umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Železnice

SŽDC musí opravit kvůli památkářům stavědlo na Negrelliho viaduktu, zůstane prázdné

Už tři měsíce po zahájení stavebních prací na Negrelliho viaduktu došlo k požáru historického hradla, které je považováno za nemovitou kulturní památku. Původní plány rekonstrukce Negrelliho viaduktu s jakýmikoliv úpravami hradla nepočítaly, avšak nakonec došlo ke změně a jeho oprava byla do projektu začleněna. Nebude nijak využíváno. Foto: Hochtief
Už tři měsíce po zahájení stavebních prací na Negrelliho viaduktu došlo k požáru historického hradla, které je považováno za nemovitou kulturní památku. Původní plány rekonstrukce Negrelliho viaduktu s jakýmikoliv úpravami hradla nepočítaly, avšak nakonec došlo ke změně a jeho oprava byla do projektu začleněna. Nebude nijak využíváno. Foto: Hochtief

Je to jedna z dominant Negrelliho viaduktu, která ale už dávno nemá využití a nakonec loni vyhořela. Přesto se stavědlové věži u Křižíkovy ulice vrátí její původní podoba.

Správa železniční dopravní cesty vypsala soutěž na rekonstrukci stavědla, odhadované náklady jsou 5,5 milionu korun. Dvoupatrový domek je přístupný pouze z kolejiště na mostě. „Je jedním z mála dochovaných zařízení, které dokumentují dobový stav řízení železničního provozu,“ uvádí SŽDC v zadávací dokumentaci.

Projekt miliardové rekonstrukce Negrelliho viaduktu s opravou hradla vůbec nepočítal. Proto teď SŽDC vypsala soutěž na jeho rekonstrukci. „Celý objekt je památkově chráněn, tedy včetně budovy stavědla. V souladu s projektem bude opraven do původní podoby. V současně době pro něj není technologické využití,“ potvrdil mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Stavědlo využívali v posledních letech bezdomovci, tři měsíce po zahájení rekonstrukce viaduktu došlo k jeho požáru. Původní plány rekonstrukce Negrelliho viaduktu s jakýmikoliv úpravami stavědla nepočítaly, avšak nakonec došlo ke změně a jeho oprava byla do projektu začleněna.

Hlavní inženýr projektu Tomáš Martinek ze SUDOP Praha o stavědle pro web www.rekonstrukce-negrelliho-viaduktu.cz nedávno napsal: „Stavědlo je pro památkáře skoro cennější než celý viadukt, i když jeho role po dokončení stavby bude pouze jako kulisa. Nebude obsazeno a nijak využito a spíše bude problém ho zabezpečit proti bezdomovcům nebo vandalům.“

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu potrvá do příštího června, její cena kvůli neočekávaným vícepracem několikrát vzrostla.  Celková cena za rekonstrukci  vyšplhala na 1,328 miliardy korun bez DPH. Původně vysoutěžená cena byla 1,045 miliardy korun, hodnota zakázky stoupla o 27 %.

Jedná se především o práce prováděné na základě výsledků dodatečného stavebně technického průzkumu, provedeného Kloknerovým ústavem ČVUT, který mohl být zahájen až po odkrytí konstrukce mostu,“ vysvětlil mluvčí SŽDC Pavel Tesař. Podle něj největší objem tvoří snesení a nová výstavba celkem sedmi kleneb. Čtyři z nich jsou na Florenci, dvě vedle mostu Křižíkova a jedna u Pobřežní ulice. „U nich byly zjištěny poruchy v takovém rozsahu, který vylučuje jejich sanaci, a proto musí být znovu vybudovány,“ dodal Tesař.

Nejde o první příklad, kdy SŽDC musí opravit hradlo, s kterým už dál nepočítala. K podobné situaci došlo v Brně při rekonstrukci zabezpečovacího zařízení na hlavním nádraží. Tamější stavědla nebyla sice památkově chráněna, jejich záchranu si ale prosadili místní aktivisté. SŽDC se původně bála, že oprava zpozdí složitou rekonstrukci brněnského nádraží, nakonec by měla být stavědla opravená do poloviny prosince, kdy se vrátí do Brna kompletně provoz. Také v Brně dosud neví, co se stavědly bude dál.

