Tarifní revoluce středočeské části PID v detailu. Možný je konec pásem, krátké cesty zdraží ve všech variantách
„Je to politická sebevražda. Žijeme si dlouhodobě nad poměry,“ říká středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.
Rok 2023 se zapíše do historie Pražské integrované dopravy (PID) nejspíš jako rok, kdy po 28 letech přestane platit systém kruhových pásem okolo hlavního města. První vnější pásmo Pražské integrované dopravy zavedl ROPID 1. ledna 1995. Dnes jich je už 12 a pokrývají nejen Středočeský kraj, ale i přesahy do krajů sousedních. Léta zažitý systém má příští rok skončit.
Středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký připravuje hned dvě důležité změny v příštím roce: zdražení a drobnou úpravu tarifů od 1. dubna 2023 a zásadní tarifní revoluci od září.
Autobusy PID najezdí letos ve Středočeském kraji 76 milionů kilometrů a využije je 63 milionů cestujících. Vlaky najezdí 16,1 milionu kilometrů a využije je 38 milionů cestujících, letos se tak počet cestujících ve veřejné dopravě přehoupne podle odhadů kraje přes 100 milionů lidí. Petr Borecký opakovaně upozorňuje na to, že kraj není schopen finančně utáhnout stávající rozsah dopravy a budoucí investice do nových vozidel za současných podmínek a že na řadu musí přijít i zdražování pro cestující. To nejbližší má datum 1. 4. 2023. Kraj argumentuje tím, že jen letos bude účet za středočeskou veřejnou dopravu ve výši 4,1 miliardy korun, ale v roce 2034 půjde už o 7,3 miliardy korun, tedy v podstatě dvojnásobek.
„Když bych odpovídal jako klasický politik, tak je to politická sebevražda. Ale já si myslím, že úlohou nás politiků je dělat i nepopulární opatření. Říkám otevřeně, v tomto státě žijeme dlouhodobě jako společnost nad poměry toho, co vyprodukujeme. Žití nad poměry akcelerovalo v posledních 8 letech, teď to pokračuje, a pokud něco nezměníme, narazíme do zdi úplně všichni. Ano, bude nám postupně klesat životní úroveň. To že nám dlouhodobě stoupala, není nic zaručeného. Budeme si muset jako společnost projít údolím stínů, kdy na tom nebudeme tak dobře, jak jsme byli zvyklí,“ odpověděl Petr Borecký na otázku deníku Zdopravy.cz, zda je správným politickým rozhodnutím částečně přenášet rostoucí náklady dopravního systému zdražením jízdného na cestující v době, kdy řada domácností bojuje v rodinných rozpočtech s dopady rostoucích cen energií.
Přinášíme vám tak detailní přehled aktuálně dostupných informací ke změnám tarifu Pražské integrované dopravy ve Středočeském kraji.
Změny od 1. dubna 2023
Dubnové změny bude 28. listopadu schvalovat krajské zastupitelstvo. Již je projednala a schválila Rada kraje, a na zastupitelstvy by tak mělo jít víceméně o formální projednání domluvených a předjednaných změn.
Zdražení jízdenek pro jednotlivou jízdu
Aprílové změny přinesou především zdražení cest na krátké vzdálenosti. Dnešní nejlevnější jízdenka pro dvě pásma a 15 minut, která stojí 14 Kč, zdraží na 20 Kč a bude nově platit i ve vlacích. Ty nejkratší cesty po okresních městech nebo malých obcích na pár zastávek tak zdraží o 43 %.
Ze současné jízdenky na 30 minut a dvě pásma za 22 Kč se nově stane jízdenka za 30 Kč na 30 minut pro tři pásma. Zdraží i další jednotlivé jízdenky, cena se bude postupně zvyšovat vždy o 10 Kč a až do celkové ceny 160 Kč pro jízdenku za 12 pásem.
„Polovinu příjmů z jednorázových jízdenek, dělají ty tři nejkratší jízdenky. Zdražujeme v nejkratších jízdenkách, kde je i největší výtěžnost. Účelem této změny je mít vyšší výtěžnost systému a motivovat lidi, aby si kupovali časové kupony,“ řekl ke zdražení jízdenek na nejkratší cesty Petr Borecký.
Omezení časové platnosti jízdenek pro více pásem
Jednotlivé jízdenky pro 8 až 16 pásem budou mít nově jednotnou časovou platnost 3 hodiny. To je zásadní omezení proti dnešku, kdy časová platnost jízdenek pro vyšší pásma postupně roste až k 7,5 hodinám. Cestující, kteří si kupovali dosud výhodněji jednu jízdenku podle času, aby jim vyšla na cestu tam i zpět, už tuto výhodu tarifu PID při cestách nad 3 hodiny nevyužijí. Nově bude pro některé cesty alternativou 24hodinová jízdenka pro vnější pásma, která zůstane na dnešní ceně 180 Kč.
