Tarif ODIS bude nově platit i v části vlaků EC/IC Českých drah
Elektrická lokomotiva 151 dopravce České dráhy na vlaku EC 141 Ostravan ve stanici Ostrava-Svinov. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý
Od prosince dojde v Moravskoslezském kraji k výraznému omezení platnosti dokladů Českých drah v jejich vlacích.
A nenašly by se aspoň ještě nějaké další tři tarify, aby to bylo jednodušší a lidé se mohli více bavit tím, jak a za co jezdit? Není už toho dost? To si z nás dělají legraci? To MD neumí ve státě udělat koncepci dopravy tak, aby to bylo pro lidi a pro atraktivitu používání veřejné dopravy?
Aha, takže když pojedu na výlet do Opavy, tak do Ostravy na tarif ČD a na zbytek cesty si koupit jízdenku ODIS v který se se vůbec nevyznám! No to je paráda! Podotýkám že nemám a nehodlám si pořizovat chytrý telefon abych si to v něm vyhledal! A co časy na přestup- Prodlouží se doba na přestup abych si stihl koupit Odisku?
Blázinec. Dneska někam něčím hromadným jet, to je na palici. Co kraj, to jiný systém.
Přesně tak, po přechodu na regiojet. Do Brna jezdím autem. Vlakem jsem nejel 100 let. Kupovat lístek za 300, když jsem jel před tím za 150 první třídou se mi moc nechce. To samé relace Ostrava Studenka (atd)
Ostrava Opava po zavedení 3 vozového panteru také škrtám.
Je to jednoznačný downgrade pro cestujícího. Do Třince koukám taky konečná. Zůstane možná Olomouc, Praha.
Odis byl obvykle jen dražší.. No.. Co už.. Pokrok nezastavíš.
“ V praxi to znamená, že jízdní doklady Českých drah v jejich vlacích část nebudou platit.“ Takže vlastně na h.
Ještě by mohla ODiska/Zetka platit od směru Hranice na Moravě na Ostravu,už kolikrát se stalo že chtěl někdo jet ze Zlínského Kraje do Ostravy přes Hranice a karta mu byla při přestupu v Hranicích k ničemu
Běžná situace, obzvlášť z Valašska. (Rožnov pod Radhoštěm, Vsetín, Horní Lideč, Valašské Meziříčí). Proto si většina cestujících z těchto stanic kupuje OneTicket.
Takže navíc vlastně umělé zdražování použití vlaku!!!
To je naopak na odměnu, že konečně nebudou platit různé paskvily a bude jeden normální tarif pro všechny, i když to není zrovna pro šotoultras úplně výhodné 😜
Ono záleží, kam pojedete. Praha – Ostrava bude dle tarifu dopravce, protože by to jinak bylo v různých tarifech a je snazší si další cesty doplatit na místech. V případě cestě v rámci systému se pojede za krajské, ať už je to jakoukoliv kategorií vlaku, tedy nebude člověk muset koukat, je to IC/EC, tak nesmím. Něco podobného je v Německu, i když tam je to složitější třeba se zařazením ICE, ty mohou být třeba v porýnské dopravě použity jen jako náhrada při velkých zpožděních.
aspoň něco, jinak je tahle země tarifní džungle
No a pak je tu Velká Británie…
Poslední odstavec protlačující ODISku je zase jako z nultých let. Kartičku nebo aplikaci na každou věc zvlášť, to je fakt super. Pokud ovšem zavedou přeprodej skrze Můj vlak jako v Plzeňském kraji, kde jde koupit lístek i na navazující bus či MHD, tak se jim omlouvám a budu to brát jako mírný pokrok.
Tarifní integrace není pro ty bez kartičky / aplikace. Předpokládám, že bez ní ve výsledku zaplatí více než s tarfiem ČD.
Rozumím. Druhá věc je ale to, že v IDPK si koupím skrze Můj vlak lístek na trolejbus. Pokud bude možné toto v ODISu, tak to nějaký komfort bude. Jinak jen zdražení a vnucování karet/aplikací nekompatibilních s jinými kraji.
Furt stejný problém, podle měly ty tarify být jako ve Švýcarsku. Mezi kraji platí OneTicket či tarif dopravce a v kraji pouze tarif kraje a je jedno jakou kategorií vlaku jedete. Ty kompenzace mezi MD/krajem/dopravcem se nemusí dopočítávat do posledního cestujícího, na to stačí statistika.
