SŽDC spouští miliardovou modernizaci stanice Pačejov na trati Plzeň – Budějovice
Stanice Pačejov v původní podobě. Pramen: SŽDC/dokumentace EIA
Správa železniční dopravní cesty vybrala společnost, která provede velkorysou modernizaci stanice Pačejov na trati z Českých Budějovic do Plzně. Zakázku
Trať 190 by zejména potřebovala zdvojkolejnit celá, nejen do Nepomuku. Rychlíky na Brno si neustále vozí do ČB nejméně čtvrthodinová zpoždění.
Ve stanici která má tři rampy fakt tři a jedno skladiště, se vyrvou koleje k těmto rampám a skladišti. Od ministra dopravy pak posloucháme jak se budou vracet náklady na koleje, aneb neznalý vše sežere a znalý pláče
A co tam chcete skladovat?
To je věc územního plánu a koncepce dopravy, které mají zajišťovat, aby se v krajině nezabíraly volné plochy, zemědělská půda, ale sklady, montovny a výroba a služby byly právěu takových stanic s vlečkami, nákladišti apod. A nenadávat pak „ekologům“ že brání záborům půdy a krajiny. prostě přejít od slov k činům. Tak se potom dělá činnost k zajištění vody v krajině, zamezení ohřevu krajiny, ochraně lesů apod. A vo tom to je, vašnosti.
Ono se tam něco ručně nakládá ze skladišť do zetek?
No ale skladiště tohoto typu jsou pro dnešní dobu bohužel asi neupotřebitelná,ač jako nádražák to píšu nerad,vždyt například v Hořovicích u zdického zhlaví nákladiště s rampou zůstalo a nevzpomínám si,že bych u té rampy viděl kdy nějaký vagon.
ale nakládalo i vykládalo, žrádlo pro psi a kočky a nakládal se šrot …..a že si nepamatujete?? asi krátká paměť 🙂 🙂 🙂
Nechapu, proc kdyz rekonstruuji hlavni dvojkolejnou trat, neopravi ji na 160 km/h. Nejsem sice historik, ale myslim si, ze 100 km/h se jezdilo v polovine dvacateho stoleti. Tudiz dnes nic prevratneho.
Zadání této stavby (stejně jako mnoha dalších ) bylo vejít se na stávající drážní pozemky.
Otázkou je, zda v rámci rekonstrukce je příprava na zvýšení rychlosti a 160 se pak zavede dodatečně a rovnou na delším úseku. Na jednom kilometru to nemá smysl.
Nevím jak jste znalý místních poměrů, ale ta 100 km/h je rozumný poměr rychlost výkon. Vyšší rychlosti snad při úplně jiném trasování
Neni to tak dlouho, co se mluvilo o dalnicich spojujici krajska mesta, takze bud maji trat stavet na 160-200, pokud to jde, nebo nedelat nic, z Plzne do Budejek to po silnici bude rychlejsi…
Taky ono se kromě úseku Plzeň – Nepomuk zatím nic dělat nemá, ale držet ve stanici 3 lidi pro obsluhu zařízení z roku raz dva tři zkrátka dál nejde.
A dálnice mezi krajskými městy … nenechte se vysmát, zatím nestojí ani všechny ty paprskovité. Mluvit se může o kdečems, hlavně před volbama.
S umístovaním signalistů obecně bude asi značný problém,jenom na Čekačkách v Praze padly 2 stavědla,na spadnutí je modernizace Horních Počernic a Mstětic,řešení se nabízí a to rekvalifikace na výpravčí.
Samozrejme, ja to chapu a take rozumim, nejsem proti, … ovsem k memu prispevku o dalnicich a zeleznici na 160-200, stat, kraje, obce by meli mt nejakou dlouhodobejsi vizi, nejen ty kratkodobe, dnes se stavi vesele 4-proudovka D4 a casem se priblizi k C.Budejovicim, ten kousek do Plzne se nabizi (E49)… stejne tak zeleznice a rychla spojeni (nemyslim jen VRT), ktera zkrati dojezdove casy tak, aby byly mesta casove co nejblize je pozitivni vec… Predevsim stat by mel mit na takovych tratich mit velky zajem, aby v budoucnu bylo jednodussi na nich zvysit rychlost, byt to v tuto chvili neni… Číst vice »
A to „se“ mluvilo přesně kde?
