SŽDC začne s opravou nádraží v Havířově. Původně mělo jít k zemi

Železniční stanice Havířov. Foto: Michal Klajban / Wikimedia CommonsŽelezniční stanice Havířov. Foto: Michal Klajban / Wikimedia Commons

Po letech debat, co dál s výpravní budovou havířovského nádraží, je jasno. Dočká se namísto demolice opravy. Správa železniční dopravní

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Standa

Jestli jsem to z diskuze správně pochopil ( z článku to tak úplně jednoznačné není) původní centrální hala , která měla být zbořena už potřebě drah sloužit nebude a pro účely provozování železnice se opraví boční křídlo nádraží?

Ic540

Standa. Ano. Hala už bude sloužit sportu a kultuře. Vedlejší provozní budova sice zůstane provozní. Její horní patro. Dolní patro se změní v nádraží. Ve třetí části kde byla ubytovna Mašinka naposled zřejmě také vzniknou kanceláře…
Zvenku pohledem se celek co by současné nádraží nezmění…
Zvenčí bude vypadat téměř jako když ho postavili v roce 1969…
A navíc bude před ním moderní a v rámci možností v uvozovkách řečeno dopravní terminál…
V rámci celého tohoto prostoru již byl opraven věžový dům i s parkovištěm. A podjezd pod nádražím…

klkl

Brusel je sice můj oblíbený styl, ale téhle ratejny bych se nezastával. V Havířově stojí zajímavější budovy.

Ic540

Prosím které. Bus nádr byl srovnám se zemí. Sorela je v rámci možností ok a Kotulova dřevjanka je oukej zatím díky bohu.

Strojvudce88

Budova měla být zbourána a měla za ni být postavena budová úplně nová. Dominanta to možná je, ale pokud někdo uznává tzv. bruselský styl, tak se v tomto duchu má zachovat nádraží ve Vítkovicích. Havířov má potenciál pro cestující, jejichž počet prostě roste. Místo toho se našel spolek zachránců, který chtěl v nádražní budově pořádat různé akce a jen co se rozhodlo o zachránění budovy, tak se tam už nic nekoná. Ach jo…

Ic540

Lžete. Do té doby co vlastník dovolil dělat akce tak byly pořád a opakovaně. Naposledy kavárna nahoře vážený pane strojvůdče. Dokud se dalo tak se protestovalo. A kdyby jste měl všech pohromadě tak by Jste takovou blbost nenapsal. Vítkovice jsou Vítkovice a Havířov je Havířov. No ale Vaše mládí vás omlouvá. A i to, že nevíte co se odehrává dál, protože to vědět nemůžete…
Zbourat jinak můžete šopu na své zahrádce. Máte vůbec rád Havířov?

flex

Je smutné, že nikdo neposlouchal většinový názor obyvatel Havířova, kdy valná většina byla pro zbourání staré budovy a postavení nové, která by velikostně odpovídala skutečným potřebám občanům. Jediný kdo má z toho radost je pár architektů a samozvaný odborník na havířovskou dopravu ICéčko. A nové využítí haly jako tělocvičny? To je špatný vtip, podtrhující důstojnost této památky, navíc jako by veřejných tělocvičen v Havířově bylo málo. Celá situace s havířovským nádražím je stejná jako v Ústí nad Orlicí. Tady se taky bojovalo za zachování domu hrůzy, navíc se kvůli jeho zachování musela snižovat rychlost průjezdu vlaků, takže po dokončení modernizace… Číst vice »

Ic540

No tak někdo je odborník alespoň na něco. Byť samozvaný…
Tělocvična v hale je špatný vtip, pravda. Ale tělocvičen byť je má každá škola je zoufale málo. Tedy kde by jste si mohli objednat hodinu či dvě a něco kolektivně zahrát.
Srovnávat Ústí s Havířovem je jak jablka s hruškama.
A mé info je takové, že většina těch smýšlejících občanů byla pro rekonstrukci nádraží a jeho zachování. A dávali to najevo.
Ale jestli jste poptával na základních školách je možné, že názor byl jiný…
Pravdou je, že vše kolem nádraží bylo vlastně spousta mlžení a nesmyslů…

