóny, což je 10630/11220 Kč podle druhu jízdenky (papír/karta). Za tím, že je první pásmo v PIDu extrémně levné, si stojím. Zvláště, když se dá jet z pásma 1 přes Prahu opět do pásma 1 na „opačném konci“ prstence.
Odkázal jsem, že 2 brněnské zóny 100 a 101 + 2 vnější zóny je roční jízdné za cca přes 7tisíc Kč – Vy jste napsal „“On je spíš problém, že roční jízdné z prvního pásma do Práglu je v tuto chvíli extrémně levné. V JMK jsou ekvivalentem 1. pásma cca 2 zóny, a tam je cena za rok s Brnem cca 11000 Kč““ vidím tam rozdíl – nižší cenu o 4tis (více jak 1/3) než jste tvrdil!
pardón buď jsem se přehlédl či se mi zobrazil předcházející levněšjí tarif IDS JMK. Ovšem porovnáváte neporovnatelné pásmový tarif se zónovým a potažmo předplatní kupóny s jednorázovým časovým jízdným! Spravedlnsot musí bejt nikokiv mezi různými systémy (ať již dvěma IDS či jen tarifem krátkodobým a dlouhodobým v jednom systému), ale měla by být při využití jednoho tarifu v jednom systému! Pokud by se zrušila pásma PID a dlouhodobé kupóny PID by byly jen pro celé území SČK, tak cestující mezi Prahou a jejím nejbližším okolím by byli stejnou cenou znevýhodněni zlomkem času/vzdálenosti jimi pravidelně ztrávené/ujeté PID vůči cestujcím, kteří by… Číst vice »
… porovnáváte-li cenu kupónů na dopravu mezi Prahou a k ní nejbližšími vnějšími pásmy PID s cenou kuponů na dopravu mezi Brnem a jeho nejbližším okolím, tak by jste měl porovnat i cenu ročních kuponů na celý systém PID, který včetně Prahy stojí cca 25tis Kč, s celý IDS JMK, který stojí cca 30tis Kč! Čili dle Vaší logiky už teď jsou cestující mezi vnějším okrajem PID a Prahou zvýhodněni přiiš levným jízdným proti cestujícím mezi Brnem a okrajem IDS JMK, tak konečně vysvětlete proč tedy (dle mě nesmyslně) prosazujete původní návrh p. Borckého, že i pro cesty PID přes… Číst vice »
jinak aktuální plné dlouhodobé jízdné pro dospělého PID pro dojíždění do Prahy je: 1.) cena jízdného za vnější pásma – https://pid.cz/primestske-cestovani/?tab=2 Platnost – Plnocenné jízdné Pásma – Měsíční(30denní) / Čtvrtletní(90denní) / 10měsíční(jen elektronické) / Roční (365denní) 1 pásmo (Neplatí v pásmu 0 a B) – 395 Kč / 1 000 Kč / 3 150 Kč / 3 740 Kč 2 navazující pásma – 605 Kč / 1 575 Kč / 4 835 Kč / 5 735 Kč 3 navazující pásma – 920 Kč / 2 365 Kč / 7 350 Kč / 8 730 Kč 4 navazující pásma – 1… Číst vice »
Mě mrzí hlavně to, že cestující na příměstských linkách budou nadále zdržovat řidiče hotovostními operacemi. Lidi, kteří potřebují na nějakou hodinu být v práci, se na takto spolehlivou hromadnou dopravu vykašlou a pojedou radši autem.
Lepší zdržovat hotovostními operacemi než mít propad tržeb vlivem jízd načerno a tím pádem nemít peníze na provoz autobusů.
To ale nejsou možnosti, které by se navzájem vylučovaly. Nástup předními dveřmi tolik nezdržuje, nejvíc zdržují lidi, kteří si tam kupují jízdenku, a spousta jich to tak dělá, i když jedou třeba z Letňan, a nejsou to dobíhači, času koupit si jízdenku mají dost. Stačilo by změnit systém, aby se do autobusu smělo jen s platnou jízdenkou, nebo si při nástupu označit papírovou. Beztak to není vodotěsný systém. Když si koupím jízdenku pro psa za pár korun a při nástupu si ji označím, řidič to nemá šanci kontrolovat. Nebo pípnu lítačkou s jízdenkou na Prahu, ale pak pojedu až na… Číst vice »
Lepší by bylo, kdyby bezhotovostní platba byla cenově zvýhodněna oproti té hotovostní. Určitě bych hotovostní platby u řidiče nezakazoval, ale měly by být dražší, aby se cestujícím vyplatilo kupovat jízdenky přes mobilní aplikaci.