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/dalnice-rsd-ministerstvo-dopravy.A180515_142819_eko-doprava_fih
RSD + politicke sliby ANO a CSSD, maluvky pro budoucnost, ale ne uplne nerealne a ne od veci, osobne si myslim, ze k realizaci budou urcite zvazovany prave propojky Budejovic a Plzne a druha realnejsi k diskusi je D35 mezi Hradcem a Libercem…
Severoceska dalnice D6 pravdepodobne take vznikne min. rychlostni 4-proudovou komunikaci mezi KV a Ustim…
Dobře jste uvedl, že se o těchto dálnicích “ mluvilo „. Ale jejich realizace je zcela v nedohlednu, není prozatím vůbec žádný časový horizonat, ani orientačně, 2050 ???? Železniční doprava má ve vyspělých státech přednost.
V každém případě, se bude rekonstruovat silnice Č.Budějovice – Písek, což urachlí dopravu mezi ČB a Plzní. A stavba již je plánována, jako R, 2+1 střídavě 1+ 2 pruhy a před ČB 4 pruhy a obchvat dvou vesnic.
Ano vim… a take vim, jak politici jednaji… a jak dlouho co trva a take to mohou byt jen plane sliby… A samozrejme souhlasim… ono je pak otazkou casu, kdy bude silnice atraktivnejsi a bude se mluvit o jejim rozsireni a zeleznice pak zustane pozadu nebot nakladna modernizace jiz probehla a nepocitalo se s lepsimi casy… V tom mam obavu ohledne D3 a Koridoru Praha-C.Budejovice… modernizace trati super, ale dojezdove casy oproti dalnici nic moc… Proto mi jde o dlouhodobou koncepci, pokud nekdo dokaze dat takovy navrh s dalnicemi, mel by nekdo mit odvahu totez udelat i se zeleznici i… Číst vice »
Silnice (i rychlostní) má proto rychlé železnici výhodu, že ji lze mnohem snáz budovat „salámovou metodou“ po částech, a to i relativně malých (obchvaty měst a obcí, apod.), protože silniční síť je mnohem hustší než železniční, a tak nějaké napojení novostavby na stávající síť lze udělat poměrně snadno a každý takový kousek něčemu pomůže – opravdu rychlé železniční trati ovšem většinou potřebují úplně jiné trasy než ty současné, navíc jsou často náročnější (i finančně) při průchodu členitějším terénem i stavebně, a tak je třeba je stavět po mnohem delších úsecích, které mohou být na stávající síť napojeny aspoň trochu smysluplně… Číst vice »
Ano, souhlasim…
Přitom ta celá 190 je trasovaná tak, že i při minimu oprav oblouků a trasování tam není problém podstatně vyšších rychlostí. I když zrovna těch 160 tam být nemusí.
Je to dobře, že se tratě rekonstruují. Místo aby se SŽDC pochválila, tak si tady zase někteří o ni otírají držku. No jó no – národ věčných remcalů.
přesně, makačenka z sždc je nutné pochválit, že konečně něco naplánovali…
Je to hezké, že to zrekonstruují ,ale co zaměstnanci žst Pačejov
V Plzni na nádraží jich zaměstnáno snad 170 lidí řídících provoz, čtyřsměnný provoz. Teď, po rekonstrukci jich nejméně stovka bude bez práce. Neměla se zachovat všechna ta stavědla?
Nebude. V Plzni je práce dost pro každého, komu nesmrdí.
