SŽDC otevře nejdelší tunel v pátek, ČD musí v některých vozech zamknout toalety
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) počítá s tím, že v pátek zahájí provoz v jižním tubusu nového ejpovického tunelu a
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) počítá s tím, že v pátek zahájí provoz v jižním tubusu nového ejpovického tunelu a současně přestane posílat vlaky na stávající trať mez Plzní a Chrástem. Změna ovlivní provoz Českých drah.
Plán zahájit v tunelech provoz v pátek oznámila SŽDC na svém facebookovém profilu. „Už tento pátek by měly všechny vlaky mezi Rokycany a Plzní jezdit jižním tubusem nového Ejpovického tunelu. V ten den také skončí provoz po staré trati mezi Plzní a Chrástem,“ uvedla SŽDC na profilu.
Podle plánu by v pátek ráno měl projet tunelem nejprve protokolární vlak, kolem desáté hodiny pak první dálkové vlaky. Zatím tunelem budou jezdit jen expresy, rychlíky a nákladní vlaky. Kvůli probíhající výluce mezi Rokycany a Chrástem, kde je provoz omezen na jednu kolej, budou až do začátku nového jízdního řádu osobní vlaky nahrazeny autobusy. Severní tubus nejdelšího železničního tunelu na síti SŽDC se zprovozní do začátku platnosti nového jízdního řádu, tedy do 9. prosince.
Kvůli zahájení provozu v tunelu musely České dráhy doplnit nezvyklou samolepku do nejstarších vozů, které ještě nemají uzavřený systém toalet. Takzvaná gravitační WC, kdy výkaly končí v kolejišti, se nebudou smět v tunelu používat. Proto se objevila na WC samolepka, která zakazuje používání v tunelu.
Tyto vozy mají z provozu u dálkových vlaků do Plzně zmizet. „Od nového jízdního řádu dochází k plošné úpravě jízdních řádů a oběhu souprav, kdy jsou plánované na expresy a rychlíky pouze vozy s uzavřeným systémem, kterých se omezení netýká,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
Problém budou mít České dráhy u osobních vlaků mezi Plzní a Berounem. Ty jsou obvykle sestaveny z modernizovaného řídícího vozu přezdívaného sysel s moderním WC a dvěma vozy z 90. let s původními toaletami. „Ty budou během průjezdu vlaku tunelem uzavřeny. Na této trati se to týká celkem asi šesti vagonů, které zde provozujeme v pracovní dny, o víkendu je vozů méně. Cestující osobních vlaků mohou v tunelu využít WC v řídicím voze,“ dodal Štáhlavský. Podobné by to mělo být i u rychlíků, kde budou výjimečně starší vozy.
Nový tunel mezi Rokycany a Plzní zkrátí o několik minut jízdní doby, s kratší dobou jízdy počítá ale až nový jízdní řád platný od prosince. Do té doby mohou vlaky jezdit s mírným náskokem proti stávajícímu jízdnímu řádu. „Zkrácení jízdní doby tak bude využito pro eliminaci zdržení vyvolané jednokolejným provozem, pokud by vlak dojel dřív do nácestné stanice, například rychlík do Rokycan nebo Plzně, pak vyčká plánovaného odjezdu ve stanici,“ dodal Štáhlavský.