OneTicket plát i na vnitrokrajské cesty.
Oneticket je vymyšlenej tak, aby za kilometrové jízdné pokryl i nejdražší vlak, když to porovnáte např. s PID, který funguje podle zón tak, aby se dalo jezdit jednoduše a levně, 1T z toho vyjde bídně a vnitrokrajsky s ním nikdo nepojede.
Není, na mezikrajské cesty se to nevztahuje. Tam bude platit jak IN25, IN50 i IN100, hádám, že kraj si tyto cestující pak s dopravcem vyúčtuje.
Na Os a Sp ti bude IN 25 k prdu, v dálkových (R a vyšší) ti platit bude.
Ceny Ostrava – Opava k dnesku:
Tarif CD: 63
Tarif ODIS: 52
IN 25: 47
Aha, tak pokud je rozdíl jen 5 Kč, tak to vám nakonec asi vyjde nastejno jako si kupovat IN 25 + tarif ČD se pravděpodobně zdraží víc než ODIS
Nemluvě o in 50. A panterem..
Jestli by něco cestujícím na úseku OV až
ZA a zpět pomohlo a jestli chtějí aby ve vlacích jezdili lidi tak je to v EC Ostravanech mezi Ostravou a Žilinou tarif MPS. Ten platí v R Kysučanech. Malý pohraniční styk. Když v EC má platit i Odiska. Protože je to zbytečné drahé ten mezinárodní tarif.
Žilinský kraj sľuboval, že po rekonštrukcií Čadca – št. hr. SR/ČR sa budú upravovať tarify v rámci ODIS/IDŽK pri medzinárodných spojoch + S22 sa predĺži z Mostov do Čadce (aj IDŽK má na túto linku vyhradené číslo S22).
Uvidíme, či z toho niečo bude.
Včera bylo pozdě. Situaci stavby ve Svrčinovci pravidelně sleduji a dokumentuji. Modlím se každý den za to že se jednou vzbudím a linka S2 bude v některém z návrhů JŘ prodloužená do Čadce…😀
Nešlo by to ještě trochu víc roztříštit? Tady si stále ještě myslím, že se v tom vyznám.
Přesně. Kdyby nějaký dobrovolník napsal manuál pro cestování vlakem po ČR na nejvýhodnější jízdenku, vydalo by to na desítky stran. Aktualizace podle potřeby – nejlíp každý týden. Po přidání příhraničních cest to nabobtná na stovky stran (např. ZVON u Zittau, apod.).
problém těch manuálů je, že mají životnost jen pár měsíců. Pak je muste míň či víc přepsat znova.
Cpát místní frekvenci do každou chvíli přecpaného EC, to muselo dát vymýšlení. Dálkoví cestující v EC budou mít určitě radost, až se do vlaku nacpe několik desítek hýkajících studentů, jedoucích na doklad ODIS. To je degradace vlaku EC, který by primárně měl sloužit k mezinárodní nebo dálkové vnitrostátní dopravě. Který vůl tohle vymyslel???
Pokud vlaky nejsou plné nebo ztrátové, tak je to jedna z variant dalšího příjmu. Bohužel v ČR dlouhodobě chybí určitě standardy kvality služeb v kategoriích vlaků a počtem zastávek.
Tak vzduchu toho tyhle vlaky v daném úseku vozí většinou dost…
Hm, zatímco mezi Prahou a Ostravou jsou zase většinou přeplněné. Holt ta vytíženost nejde zajistit rovnoměrná.
Jojo, nejhorší je v tomhle Švýcarsko, kde to tak funguje v celé zemi. Vlak už tam kvůli tomu nikdo nepoužívá…. [ironie]
Tak holt chvíli budou stát, ostatní cestující to přežijou. Naopak je dobré že se systém zjednoduší, nemusím řešit v jakém vlaku mi jízdenka zrovna neplatí, prostě nastoupím a jedu.
Tak Ex by měl mít snad nějakou kvalitu, a ne že už do tak plného Ex narveme další s jízdenkami IDS, zvlášť když ten samý kraj omezuje platnost jízdenek dopravce ve svých spojích. Ex by neměl suplovat nedostatečnou dopravní krajskou obslužnost. IDS by měly platit nejvíc v R, ale určitě ne v Ex.
