SŽDC buduje novou měnírnu v Týništi, příští rok elektrizuje trať do Solnice
Stanice Týniště nad Orlicí prošla modernizací v roce 2015. Foto: Chládek a Tintěra Pardubice
Správa železniční dopravní cesty zaplatí 397 milionů korun za novou trakční napájecí stanici (TNS) v Týništi nad Orlicí. Bude na
Pokud nebude hotová stavba odstavného nádraží „Lipovka“,bude elektrifikace tratě prozatím zbytečná.Na tuto stavbu přímo navazuje zhotovení výhyben „Rašovice“ a „Synkov-Slemeno“.Také nedávno rekonstruovanou stanici Rychnov nad Kněžnou budou čekat nemalé investice“krátká nástupiště pro uvažované elektrické jednotky“.Také trať Rychnov-Solnice v současné poloze nebude vyhovovat provozu dlouhých nákladních vlaků“ostré skládané oblouky nad Rychnovem“.
Modernizaci a elektrizaci tratě do Solnice fandím, i když její technické řešení mohlo být nepatrně velkorysejší. Ale ty náklady… Jestliže řada jiných staveb DS SŽDC je předražených, tak obě v článku prezentované stavby patří spolu s „Uničovkou“ a „Baťovkou“ k „vrcholným dílům“ olomoucké stavební správy! I v článku je naznačeno, že v případě rekonstrukce TNS Týniště nad Orlicí (Voklik) za „pouhých“ 400 mil. Kč (CIN přes 0,5 mld. Kč) se jedná o první etapu modernizace. Jinými slovy – k dosažení plného výkonu TNS Voklik bude zapotřebí dalších nemalých finančních prostředků. Pro srovnání připomenu dvě relativně nedávno zprovozněné stavby kompletně rekonstruovaných… Číst vice »
Dobrá práce PR oddělení:-)to jste mě pobavil:)Zřejmě žijete v představě, že SŽDC tuto zakázku nějak aktivně komunikuje. Když se objevilo zasmluvnění TNS, zeptal jsem se pouze, jaký je stav příprav elektrizace trati a na jaké částce jsou nyní. Protože veřejně dostupný seznam plánovaných akcí, podobný verzi ŘSD, SŽDC stále nevede.
PR oddělení beru zpět 🙂
Pokud máte pochybnosti a podezření na trestný čin, je Vaší povinností toto ohlásit příslušným orgánům.
Kdyby naše policie a státní zastupitelství byly schopny řešit i jednodušší případy, tak to trestní oznámení je už dávno podané. Stačí se podívat na jiné kauzy, které ani po x letech policie nemá dořešené.
Navíc je tu ještě jeden nepříjemný problém – v okamžiku podání trestního oznámení se pravděpodobně stopne čerpání peněz z Evropských fondů. To samozřejme také nechci. Proto je třeba postup důkladně zvážit.
Mám dotaz na někoho kdo je víc s touto plánovanou stavbou obeznámen. Při té elektrifikaci bude muset být trať uzavřena nebo se to bude dělat za provozu? Děkuju.
Úplně uzavřená být nemůže. Auto Škoda si vymínila, že hlavní výluky musí proběhnout v dobách celozávodní dovolené, zbytek asi proběhne v nějakých kratších výlukách nebo za provozu.
O jsou móresy, fabrika si ještě diktuje, kdy smí být výluka.
Celá elektrizace se dělá kvůli té fabrice. Bez ní by ta lokálka byla už mimo provoz.
Fabrika je nepřímo hlavním zákazníkem této trati. Je poměrně běžné, že se dodavatel přizpůsobuje svému zákazníkovi. Vidíte v tom nějaký problém?
Asi všichni tušíme, že modrogum vašeho formátu by prostě Škodovce vydal ZAN a ať si to nějak zařídí, že…
Tak konečně se s tou elektrizací 25 kV začíná i tradičním stejnosměrném území.