75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel

No jo, Stavědla. V Brně na horním nádraží by mohli vyprávět … http://www.onemanbrnoblog.cz/stavedlo-cislo-5/

Xaver

Ještě před rekonstrukcí jsem si říkal, že snad nikoho nenapadne to stavědlo zbourat, jelikož je velice architektonicky zajímavé a k viaduktu prostě patří. No a jak vidím, tak napadlo. Naštěstí rozum zvítězil.
To, že cena za opravu je poněkud přemrštěná, je jiná věc.

Mates

Patřím k těm, co jsou rádi, že tam to stavědlo zůstane. Negreláč by bez něho už jaksi nebyl ten starý dobrý Negreláč. A využití? Nestála by za úvahu třeba stálá galerie obrazů Jiřího Boudy? Hospoda mi nepřipadá jako dobrý nápad, na tu je ten prostor příliš malý a asi by byl problém se sociálním zařízením, jenž je pro pohostinské zařízení povinné.

Xaver

Ještě štěstí, že o takovýchhle věcech nerozhodují diskutující pod články. To by z těch památek v republice nic nezbylo.

Dominik

Nebo si ji mohou převézt na jiné místo, můžou si vytvořit jakýsi skanzen, kam tyto objekty umístit (když komunisti zvládli přestěhovat kostel, tak proč by dnes nedokázali přestěhovat jedno hradlo), s tím, že teda by financovali i opravu (památkáři) nebo by se na ní alespoň finančně podíleli.

jal

Oprava stavědla mnoho let opuštěného se dokončuje v Ostravě středu. https://mapy.cz/zakladni?x=18.2825386&y=49.8296084&z=17&pano=1&pid=69197311&yaw=2.084&fov=0.407&pitch=-0.030

Podobně starého depa Báňské dráhy.
https://www.k-report.net/ukazobrazek.php?soubor=1321677.jpg&httpref=28/317372

Raději to měli zbourat a na místě toho druhého si SMD mělo postavit plechovou šedivou boudu typu hala v prúmyslové zóně. Že? 🙂

Petr

Ať se dovedou podívat do Norimberku, jak se dá taková stavba využít, jako železniční rozhledna.

Dominik

To by nebylo ono, kdyby památkáři s něčím nepřišli, i když, tak ať se zachová, ale ať to zaplatí památkáři, protože přístup my to chceme zachovat, tak to zachovejte, ale opravte to za svoje je opravdu skvělý. Všechno akorát zdržují a komplikují, buďto oni, nebo archeologové (zdržení přestavby Jaroměře) nebo různí „ekologové“.

Skinheads & Punks united

To by se za komunistů nestalo!!%!!

eLKá

Ano, nestalo. STi se s Denisovým nádražím se taky nepárali…

marie

???????????????????????????????????????????????

Xaver

I na blbý názor máte nárok 😉

Adamgolias

Četl jsem dobře? 5,5 milionu ? To je cena luxusniho domu s pozemkem . Nedivím se potom těm astronomickým cenám za rekonstrukci čehokoli , na co jsou dotece nebo to platí stát ( my ) . Ano , zachovat , o bourání nemůže být řeč , Prašnou bránu taky nikoho nenapadne bourat. . Jednoduchý tvar , bez zateplení a omítky , strecha nova , atyp okno . Max 1,5 . Kdejaký místní zedník by byl rád za práci na 1/2 roku . No jo , ale on neživý aparát THP v kancelářích , různé pseudoprojektanty pozadujici 35000,- za projekt na… Číst vice »

Antonín

Sice z jiného soudku, ale u odporně posprejovaného Karlova mostu památkáři zkoumali, jak tu malůvku odstranit, aby se mostu nic nestalo, cena měla jít do desítek tisíc a odstraňování mělo trvat týdny a pak přišel někdo, kdo odstranil zdarma za 2 hodiny nápis a jak se pak odborníci shodli, most nepoškodil, ale stále čelí vyšetřování policie… Takže proč neopravit za miliony, když by to šlo jen za tisíce. To je u nás běžné, jako vysoutěžení ne nejkvalitnějšího provedení zakázky, ale nejlevnějšího. Už moje babička s důchodem 750,- Kčs (konec 70. let) říkala „Nejsem tak bohatá, abych si kupovala levné věci“.… Číst vice »

HonzaEM

Přesně tak, je to jeden velký bordel.