Vždyť každou chvíli na různých skupinách, a v různých článcích čteme stížnosti, ne přeplněnost.
Tak si připlaťte za 1. třídu.
Jasně ono totiž míst v první třídě je tolik, že to vyjde na všechny.
Tomu se říká Hraběcí rada.
Anebo knížecí.
Naopak, všetko by malo platiť všade, ako je tomu napr. u ÖBB, SBB, DSB a pod. Toto hranie sa na nadvlaky je smiešne a dopravnú obslužnosť zhoršuje.
Začaly si tak hrát kraje, cizí by omezily, ale jejich, ať platí všude. ČD zde promarnili příležitost, jak zamezit omezování jejich tarifu, měli na to přistoupit, jen za podmínky, že kraj neomezí jejich tarif v kraji objednávaných spojů.
Zrovna v tomto případě se jedná o 1 spoj za 2 hodiny, to je zhoršení, jak blázen.
I přes první odstavec nevidím jediný důvod, proč by regionální IDS měl platit v dálkovém Ex (a pokud už, tak pouze recipročně, váš v našem a náš ve vašem), ten Ex nemá plnit roli regionálního spojení.
A když jedu expresem ze Zábřeha do Olomouce, tak to jako vadí čemu? Degraduju tím dálkovej nadvlak, protože zůstávám v rámci regionu? Mám radši čekat na osobák, abych neurazil nějakýho Dos22?
Na trase Ostrava – Bohumín jezdí ale víc osobních spojů (a stejně rychle jako ty Ex), jak Zábřeh – Olomouc, kde je prostě dopoledne 2h takt, odpoledne 1h takt, a jsou ty Ex o něco rychlejší, jak osobní.
A Olomoucký kraj neomezuje platnost tarifu ČD, ve svých spojích.
Olomoucký kraj asi nenese riziko tržeb…
Ty kraje to platí. A když to platí, jezdí to podle jejich pravidel.
Ve městě/v kraji by nemělo jezdit moc spojů, kde moje tramvajenka neplatí – jinak klesá použitelnost vhd.
Tady je to spíše otázkou, zda platnost jízdenky musí znamenat plnou integraci- dovedu si představit že ne. Posledních pár zastávek Ex má být s odjezdem ihned po výstupu, vyhledávač spojení to nemá najít. Dálkáči mají mít místenku. Nepotřebuje to číslo linky v IDS.
„Ve městě/v kraji by nemělo jezdit moc spojů, kde moje tramvajenka neplatí“
I s tím bych byl opatrnější, a to i u končících vlaků (třeba mezi pražskými stanicemi): zloději by velmi brzy pochopili, kde se jim otevírá snadné pole působnosti.
Dálkový vlak, zejména vlak vyšší kategorie, má sloužit především dálkovým cestujícím, kterým místní frekvence výrazně zhoršuje pohodlí cestování: zkuste to někdy sledovat třeba v úseku Přelouč – Pardubice (když skončí školní vyučování), nebo v chebských rychlících mezi Ústím n/L. a Teplicemi v Čechách.
Zajímavé je to na trase Praha – Kolín; Slovácký expres je natriskany, zatímco Valašský expres, jedoucí o pár minut později, je obsazen normálně.
No, to je právě důsledek platnosti či neplatnosti tarifu PID.
A pak v tom může hrát roli také návaznost přípojů v Kolíně.
(Doufám že přestřelený) pohled cestujícího:
/Mám platnou tramvajenku, vždycky jsem na ni jezdil po Praze vlakem a průvodčí s tím byli v pohodě. Jednou jsem vlezl do nějakého starého šrotu(honecru) a přišel komisní štíplístek hádat se, že tohle není osobní vlak ale nadvlak Eurocity. (Jo proto narozdíl od podvlaku z Elefanta má žebřík, dveře na kliku a nemá klimatizaci) Chtěl pokutu. /
Pole působnosti zlodějů jsem nepochopil, můžete to rozvést?
Tak ona to v jistém smyslu dělá ta vzdálenost. Jako pro cestujícího je to prostě vlak jedoucí mezi stanicemi, odkud potřebuje a kam potřebuje. Různé tarify jsou spíš komplikace. Navíc, pokud různé kvality vlaků v určitém úseku stejně zastavují, umožňuje to volit vhodnější čas pro plánování dalších vlaků, ať už rychlíků v tomto úseku, tak návazných spěšných vlaků, nebo osobáků.