Jinak, myslíte že díky elektrizaci (a tím odbourání přepřahu) se dočkáme rychlíku z Prahy Rychnova nad Kněžnou?
Už dávno se přepřahá v Hradci, možná kdyby se jezdilo do okresního Rychnova místo Letohradu (kam je lepší spojení spodem), tak dnes nezbyl jeden pár…
Super, chtělo by pak hned navázat elektrifikací až do Letohradu.
Proč? Protože mapa?
třeba proto, že tam dráty ještě nejsou?
Takových míst je mraky.
Jako propojka z Týniště do Letohradu a do Polska, aby se nemuselo přes Bezpráví, Ústí nad Orlicí a Letohrad. Otázkou ale je, kolik nákladních vlaků by to pobralo.
No nákladní vlaky z PPS Lichkov by pobralo možná i všechny – skoro žádné tam nejezdí.
Jen jestli to do Kyšperku nebude do kopce a tudíž na dvě laminátky…
Protože výrazná úspora provozních nákladů. Jednak přímo z titulu samotné jízdy, ale v tomto případě po akci Solnice navíc efekt „sjednocení vozby v určité oblasti“. Kolik jezdí lidí je v těchto případech v podstatě nezajímavé (nejde-li o případ „na zavření“).
A co takhle začít používat technologie 21. století? Na rychlík duální Vectron a na osobák Desiro ML/CityJet s trakčními bateriemi?
Znáte nějaký příklad nasazení duálního Vectronu na rychlík?
A znáte nějakého dopravce, který už aktivně jezdí s řadou 188/388, aby dvousystémově obsloužil Solnici?
To mi přijde jako taková módní vlna. Z dlouhodobého hlediska je „čistá elektrika“ podle mě lepší, zejména pokud se ve velké většině ta vozidla stejně pohybují pod trolejí. Díky 25 kV bude možné to udělat bez dodatečné TNS (zvládnou to Týniště a Jablonné), takže je to fakt jen o té troleji – na 33 km tratě bych to viděl na něco pod 300 MKč. Jiná věc samozřejmě je, že je výhodné to spojit s „revitalizací“ tratě v jiných ohledech, ale to jsou věci co by se musely někdy udělat tak či tak. No a přínosem by byla elektrická vozba v… Číst vice »
Úspora provozních nákladů spočívající ve ztrojnásobení odpisů za elektrické jednotky? No nevím…
Jako že tam ty odepsané hydry budou ještě další desítky let? 🙂
To ne, ale máme nějakou cenovou politiku krajů, která jasně směřuje k ojetinám ze západu. A ojetinu koupíte v motorové trakci, v elektrické je to daleko větší problém. Bohužel.
Elektrické ojetiny máme vlastní. 🙂 Každopádně pořád je tu ta úspora za kilometrické náklady, o kterou mi šlo.
Viděl bych to minimálně na dva kroky. Jeden do Doudleb/Vamberka, a druhý bych tipl až do Letohradu při konverzi Letohradu s tím že druhý krok je už jen propojení sítě vzhledem k intenzitě dopravy.
Když ta trať do Solnice bude napájena 25kV a všude v okolí bude 3kV. To jsem zvědavý s čím tam bude ČDC jezdit, obávám se, že tam pořád bude 742. A pokud se nepletu, tak panteři, co jsou ve Hradci jsou taky jen na 3kV. Lepší by bylo to ponechat na 3kV a až bude více úseků kolem Týniště s 25kV tak potom to přepnout .
363.5, 363, Větroň… Toho je.
Tak oni ty auta nemusí vozit ČDC na věčné časy a nikdy jinak, že.
Odjezdí to PKP/AWT, SNCF/ITL, ÖBB/RCC nebo DB Cargo Czechia. Ti mají mašin na 2 systémy dost.