Skinheads & Punks united

Kde jaký místní zedník by byl rád za práci, to pobavilo. 😀 Ještě že těch zedníků v Praze bude, natož těch, co nabídky na práci nemusí přehazovat lopatou. Požádal bych kalkulaci nákladů do těch 1,5 max, evidentně jste odborník na slovo vzatý, co se týče rekonstrukcí dřevěných historických budov. Když bych si měl já tipnout, tak to bude taková ta klasika, že se musí zachovat co nejvíce původního materiálu, což pak stojí víc, než když se to rychle postaví znovu celé od základu.

Adamgolias

Ale ne , nejsem odborník , možná jen z legrace . místním zedníkem jsem myslel chlapa z vesnice , ne z Phy kde je situace jiná . Uznávám že to z textu nevyplynulo. Vycházím ze skušenosti např kotlíkové dotace . Nechal jsem předělat doma komplet topení. Cena: 150000,_ . 15 radiatoru , 200m trubek , kotel , proste komplet . Kdybych pouzil dotace musim mit pouze autorizovanou firmu . ti nedelaji za 250/ h . potrebují projekt 25 t. Bakšiš za sepsání žádosti. A pořád slyším : to bude zaplaceno dotacema . Vysledna cena 320000,_ . Polovinu zaplati dotace –… Číst vice »

a8n

Možná někde v Chánově či v Předlicích. Luxusní vila v rozumné lokalitě bude stát minimálně dvojnásobek.

Skinheads & Punks united

5.5 je cena pěkného bytu kousek od toho stavědla.

Krásný princ

Já jsem náhodou rád že jej opraví. To stavědlo se mi na viaduktu nesmírně líbí a bez něj by to prostě nebyl on.
Uznávám, že by stálo za to najít nějaké využití.
Důležité ale je, že stavědlo stojí a využití se může hledat.

Pak mne ještě napadá jedna věc. Ne, že bych byl přímo konspirační teoretik, ale kdo ví, zda to nebyla náhoda, že to stavědlo zahořelo :/

Skinheads & Punks united

Protože budovy obývané houmlesáky hoří jen zřídka.

VRT

Nešlo by z toho udělat malou šotohospodu?

vydra

Myslím, že by taková hospůdka měla úspěch.

Márty

Byl by tam asi problém s vybudováním bezpečného přístupu, ikdyž by taková hodpůdka/kavárnička byla fakt úžasná.

Jussi

A zorganizovat večerní soutěže v blití na vlaky vybraného dopravce co? 😀

VRT

Klasika, nedřív nablít do diskuze na nejmenovaném serveru a pak i na neoblíbeného dopravce, kde neplatí režijka. Pokud tam teda bude někdy jezdit…

Jussi

Hele, co furt máš s tou režijkou? To si smutný, že ti ju nechtějí dát a myslíš, že ju každý chce jako ty? Já to asi nechápu, ale dobu tady o ní denně meleš a třeba já jí chtěl naposled když mi bylo tak, 5 abych jezdil zadara do školy (a ušetřený prachy prožral v bufetu 😀 ). Teď nemám problém si vlak zaplatit nebo jedu autem, tak k čemu by mi byla? Fakt, pověz!

VRT

Potřebuji osvěžit paměť. My se známe?

Jussi

Jj, z předchozích diskusí, snažil jsi se mě označit za milovníka ČD kvůli režijce 😉 Mimochodem, kdepa je odpověď na tvojí režijkovou posedlost? Zajímá mě to!

VRT

Osobně se tedy neznáme. Pak mě celkem zaráží žoviální tón a tykání. Takhle diskutujete i v reálném životě? To asi někde nastala chyba…

Jussi

Jojo v tobě, stále totiž čekám na tu odpověď, je to slušnost. Jestli teda nechceš klesnout na mojí nevychovanou úroveň 😉 Mimochodem vykání vyjadřuje úctu a tu je třeba si něčím získat…

VRT

Takhle se jí ale nikdy nedočkáte. Takhle se chová jen nevychovaný hajzlík, co je hrdina jen od klávesnice.