Jednoduché už to na železnici kdysi bylo, od nástupu alternativních dopravců a alternativních krajských tarifů je to naopak jeden velký bordel…
Kdo tak mezi Žilinou a Ostravou ten vlak přecpává?
Že by snad cestující?
Potom co do PID neplatí R15 mají některé expresy být v IDS? No tak to už je v rozlišení rychlíků a expresů úplnej brajgl.
Na co by platil v R15? Jediné Wilson – Holešovice. V DUK také neplatí na expresní úsek, ale až z Ústí.
Nebo by se to vyřešilo pokračováním modernizace z Kladna Ostrovce až do Všetat, zadrátovat a přidat kolej. Udělat pendlujici linku Kladno – Mělník a tím by se propojilo největší (a de facto krajské) město s okresním, které bylo odkloněno od mezinárodní dopravy. Kralupské nádraží by bylo vytíženější, tak by se tam udělal terminál a byl by problém vyřešen.
A ten přímý vlak bude v Kralupech zastavovat na střeše nástupiště nebo na autobusovém nádraží? Už jedna taková linka je, má číslo 620.
Vysvetlite mi niekto prosím Vás princíp, že vlaky, ktoré objednáva kraj(KODIS) Os a Sp, budú uznávať jedine doklady ODIS(asi aj OneTicket), zatiaľ čo vlaky R, IC, EC v úseku Mosty u Jablunkova st.hr. – Ostrava hl.n.(v prípade 1xx a 548 a 549) a v úseku Mosty u Jablunkova st.hr. – Ostrava-Svinov(v prípade 3xx), ktoré objednáva MD ČR, uznávajú doklady TR10 a ČD(komerčné zľavy) a zrazu budú tiež uznávať doklady ODIS, pričom KODIS vôbec nie je objednávateľom týchto vlakov? Takže štát bude viezť diaľkové vlaky doslova aj pre KODIS zrejme darom, zatiaľ čo naopak KODIS nastaví štátu zrkadlo pri regionálnych vlakoch… Číst vice »
Nemusí nic vyčítat z mapy, otevře aplikaci a normálně si koupí jízdenku. Pokud pojede mimo kraj, aplikace mu dá jízdenku v tarifu ČD, v kraji mu dá jízdenku ODIS. Ten cestující vůbec nemusí vědět že to jsou různé tarify.
No práveže ten cestujúci musí vedieť, akú tarifu a aký typ cestovného dokladu má. Jednoducho z toho dôvodu, že keď Vám ujde prípoj, nech sa páči, čakajte na ďalší diaľkový vlak, pretože nemáte ODIS jízdenku ale jízdenku ČD a naopak. Tento model, ktorý železnica v Čechách a jednotlivých krajoch presadzuje, má ďaleko od toho, aby reálne cestujúci nemusel nič riešiť. Práve naopak, musí riešiť aký lístok kúpiť, kde a aký cestovný zľavový doklad si vybaviť a ktorým konkrétnym vlakom vlastne konečne reálne ísť
je nesmysl aby Os měl svůj tarif a dálkové vlaky svůj, totální ANTIzakaznicky bordel
Mám pocit že nerozumieš deľbe tržieb. Samozrejme že MD na svoji vlakoch neakceptuje tarifu ODIS len tak za pekný úsmev, ale dostáva za to zaplatené. Obdobne je ODIS kompenzovaný za akceptáciu TR10, NRT a podobných taríf.
Systém určování cen při cestě vlakem už by mohl být pomalu nějaký samostatný studijní obor. Když si vezmu, že drtivá většina spojů je objednávaná z veřejných rozpočtů, tak mi zůstává rozum stát, když vidím kolik proměnných do nákupu nejvýhodnější jízdenky může vstoupit – inkarta, ČD tarif, oneticket, krajské dopravní tarify (kterých projíždím při delší cestě několik), autobusová konkurence na vybraných částech cesty, vytíženost vlaku na určitém úseku. Ve finále rozdíl v ceně jízdného u lidí, kteří se v tomhle cenotvornem guláši orientují, vůči běžné populaci, která si koupí jízdenku přes idos nebo Oneticket, je i několik stovek. V kombinaci s… Číst vice »
🤣🤦♂️
Třeba bude v mobilu aplikace, kde si nacvalam kam jedu a ono ní to dá ten správný lístek.