Flex

Samozvany odbornik, neznamena odbornik. A taky si uvedomte, ze ne pouze vas nazor je ten jediny spravny. Nic jsem na zakladnich skolach nepoptaval, jen se dokazu pohybovat mimo skupinu havirovskych pseudohipsteru. Rozdil mezi Ustim a Havirovem je jako mezi jablkem a jablkem s telocvicnou. Zachovali jsme barak a ted nevime co s nim. Tak tam udelame telocvicnu. Verim ze tedy bude zachovan tolik vyzdvihovany interier. Kde jinde totiz bude mozne z lezecke steny pozorovat unikatni mozaiku a na hraci plose se vyhybat zahnutemu schodisti. Aby balon nevysklik okno, bude doufam natazena ochrana sit, aby ta unikatni prosklena fasada ziskala jeste… Číst vice »

Ic540

kohut.rad@seznam.cz Pokud můžete napište mi na tento můj email. Rád bych Vám některé věci osvětlil osobně. Já tělocvičnu nechtěl. To snad víte. A to o tom Ústí a Havířově je snad také jasné. Určitě se něco dozvíte pokud se ozvete. Předem děkuji za vstříctnost. RK

Ic540

Zdravím všechny ještě jednou. Podařilo se mi najít na k reportu v sekci tratě 320 Bohumín Žilina poslední věcnou diskuzi o vizích nádraží… Je to datum 6.3.2018. Je tam k dispozice ke stažení vize, která byla předložená a diskutována s bývalou Primátorkou. Ale jak jsem avizoval bylo již pozdě a další boj za záchranu nádraží tak skončil. Dominanta města bude zachována a jak to dopadne s halou se uvidí… Prosím všechny kteří to chtějí vidět ať si to na k reportu dohledají a stáhnou. Tady se mi to nepodařilo umístit… Děkuji. Věřím, že k některým z vás se tento dokument… Číst vice »

T.H.

Škoda, šance zbořit tu předimenzovanou socialistickou ohavnost nebyla využita… takže se do toho budou dál vrážet peníze nejen investiční, ale i provozní, aby tam mohlo být něco nesmyslného, pardon neziskového, typu „alternativní“ kavárny, muzea nebo knihovny. V horším případě jen rozladěné piáno a „infokoutek“ na téma, jak se podařilo „zachránit“ jedinečnou krabici, aby se i dalším generacím zachoval konkrétní příklad, jakými bezúčelnými a nefunkčními hrůzami nás socík obklopil…

Axel

Dobrý den, pane T.H. Dovolím si (mírně) oponovat. Jednak nesdílím Vaši jistotu, že nádražní hala po změně využití musí (i nadále) prodělávat – mj. VELICE záleží na kvalitě stavby. Dle wiki byla stavby v polovině 60.let – a v té době ještě pracovali řemeslníci z doby předsocialistické – takže stavby z 50. (případně z 60. let) jsou často o hodně kvalitnější než stavby z let 70. či 80. (=tou dobou už komunisté stačili zničit fortel a vyhnat/zadupat schopné lidi). Ad Váš názor „bezúčelná hrůza“ – já určitě bych nic takového neřekl (i když mě osobně se Havířov nelíbí). Ale minimálně… Číst vice »

T.H.

Pardon, ale „důvěrně známé místo, jež bylo součástí jejich dospívání, prvních lásek, příchod dětí, dozrávání a přechodu do podzimu života“ nevidím jako definici účelnosti, ale spíš hodnocení nějakých emocí. OK, já prostě jen nesdílím názor, že mělo by zůstat stát všechno, kde někdo dospíval, láskoval, rodil, dozrával a přecházel, ať už pro to vymýšlíme nějaké zástupné ekvivalenty jako „bruselský“ nebo „brutalistní“, protože BETONISMUS by nezněl tak dobře. A provoz se prostě nikdy nezaplatí, pokud tam bude „koncertní hala“, alternativní kavárna, infocentrum nebo něco podobného „měkkého“. Taková je realita, zbytek jsou pocity. Prosklené průčelí znamená obrovské tepelné přechody v létě (klima)… Číst vice »

axel

Dobrý den, děkuji za rozsáhlou reakci. Ad „provoz se prostě nikdy nezaplatí“…. asi se shodujeme, že tato konkrétní nádražní hala ja patrně provozovně velmi nákladná a málo využitá. Já pouze zdůrazňuji ať místní z Havířova mají šanci si nádraží „uhájit“ a provozovat,když pro SŽDC je to neekonomické. A to za předpokladu, že MÍSTNÍ lidi v Havířově chtějí provozní náklady zaplatit (=buď z nepřímo městského rozpočtu a/nebo přímo ze své peněženky, tj. místní budou utrácet u nájemců v nádražní hale, což se doteďka si tak moc nestáválo). Stručně řečeno – nepotřebnou nádražní halu (nepotřebnou z pohledu SŽDCD, tj. z pohledu všech… Číst vice »