Ani omylem zachovat,jak už jsem se vyjádřil-rekvalifikace na výpravčí,nebo pak dojíždění na nějaké stavědlo,které má trochu dlouhodobější perspektivu.Jako strojvůdce ocenuji,jak se například naprosto zefektivnil a zrychlil provoz na trati Nbk- MB,kdy vše řídí z panelu výpravčí v MB,pravda-připopuštím,že i díky novým výhybnám,takže ani přes den není nemožné provézt náklad v rozumném čase.
Budou úpět na úřadu práce a jejich děti pojdou hlady. V nejlepším případě budou mít nafouknutá bříška!
https://www.szdc.cz/kariera/volna-mista/nabidka-pracovnich-prilezitosti – viz OŘ Plzeň…
Fakt bych chtěl vidět propočet výhodnosti této stavby nebo rekonstrukce té trati obecně.. Vždyť ta stanice ani není ve vesnici, po které se jmenuje, v okruhu pěti kilometrů žije max 5000 lidí. Za miliardu se dá ve městě postavit jedna až dvě tramvajové zastávky, které by používalo řádově víc lidí.
Přečtete si SP Modernizace trati Plzeň – České Budějovice. IMHO je ještě podstřelená, což je dané přístupem JČ kraje…
Taky to z mapy vypadá, že by to možná řešily tři různé zastávky na dvojkolejné trati… 🙂
Navratnost toho nadrazi bude na urovni platit taxi kazdemu potencialnimu cestujicimu po dobu nasledujicich 20let
Ano sem idiot ale matematika neni soutous nebo politika ta proste nic nepromine😉
A jaká je v tom Pačejově vlastně „místní“ frekvence, že tam tak náklladná zařízení budou skutečně mít ekonomické opodstatnění?
Autobusy naváží cestující na vlak a zpět. Je to oprávněné. Přece nechcete, aby cestující kličkovali v kolejišti.Nezavádějte nám prosím na železnici Balkán, nebo snad to, co je v Rakousku a Německu běžné = zde nesmí být ????
Heh? Autobus, který naveze cestující k zastávce nefunguje, jo?
To zas bude mela………….. Nebylo by pro SŽDC lacinější si udělat investiční jednotku. Nemehla na stavby takového typu pouštět je hrůza! Navíc se staví dopředu na 60 let, ne na životnost materiálu.
na 60? Ani náhodou. 40 let úplné maximum. Rekonstrukce se dělají při stáří infrastruktury 30 let.
Tak že se to třeba zrovna na trati Plzeň – Domažlice (tam se na to krom údržby a zabzař od uvedení do provozu nesáhlo) a Plzeň – Budějovice se akorát elektrizovala, jinak taky skutek utek.
tak hlavní je, že začínáme rekonstrukcí, těch nejvýznamnějších stanic… Třeba takový Nepomuk, ten si nástupiště vůbec nezaslouží, ale takový Pačejov hl.n. je nesmírně třeba…
Nezačalo se na 190 Strakonicemi? V Pačejově je propad rychlosti a s tím způsobené ztráty.
no opravené jsou i Horaždovice, každopádně je otázka jestli jsou podstatnější ušetřené dvě minuty na rychlosti rychlíku průjezdem Pačejova nebo spíše komfort kvanta cestujících, které musí přestupovat mezi vlaky ve stanicích ala Protivín, Ražice…
Vzhledem k našponovanosti SJD Plzeň – České Budějovice je každá minuta dobrá.
Ražice by se měli pro přestup vynechat a osobáky z/do Tábora by měli jezdit (i za tu drobnou trasu pod dráty) až do Strakonic.
O tom, že by se měli nějak spravit, to ano, ale představil bych si nástupiště u dvoukolejky na strakonickém zhlaví.
no o tom jsem už taky slyšel, nicméne ve výhledu na příští jízdní řád se ze zastavováním „Rychlosobáku“ v Ražicích nadále počítá…
Nepomuk se snad dočká při modernizaci Plz-Nepomuk. Dle zpráv ze SŽDC se již připravuje dvoukolejka…
Nepomuk musí počkat, právě proto, že tam tolik vlaků neprojíždí, ale zastavují, tudíž je tam průjetdná rychlost méně podstatná než v Pačejově.