Již se mi stalo, že telefon klekl a byl jsem nahraný nelze spoléhat jen na techniku,stalo se mi při nákupu online
že nešly terminály a řidič před dveřmi a nemít hotovost,tak jsem měl velký problém
V SID byla bezhotovostní platba levnější, ve většině okolních IDS je také, jen v PID ne.
Šance kontrolovat papírové jízdenky určitě je.
Už jsem si za to vyslechl spoustu nadávek, sténání jak mě to rodiče vychovali a jednou na mě chtěl pán s asi 3x označenou jízdenkou (první označení bylo už v minulém roce) dokonce volat policii.
Na zastávkách, kde se mění pásmo, šacujete celý autobus, jestli náhodou někdo nejede dál, než kam má lístek?
Takže mám kontrolovat jen elektronické jízdní doklady a papírové kontrolovat nemám?
A abych odpověděl na otázku: Některé lidi si prostě zapamatujete a pokud víte, že má dotyčný jízdní doklad např. jen pro Prahu, tak jsem za ním na poslední zastávce v Praze došel a na konec platnosti jeho jízdního dokladu ho upozornil.
Viděl jsem řidiče, co se ptal dvou holek vepředu, kam mají zaplaceny lístek. Ale byly vepředu v doslechu.
To jste si vymyslel,nebo zkusil? Řidič Litacku kontroluje, vlastní zkušenost
Nezkoušel, ale nedokážu si realisticky představit, že si řidič plného kloubového busu bude pamatovat každého cestujícího a sledovat, jestli vystoupil. Jistě je šlechetné, že to někteří dělají a pasažéra upozorní, aby nepřejel svou zastávku. Ale aby to měli jako povinnost a dělali to systémově? To mi vůbec nepřijde jako dobrý systém.
A jízdenky se pak budou kupovat kde?
Při rychlosti autorizace platby kartou ve vozidlech a po nedávném zaokrouhlení cen na celé desetikoruny je platba hotovostí rychlejší, pokud nepřijde někdo s pětistovkou nebo hrstí korun a je připraven 😉
Pořád je to násobně pomalejší než načíst kartu/QR kód a jít.
Nejhorší to je u první, nástupní zastávky. Z nějakého důvodu bus přijede akorát na čas odjezdu a pak stráví dalších 5 minut odbavováním cestujících, taže odjíždí zpožděný. Jednou mi odjel městský bus tak jsem chtěl podle JŘ jet dalším příměstským. No jenže při čekání ve frontě už uběhlo tolik času, že jsem se vrátil na zastávku dalšího městského spoje a odjeli jsem dřív.
Mohu srovnávat,u nás lze cestovat jak vlakem/hl.trat/ tak autobusem,ráno a odpoledne jedou děti a důchodci, většina děcek má Litacku a důchodci předem připravené penize/počet asi15 lidi, zdržení 1 -2 minuty,takže evidentně hodnotite od PC…
Já se hlavně těším na ten propad tržeb, až se v autobusech zruší povinný nástup předními dveřmi 🙂
No, něco to asi udělá, ale nijak zásadní to podle mne nebude
Tak se podívejte na velikost Středočeského kraje a na to, kolik autobusů v něm denně vyjede. A z toho vám vyjde, jaké procento spojů může zkontrolovat Boreckého 150 revizorů. Z toho vám vyjde, že pravděpodobnost kontroly revizorem se blíží nule.
Takže počet jízd načerno vzroste skokově. Nebudou-li mít cestující strach, budou podvádět ve velkém. Propad tržeb bude určitě v řádu milionů, možná až desítek milionů korun ročně.
Možná máte pravdu, jsme v ČR 🙂
Souhlas. V zemích, kde mají víc migrantů, by to byly stovky miliónů. U nás stát spoléhá na příliš poctivé a mírumilovné obyvatelstvo.
Vy si myslíte, že truhlík s kytkama, které v ČR dáte na okno do ulice, a které tam nevydrží ani 24 hodin (vyzkoušeno již ve třech městech v ČR) kradou migranti nebo cikáni?