PetrD

S Vašimi názory pane „axel“ souhlasím, jen by mě zajímaly Vaše důvody, proč se Vám Havířov nelíbí 🙂

axel

Jestli se ptáte na můj POCIT z Havířovské nádražní haly, tak můj SUBJEKTIVNÍ pocit před několika lety byl, že je to „zámek duchů“ – nikde nikdo, mrtvo a já prťavý človíček proti obrovskému prostoru kde nebylo co dělat. A prostor před nádražím taky liduprázdný. Pro srovnání – Když jde o OVA-hl.n., tak z hlediska architektury je to zajímavě lomené, měl jsem pocit „lidského tepla“ (=nějaké služby tam fungovaly, i v pozdní hodinu, létáčky,….), vyhlídka z horní chodby,….. Kdyby třebas v Havířovské hale nebo před ní byl za prťavé nájemné např., vystavené staré vozidlo (např. V3S nebo SKOT) k „ošahání“ a… Číst vice »

T.H.

„ať místní z Havířova mají šanci si nádraží „uhájit“ a provozovat“ Nedělím to na místní a nemístní. Peníze nemají mašličku, navíc budou nepochybně i ti „místní“ (spíše ale nějaká aktivistická skupinka nemístních) natahovat ruku po dotacích, cizích penězích. Tady prostě žádné komerčně fungující nájemce mít nebudou, ta budova je úplně mimo ekonomickou realitu stavebně i tím, kde se nachází. Vždyť to uznáváte i vy – chcete se tam fotit s vejtřaskou, mít antikvariát, sekáč, tržnice pro nepodnikatele (???), to je přece všechno absolutně příjmově out. “ já psal o ne/kvalitě provedení stavby“ O kvalitě provedení tu nepsal nikdo jiný, to… Číst vice »

axel

Dobrý den, pane T.H. z mého pohledu já, přespolní už nic víc nevymyslím. P.S. Já neměl ambici navrhovat kdo by měl být novým kotevním nájemcem havířovské nádražní haly, namísto ČD – ČD patrně ustupuje do pozice minoritního nájemce. Ohledně focení/antikvariátu,… já psal o využití volného prostoru, tak aby se ověřil zájem spotřebitelů = aby se zvýšila návštěvnost a tím i atratiktivita pro potencionálně ziskové pronajímání, neboť situaci jsem vnímal, že nebylo co zkazit zkoušením nového využití prázdných ploch. Jestli jsem se přepsal/se mýlím, tak díky za vysvětlení. P.P.S. Můj subjektivní názor je jiný než Váš, ohledně Vašeho srovnání havířovské nádražní… Číst vice »

T.H.

Co chcete „ověřovat za zájem spotřebitelů“ pro zvýšení návštěvnosti? No vejtřaska, to bude trhák… vždyť to nádraží je úplně mimo civilizaci, každej tam jen co nejrychlejc proletí už aby byl pryč, tam zkrachuje i bufet U žloutenky, potenciál nula a všichni to vědí. Jen tu prostě funguje komonostalgie a tak se z kdejaké nefunkční ohavnosti dělá neocenitelná pamětihodnost – hele, já netvrdím, že to dělali špatní architekti, jsou tam zajímavé detaily (třeba ty hodiny), ale museli se „vejít“ do blbé (dnes nostalgicky vzpomínané) reality a nějakých předpokladů. Zjednodušuju to na to, že v padesátkách ještě stavěli „pro lidi“, protože to… Číst vice »

Ic540

TH. Zdravím. Nádraží není mimo civilizaci. V případě prodloužení podchodu k prodejně Lidl na druhou stranu je do 10 minut dostupnost pro cca 8 tisíc lidí ze starého Šumbarku jak se této části říká. Rovněž na náměstí TGM jste v případě podchodu do 5 minut… Ono zdání klame. A dokud vlastníci nádraží je nedovedli do současného stavu všechno fungovalo bez problémů… Ale je to jak to je. Teď nevím jestli bohužel nebo bohudík. Protože budova na jednu stranu zvenčí bude tak jak by si asi všichni (skoro) přáli. Ale nádražní hala už nádražní nebude… Nádraží co tady jezdí pravidelně 🚂🚃🚃🚃🚃🚃🚃🚃… Číst vice »

T.H.