Jussi

Jojo, stále stejně, co? Já se nedočkám odpovědi (věř mi, že mě to nezabije), ty zase té úcty. Takhle opravdu ne, nedáváš jediný důvod proč. Říkáš nevychovaný hajzlík, ale z fleku mě takhle tituluješ a nazýváš hrdinou od klávesnice. Jestli chceš moralizovat, začni od sebe 🙂

VRT

Odpovídat přeci nebudu někomu, kdo mi hned začne tykat a vynucuje si tu moji odpověď. Takhle ne. Chápu, že jsou prázdniny a nevychovaní smradi mají čas být na netu, ale s tím na mě nechoďte. To maximálně mezi kamarády, ano?

Jussi

Tak už nevychovanej smrad s prázdninama, jo? 😀 Věštění nebude tvůj obor .-)

VRT

No jestli se takhle chová někdo, komu je přes 15, je střízlivý a není v ochranné léčbě, tak doufám, že nechodíte moc mezi lidi.

a8n

To víš, Vláďo, jen používá na hrubý pytel hrubou záplatu.

VRT

???

VRT

Pane Sůro, nešlo by tuto debatu ukončit?

HonzaEM

No jo, ale každý šotouš není proškolen z Bp1 a není držitele „vstupu do koleje“, takže by se tam neměli jak dostat.

Skinheads & Punks united

Tipl bych, že tomu nevyužití by mohly bránit různé bezpečnostní normy, je to vcelku blízký pohyb osob u trati.

HonzaEM

Tak hlavně je to v prostorech veřejnosti nepřístupných.

Medvěd

Opravit za peníze památkářů a potom jim to předat.Ať hospodaří za svý.

Raddie

Jo a z Pražského hradu udělat Disneyland, aby si na sebe taky vydělal, že?

Sch

Už se stalo

eLKá

Nesouhlasím. Na Disneyland jsou kratší fronty 😉

Jiří Kocurek

Tady je vidět, jak památkáři uvažují. O funkci jim nejde: „Stavědlo je pro památkáře skoro cennější než celý viadukt…“, skanzen idyby byl zcela nefunkční.

HonzaEM

Tak památky mají funkci většinou jen jednu. Být památkou.

Jirka

Že zrovna pracovníci Sudopu se starají o to,co je zbytečné a co ne.

Jiří 2

Nemají pro něj technologické využití. Já se omlouvám, ale kolikrát nemají pro stavědlo využití, přitom vedle něj postaví tři sloupky, každý pro něco jiného. Nevím jak u Negrelliho viaduktu, ale obecně by jistě místo těchto sloupko-domečků šlo určitě využít nevyužité prostory (když se ta stavědla vyloženě přímo nebourají, ale nechávají se ať již z důvodu památkové ochrany, nebo proto, že prostě nepřekáží a demolice by byla drahá)

K.S.

Taky mne to někdy při čtení o rekonstrukcích zaráží. Někde je relativně pěkná budova, ta se opustí či rovnou zbourá a vedle se postaví cosi pevnostního typu ze železobetonu, někdy tedy alespoň se snahou trochu imitovat okolí a zapadnout do něj. (např. se použije kaisergelb místo bílé, nebo plechová imitace břidličných tašek/eternitu místo olepu térpapírovými šindeli)

HonzaEM

Přesně, například v Pálečku nahradili PZZ VÚD moderním, který potřebuje velký domek, místo plechové boudičky a hned vedle se rozpadá nějaká bývalá vechtrovna:

https://mapy.cz/zakladni?x=14.0232933&y=50.2917667&z=17&pano=1&source=ward&id=8063&pid=62451432&yaw=4.237&fov=1.257&pitch=0.314

Georg

To není vechtrovna, ale závorářské stanoviště. 🙂

Možná, že v tomhle konkrétním případě je problém, že se rozpadá až moc a to možná včetně střechy. To je při drážních cenách tak bratru mega.

Štěpán

Není to náhodou stavědlo, než hradlo?

mirekk

Běžně si to lidé nazývají různě, na odborném dopravním webu by ale měl být používán správný název. Tedy stavědlo

mirekk

Na štítu označujícím stanoviště bylo co? St. Kdyby to bylo hradlo, bude tam Hr. Ale říkejte tomu třeba kadibudka, když to vypadá podobně

Démon

Je to hradlo, protože tam „sedí“ hradlář !