Ne, kradou to Češi, jsme národ trapných zlodějů. Tohle když bych vyprávěl třeba v Rakousku, mysleli si, že jim předvádím hodně veselou absurdní komedii. Proto o tom raději v zahraničí nemluvím.
Asi tak. Třeba v Budapešti kvůli tomuhle problému zavedli povinné nastupování předními dveřmi i na některých městských linkách, a to mi přijde že už tak je tam přerevizorováno (Za 3 dny, 6 kontrol).
V ČR, kde se krádež bere jako samozřejmost bych se tomu nedivil.
Očekávám ze propad bude celkem výrazný, zvlášť při cestách na hranicích pásem. Na co si platit jedničku do Říčan když ve spoji strávím pár minut – běžná praxe z vlaků se přenese i do busů.
Na druhou stranu stávající systém odbavení je šílený. Někteří jsou u řidiče schopni strávit výběrem lístku a počítáním drobných třeba přes půl minuty. Autobus pak v zastávce, kde nastupuje více lidí, stojí několik minut. Něco nového by to vymyslet chtělo. Mimochodem v některých vlacích už to funguje tak, že ze stanoviště vyleze strojvedoucí a doklady cestujícím kontroluje sám, nešlo by to podobně i u řidiče autobusu, že by toto nahodile provedl?
Je to možné řešit cenovým zvýhodněním bezhotovostních plateb přes PID Lítačku. V tarifu PID takové zvýhodnění není, ale v jiných krajích to funguje úspěšně dlouhá léta.
Řešil bych to zdražením jízdného placeného v hotovosti a ponecháním stávajících cen pro bezhotovostní platbu.
souhlas. u nas na tohle prislo uz i csad, ktere na platby z elektronicke penezenky davalo 10% slevu (s integraci zruseno).
Informace potřebné k odbavení by měly být už na zastávce, jednoduché a srozumitelné. Drobné si většina lidí dovede odpočítat předem. S větší bankovkou se řadí na konec fronty, aby byl dostatek drobných na vrácení. Při nástupu v obci možnost koupit si jízdenku předem, třeba ve funkční samoobsluze, v hospodě a podobně, a u řidiče jen ukázat a označit – též možnost urychlení. Vylézání řidiče a kontrola by zdržovala, obávám se, podobně – chceme-li zachovat spolehlivost. Ovšem, mnohem větší zdržení působí těsné návaznosti, které jsou při zpožděních běžně přetrhávány – s čekáním i dvě a více hodin.
Tak dá se to vyřešit jako v Rakousku, kde je cestující povinen nastoupit do vlaku s platnou jízdenkou a ve vlaku se již nic neprodává… pak ať řidič prodává jízdenky jen s vyšší přirážkou pro ty, co to nezvládnou. Podotýkám, že opravdu v každé stanici v Rakousku není automat na jízdenky…
No to je škoda. Současný systém je složitý a jízdné drahé.
A řešení by bylo to jízdné ještě víc zdražit jo? Ne jízdné drahé rozhodně není a ani systém není nijak zvlášť složitý.
Jo, ale zesložitění přišlo především s letošní jarní úpravou. Dříve člověk věděl, kolik pásem, takový lístek. Pravidelný čas za pásmo, časově propojené s Prahou. Teď musí studovat, jaký spoj to je, jak dlouho jede … Ta změna je velmi nedomyšlená.
Ano. Zrovna včera jsem nechal odjet téměř prázdný autobus z Čestlic, protože jel dle jízdního řádu do Prahy 24 minuty, zatímco za chvíli jel (nakonec naštěstí také celkem volný) autobus, jehož úřední jízdní doba činila 15 minut. Jakkoli by mi delší jízda byla nevadila (ten druhý nakonec nabral skoro čtvrthodinu zpoždění kvůli odbavování), proč za to připlácet o polovinu více peněz. Jo, mohl by ještě někdo přijít s tím, že jsem si měl za nečekané zpoždění přece také připlatit – vůbec bych se tomu tady nedivil. A to nepovažuji jízdné za nějak extra drahé, ale to dohledávání, kolik vlastně platit,… Číst vice »
Jak je to možné. Přece se to Borecký prezentoval jako úžasný koncept a že prostě to jinak ani nepůjde. No jo blíží se krajské volby … . Asi se koaliční partneři, že Boreckého tarifní zázrak nebyl u voličů populární.
