Do středočeského zastupitelstva míří zdražení jízdenek PID. Pocítí ho hlavně ti, co jedou jen kousek

Jednotka 471 CityElefant mezi Berounem a Prahou. Foto: PIDJednotka 471 CityElefant mezi Berounem a Prahou. Foto: PID

Nejlevnější 15minutová jízdenka zdraží ze 14 na 20 Kč, půlhodina bude za 30 Kč

Středočeští zastupitelé budou přesně za dva týdny rozhodovat o zdražení jízdenek Pražské integrované dopravy ve vnějších pásmech PID na území Středočeského kraje. K němu by mělo dojít na začátku dubna 2023. Novinářům dnes detaily představil středočeský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký a zástupci Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK).

Ve skutečnosti kraj pracuje v příštím roce s dvěma klíčovými termíny: 1. dubna 2023 by mělo dojít k drobným úpravám tarifu a zdražení jízdného. Od začátku září 2023 by pak Borecký rád připravil tarifní revoluci, která by měla znamenat opuštění stávajícího pásmového systému a zavedení jednorázových jízdenek pouze s časovou platností.

Už v podcastu Cesty Zodpravy Petr Borecký hovořil o zdražení v rozmezí 20-30 %, tehdy však zmiňoval začátek roku 2023. Materiál, který míří aktuálně do zastupitelstva, má nakonec začátek posunutý až na duben.

Nejlevnější jízdenka za 20 Kč

Nástupní sazba za svezení autobusem nebo vlakem ve Středočeském kraji bude nově 20 Kč. Dosud stojí 14 Kč za 15 minut a bude nově platit i ve vlacích. Ze současné jízdenky na 30 minut a dvě pásma za 22 Kč se nově stane jízdenka za 30 Kč na 30 minut pro tři pásma. Zdraží i další jednotlivé jízdenky. Cena se bude postupně zvyšovat vždy o 10 Kč.

Zdražení se tak nejvíce dotkne cestujících na krátké vzdálenosti. Nejvíce kraj vybírá v prvním a druhém tarifním pásmu, kde dojíždí spoji PID podle Petra Boreckého více než polovina všech cestujících. „Musíme do systému dostat víc peněz, a zároveň to udržet v sociálně dostupné v dimenzi. Veřejnou dopravu využívají nejvíce cestující z prvních čtyřech pásem a v rámci nich pak v prvních dvou pásmech. Proto tam směřuje zdražení nejcitelnější,“ řekl dnes Petr Borecký. „Počítáme, že by tato úprava tarifu měla znamenat přibližně o 200 milionů korun více do ročního rozpočtu veřejné dopravy ve středních Čechách. Z toho se vybere 170 milionů za jízdenky pro dvě nebo nebo tři pásma,“ dodal.

Předplatní kupony mají zdražit přibližně o 5 %, a stanou se tak pro cestující na krátké vzdálenosti oproti jednorázovým jízdenkám dočasně výrazně výhodnější. Dočasně proto, že od září 2023 pak plánuje kraj podle Boreckého zrušit předplatní kupony pro jednotlivá pásma a připravuje v rámci velké tarifní reformy PID jednu předplatní jízdenku pro všechna nebo pro většinu vnějších pásem PID. O detailním řešení stále ještě dopravní experti kraje a IDSK diskutují.

V praxi tak bude pro cestující nejvýhodnějším řešením koupit si roční kupon pro vnější pásmo těsně před dubnovým zdražením a zafixovat si tak stávající ceny jízdného na další rok. Detailní informace o chystané tarifní reformě ve Středočeském kraji vám přineseme zítra ráno.

Tagy IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje PID Pražská integrovaná doprava Středočeský kraj
131 komentářů