Fakt bych nikde nezdůrazňoval, že nádraží pomohl příchod Regiojetu – frustrace z Gay-reportu sem prosakují stále silněji a můžete být řešen vy osobně, váš zaměstnavatel, vaše privátní aktivity i rodina…

Ic540

Pane kolego diskutující TH. Paradoxně se tato hala nikdy nevytápěla. Topení v ní instalováno je. V samotných začátcích se použilo jen pár krát po té se již stalo nefunkční. Hala se ani vytápět nemusí. Je situována z jihu a má svůj systém větrání. Přesně tu definici najdete ve vizi nádraží 2017 jak avizuji výše. Zde se mi to nepodařilo umístit, ale najdete to na k reportu v sekci 320 ke stažení 6.3.2018 11:33… Byť s vámi v diskuzích o dopravě v 99% případů souhlasím. To je to jedno procento kdy ne. A věřte že o tématu Havířovského nádraží vím ještě… Číst vice »

ApolloXI.

A tak vševědoucímu z firmy M. vadí všechno a všemu rozumí, na to už jsme si tak nějak zvykli, dotyčný je odborníkem na všechno, architekturu nevyjímaje 😀 Fa.M. si sice kdysi pronajmula a později odkoupila ohavný socialistický Stavoservis v Uhříněvsi, ale to nevadí, stejně jako nevadí, že používá v podstatě socialistickou značku. Jinak, i hala „wilsónu“ je předimenzovaná, neboť se původně počítalo s tím, že „hlavák“ bude, coby ústřední nádraží, jediné osobní v centru Prahy (Těšnov a MasNa měli přijít zrušit). Tak je z „hlaváku“ dnes obchoďák se vším všudy (a o oživení šlo až v druhé řadě). Možná, že… Číst vice »

MiKi

Už by to chtělo památkáře a podobné jako Důl architektury kopnout do lajera. Stejnou budovu mají ve Vítkovicích, kde z ní chtělo udělat město muzeum dopravy, ale to neprošlo. Tak se budova rozpadá. Tady soudruzi vymysleli obludu mimo město, proto tam není žádná restaurace, kavárna, či jiné služby. Všichni až na putyku v rohu haly zkrachovali.
Ale na druhou stranu, památkáři vymřou sami. Čím měně unikátních staveb budeme stavět, tím méně práce v budoucnu mít budou.

Ic540

Všechno potřebné jak avizujete tam bylo. Kdyby se vlastníci budovy chovali jako k jiným budovám. Mohl tam být jako kdysi bufet, restaurace, pošta, kadeřnictví, pokladny třeba i info centrum s čekárnou… Ale když se nahoře rozhodne, tak to tak je. Dělali si pak už jen naschvály. Přece když jsem jako mocný řekl jednou srovnat se zemí. Tak teď přece nebudu dělat že sebe volá a neřeknu. Máte pravdu i s tou ekonomikou. Opravte to a nechte stát. Vždyť my mocní státní úředníci jsme těmi kdo to vlastně nechal dojít tak daleko… Kolego. A těch staveb v ČR zase není tolik,… Číst vice »

T.H.

„Mohl tam být jako kdysi bufet, restaurace, pošta, kadeřnictví“ Heleďte se, že to tam bylo za socíku, který prostě direktivně nařídil, že to tam bude (a lidi tam s ohledem na tehdy hluboce zanedbaný a poddimenzovaný sektor služeb museli jít chtě nechtě) přece neznamená, že to má smysl dnes a jen ošklivý majitel zavinil, že to tam není… to by pochcípalo, i kdyby tam byl nájem zadarmo, na další náklady nehledě. Vždyť je to přesně stejnej případ, jako ten ÚnOr – odlehlá lokalita (jasně, „jen“ deset minut pěšky neexistujícím podchodem), taky tam krom nějaké „alternativní“ (dotované) kavárny nebude nic (dokud… Číst vice »

Ic540

Ještě k tomu dodám, že když jsme byli orodovat za nádraží u bývalé Primátorky Feberové. A to i s architekty. Tak nám bylo sděleno, že byť to nikdo z politiků v Havířově nechce. Musí to být bráno jako nutné zlo. Ale dominanta bude zachována… No o velkých penězích a kapsách kterými co projde rozhodují jiní. Tedy určitě mocní státní úředníci. Co dodat. A tak jsme po více jak osmi letech boj za nádraží vzdali… Havířov se stane městem bez nádraží… Autobusové nádraží nahradila budova soukromé firmy. Cestujícím po bouři nevole přivezli alespoň kontejner který vsadili na trávu vedle budovy soukromé… Číst vice »