Jen tedy musí existovat něco jako dodržování jízdního řádu
to po železnici chtít nemůžete
Je eshop oneticket. Nedá nejnižsí cenu, dá nějakou.
Zpravidla nejvyšší.
„Třeba bude v mobilu aplikace, kde si nacvalam kam jedu a ono ní to dá ten správný lístek.“
Pak by ale „stát“ měl každému občanovi nejdříve přidělit zdarma příslušný mobilní telefon – jinak těžko můžete cestování veřejnou dopravou (placenou z daní těch občanů) podmiňovat držením „mobilu s aplikací“!
A oblečení by vám měl stát taky zajistit? Nahý přece jezdit nemůžete.
Tímto bych chtěl dodržet svoji tradici u článků zmiňujících tarify a napsat, že VDV je naprostá parodie, která nikdy neměla vzniknout a doufat, že si toho nějaká hlava pomazaná všimne a udělá z toho něco funkčního nebo nás ideálně připojí k IDS JMK. Jak už byl dokonce alespoň pro mé město rozjetý plán dokud nám to experti z kraje nezatrhli.
Tak si za svoje záliby připlatíš, konec a tečka 😛
Jako dopravou jezdím rád, ale že bych to považoval za zálibu a né nutnost se teda říct nedá.
To on nechápe / nechce chápat, je to trol co má potřebu za vším hledat šotoušoviny a následně všechny nálepkovat a urážet.
Takže z komerčních vlaků se stanou vlaky v závazku?
Jinak bravo, ony ty Expresy teď totiž jezdí poloprázdné, že je ještě budeme zaplňovat cestujícími s IDS jízdenkou.
Resp. co kdyby takto kraj tedy na oplátku opět umožnil používat veškeré jízdenky ČD na svých krajských vlacích, když chce aby ty jeho platili v Ex?
A ještě detail, Jednotná jízdenka samozřejmě platí i uvnitř kraje, z článku vyplývá, že JJ platí pouze pro mezikrajské cesty.
Nejsou ty vlaky komerční jenom v úseku mezi Prahou a Ostravou?
Komerční jsou až do Bohumína, dále pak normální epos objednávkou od MD (nevím jak pendolino Kosican.
Ex1 směr Žilina je v objednávce státu že Svinova (prostě v té části, kde jezdí Kysučany).
Odpověď je ANO, neb linka Ex1 je v úseku Praha hl. n. – Ostrava hl. n. provozována na komerční riziko dopravce v intervalu 120 min.
A záleží na tom vůbec? Klidně by mohli ČD otevřít pro IDS i delší část, třeba Hranice – Návsi. Je to rozhodnutí čistě na nich jelikož vlak v komerční části nikdo neobjednává a tím i nenařizuje podmínky kde všude si mohou přivydělat otevřením části vlaku stejně jako RGJ Návsi – Ostrava.
Ostravanem jezdím a nikdy nebyl vlak poloprázdný a to až na pár výjimek nejezdím v pátek ani v neděli! Minimálně Ex 140/141 jezdí slušně obsazen.
Speciálně pro vás, část komentáře o poloprázdném vlaku byla ironie.
Tak to pardon, zde jsem ironii nepochopil! 😁😉🫣
A platí to i pro úsek Ostrava – Návsí?
Pokaždé také ne, ale jsou dny kdy už ze Žiliny jezdí vlak narvanej po střechu, ale jak říkám není to pokaždé. 😁
Inak premýšľam kde je problém. Ten vlak je plný až do ZA, ale nikto (v prípade R Kysučan asi ZSSK a v prípade EC Ostravan asi ČD) nechce pridať vozne.
Úplne komicky to potom pôsobí na EC Ostravan, kde sa v Bohumíne vozne odpájajú.
§ 1.
Tam se odpojuji jen ty, ktere nesplnuji kategorii EC, ne?
Většinou se odpojuje 2xBmz. Spíš za tím čichám snahu o šetření na personálu, protože na 4 vozy stačí jeden průvodčí/vlakvedoucí, na 6 vozů by museli být dva.