Je fakt, že „zneužívání“ ve smyslu jízdy na jednu jízdenku např. z Kutné Hory do Rakovníka je odnedávna tak jako tak nemožné vlivem zkrouhnutí časové platnosti byť „nejpásmovitější“ jízdenky na pouhé 3 hodiny, za které se to nedá stihnout.
Tzn. „problém“ se zmenšil jen na tangenciální cesty, a to ještě spíše jen ve „vlakových“ relacích, protože těmi autobusovými to v těch tangenciálních směrech také není bůhvíjaké co do stihnutí za 3 hodiny, zejména při přestupu (který nemusí mít krátké návaznosti).
Jak to vůbec je s tím, když jedete ze stejného pásma do stejného pásma, ale bus jede přes další? Třeba jedete z čtyřky do čtyřky, ale autobus má skvělou 30km trasu která objíždí všechny „díry“ v okolí, takže jede přes pětku. Loni někteří řidiči chtěli zaplatit navíc, někteří ne. A letos jsem takto nikam nejel tak nevím.
Aplikace počítá vždy každé projeté pásmo. Z Kolína (6) do Poděbrad (6) vlakem taky třeba projíždíte pásmo 7.
A jo, loni jsem ještě aplikaci neměl. Dík 🙂
Platí se za každé projeté pásmo, ono je to má některých trasách i schválně udělané tak, aby nestačila jízdenka na jedno pásmo. Navíc obvykle stejně nestačí čas, který si musíte taky hlídat. Prostě je ten systém už moc složitý.
Hlavně, když je má krátké, tak to kolikrát ujede (pozorování), čímž je vám rázem jízdenka na celou cestu k ničemu, a musíte si návazný úsek zaplatit znova, pokud se na něj raději nevykašlete. Nu, pěšky zatím mohu jít i zadarmo (téměř, když nepočítám vlastní spotřebu energie)…
Zdá se, že rádobyodborník a Boreček nebude až takový borec a odborník 😂🤣
Náhodou oceňuji, že má sebereflexi v tom, když se ukázalo, že je to blbý nápad, že od toho ustoupil a neprosazuje to silou proti všem.
Jak by to mohl jeden samojediný šášula se střední politickou silou mohl prosazovat proti všem na sílu?
Tak on i Churchill zaznamenal nějaké prohry, to je běžný politický provoz. 100% úspěšnost v prosazování svých návrhů mají jen politici typu Stalina.
To mě po**r, Borecký jako Churchill 🤣 Větší absurditu jsem už dlouho neviděl 🤣
Ale současný stav věcí odpovídá přesně tomu, co píšu dlouhodobě. Ten člověk si svou nabubřelostí a arogancí nadělal nepřátele všude kolem, i ve svých vlastních řadách.
To není absurdita, to je nepochopení textu. Ještě jednou: ani politik světového formátu neprosadí vše, co si zamane. Natož pak takový jeden krajský náměstek.
Jako srovnávat Boreckého, suverénně nejhoršího člověka, co kdy v dopravě byl, s Churchillem, to chce hodně velkou dávku drzosti 🤦
Jak se prosím hodnotí ti nejhorší lidé v dopravě?
Tak, že ji chtějí dělat cenově nedostupnou, respektive,.lépe řečeno, nekonkurenceschopnou s IAD 🙂 To je věc, kterou asi jít v době klimatických změn nechceme
Myslite třeba objednávku bardotek
a singrovek Augustovi bez soutěže Jermanovou? Jo, to je vskutku boj proti klimatické změně. A nějaké relevantní parametry kromě pocitů mate?
Tak jako srovnávat to se zoufalci z ANO není úplně fér. Souhlas naprostý, tohle zdaleka nebylo v pohodě. Ale za mě pořád daleko menší problém, než člověk, co chce veřejnou dopravu razantně zdrazit. To je v době, kdy většina západních států jde cestou výhodných síťových jízdenek a cenového zatraktnovani veřejné dopravy za mě prostě zločin proti veřejné dopravě. I ty řeči a strašení lidí, že by měli v Praze za roční jizdenku platit 20k a podobně …. Naopak s čím lze s Boreckym souhlasit, je rušení lokálek a nahrazování nákladové efektivnějšímu busy. Ano, to je cesta, jak VHD zatraktivnit –… Číst vice »
Kdyby jen lokálky, Borecký seškrtal i vlaky na hlavní trati.