Přestupní jízdenky PID pro jednotlivou jízdu na území Středočeského kraje – návrh od 1. 4. 2023
Pásmová platnost (počet navazujících pásem) | Časová platnost (min) | Plnocenná |
2 pásma | 15 | 20 Kč |
3 pásma | 30 | 30 Kč |
4 pásma | 60 | 40 Kč |
5 pásem | 90 | 50 Kč |
6 pásem | 120 | 60 Kč |
7 pásem | 150 | 70 Kč |
8 pásem | 180 | 80 Kč |
9 pásem | 180 | 90 Kč |
10 pásem | 180 | 100 Kč |
11 pásem | 180 | 110 Kč |
12 pásem | 180 | 120 Kč |
13 pásem | 180 | 130 Kč |
14 pásem | 180 | 140 Kč |
15 pásem | 180 | 150 Kč |
16 pásem | 180 | 160 Kč |
Změny u předplatných kuponů
Časové kupony zdraží o 5 %, nově však bude zastropována cena předplatných kuponů na úrovní 7. pásma. Pro 1 až 7 pásem se bude cena postupně zvyšovat, pro 7 a více pásem už bude cena předplatných kuponů stejná. Nově bude v nabídce Středočeského kraje také 10měsíční kupon pro vnější pásma PID, který bude výhodný pro školní rok. Novinkou budou také přenosné časové kupony, které dosud fungovaly jen na území Prahy. Využijí je hlavně firmy pro pracovní cesty svých zaměstnanců. Jejich cena bude stanovena na hodnotě 1,35násobku kuponu nepřenosného.
Tarifní reforma od září 2023
Zářijové změny jsou však jen drobnou úpravou, která má platit paradoxně jen pár měsíců. Ty skutečně zásadní a přelomové změny by rád Petr Borecký realizoval o začátku příštího školního roku. Nemají ještě přesnou podobu, a tak vám přinášíme aktuálně dostupné informace, které zveřejnil tým Integrované dopravy Středočeského kraje společně s radním i s upozorněním, že finální podoba tarifní reformy stále prochází řadou výpočtů a diskusí.
V případě jednorázových jízdenek chce kraj zcela opustit pásmový systém a nechat pouze časovou platnost jízdenek bez ohledu na to, jakým směrem cestující pojede. Šlo by o systém spravedlivější, neboť cestující, který dnes cestoval tangenciálním směrem uvnitř jednoho pásma, cestoval na stejnou vzdálenost výrazně levněji než ten, který překonával pásma napříč. Zároveň je ve hře varianta, že elektronicky zakoupené jízdenky by mohly být levnější. Zavedení pouze časové platnosti jízdenek by zároveň systém zjednodušilo a pro cestující i řidiče by byl čitelnější.
Celokrajská jízdenka
Zda by zůstala v platnosti cena jízdenek z dubnové změny 2023, nebo zda by se jízdné opět se změnou systému zdražilo, zatím není zřejmé.
Pokud kraj zruší pásma, nabízí se otázka, jak bude řešit dlouhodobé předplatné. Dnes si cestující kupují např. měsíční či roční kupon pro konkrétní počet pásem. Podle Petra Boreckého se diskutuje varianta neomezeného krajského cestování (tzv. flat tarif), tedy že by existovala pouze jedna předplatní jízdenka pro celý Středočeský kraj.
„Víme, že chceme přejít na flatový tarif, ale řešíme, na jakou úroveň nastavit jeho cenu. Teoreticky, když bychom nechali flatový tarif na úrovni 3 500 korun, tedy na ceně prvního pásma, tak abychom udrželi tržby systému, když by všichni přešli na tento tarif, tak by nám muselo přibýt 150 tisíc nových cestujících v celých středních Čechách. To se nestane. Když bychom dali tarif na úrovni deseti tisíc, tak pro lidi od čtvrtého pásma dál to bude stejné nebo výrazně výhodnější, ale pro cestující prvního až čtvrtého pásma by byl nárůst tak drastický, že bych očekával dramatické snížení předplatného a zájmu o veřejnou dopravu. Pokud jste šli na dnešní setkání s tím, že se dozvíte, kolik bude stát od září 2023 flatový tarif ve středních Čechách, tak se to nedozvíte,“ řekl novinářům Petr Borecký.
Přesná cena je ještě předmětem analýz. „Můžu vám říct, že deset tisíc to nebude, 3 500 to také stát nebude. Někde v tomto intervalu se budeme ale pohybovat,“ doplnil radní.
Inflační automat
V případě, že by kraj zavedl skutečně jen jedinou předplatní jízdenku pro celý kraj, tak by zdražení zasáhlo nejvíce ty, kteří cestují pouze v rámci jednoho či dvou pásem, tedy opět cestující, kteří jezdí krátké trasy. Pro ně by bylo zdražení kuponu největší a předplacené cestování po zbytku Středočeského kraje, by bylo pro pravidelné cestování pravděpodobně jen těžko využitelným a nechtěným bonusem. Naopak nejvíce by ušetřili cestující, kteří cestují pravidelně na velmi dlouhé vzdálenosti. V rámci odborných diskusí se však na IDSK prověřují i varianty snížení počtu pásem pro předplatní jízdenky, nejen úplné zrušení pásem.
Součástí zářijové reformy by měl být podle Boreckého i inflační automat, který by zvyšoval jízdné systematicky v pravidelných a dopředu známých termínech. Diskusí prochází varianta automatického zdražování po jednom či dvou letech.
Zavedeny by také měly být výhodnější předplatní jízdenky, pro nepravidelně dojíždějící, kteří cestují do práce či do školy např. pouze 2 až 3 týdně. Jasnější obrysy by měla tarifní reforma nabýt v prvním pololetí příštího roku.