Na Vectrona bych nesázel,ten je určený převážně na přeshraniční provoz,esa a 363.5 to je taky s otazníkem,když téměř každý náklad v K.H. přepřaháme, naději vidím v doplnění 163 na dvousystémový provoz-mělo by jich se takhle udělat 18.
Jenže s 3kV by neobsloužili celý úsek s jednou napájecí měnírnou. Takhle to zvládnou a pojezdí se to s vícesystémovými lokomotivami.
Nemějte obavy, s čím tam budou dopravci jezdit. Za nákladní dopravce jsme psali na SŽDC, že v nákladní dopravě budou používána dvou- a vícesystémová elektrická hnací vozidla. A ČD se též vyjádřily, že budou jezdit s dvousystémovými HV.
A jak se složité předělat pantera na dva systémy? Trafo + hlavní vypínač + kabely + řídící systém + ???
A proč? Ty současné pantery budou jezdit tam kde jezdí teď a další jenom stejnosměrný do této oblasti žádný dopravce neobjedná.
Protože se ta všeobecná naplánovaná konverze dotkne i jich, podle mého názoru ještě nebudou čistě stejnosměrné zralé do šrotu. Teď je otázka jen jak rychle (kdy) dojde u panterů k doplnění střídavého systému?
RegioPantery jsou na doplnění střídavé části připravené. Jak bude reálná potřeba je do nich doplnit, tak se doplní. Nové RegioPantery, např. pro Plzeňský kraj, se už objednávají výhradně dvousystémové. Lze říct, že dnes už nikdo žádné čistě stejnosměrné hnací vozidlo neobjedná, buď minimálně dvousystémové anebo jen střídavé, popř. jiných systémů.
Ostrovní provoz je normální věc, ne?
Bechyňka – z historických důvodů, už několik furtů
Solnička – z důvodů přítomných, snad nepotrvají víc než půl furtu.
jeden furt je ještě furt 22 let? 😀
a není tam náááááhodou psáno, že nyní tam BUDE 3kV a po přepnutí celý ČR bude moci být 25kV?
Není.
Není. Trať do Solnice se naštěstí bude dělat ve střídavině. Byl to boj, ale podařilo se. Elektrizace stejnosměrnou soustavou a následné přepnutí vyjde vždy mnohem dráž a hlavně je to vždy oddalování konverze do budoucna. Škoda, že podobně nedopadla i „Uničovka“, trať mezi Hradcem Králové a Pardubicemi (nová TNS Stéblová se bude dělat také jako „kombinovaná“, ačkoliv se mohla dělat výhradně střídavá, byť pouze pro necelých 20 km tratě) nebo „Berounka“.
Někde jsem jako pardubičák četl, že Stéblová bude řešit stejný problém s nedostatkem výkonu v Pardubicích hl.n. stejně jako „Uničovka“. Tady máte měnírny v Moravanech a v Opočínku a pro rozjezdy vlaků jsou relativně daleko.
Hradečtí Panteři jsou dotační smlouvou vázáni na trať Pardubice – Jaroměř až do února 2022. Navíc je ve hře až 19 dvousystémových Panterů z 50-tikusové rámcovky. Královéhradecký kraj má smlouvu s ČD (i s GWTR) na ZDO do roku 2021, určitě poté bude mít Kraj zájem o přímé el. vlaky HK – RK. Předpokládám, že ČD kraji nějaké RegioPantery nabídnou na další období od r. 2021.
Takže trať do Solnice bude první ostrov 25 kV v moři 3 kV? Konečně, že se začalo.
V moři 3kV je naopak lepší stavět 3kV a následně vše změnit.
To znamená teď postavit měnírnu v Solnici a pak jí zrušit? Takhle se všechno utáhne z Týniště.
Což by bylo mnohem dražší. Měnírny by byly potřeba dvě, trakční vedení dvojnásobného profilu, k tomu navíc opatření proti bludným proudům. Zatímco takhle stačí přepnout napájení na lokomotivě.
Koukám, že vy máte normálně talent na nesprávná řešení.