S kartami od zoufalců z ANO musel mj. pracovat. Všechno zatraktivnování probíhá na úrovni států, nikoliv nižší územních celků. Všechny kraje (s výjimkou Plzně) zdražily. Vadí to jen v kraji, kde chce někdo dopravu řešit dlouhodobě a ne s vizí přežít do dalších voleb.
Zdražily, ale nevyhrozovaly mnohonásobným zdražením. Jednalo se o jednotky, max deset procent. To, že má nějaký dlouhodobý kocelt je hezké, ale vymyslet koncept „zdrazime to většině lidí násobně, v prvním pásmu budete za cestu do Prahy platit ročně 15 tisíc“, tak je to prostě nic jiného než poprava veřejné dopravy v přímém přenosu. Co jako společnost chceme ? Veřejnou dopravu, která bude pro lidi atraktivní, a tedy využívána ? Aby se méně jezdilo autem, byly méně plně silnice a více se chránilo životní prostředí ? Pokud ano, opravdu chceme, aby dopravu řídili lidí, pro které je hlavní mantra to, jak… Číst vice »
Na základě vyhrožování zdražením utíkají lidé z hromadné dopravy? tvl:))
Ne 😀 Na základě toho, kdyby se zdražilo, jak Borecký vyhrožuje, by rozhodně utekli 🙂
Takže už jen to, že někde v rozhovoru mele, jak by pražská lítačka měla stát 20 tisíc, proč tohle vůbec říká, respektive koho tohle teoretizování zajímá ? Každý stát, každé město, minimálně v Evropě, veřejnou dopravu dotuje, tzn tahat tu z klobouku nějaká hausnumera a obhajovat si chystané zdražení, je prostě úplně mimo mísu.
Znovu, kdyby se realizovaly jeho plány, objem lidí ve vhd by razantně klesl, o to tu jde 🙂 Plus o jeho hloupá vyjádření o teoretických cenách lítačky.
Možná proto, že nemá tiskárnu peněz? Vysmíváte se komikům z ANO, ale máte k řešení úplně stejný přístup jak Teta z Instagramu:-)
Nemá tiskárnu peněz, tak je bude vybírat od lidí, kteří je mnohdy taky nemají….Cest je spousta, vyšší zdanění iad, proti které se (prý) chce a má bojovat, zisk příjmů z jiných oblastí, omezení jiných zbytných výdajů kraje. Udržitelná doprava má být prioritou a určitě se v rozpočtu kraje najdou položky, které budou bolet méně omezit, než udržet cenově atraktivní veřejnou dopravu. Tiskárnu peněz nemá nikdo, ani západní státy, které jdou cestou zlevňování a zatraktivnovani vhd (síťové jízdenky za pakatel…), jen u nás se jde proti proudu a chce se naopak zdražovat. Kdyby byla vůle, ony by se ty finance našly,… Číst vice »
A jak zdání IAD kraj?
Nijak, pochopitelně, tu jde o celkový koncept ….Ale momentálně jsou „u kormidla“ stejne či podobné subjekty jak na kraji, tak ve vládě, tak ostatně už i ve velké Praze. Řešil se konsolidační balíček, kdyby byl nějaký koncept, mohlo se to řešit všechno dohromady, kraj mohl přijít s návrhem ke svým stranickým kolegům ve vládě řešit změnu či potřebu financování vhd… Samozřejmě, nejde to řešit stylem předchozích vlád a po nás potopa, ostatně dotování jízdného důchodcům po republice na úkor pracujicich byla hovadina absolutní, ale v době, kdy se řeší všude ve světě, jak co nejvice podpořit cestování vhd násobně zdražovat… Číst vice »
Tak např zruší dopravu tam, kde ostatní opraví most za stovky milionů.
Jestli to není chyba těch, co ten most opravili, aniž by se ostatních zeptali, zda to má vůbec smysl. Ale ono to nejspíš bylo tak, že úkol zněl „prostavět“.
Kfyž nejíte rýži a ježísek vám nadělí rýžovar, začnete si ji vařit, aby se to „vyplatilo“?
I když tam nikdo nejezdi a celá akce byla jen vyhazovanim peněz ?
Není pravda, že tam nejezdil nikdo. Žádné velké počty to nebyly, ale rozhodně to nebyla nula = nikdo.
Takže bohatě stačí autobus, co je tedy špatně ?
Viz odpověď pozorovateli. Zapracujte na pochopení textu.