Teď se ukáže jestli pan Hanák nebo někdo další zachrání ty stavby před demolicí. Všem zúčastněným přeji hodně štěstí a pevných nervů 🙂
snad se firma Berger poučila z chyb, kterých se dopustila při rekonstrukci žst Horažďovice předm. a nebude to muset opravovat SKANSKA.
Fakt je potřeba ostrovní nástupiště s podchodem a výtahem ve stanici, kde staví pouze osobní vlaky? Nestačila by jen jedna hrana u budovy s tím, že zastavující vlaky v jednom směru by jely křížem, ale vzhledem k jejich množství a hustotě provozu na dané trati by to nemuselo až tolik vadit. A nejen tady, tímhle stylem by se měly zmodernizovat třeba i stanice na trati 230 mezi Čáslaví a HB, kde v takové Vlkanči nebo Golčově Jeníkově je stavba ostrovního nástupiště ekonomicky neobhajitelná.
A co trochu myslet dál do budoucna… Bude nějaká mimořádnost a jak budete zajišťovat přestup z R do autobusů, když nebude dotyčný perón volný a občas i výluka na dotyčné staniční koleji…..
Kdyby se myslelo na draze do budoucna tak nedochazi pri prestavbach k tak masivni redukci koleji.
Výpravčí: V daném úseku je dvojkolejna trať. Takže v případě výluky staniční koleje by rychlíky jezdily po vzdálenější koleji od vypravní budovy u ostrovního nástupiště. A v případě NAD rychliků pojedou autobusy mezi Nepomukem a Horaždovicemi a určitě nebudou končit či začínat v Pačejově.
už několikrát jsem přestupoval při výluce zrovna v Pačejově…
Ale Kamui navrhoval jen JEDINOU nástupní hranu u budovy. Žádné ostrovní nástupiště (ať už s podchodem či bez). To by byla šílenost.
Kde je v článku uvedeno, že bude vybudován podchod a výtahem ve stanici? Piše se o bezbariérovém přístupu, což automaticky ale neznamená podchod.
Ano, může to znamenat zabezpečený přechod (což se zatím neumí) nebo nadchod (to radši prosím ne). K možnosti jediné hrany u budovy: Letmým pohledem do plachty vidím potkávání Os u Kovčína a s rychlíky u Velkého Boru – takže stačí drobné zpoždění a už by musel osobák čekat na uvolnění hrany protijedoucím, případně rychlík objíždět osobák odbočkou. To by nebyla úspora na správném místě. Stejně tak není úspora na správném místě, že nástupiště sice bude ostrovní, ale s hranou jenom na jednu stranu. Kolik se asi tak ušetřilo na té jedné hraně, že se musela zazdit možnost ukončení čehokoliv v… Číst vice »
Myslel jsem to samozřejmě tak, že hrana by nebyla u hlavní koleje, ale jelo by se na ni odbočkou vždy. Prostě jako stanice Uhersko, akorát jen s jednou hranou.
Uhersko je ideální stav, jak by to mělo vypadat všude na koridoru. Dvě hlavní průběžné koleje bez hran, takže tam můžou vlaky svištět bez omezení např. 230km/h a hrany z obou stran na přidaných kolejích ve stanici. Vedlejší Zámrsk je taky OK i když tam myslím schází jedna hrana.
Zas tak ideální ne. Ale neberte mě za absolutní slovo. 🙂 Obecně tam chybí kolej pro delší zastavení nákladního vlaku. Teda v Uhersku je 4 kolej, ale žádní v liché skupině. Když se bude dodržovat plánovaný grafikon, tak to bude v pohodě, ale vždy se musí náklad hrany uhnout před osobákem nebo přejet do kříže.
S tím detailem, že po trati jezdí 20x víc vlaků než v nějakém Pačejově…
No jo, jenže kdyby byla hrana z obou stran, tak by tam nemohlo být modré zábradlí!
