Železnice

SŽDC začala používat „dočasné“ logo, čeká stále na zápis nového

Dočasné logo, které začala používat SŽDC. Foto: SŽDC
Dočasné logo, které začala používat SŽDC. Foto: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty začala používat nové logo, které dosud nepředstavila. Vychází z loni prezentovaného návrhu, který ale zatím kvůli sporům o autorství nezapsal Úřad průmyslového vlastnictví.

Na rozdíl od loni představeného loga chybí v novém grafickém zobrazení kolejnicová spojka, jde jen o dvě kolejnice. „Stále čekáme na rozhodnutí Úřadu průmyslového vlastnictví ve věci registrace nového loga. Vzhledem k této skutečnosti jsme se rozhodli využívat nově připravený korporátní design s využitím dočasného loga, který obsahuje název společnosti,“ vysvětlila mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Podle ní SŽDC za dočasné logo neplatila nic navíc.

Správce kolejí nepočítá s variantou, že by úřad nakonec nové logo neschválil. I dočasné je od společnosti Studio Marvil, která s novým konceptem přišla. „Chceme již pracovat s designem, barvami. Jakmile se zapíše nové logo, začneme využívat. I toto dočasné logo je od Marvilu,“ dodala Šubová.

SŽDC představila nové logo loni, na přelomu roku ale zastavila jeho zavádění kvůli sporu u ÚPV. Proti logu přišla námitka, která zpochybňuje autorství. SŽDC i autoři ale inspiraci z jiného díla odmítli. Podle zdrojů serveru Zdopravy.cz se spor týká samotného námětu loga. Studio mělo doložit letecké snímky zhlaví, podle kterého vznikly koleje a kolejová spojka v logu.

Nové logo má podle tiskové zprávy SŽDC z června loňského roku přispět k jasnému vnímání společnosti širokou veřejností. „Jako ústřední motiv jsme zvolili písmeno Ž stylizované jako schéma kolejiště, tři paralelní koleje propojené výhybkou. Symbol Ž je zároveň zkratkou slova Železnice, které nejlépe shrnuje jinak dlouhý a pro širší veřejnost obtížně zapamatovatelný název Správa železniční dopravní cesty. Ž jako železnice je nejlepší způsob, jak společnost SŽDC učinit všeobecně srozumitelnou a zapamatovatelnou,“ vysvětlil loni v červnu autor návrhu.

Za nové logo a kompletní grafický manuál zaplatila SŽDC 1,9 milionu korun. Obměna loga bude probíhat s ohledem na minimalizaci nákladů postupně během následujících pěti let v rámci provozu, údržby a modernizace. Poprvé využila SŽDC nové logo při zveřejnění nových jízdních řádů pro rok 2018.

Štítky

13 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • V článku se píše o kolejnicové spojce a kolejnicích, což je špatně.
    Kolejnice je část železničního svršku přenášející tíhu kolejového vozidla, podélné a příčné dynamické síly jedoucího vozidla, které vede v koleji.
    Kolejnicová spojka je pak drobné kolejivo sloužící k propojení navazujících kolejnicových pásů.
    Ve článku by měly být použité termíny kolej a kolejová spojka.

  • O tom, že se jedná o tunelování peněz daňových poplatníků nemůže být pochyb. Takováto organizace nepotřebuje žádná loga a stačí jí název.

    • Vzhľadom k tomu, že tým logom budú do budúcna označené o. i. všetky nádražia, tak potrebuje, naopak, to logo musí byť kvalitné, pretože bude z časti reprezentovať celú železnicu.

    • Znám dobu , kdy se tato „instituce“ nazývala Traťovou distancí a byla součástí ČSD. Ve svém mládí jsem brigádnicky u nich přes prázdniny pracoval při podbíjení tratě a také při výměně vyhybek v žel. stanici. Název v té době byl příhodný jelikož mnozí jejich pracovníci se již tehdá od práce s oblibou „distancovali“ . To bylo v době 60-tych let minulého století.
      Nyní co se přejmenovali a začali „spravovat“ všechno – nádraží, tratě, dokonce jízní řády no a samozřejmě chovat se jako investor v síti železničních tratí, tak souhlasím, že jejich práce stojí „za starou Belu“, ale „tunely“ jim jdou, teda ty peněžní.

  • Nechápu, proč někdo IN vykládá jako ž a železnice. Napadlo by někoho, že z s vodorovnou čárkou je ž? Mě teda ne. A proč SŽDC namísto řádné péče o tratě vyhazuje miliony za blbosti, to také nechápu … .

    • Myslím že by o napadlo kohokoliv kdo občas vidí moderní logo ze světa, nebo třeba je trochu obeznámen s diakritikou v jiných řečech a přepisech jazyků do latinky, mimochodem když se přepisuje Japonština, tak se v některých transkripcích používá právě vodorovná čárka nad písmenem k označení že má trochu jiný zvuk, podobné značení délky bylo myslím v nějakém latinsko-českém slovníku… tady je to Ž zcela jasně, sice mohlo být stojatější, ale to by pak už nebyla kolejová spojka.

      • Ptát se lze i i tak, zda správce majetku státu a státní organizace vůbec nějaké logo potřebuje …

        • To samozřejmě, ale bohužel asi žijeme v době kdy pouhá zkratka nějakým vhodným fontem nestačí, nějaké ligatury by tomu také dnes nepomohly, to je dost zastaralé (je to například v Brně na nádražní budově (KFNB)). V USA má kdejaká státní agentura třeba logo založené na jejich „státním znaku“, který je technicky vzato státní pečetí, samozřejmě se ale takové „logo“ dá dělat naopak minimalisticky jako mají německá spolková ministerstva, vzhledem k tomu že se na rozdíl od mnoha státních agentur dost musí prezentovat na veřejnosti, snad i více než ŘSD a ŘVC, by asi logo mít měli. Jenom ten název a zkratka je nešťastný.

          Nějaký přehled jak měly vypadat předměty s tím starým novým e zde : .font. cz/design/nove-logo-szdc-od-marvilu.html

  • 1,9 mega za grafický manuál je celkem mazec, takhle se vyvádí peníze z firem na kamarádíčky. Před pár lety jsme také ve firmě dělali kompletní obměnu korporátního designu a celé to vyšlo na nějakých 200 tisíc. I kdyby na to měl člověk nějaké velmi renomované grafické studio, tak bych očekával maximum někde kolem půl mega. Tohle už je zlodějina za bílého dne.

    • Je to docela jednoduché, dříve se nakupovalo: dlaždičky 50000 za metr, štětka k záchodu za 500. Jenže pak jim do toho začali šťourat různé neziskovky a pisálkové, tak přešli na sofistikovanější způsoby. Navíc když to hodí ještě o pár nul navíc. Zkrátka přes software, různé poradenství, řešení všeho možného na míru od AŽD a tak. Logo je jen taková třešnička.

  • Celé je to trapárna, zejména to že staré nové logo nechce úřad registrovat, možná někdo má velmi podobné, ale to asi není veřejnosti známé. Také to že se úřad dožadoval fotografie místa kde taková spojka je, jedno takové je v choceňském průkopu, příjde mi to jako umělé hledání problému tam kde není.

  • Jejich starosti a Rotschilodovy příjmy bych chtěl mít. A ač nemám ty správné buňky ani manažerské, ani umělecké, nejedná se spíše o kolejovou spojku než kolejnicovou?

Newsletter

Partneři


Výběr editora