K.S.

NAND nebo OR? XOR?

...

7400, to je přece jasné 🙂

mirekk

Dojmy a pojmy. Tam seděl signalista a ten je na stavědle

Arnošt

Nic proti ochraně památek, ale toto jsou naprosto vyhozené peníze. Za pár týdnů bude hradlo počmárané a poničené.

Zdeněk

Vzal jste mi to z úst. Za drahé peníze jen vznikne nová plocha pro sprejery a jiné vandaly a doupě pro feťáky a bezdomovce.

Jackub

Moje řeč. A dopadne to stejně, jako staré nádraží v Ústí nad Orlicí – tam si taky aktivisté vyřvali „nádraží nedáme“ a teď tam stojí uprostřed nového perónu omšelá barabizna bez jakéhokoliv využití. Kavárna, co tam byla, se neudržela (i přes to, že o cestující tam nouze není) a prostory jsou nabízeny k pronájmu. Už řadu měsíců. Nikde žádné stopy renovačních prací. A těch plánů, co kolem toho bylo. Asi aktivisté čekají s nataženou rukou – „My nádraží chceme a ještě nám ho opravte a udržujte, protože my sami na to nemáme a umíme jen křičet…“ 🙁

VRT

Tak nic, co by nebylo dopředu jasné. Ale to víte, klasika, pár šotoušků si udělá petici, kterou podepíše 16000 lidí. Každého z nich, včetně paní Sommerové, bych nechal uhradit náklady na demolici té barabizny jako varování.

Strojvůdce Příhoda

Případ nádražní budovy v Ústí nad Orlicí je do nebe volající – budova měla jít k zemi a na jejím místě mělo být kolejiště. Sommerové a spol. bych to zbourání nechal uhradit, ale včetně přeložky kolejiště, aby si tyhle ptákoviny pro příště rozmysleli. Památky je třeba zachraňovat, ale tam, kde to alespoň trochu má smysl. Ze stavědla na karlínském viaduktu by byla opravdu nádherná kavárna a nebyl by problém k ní vybudovat přístup – jedna kolej na spojovacím viaduktu zmizí a plocha na jejím místě se pro přístup dá využít pro přístupovou cestu. A schody od plochy pod viaduktem, kde… Číst vice »

VRT

Naprostý souhlas. „Oustecké nádraží“ je příklad, kdy šotoušci způsobili nevratné škody. Nechat jim vše uhradit by se mi taky líbilo. Obávám se, že v případě Karlína to prostě „nepůjde“, protože předpis. Nebo některá z klasických modrogumních výmluv.

JirkaK

na mostě budou instalovány kamery

mgr.pavel

Mikinu s kapucí a šátek přes obličej znáte? Pak vám jsou kamery na nic..

Hajnej

To záleží na typu konkrétní kamery. Ve světě už totiž existují i kamery spřažené něčím průraznějším, proti čemuž jsou pro změnu na nic ty mikiny a kapuce…

eLKá

Tak když tam nikdo jiný nebude, tak si tam bezdomovci cestu zase nejdou, o tom žádná a SŽDC by mělo velmi rychle hledat využití objektu.
IMHO by asi nemusel být (technický) problém ke stavědlu udělat standardní přístup z ulice (schody, výtah), spojit to s prostory pod viaduktem a udělat tam kavárnu/vinárnu se speciálním VIP salonkem s výhledem na vláčky…
Myslím, že ten prostor není tak velký, takže (nejen) pražští železniční nadšenci by to zaplnili na hodně dlouho.

HonzaX

Problém je, že stavědlo stojí v trojůhelníku mezi kolejemi. Ani kolem něj moc místa není

eLKá

Ale pod ním místa je IMHO dost, takže ze dvou nejbližších oblouků udělat tu hospodu (protože jen to stavědlo je malé) a nahoru udělat výtah + schodiště.

Kamil

Problém je, že Negrelliho viadukt je památkově chráněn a památkáři mají zásadní problém s nějakým schodištěm či výtahem. Jiný přístup ke stavědlu není možný. Takže se kvůli památkářům opraví a rovněž kvůli památkářům nevyužije. Zkrátka dobrá investice.

eLKá

Otázka je, jaké varianty byly památkářům předkládány.