axel

Pane Ic540, dobrý den, díky za věcné doplnění. Protože nejsem z Havířova a docela mě zajímá perspektiva provozu/zániku nádraží, tak si na Vás dovolím 2 otázky: a) Jaké argumenty jste uváděli pane Ic540 a jaké argumenty uváděli Vaši havířovští politici-primátorka Fáberová? A prosím uveďte jestli jste jednali z pozice případných zájemců o provoz (části) nádražní haly = tj. jestli jste chtěli investovat svoje vlastní peníze. b) o případném nahrazení nádraží autobusovým terminálem se asi v Havířově jednalo dříve než za paní primátorky z let 2016-2018. Konkrétně mi vyhledávač našel rozhodnutí z roku 2011 Zastupitelstva Havířova o zájmu na demolici nádraží.… Číst vice »

Ic540

Boj o záchranu nádraží běží už hodně let. Jako první se za něho postavil tehdejší ministr Žák. Obecně řečeno jsme chtěli zachovat nádraží v současné podobě a proto se angažovaly spolky například Důl architektury či Efektivní veřejná doprava pro Havířov a okolí. Dále také samozřejmě občané. Dalo by se říct že jednou to bylo nahoru a jednou zase dolů… Poslední setkání s minulou Primátorkou Feberovou už nic víc nepřineslo. Jen konstatování, že z nádraží bude tělocvična a fidlárna na housle. Budova, co by určitá dominanta města však zůstane stát… Smutné, že Vám každý politik potichu řekne, že je to blbost.… Číst vice »

Axel

Dobrý den, chápu správně, že Váš návrh byl: Město Havířov (MH) odkoupí od ČD/SŽDC nádražní halu a bude halu provozovat tak jak dosud provozovalo SŽDC (tj. Město Havířov převezme funkci SŽDC)? Pokud chápu správně, tak mám doplňující dotazy: 1. Jaké jste měli řešení, aby mohl vzniknout autobusový terminál (=jestli jsem dobře pochopil, tak terminál byl dlouhodobě plánovaný na pozemku nádražní haly)? 2. Jaké jste měli očekávání, zda zda po změně vlastníka si nádraží začne „vydělavat“ na provozní náklady? Ptám se, pokud by existovalo riziko, že Město Havířov by muselo masívně dotovat provoz a odpisy/rezervu na opravu, tak kolik ročně –… Číst vice »

Ondra

V článku není jediná zmínka o tom, že by nádraží nemělo sloužit svému původnímu účelu, naopak: „možnosti využití budovy rozšíří o další zařízení“.

Ic540

https://karvinsky.denik.cz/zpravy_region/lide-se-prou-o-budoucim-vyuziti-nadrazni-haly-20180206.html

Zde je odkaz jak by mohlo vypadat současné nádraží po rekonstrukci…

Ondra

Ano, je to „studie možného využití“, za ten rok se mohlo mnohé změnit.

Ic540

Zdravím. Zatím se nezměnilo. Bohužel. O tělocvičně je rozhodnuto. Kavárna také dle posledních info bude….
Nádraží klidně mohlo nádražím zůstat. Není co se týká budovy v něm tolik prostor, že se vždy a všude píše naddimenzované. Restaurace bufet pošta holičství a možná čekárny pro cestující. Více se do hlavní budovy nevejde a nikdy a nic víc nebylo. Nádraží či hlavní budova se nemusela oddělovat a stačilo využít v provozní budově současné kanceláře pro potřeby třeba městské policie a podobně…
No ale je to jak to je děj se vůle boží… 🚂🚃

Ic540

Zdravím. Doplním info. Budova současného nádraží už cestujícím sloužit nebude vůbec. Snad Vyjma kavárny, která má v budově být. Dále má budova sloužit například jako tělocvična nebo koncertní síň. V místě současných pokladen bude vybudován sklad podlahových krytin a židlí. Bude se tam moc hrát jak basket volejbal florbal a další podobné sporty. Tak se může uskutečnit třeba koncert. Jak se popisuje bude zde i lezecká stěna…. Nádraží pro cestující se bude nacházet ve vedlejší provozní budově. Tam budou vykopány kanceláře a současné tranzit, přes které bude vchod do současného podchodu který bude i s nástupišti samozřejmě modernizován… Havířov se… Číst vice »

J.K.

Co je to za kravinu, že z nádraží nebude nádraží – to jako fakt???

PetrD

V odkazu „profilu zadavatele“ v příponě souboru chybí „t“.
Nemají se cestující přesunou do vedlejší budovy ?