Klasická Fridrichovina. Ostrovní nástupiště s jednou nástupní a jednou nenástupní hranou (se zábradlím) je samozřejmě dražší a méně neefektivní. Další nástupiště u výpravní budovy prý nenutí cestující do podchodu, tudíž je pro ně pohodlnější. Svým způsobem to logiku má, jenže tento pán takový koncept prosazuje úplně všude. Nástupiště u předjízdné koleje (namísto u hlavní) je běžně používaný, chytli se toho i Slováci. Ale má smysl tam, kde se jezdí často a rychlostí alespoň 160 km/h, což zrovna není tento případ. Holt, některé věci na SŽDC dělají obráceně…
Ano, může to znamenat zabezpečený přechod (což se zatím neumí)
NEUMÍ? Zajímavé, několikrát jsem vlakem jel přes tři. Pravda v zastávkách. A úrovňový přechod v modernizované stanici je k vidění třeba v Kroměříži.
Možná to bylo právě o tom, že to bylo v zastávce. Ve stanici zabezpečený úrovňový přechod na nástupiště mezi kolejemi skutečně k vidění není – snad jenom ve Smržovce se něco testovalo.
Kroměříž se modernizovala v době, kdy ještě bylo možné zřizovat nezabezpečené centrální přechody i na celostátních drahách, to dnes už nejde.
Výtahy by ve 21.století měly být na všech nástupištích.Maminy z kočárama se pak musí drkocat po schodech. O invalidech o berlích ani nemluvě.
A ve 21. století se musí myslet také na bezdomovce, narkomany, sprejery a ostatní „žebravé mnichy“ , kteří nádražní výtahy rádi všemožně využijí 🙂 Zcela jistě se o něj s maminami a invalidy rádi podělí:)
Předpokládám, že máte na mysli jen situace, kdy výtahy být musí. Kde to jde a lze to hezky situovat vzhledem k nástupištím, určitě jsou lepší rampy, ty fungují vždy, na rozdíl od výtahů, staré výtahy nefungovaly skoro nikdy, nové výtahy sice jsou výrazně lepší, ale do 100% spolehlivosti mají stále daleko. Jinak zcela ideální je využít centrálních přechodů, zabezpečené pouze tam, kde nelze situaci řešit nezabezpečeným. Centrální přechody ze své podstaty lze ovšem používat jen na jednokolejkách.
Centrální přechody lze pochopitelně z technického hlediska využít i na dvoukolejkách, ale musí být kryty cestovými návěstidly a nějakých výstražným „přechodovým“ zařízením – a záleží i na intenzitě provozu: štíhlá zhlaví umožňují využít pro projíždějící vlaky i kolejí určených prioritně pro opačný směr jízdy. Všechno to ale komplikuje dálkové ovládání stanic: dokud byli všude výpravčí, žádné komplikace s přechodem kolejí téměř vůbec nenastávaly.
Rampy, nebo kombinace schody+rampa (Holešovice, Podbaba) jsou možná investičně náročnější, ale oproti výtahům provozně levnější a spolehlivější.
Myslíte montáž domovních výtahů zn. S… do vnějšího prostředí, kde prach, voda a mráz z nich dělají co chvíli neprovozní exponát 😀
Aha! Dekuju za objasnění této záhady, to za ty celé roky nedošlo – a poruchovost je opravdu neuvěřitelná…
Vůbec nevíte, o čem mluvíte a nikdy jste kočárek netlačil. Jinak byste věděl, že než zahumuseným neudržovaným výtahem (již po 2 letech služby) byste raději tlačil přes rampu..
Promiňte, ale jedna hrana ve stanici a jezdit do ní pravidelně do kříže blbost a už vůbec na trati 230.
Pačejov by se podle mě měl řešit stylem Krasíkov, dát na horažďovickém zhlaví nástupiště za současný nadjezd (čímž je vyřešen mimoúrovňový přístup). Jako šotouš bych si představil i nástupiště na druhé straně pro vesnici Olšany, a možná i nástupiště pro Pačejov obec (tady je to ale opravdu hodně blízko Pačejovickému nádraží).