SŽDC zvažuje, že začne platit zaměstnancům cesty se soukromými dopravci

Centrální dispečerské pracoviště v Přerově. Právě sem budou mít mnozí zaměstnanci od prosince dražší cestu vlakem kvůli výměně dopravce. Foto: AŽD PrahaCentrální dispečerské pracoviště v Přerově. Právě sem budou mít mnozí zaměstnanci od prosince dražší cestu vlakem kvůli výměně dopravce. Foto: AŽD Praha

Nástup nových dopravců na vybrané tratě od prosince může výrazně zkomplikovat levné dojíždění některých drážních zaměstnanců do práce. Nebudou uznávat

Nástup nových dopravců na vybrané tratě od prosince může výrazně zkomplikovat levné dojíždění některých drážních zaměstnanců do práce. Nebudou uznávat režijky Českých drah a reálně tak mohou řadě pracovníků v železniční dopravě výrazně stoupnout náklady na dopravu do zaměstnání.

Na problém začali upozorňovat železniční odboráři působící zejména u Správy železniční dopravní cesty, SŽDC s nimi už jedná. „Zahájili jsme s partnery diskusi, jak zmírnit  negativní dopady na zaměstnance v těch případech, kdy dopravní obslužnost nebudou od nového jízdního řádu zajišťovat České dráhy. Tato diskuse bude v dalším období pokračovat formou kolektivního vyjednávání,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Iliiaš.

Velké problémy mohou mít například zaměstnanci centrálního dispečerského pracoviště v Přerově. Rychlíky linky R8 z Brna do Bohumína převezme od prosince od Českých drah RegioJet.

Podle Jana Zazvonila, předsedy Aliance drážního provozu sdružující zejména pracovníky z řízení provozu, tedy například dispečery či výpravčí, se řeší vhodný model financování, nároku nebo prokazatelných nároků. „Lze konstatovat, že je seriózní přístup zaměstnavatele (SŽDC) k této záležitosti, neboť si je vědom časové tísně a zvýšených nákladů pro dojíždějící zaměstnance,“ řekl Zazvonil.

Podle něj se nyní připravuje analýza mobility zaměstnanců, především na CDP Přerov, ale i do jiných lokalit Vsetínska, Valašska či Letohradska, kde provoz převezme Arriva, resp. Leo Express. „Tyto zvýšené náklady se zajisté promítnou do mzdových nákladů,takže to bude součástí Podnikové kolektivní smlouvy pro následné období. Zcela nepochybně se bude příspěvek na dojíždění poskytovat pouze zaměstnancům v pracovním poměru,“ dodal Zazvonil.

SŽDC zatím o možném zvýhodněném jízdném pro zaměstnance se soukromými dopravci nejednala. V budoucnu by tento problém mohl odpadnout, až vznikne státní jednotný tarif. Ten počítá i s roční neomezenou jízdenkou pro všechny dopravce. SŽDC by ale za jízdenku musela výrazně připlatit, počítá se s cenou 22 500 Kč. Dosud držitelé režijek platí jako zaměstnanci 1100 Kč.

Tagy příspěvek k jízdním výhodám režijky Správa železniční dopravní cesty SŽDC
182 komentářů