Tahanice o peníze na krajské silnice: Vláda hejtmanům jistotu na příští rok nedala
Silnice II/432 před opravou. Autor: Swietelsky
Krajští hejtmani musejí i po včerejším jednání s vládou dál žít v nejistotě, pokud jde o státní příspěvek k financování
Investice projedeny, váš Bureš, Bude líp!
Řešením je převést lokálky a peníze na ně určené ze SŽDC na kraje a pod SŽDC ponechat pouze celostátní tratě, jako u ŘSD. Následně nechat na krajích, zda ty peníze nadále budou používat k údržbě lokálek, nebo je použijí jinak. V zahraničí (Rakousko, Německo, poslední roky i Polsko) běžný model. Neznamená to konec každé lokálky, je spoustu příkladů, kdy je trať dále udržována (v Dolním Slezku, v Dolních Rakousech, v Sasku), ale ty úplně nejslabší a zbytečné to umožní ze systému odfiltrovat. Resp. umožní to lidem u voleb hlasovat o tom, zda je opravdu nadále chtějí udržovat za veřejné peníze.… Číst vice »
Spletl jste si diskusi. Tady se nadává na silnice, ne na lokálky 😀
Pokud na opravy silnic nestačí vybírané mýto, mělo by se odpovídajícím způsobem upravit. Těch několik měsíců, které na to asi budou potřeba, už většina problémů na silnicích při nejhorším počká.
Když jsem v roce 2002 začal pravidelně jezdit do Polska, naprosto mne děsil stav jejich hlavních, ale hlavně vedlejších silnic, smáli jsme se s kolegy úžasné potěmkiádě – v podobě přeasfaltovávání zatáček … (aby auta kvůli vyjetým kolejím nevypadávala ze silnic).. Po 16 letech mne mrzne úsměv na rtech. Polské okresní silnice v pohraničí vesměs zrekonstruované, k tomu tisíce kilometrů dálnic a rychlostních /expresních komunikací.. A… na nymbursku se začaly okresky v zatáčkách přeasfaltovávat, abychom nevypadli ze silnice. Známí, kteří k nám jezdí z Varšavy se smějí: „Vyměnili jste si s námi roli, vaše drogy jsou takové jako u nás… Číst vice »
Tak my si, narozdíl od Poláků, zase držíme síť lokálek s parametry 19. století a oprašujeme jí. V Polsku byste asi těžko našel trať podobnou Mšence, s parametry na 50 km/h, s koridorovým svrškem. Každý má něco, že. Kdo to dělá lépe, toť otázkou… u nás se naslouchá šotouškům.
Vidíte: a není to vůbec příliš dlouho, kdy podobně jako „Mšenka“ vypadaly třeba „lokálky“ do Lubawky, do Szklarské Poreby, nebo do Kudowy – a to už se vůbec nezmiňuji třeba o „hlavní“ trati z Miedzylesie do Klodzka a Wroclawi, která je ve skutečnosti také jen frekventovanější „lokálkou“ …
Zajeďte třeba vlakem do Lwówka, nebo Bolkówa, nebo z Jelení Hory do Lehnice… pěkně nejkratší trasou přes Zlotoryju. 🙂 Mohli bychom pokračovat, co? Tratě jako Mšenka nebo úseky jako Kácov-Zruč nad Sázavou, se v Polsku rozhodně neopravují.
Ta Vy se zase „oplátkou“ zajeďte podívat třeba na trať z Kudowy do Klodzka (aby to nebylo daleko od hranic), která je svým charakterem s těmi Vašimi „umanuteckými“ argumenty zcela srovnatelná – ale nakonec stačí třeba jen Szklarska Poreba, která by bez české pomoci v podobě mnohaletých snah o obnovení přeshraniční dopravy podle Vás také asi už dávno nesměla existovat, protože autobusy jsou tam nesrovnatelně rychlejší … Poptávku do značné míry ovlivňuje i nabídka a lze ji i výrazně ovlivnit právě vhodnou nabídkou což zřejmě Poláci aspoň na poslední chvíli pochopili – než to i u nás pochopí víc vlivných… Číst vice »
Já tomu nějak nerozumím.
Kraje získávají z rozpočtového určení daní nějaké prostředky. Za to mají povinnost se o něco starat (základní a střední školství, silnice 2. a nižší třídy, samospráva atd.). Je na jednotlivých krajích, jak budou hospodařit.
Proč najednou stát hledá způsoby, jak tento model obejít?
Je těch peněz z rozp.určení daní málo? Fajn, změňte příslušný zákon. Ale prosím ne takto pokoutně „teď hejtmanům přiklepneme miliardy, příště uvidíme“ (třeba jak půjdou vládě po vůli? nebo jestli budou hejtmani stále z ANO?).
Já myslím, že peněz je dost, akorát se cestou k té jedné cisterně s asfaltem a dvěma chlapům s lopatkou a válečkem (viděl jich někdy někdo někde víc???) „nějak“ rozkutálejí … vždyť ty okresky nikdo neopravoval 25 let a například silnici z Raspenavy do Bílého Potoka (9km) flikovali od roku 1997 do roku 2014 , nebýt povodně a prachů od jinud, nebyla by nikdy. Chyba je jinde.
Ale oni dostávají ty peníze stále. Nedostávají peníze navíc tak jak byli dosud zvyklí viz článek zde:
Stát poslal krajům peníze na opravy silnic II. a III. třídy skrze Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) poprvé v roce 2015. Tehdy šlo o mimořádnou dotaci a fakticky ctnost z nouze, neboť se státu nedařilo utrácet peníze za dálnice a silnice I. třídy. Tak je alespoň přesměroval do regionů. Částka tedy není nároková, od té doby ale hejtmanství peníze ze SFDI pokaždé dostala. Vždy ale po několikaměsíčním handrkování, které krajům nedává žádnou jistotu do budoucna, pokud jde dlouhodobé plánování a projekty.
Musí se stavět Zemokanal, na nějaký silnice a železnice nezbude. Ale taková malá rodinná lodka se bude ledaskomu jistě hodit.
Na slevách se vyhodí šest miliard, na silnice není.
Přesně, nákupy voličů, to je oč tu běží …
Pod to se podepisují, dobrou zprávou je, ze se vládnoucí strany točí co 2 volební období a další dobrou zprávou je, ze AB už dosáhl vrcholu. Nyní už bude jen klesat, protože nesplnil ta očekávání ani z poloviny.
Do dopravy by se mělo sypat minimálně 100mld, spíše 140mld a klidně i se schodkem rozpočtu, protože bez kvalitních silnic, železnic to proste nikde nejde. Hlavně se musí stavět více jako cca 25km/rok. Má se stavět min. 100km a na železnici se má minimálně zvyšovat propustnost a to do doby než se začne stavět VRT.
A kolik se vyhodí pro různé neziskovky nebo na bydlení pro jisté skupiny obyvatel atd.?
V roce cca 2011 Kalousek zrušil kompenzace pro důchodce proč se to nezrušilo pro děti a studenty?
Nedostávají snad rodiče příspěvky na děti a nemají snad úlevy na daních?
V tomto státě se promrhá daleko víc peněz ale každý zmiňuje pouze ty kompenzace.