SŽDC hledá projektanta na přípravu trati na letiště, tunely budou jinde kvůli fyzikům
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vypsala soutěž na přípravu jednoho z největších projektů, který připravuje. Hledá projektanta, který připraví modernizaci
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vypsala soutěž na přípravu jednoho z největších projektů, který připravuje. Hledá projektanta, který připraví modernizaci stávají trati z Prahy do Kladna v úseku mezi Výstavištěm a a Dejvicemi. Náklady na stavbu mají přesáhnout deset miliard korun. Jde o jednu z etap budoucího kolejového napojení na letiště.
V soutěži, jejíž odhadovaná cena je 68 milionů korun, hledá firmu na zpracování záměru projektu a přípravné dokumentace a dokumentace pro územní řízení. Cena v zakázce má váhu 60%, zbytek připadá na kvalifikaci a kvalitu členů týmu.
Modernizace trati z Prahy do Kladna už začala rekonstrukcí Negrelliho viaduktu. Mezi Výstavištěm a Veleslavínem se má trať zdvojkolejnit a elektrifikovat. Přes Stromovku povede trať ještě na povrchu. Od současného tunelu pak trať povede novým tunelem až do zahloubené stanice Praha – Dejvice, která bude posunuta do bezprostřední blízkosti stávajícího vestibulu stanice metra trasy A – Hradčanská.
Stavba je ještě daleko, nemá zatím žádná povolení. „Předpoklad vydání územního rozhodnutí v právní moci je koncem roku 2020. Termín závisí zejména na změně územního plánu a na projednání s dotčenými orgány,“ řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. SŽDC předpokládá, že o stavební povolení bude žádat v polovině roku 2023, stavět začne v letech 2024 – 2028.
Maximální rychlost na trase je navržena na 120 kilometrů v hodině, v celém úseku 80-120 kilometrů v hodině. Předpokládané náklady jsou 10,7 miliardy korun.
SŽDC řeší i další pokračování modernizace dál k letišti. Pod zemí má vést z velké části trasa i dál k Veleslavínu. Centrální komise ministerstva dopravy požadovala ještě zpracování technicko-ekonomické studie, která měla prověřit varianty trasy z Dejvíce do Veleslavína. Jako nejlepší varianta vyšly dva jednokolejné ražené tunely pod Střešovicemi. SŽDC musí ale ještě prokázat ekonomickou efektivitu celého projektu.
Od původně navržené varianty se ale střešovické tunely mírně odkloní. S požadavkem přišel Fyzikální ústav Akademie věd v Cukrovarnické ulici. Provozují tu totiž přístroje citlivé na vibrace. „Z tohoto důvodu bylo zadáno dodatečné posouzení vibrací vzniklých provozem modernizované železnice, v rámci kterého bylo nalezeno řešení v odsunutí železniční trasy z pozice přímo pod Fyzikálním ústavem za současné aplikace standartních antivibračních opatření,“ dodala Šubová. Přesný průběh trasy bude podle ní upraven podle výsledků geotechnického průzkumu prováděného v rámci zpracování přípravné dokumentace tak, aby nedošlo ke zhoršení stávající situace vnějšího rušení provozu pracoviště Fyzikálního ústavu v ulici Cukrovarnická.